Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Jürgen

Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » ma 26 jul 2010 10:37

Sinds jaren vervoer ik 2 fietsen op de dissel van mijn Fendt Platin 510TF waarbij sinds kort een elektrische fiets.
Het totale gewicht incl. fietsen en drager bedraagt circa 50kg.
Dit gaat probleemloos omdat zich het bed achter in de caravan bevindt en ik dientengevolge de belading dusdanig van voor naar achteren kan verplaatsen zodat ik altijd een kogeldruk tussen de 85 en 95kg beschikbaar heb. Zowel op de caravan als de auto is 100kg toegestaan.

Nu heb ik een nieuwe Fendt Platin 540TG besteld waarbij de bedden voorin zijn gesitueerd.
Ik heb nu het idee dat ik beladingsproblemen krijg (te grote disseldruk) omdat nu eenmaal het grootste opslagvolume zich voorin de bedden bevindt en ik misschien onvoldoende kan compenseren als ik de 2 fietsen weer voor op de dissel ga vervoeren.
Ik heb ook nog de aanschaf van vouwfietsen in overweging die ik dan in de auto wil vervoeren maar dat heeft niet mijn eerste voorkeur. Niets gaat boven normale fietsen met 24 versnellingen en 28" wielen.
Ook zou ik 1 fietsendrager voorop en 1 achterop kunnen gebruiken maar dat is de laatste optie als alles andere niet meer mogelijk is.

Mijn vraag is nu, heeft iemand ervaring met het vervoeren van fietsen op de dissel met een caravan waarbij de (het) bed(den) voorin zitten.

Groet,
Jürgen

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Wim Verso » ma 26 jul 2010 12:14

Ik heb ook de bedden voorin, en kan dus niet de fietsen op de dissel vervoeren, en bovendien mag mijn kogeldruk maximaal 60 kg bedragen.

Rij al jaren met de twee fietsen achterop de caravan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Ab » ma 26 jul 2010 12:38

Jurgen, Ik zat in (bijna) exact dezelfde situatie als jij.
2 jaar geleden had ik ook een 510 TF.
Met de fietsen voorop.
Met de nieuwe caravan zag ik het niet meer zitten, door het bollere disselbakdeksel, is de ruimte te klein geworden bij het nieuwe model.
Met goed fatsoen passen daar geen 2 fietsen meer tussen.
Fendt wil liever niet dat je fietsen achterop zet. Er zijn dan ook geen verstijvingen mer voor in de achterkant opgenomen.

Misschien met een hoger geplaatse fietsdrager.
Met de kogeldruk zag ik niet zoveel problemen. Ik wil graag 100 kg disseldruk hebben, en moet daar redelijk mijn best voor doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » ma 26 jul 2010 13:46

Ab schreef:.... door het bollere disselbakdeksel, is de ruimte te klein geworden bij het nieuwe model.
Met goed fatsoen passen daar geen 2 fietsen meer tussen.
Ab, bij de aankoop is het me eigenlijk niet opgevallen dat de maat gemeten tussen de disselbak en hart van de kogel korter zou zijn geworden.
Als dat daadwerkelijk het geval is dan heb ik inderdaad een 2e probleem erbij en misschien moet ik dan besluiten om 1 fiets voor- en 1 fiets achterop te zetten.
Een verhoogde fietsendrager is ook geen reële optie want de elektrische fiets moet altijd voorop en die wil je niet naar die hoogte opbeuren.

Toch zou ik het vreemd vinden dat de 2 fietsen er niet meer op de dissel geplaatst kunnen worden zonder dat ik het risico loop de fietsen bij het achteruit rijden met de auto te raken.

Op dit moment maak ik gebruik van een ALKO hulpstuk om mijn eigen Spinder Falco fietsendrager op de dissel te plaatsen.
Het ALKO hulpstuk wordt onder dissel afdekplaat tussen de balken van de dissel gemonteerd. Door een gat in de disselafdekking wordt een afsluitbare stalen pen met een kogel geplaatst waarop mijn fietsendarger wordt vastgezet, werkt uitstekend en heeft het voordeel dat als er geen fietsen meegaan ook geen fietsendrager op de dissel zit.
De fietsen staan op de drager op een onderlinge afstand van 20cm dus misschien lukt het dan toch nog wel.
Een nadeel is het extra gewicht want de ALKO houder plus kogel weegt 10kg, daarbij komt nog de fietsendrager van 13,5kg, dus bij elkaar een stevige 23,5kg.
Zoals al gezegd, tot nu toe had ik er geen problemen mee.

