Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voor

Bericht door Jürgen » za 9 apr 2011 14:54

Ab schreef:In theorie: 25 kg van voor naar achter verplaatsen scheelt 50 kg voor.
In de praktijk zal het minder zijn misschien, maar het kan zeker wel 2 fietsen schelen.. :lol:
Het valt uiteindelijk toch wel wat tegen.

Nadat het reservewiel vanuit de disselbak naar een ALKO slede achterin onder de caravan is verhuisd levert het uiteindelijk niet meer op dan 14 kg minder kogeldruk.
Hierbij zit dan ook nog de ALKO slede die uiteindelijk ook wat weegt.
Wel is er weer een kantelbare Omni-Bike fietsendrager op de dissel geplaatst en die weegt ook 9,5kg.

Na nogal wat geschuif met spullen vanuit de disselbak naar achteren bereik ik nu zonder fietsen erop uiteindelijk een disseldruk van 53kg.
Dit is ruimschoots voldoende om één elektrische en één gewone fiets op de dissel te vervoeren.

Gelukkig kunnen we dus nu over 14 dagen met twee fietsen weer naar Spanje met vakantie want ik had er niet aan moeten denken om onze fietsen thuis te laten.

Gebruikersavatar
Pantagifro
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19 mei 2008 19:10
Locatie: Enschede

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voor

Bericht door Pantagifro » do 14 apr 2011 11:40

Je kunt de fietsen ook altijd nog plat op het autodak vervoeren. zie mijn advertentie in de marktkraam thumbup.gif
KIA CARENS 2.0 GDI

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voor

Bericht door Jürgen » ma 18 apr 2011 16:15

Jaaaaaa, dat lijkt me wel een uitdaging, één elektrische Gazelle Medeo Innergy fiets en één gewone fiets (Koge Myata) op een Nissan X-Trail plat op het dak vervoeren.
Lever je dan ook een stelling of iets dergelijks daarbij?

Je moet je realiseren dat een elektrische fiets waar de accu al is verwijderd circa 22kg weegt en dat de gebruikers met dergelijke fietsen meestal de 65 zijn gepasseerd.
Denk je nu echt dat het realistisch is om dergelijke fietsen op het dak van een SUV te plaatsen?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voor

Bericht door Ab » di 26 apr 2011 20:59

Met die kantelbare fietsendrager die Pantagifro bedoelt wel, denk ik. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jürgen

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voor

Bericht door Jürgen » wo 27 apr 2011 21:52

Dat denk ik ook dat hij dit type bedoeld maar dan blijft het toch een probleem om dergelijke fietsen boven je macht op het dak van een SUV te tillen.

Ik heb nu overigens geen problemen meer met het vervoeren van de 2 fietsen.
Mijn disselgewicht is nu 93kg (mag 100kg hebben).
Ik heb trouwens ook nog wat aan spullen naar achteren verplaatst en toen kwam ik zelf op 82kg disseldruk, dus het kan gemakkelijk me deze caravan.

Met de draaicirkel ligt het iets lastiger want als ik de fietsen op de disseldrager heb geplaatst en bij het haaks wegdraaien raakt de auto weliswaar niet de fietsen maar wel het voorste deel van de drager.
Als ik weer thuis ben laat ik dit verhelpen door een deel van fietsendrager in te korten en dan zal het weinig meer schelen om haaks te kunnen draaien.

peevee1957
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 20:04

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door peevee1957 » zo 23 okt 2022 19:30

Na enkele jaren rond te toeren met onze mooie camper, willen we hem nu inruilen voor een caravan.
Reden is het dat wij het gevoel hebben dat campers steeds meer geweerd worden uit toeristische en stedelijke gebieden. En dan is het handig van de caravan te laten staan op een camping en met fiets en/of auto op pad te gaan. Aangezien we onze huidige Thule fietsendrager (17kg) tijdens onze reizen willen kunnen gebruiken op zowel caravan als op de auto dachten we aan een disseladapter. Alles samen wordt dit een extra gewicht van 65 à 70 kg op de dissel. De trekhaak van onze auto, een Nissan Quashqai 158 pk, kan wel 100 kg aan, maar ik zou dat liever op max. 90 kg houden. We zullen dus tegengewicht moeten voorzien in de caravan!
Eerlijk gezegd hadden wij gedacht dat dit geen enkel probleem zou vormen bij de onze keuze. Maar niets is minder waar! Meer als 90% van de caravans heeft de bedden voorin!!! En net daaronder zit de meeste ruimte met de gemakkelijkste toegang via de serviceluiken...
Ik wil wel van alles en nog wat achteraan in de caravan zelf steken. Maar daar zijn nergens haken voorzien om te voorkomen dat het hele boeltje begint te schuiven bij een remmanoeuver...
Zijn de fabricanten dan zo wereldvreemd dat zij zelf niet beseffen dat hiermee rekening moet gehouden worden in de bouw? Of maak ik mij, door onwetendheid, onnodig zorgen?
Graag advies van de 'anciens'?
By the way... onze voorkeur gaat uit naar een LMC Style 460 E.
Dethleffs Camper 460 Avantgarde met Nissan Quashqai 158 Mild Hybrid 4WD