Groet,
Jürgen

Gysman

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Gysman » ma 26 jul 2010 14:58

Heb zelf een Buerstner 460 TS, frans bed voor en fietsen voorop de dissel. INderdaad levert dit veel kogeldruk op. Maar we compenseren met:
- tafel voor de voortent op neergeklapte rondzit achterin
- zakken met voortent en stokken achterin
- De bankkasten van de rondzit zijn "goed gevuld" zeg maar
- onderin het bed liggen lichte dingen: kacheltje, bbq, stoelen en vuilwatertank.

Hiermee heb ik een kogeldruk van 70/75 kg, en dat is voor mijn auto precies prima.

Fietsen achterop is voor mij in ieder geval een no-go.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door JanPunne » ma 26 jul 2010 18:36

Wat moet je toch met al die fietsen? 2 gewone op de dissel en daarbij sinds kort een electrische fiets en ook nog de overweging om vouwfietsen aan te schaffen. Dat zijn 5 fietsen!
En is het geen optie om de normale fietsen op het dak van de auto te vervoeren? Dan kan de electrische op de dissel blijven staan. Dat scheelt enorm op de kogeldruk.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Ab » ma 26 jul 2010 19:02

Het gaat maar om 2 fietsen.. :lol:

Het zal nog een heel gepuzzel worden Jurgen. Zeker met die Falcon drager, da's best een fors ding.
Het handvat van de disselbak zit bij het nieuwe model Fendt best ver naar voren.
Als ik dan kijk tussen het handvat en de slinger van het neuswiel, is die afstand niet overdreven veel.
Ik heb effe geen rolmaat bij de hand hier, maar schat het op ca 50 cm.
Bij mijn 510TF kwam de auto al in aanraking met de fietsen, als ik heel scherp indraaide.
Maar dat is voor elke aut anders, ik begrijp dat jij er geen last van had.

Mocht je teveel druk op de kogel hebben, kan je altijd nog het reservewiel uit de dissel halen, en het achter de as hangen met een ALKO drager.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nick

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Nick » ma 26 jul 2010 19:08

Veel caravanners hebben tegenwoordig een zg "hoge" auto. De optie de fietsen OP de auto komt dan te vervallen.
Zoals eerder geschreven, de fietsen op de dissel is bijna niet te doen ivm de disseldruk bij deze caravan.
Wijzelf rijden een RAV4 met een Hobby 540UL, idd 2 gescheiden bedden voorin en hebben dus nauwelijks een keus waar de fietsen te plaatsen.
Dus dan maar achterop. Ik moet zeggen dat het in de praktijk best wel meevalt. Niet te hoge snelheden rijden en de zaak blijft mooi stabiel.
De fietsen gaan al jaren tot tevredenheid mee achterop, dus kom niet aan met verhalen dat het niet kan. Als het niet anders kan moeten ze wel achterop.

essen4546

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door essen4546 » wo 4 aug 2010 17:20

Vooraf twee punten die ik nog niet heb gelezen in dit forum.
Nl. de plaats in de caravan van de accu, indien een mover aanwezig is en ivm de lage instap van een Fendt caravan, kan het reservewiel niet in een reservewielhouder achter de as, dus reservewiel moet in de disselbak of anders in de auto, of achter in de caravan..
Trekauto is een Honda MPV type FR-V 2.2. Cdi. kogeldruk mag 90 kg zijn. Sinds twee manden in het bezit van een Fendt Platin 470 TFB, dus bed voorin, kogeldruk max 100 kg. Heb tot het volgende besloten: Accu tbv mover vlak achter de as, reservewiel voorin dusselbak, ook gasflessen, haringen en gereedschap in de disselbak, ruimte onder bed vol op gebruiken voor zwaardere spullen (tent/tentstokken/ vloer"tapijt"voortent/twee stoelen etc..) is gemakkelijk bereikbaar vanaf de buitenkant. Geringe hoeveelheid water in spoelbak toilet. Hiermee kwam ik op een kogeldruk van ongeveer 100kg. Als ik twee fietsen samen ca. 40 kg voorop de dissel wil plaatsen, wat qua ruimte nauwelijks mogelijk is, moet ik zo'n 60 kg uit de caravan van voor de as naar achter de as verplaatsen. Ik heb daar niet voor gekozen, maar voor een fietsenrek achter op de caravan. Het gewicht van 100kg op de kogel daalde door het plaatsen van die twee fietsen tot ca. 75 kg. Ik heb met deze combinatie alleen nog maar in Nederland gereden dus max 90 km/u en geen hinder in het rijgedrag gehad.
Hoe dat volgend jaar in Frankrijk bij ca. 100 km/u gaat, dat moet blijken. Ik ga er vanuit als wij in de toekomst el. fietsen mee gaan nemen,
dat dat fietsen zijn waar de accu van verwijderd kan worden en dat we dan wellicht een fiets voorop en eentje achterop moeten gaan plaatsen.
Overigens ben ik benieuwd hoe het met garantie en verantwoordelijkheid zit, omdat Fendt afraadt om fietsen achterop te vervoeren (dit lees je pas in de gebruikershandleiding die je krijgt als de caravan wordt afgeleverd incl. fietensrek achterop) en de nederlandse dealer die hier geen enkele moeite mee heeft en zelfs adviseert om het rek achterop te plaatsen..

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Pensionado » wo 4 aug 2010 17:50

essen4546 schreef:. Ik heb met deze combinatie alleen nog maar in Nederland gereden dus max 90 km/u en geen hinder in het rijgedrag gehad.
Hoe dat volgend jaar in Frankrijk bij ca. 100 km/u gaat, dat moet blijken. ............Overigens ben ik benieuwd hoe het met garantie en verantwoordelijkheid zit, omdat Fendt afraadt om fietsen achterop te vervoeren (dit lees je pas in de gebruikershandleiding die je krijgt als de caravan wordt afgeleverd incl. fietensrek achterop) en de nederlandse dealer die hier geen enkele moeite mee heeft en zelfs adviseert om het rek achterop te plaatsen..

Fietsen achterop zullen bij een evenwichtige belading het rijgedrag niet voelbaar beïnvloeden. Wel haalt dit gewicht op het uiterste punt van de slinger, de kritische snelheid behoorlijk omlaag. M.a.w. "als tie gaat gaat tie goed" en is er geen houden meer aan.
Een beheerste rechtervoet, zeker helling af, is geboden.

Die garantie is de verantwoordelijkheid van de verkoper. Fendt zegt duidelijk dat men bewust heeft afgezien van een versterkte achterwand, de dealer zou beter moeten weten. boos.gif
Nu hij het fietsenrek gemonteerd heeft is hij aansprakelijk voor caravanschade daaruit ontstaan.
Verantwoordelijkheid mbt verkeersongevallen is geheel voor uw rekening, ook de verzekeraar kan moeilijk gaan doen als u de fietsen verliest :(

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Peter1379 » wo 4 aug 2010 21:47

2 Maanden geleden van Fendt 510 TF met bed achterin naar 560 TG met 2 bedden voorin gegaan en ik had ook het idee dat hij wel zwaar zou worden aan de voorkant maar daar bleek niets van waar. Bijna alle belading op of onder de bedden gestopt. Alleen het tentdoek van de voortent gebruikt om het gewicht onder de koppeling te regelen en die heb ik voor de tafel achterin de caravan op de grond gelegd zodat het tevens de tafel stevig op zijn plek hield.
By the way, ook wij hebben 2 MTB's op de dissel gemonteerd.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » wo 4 aug 2010 22:02