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Gemineye » zo 23 okt 2022 19:55

Tja je stipt het probleem van fietsen op de caravan direct zelf al aan; het brengt nogal wat gewicht op plekken waar je het misschien wel niet hebben wilt.

Het begin is je fietsendrager; die is best wel zwaar in vergelijking met een specifiek model bedoeld voor op de dissel van een caravan. Zo’n aluminium drager is waarschijnlijk lichter.

Heb je geen mogelijkheid tot fietsen op het dak van de auto?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

peevee1957
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 20:04

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door peevee1957 » zo 23 okt 2022 20:44

Is inderdaad een optie. Maar zo'n Nissan Quashqai is best wel hoog en wij zijn zelf niet erg groot. Die gaan we er nooit op krijgen, vrees ik.
Dethleffs Camper 460 Avantgarde met Nissan Quashqai 158 Mild Hybrid 4WD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Daphne » zo 23 okt 2022 20:57

Wij hebben een lichtgewicht drager voor op de caravan en nemen de losse fietsdrager mee in de auto voor de uitstapjes.
Met bed voorin, beladen met lichtgewicht kampeer meubilair zoals 2 stoelen, krukjes/voetenbankjes en wat andere grote spullen komen we met 2 ebikes op ongeveer 100 kg kogeldruk.

Ik zou de plannen voor een disseladapter laten gaan.

Btw we hebben nu een caravan met bed achterin en we doen het nog steeds hetzelfde. Zelfs nu is de kogeldruk heel hoog met fietsen. Dus bed voor of achter maakt weinig uit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door WillyL » zo 23 okt 2022 22:28

Weegt een Twinnyload dan zo zwaar? Ik gebruik die tot tevredenheid maar moet wel schrijven dat mijn reservewiel vanuit de dissevlak verhuisd is naar achter de as en de stalen gasfles ingeruild werd voor lichtgewicht (BP).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

peevee1957
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 20:04

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door peevee1957 » zo 23 okt 2022 23:20

Goed idee van de zwaardere fietsendrager in de auto mee te nemen. Wat is dan een goede lichtgewicht fietsendrager voor op de dissel? En kan die dan ook naar voor gekanteld worden om toegang tot de disselkast te krijgen?
Dethleffs Camper 460 Avantgarde met Nissan Quashqai 158 Mild Hybrid 4WD

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door sailor wim » ma 24 okt 2022 14:28

[re.gif]
Ik heb net de LMC style comfort 460e gekocht. Van de dealer direct de stalling in gereden. De Thule suberb short en de Enduro bc260 fietsendrager moeten passen volgens de dealer.
Ik heb een 2de zijluik laten plaatsen en 2 stuks 5 kg lichtgewicht gasflessen in de disselkast.
Ik denk straks het reserve wiel tegen de as optebergen.
Ik denk ook straks de krat met voorraad in een bank optebergen en met de vaste watertank inhoud (volgens mij in de andere bank) ook het fietsen gewicht te kunnen uit balanceren tot een acceptabele kogeldruk.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

peevee1957
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 20:04

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door peevee1957 » ma 24 okt 2022 14:58

Proficiat met je aankoop!!! Heb je een idee wat de kogeldruk is van de caravan wanneer je ze 'leeg' aan de haak hangt?
Laat je via deze weg het resultaat van je uitbalancering weten?
Dethleffs Camper 460 Avantgarde met Nissan Quashqai 158 Mild Hybrid 4WD

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Chris » ma 24 okt 2022 15:04

Tja... helaas is zo's set op de dissel best zwaar..
Je kan misschien de accu's uit de fietsen halen, scheelt ook alweer.
En... maar da's iets anders...
Geen hoes over de fietsen op de dissel en ook event. fietstassen eraf.
Dat blijken mega windvangers te zijn....geven veel "vuile" wervelingen tussen auto en caravan.