essen4546 schreef:..... en ivm de lage instap van een Fendt caravan, kan het reservewiel niet in een reservewielhouder achter de as, .
Dat dacht ik 4 jaar geleden ook toen ik mijn 2e Fendt Platin 510TF kocht maar omdat ik toen bij mijn dealer erop aandrong dat zowel de mover als de ALKO reservewielhouder achter het wiel geplaatst moest worden heeft hij zich wat wat meer dan gebruikelijk in verdiept en kwam toen tot ontdekking dat ALKO speciale adapterplaten levert die het mogelijk maken om de reservewielhouder wat naar achteren te plaatsen. Het reservewiel komt dan wel iets verder naar onderen te hangen maar ik heb nog nooit problemen ondervonden met de verminderde bodemvrijheid.
essen4546 schreef:...Het gewicht van 100kg op de kogel daalde door het plaatsen van die twee fietsen tot ca. 75 kg. Ik heb met deze combinatie alleen nog maar in Nederland gereden dus max 90 km/u en geen hinder in het rijgedrag gehad.
Hoe dat volgend jaar in Frankrijk bij ca. 100 km/u gaat, dat moet blijken.
Ik heb vele jaren met 2 fietsen achterop gereden en ook bij snelheden tegen de 100km/h en zelf bij matige wind nooit onrustig rijgedrag ondervonden.
Het probleem met fietsen achterop is het bereiken van de maximale toegestane kogeldruk, in jouw geval 90kg en in mijn geval 100kg.
Voorwaarde voor een bijna slingervrij rijgedrag is het zoveel mogelijk bereiken van de maximale toegestane kogeldruk, beter 10kg teveel dan 5kg te weinig.
Daarom denk ik ook dat ik uiteindelijk kies, één fiets voor- en één achterop.
essen4546 schreef:Overigens ben ik benieuwd hoe het met garantie en verantwoordelijkheid zit, omdat Fendt afraadt om fietsen achterop te vervoeren (dit lees je pas in de gebruikershandleiding die je krijgt als de caravan wordt afgeleverd incl. fietensrek achterop) en de nederlandse dealer die hier geen enkele moeite mee heeft en zelfs adviseert om het rek achterop te plaatsen..
Op zich zal het geen probleem zijn. Fendt heeft nooit geschreven dat het niet mag dan wel dat de garantie vervalt.
Fendt raadt het vervoeren van fietsen achterop wel af en plaatst dientengevolge ook geen versteviging meer in de achterwand.
Als de dealer de fietsendarger achterop zet dan dient hij de versteviging aan te brengen en neemt hij de verantwoording, dus bij problemen naar de dealer.
Overigens is de reden waarom Fendt vervoer van fietsen achterop afraadt de volgende.
Het komt regelmatig voor dat bij vervoer van fietsen achterop en m.n. door een verkeerde belading en / of te weinig kogeldruk ongelukken gebeuren.
Dit heeft niets met Fendt te maken maar het werd Fendt wel aangerekend want immers heeft altijd de caravan schuld en niet de bestuurder die zijn combinatie niet in orde heeft.
Zoals Pensionado hiervoor ook al schreef, bij een goede belading en maximale kogeldruk en uiteraard een passende auto is met fietsen achterop niets mis mee.

Groet,
Jürgen

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door JanPunne » do 5 aug 2010 08:06

Mag ik hieraan toevoegen dat een juiste bandenspanning van zowel trekkend voertuig als caravan ook belangrijk is?

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » do 5 aug 2010 10:11

Inderdaad, dit is een hele belangrijke.

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door dms2992 » ma 23 aug 2010 17:02

Hoe zit het met de draaicirkel van de caravan?
Ik heb zojuist een HOBBY 560KMFE gekocht, en deze heeft een korte dissel.
Mijn vorige caravan Dethleffs 510DB, met 3 fietsen voorop had er geen probleem mee.
Zie foto.

Maar ik heb mijn twijfels met de Hobby en 3 fietsen.
Ik heb de verhoogde, kantelbare omnibike fietsendrager.
Bijlagen
Dethleffs 510DB, 2007 019-1.jpg
korte draaicirkel
Dethleffs 510DB, 2007 019-1.jpg (92.13 KiB) 15218 keer bekeken
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

meikevers

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door meikevers » ma 23 aug 2010 17:23

Als je dit allemaal leest denk je waarom de bedden niet achter de as.
Kan volgens de daler niet omdat het zitje dan te klein wordt.
Moet je nagaan de veiligheid kogeldruk slingeren caravan (fietsen achterop) dat alles wordt vergeten.
Wij heb een tec tour 450db waar de bedden achter de as zitten. geen problemen met laden
Mijn kogeldruk mag maar 65kg zijn dus dat geeft met de nieuwe caravans problemen.

meikevers

Nick

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Nick » ma 27 sep 2010 21:47

Bij mijn Hobby 540UL, met gescheiden bedden voorin, heb ik een fietsendrager voor 2 fietsen (waaronder 1 electrische) achterop.
Zoals eerder geschreven geeft dit nauwelijks problemen.
Toch komt het voor dat ik net te weinig disseldruk heb. Dit wordt dan meestal opgelost met een 2e gastank in de disselbak en een krat met levensmiddelen voor in de caravan tussen de bedden. Er gaat dus extra gewicht IN de caravan om een juiste kogeldruk te bereiken. Niet de juiste methode dacht ik zo.
Ik werd recentelijk er op gewezen dat als je een extra fietsendrager (prijs ca 75 euro) op de dissel plaatst, dus 1 fiets voor en 1 fiets achter) dat je dan met de belading veel flexibeler bent wb de kogeldruk. Je hoeft dan ook geen tweede gastank of krat in de caravan mee te sjouwen.
Ik denk idd dat dit DE oplossing is, voor relatief weinig extra geld.
Je ziet er idd wel meer rijden met 2 fietsendragers.
Afhankelijk van je belading (veel in auto of veel in caravan) kun je met 1 of 2 fietsen per drager altijd je juiste kogeldruk bereiken.