Onze Knaus, een 500EU heeft ook de bedden voorin.
Maar er is ook een 540UE... 2 enkele bedden achterin.
Wel te zwaar voor een QQ..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door sailor wim » ma 24 okt 2022 18:44

peevee1957 schreef:
ma 24 okt 2022 14:58
Proficiat met je aankoop!!! Heb je een idee wat de kogeldruk is van de caravan wanneer je ze 'leeg' aan de haak hangt?
Laat je via deze weg het resultaat van je uitbalancering weten?
Nou Peevee dat is nu moeilijk te zeggen, ik heb namelijk direkt na de aankoop alles van de Dethleffs C'joy 460le overgeladen.
Maar vanaf fabriek staat ereen met water gevulde 15 liter jerrycan in de disselkast, dat geeft wel het nodige aan denk ik. En ik zal zeker de kogeldruk na het plaatsen van een fietsendrager vermelden hier.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Chrisje113 » ma 24 okt 2022 19:24

heb je een fiets drager voor op de dissel besteld dan weet je dat de kogeldruk omhoog zal gaan. Zeker als je dat met 2 elektrische fietsen gaat doen. Als je de accu's er al uit haalt zal dat ook schelen, het reservewiel verplaatsen naar de auto of achter in de caravan. Spullen onder het bed uit halen en naar achter verplaatsen.
kortom er zal wat geschoven en verplaatst moeten worden met de standaard belading zonder fietsendrager.
Water in de watertank (als deze achter de as ligt) zou niet mijn voorkeur hebben gezien dit geen stabiele factor is en een bewegende massa is wat ook weer nadelen heeft aan het rijgedrag van de caravan. We hebben nu zelf ook een drager besteld voor op de dissel en zullen ook moeten gaan puzzelen en moet schuiven met spullen maar dat gaat goedkomen.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door hisaLenart » ma 24 okt 2022 20:28

Ik heb zo'n kantelbare thule gezet dit jaar op de Südwind. Ik heb er wel op toegezien dat ik hem maximaal naar de caravan toe zette, maar dat de disselbak wel nog open kon bij het kippen. Daar zit namelijk ook al snel een paar kilo kogeldruk verschil in.
Ook twee e bikes, zonder batterij. Dat gewicht gaat in de koffer. Onder het bed lafuma tafel, drie stoelen en aanhanger voor de hond.
Disselbak reserve wiel, 10.8kg gasfles en enkele lichte prullen. Haringen enzo allemaal al onder de banken vast gezet. 110kg kogeldruk... Ik ben eigenlijk wel vergeten om eens te kijken hoeveel het zonder fietsen was geweest. Het was onze eerste reis op dag van inpakken en vertrekken was bar slecht weer.

Maar dus, plaatsing van dat rek zal ook al enkele kg verschillen. En zelf steek ik dat reserve wiel ook eens onder de as.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Sofie64 » di 25 okt 2022 08:03

Wij hebben de BC260 schuifbare fietsendrager.
2 e bikes erop.
Tassen, mand en accu's eraf in de auto
De lengtebedden zitten voorin.
Wij leggen het kleed, tent of luifel en stokken en kast achterin op de bank en op de grond en voorraad eten onder de bank achter.
Ik klem de bezem tussen de muur van de kast en de deur drempel zodat de stok van de bezem schuiven voorkomt.
Alles blijft keurig liggen.
In disselbak 1 5kg gasfles.
Hebben altijd een kogeldruk van 83/85
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Hans 555 » di 25 okt 2022 08:29

Ook wij hadden dat probleem. Ik heb het echter heel anders opgelost door 2 elektrische LaCros vouwfietsen te kopen. Dit zijn fietsen met 24 inch wielen, dus niet met hele kleine wielen. De fietsen passen, opgevouwen/ingeklapt, rechtop achterin onze Hyundai Tucson. Geen problemen met gewicht op de dissel en geen gehannes met het verplaatsen van massa in de hut. Succes met de keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Ab » di 25 okt 2022 11:57

Die hebben wij ook.
Er zst een fietsdrager achter op onze camper.
Die heb ik eraf gehaald. De Lacros fietsen kunnen binnen in de bagageruimte.
Ook in de auto gaan ze zonder problemen.
En ze fietsen uitstekend..we hebben er allebij veel plezier van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Fietsen op dissel vervoeren bij caravans met bedden voorin

Bericht door Hannibalb » vr 16 dec 2022 18:41

Wij zullen bij onze nieuwe aanwinst ook goed naar het kogel gewicht moeten kijken met 2 ebikes op de dissel.
Gelukkig mogen we 100kg kogeldruk doen dus we komen er wel maar het zal wel even passen en meten worden.

Door de 700 kg laadvermogen hebben we wel veel ruimte om te schuiven met gewichten
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”