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » ma 4 okt 2010 20:07

Vorige week was het dan eindelijk zo ver dat mijn nieuwe Fendt Platin 540TG werd opgeleverd.
Helaas was zoals gevraagd het reservewiel nog niet achter onder de caravan geplaatst en zit nu nog in de disselbak gemonteerd.
De reden hiervoor was dat er standaard geen ALKO bevestigingspunten meer beschikbaar waren omdat de Mover achter de wielen is geplaatst.
ALKO moet nu eerst speciale bevestigingsplaten leveren zodat het reservewiel in de daarvoor bestemde ALKO houder onder de caravan gemonteerd kan worden.

Nadat de caravan 'vakantieklaar' was ingepakt om naar Oostenrijk te vertrekken, zonder fietsen maar wel de bedbanken aan de voorkant behoorlijk gevuld, kon ik een gewicht van 80kg onder de voorkant van de dissel meten.
Dit valt me niet tegen want ik had het gewicht beduidend hoger verwacht.
In feite geen probleem want ik mag op de caravan en op de auto een kogeldruk van 100kg hebben.

Ik kan het nog niet goed inschatten maar als het reservewiel naar de achterkant van de caravan verhuisd zal de kogeldruk toch wel zeker met circa 15 á 20kg verminderen maar nogmaals het is maar een gooi.
Als dit inderdaad het geval zou zijn dan kom ik na verplaatsing van het reservewiel op een geschatte kogeldruk van 60 á 65kg en houd ik pak weg 35kg over om één of 2 fietsen op de dissel te plaatsen.
Waarschijnlijk wordt het dan één elektrische fiets voorop en één elektrische vouwfiets in de auto.
Wordt vervolgd.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Peter1379 » ma 4 okt 2010 20:51

Ik denk dat het verschil nog groter wordt. Ik weet niet wat het gewicht van een reservewieldrager is maar dat komt er aan de achterkant eerst bij natuurlijk en mijn ervaring is dat een wiel altijd meer weegt dan je denkt en dus denk ik dat het meer dan 10 kg is. Ik weet bv dat de wielen van mijn auto 28 kg wegen en ik vermoedt dat een caravan wiel toch zeker wel de helft zal wegen. Dus 14 kg van voor naar achter + drager dan denk ik al gauw aan +/_ 40 kg.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » di 5 okt 2010 10:24

Nou, het zal mij benieuwen want dat zou betekenen dat ik dan toch onze 2 fietsen van totaal circa 39kg (1 elektrische en een gewone) op de dissel kan vervoeren.
Midden april weet ik meer want dan komt de caravan weer terug vanuit de wintercamping in Oostenrijk en laat ik de ALKO reservewielhouder onder de caravan plaatsen.

atmosphere

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door atmosphere » do 7 okt 2010 17:29

Voor de wat grotere 14 en 15 inch caravan banden + reservewiel houder moet je toch wel 25 kilo rekenen.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Ab » do 7 okt 2010 18:38

In theorie: 25 kg van voor naar achter verplaatsen scheelt 50 kg voor.
In de praktijk zal het minder zijn misschien, maar het kan zeker wel 2 fietsen schelen.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » do 7 okt 2010 19:06

Ab schreef:In theorie: 25 kg van voor naar achter verplaatsen scheelt 50 kg voor.
Ab, deze theorie gaat op als je het reservewiel met dezelfde afstand vanuit de disselbak naar achteren verplaatst.
Dat is echter meestal niet het geval omdat de afstand van de as naar het reservewiel in de disselbak groter is dan de afstand van de as naar het midden van de reservewielhouder achter onder de caravan.
Wel zal het gewicht van de ALKO reservewielhouder nog een gunstige bijdrage leveren.
Nogmaals, ik ben heel nieuwsgierig naar de uiteindelijke gewichtsbesparing als ik in april de reservewielhouder onder de caravan laat zetten.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Ab » do 7 okt 2010 20:27

Ja, de theorie gaat ook uit van dezelfde afstand.. :lol: :lol:
In de praktijk kan 1 wiel wel 2 fietsen schelen.
Daar zit ook veel verschil in..hoe duurder hoe lichter .
Bij jouw caravan komt het reservewiel trouwens best nog wel een heel stuk achter de as vlgs mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Jürgen » vr 8 okt 2010 17:49

Ab schreef:Bij jouw caravan komt het reservewiel trouwens best nog wel een heel stuk achter de as vlgs mij.
...en ook hier heb je helemaal gelijk in want ook de Mover zit al achter het wiel gemonteerd en daarom moeten nu eerst speciale ALKO adapterplaten besteld worden om de fietsendrager te monteren.
Ik hoop dat je gelijk hebt en het nogal aan gewicht scheelt.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”