Mover voor of achter de wielen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Maarten1

Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Maarten1 » ma 5 jul 2010 23:01

Hallo,
Ik zit met de volgende vraag: Wat zijn de criteria om een mover voor of achter de caravanwielen te zetten? Is dat een kwestie van balans, type mover of zijn er andere redenen voor? Ik zit er namelijk over te denken om de mover achter de caravanwielen te plaatsen.
Wij heb een Chateau 400 CT met een powrmover voor de wielen en we hebben fietsen op de dissel staan, waardoor de kogeldruk met kunst en vliegwerk naar 75kg gebracht kan worden, vandaar het idee om de mover naar achter te verplaatsen.
Groet,
Maarten

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ab » ma 5 jul 2010 23:11

Het maakt niet veel uit.
Bij sommige caravans kan het voor of soms achter de wielen niet, bijv door een lage instap (Fendt) of andere oorzaken.
Je zou dus wel even goed moeten kijken of het wel gaat.
Wel een behoorlijke ingreep voor een wat lagere kogeldruk.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

henkru

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door henkru » di 6 jul 2010 08:54

Ik heb deze vorige week ook achter gezet i.v.m. de kogeldruk.
Kijk alleen even uit dat je de aansluiting goed doet anders draait de boel de verkeerde kant op.
Zie mijn foto bij Hypercamp mover hieronder.
Succes met de inbouw.

JJ

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door JJ » di 6 jul 2010 09:00

De mover zit toch heel dicht bij de as, en heeft daardoor toch maar een beperkt effect op de kogeldruk? Of zie ik dat verkeerd?

Jaas

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Jaas » di 6 jul 2010 09:09

Ik vind het erg veel moeite om de kogeldruk omlaag te krijgen. Wat verdien je er uiteindelijk mee? Ik ken de maten van de caravan niet maar ik schat dat het resultaat op de kogeldruk beperkt zal zijn. Hooguit 3 tot 4 kg. Met lading die wat verder van de as af ligt is meestal veel meer te bereiken.
De positie van de mover, voor of achter de as maakt naar mijn idee niet zoveel uit.

Edit: Ik zie dat JJ tot dezefde conclusie is gekomen :wink:

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ralf » di 6 jul 2010 15:34

houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit dat je ook even zeker moet weten dat de nen norm oke is . nen norm is waterdichtheid .
bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt .
onder de schuifstekkertjes zitten namelijk de koolborstels en als deze niet goed waterdicht zijn dan heb je binnen een paar jaar last dat je mover niet lekker meer werkt.
je kunt niet zo maar elke mover ongestraft achter de as plaatsen . gooi dan die zak aardappels naar achteren dat heeft ongeveer het zelfde effect .
rijd je natuurlijk nooit in de regen dan maakt het natuurlijk allemaal niet uit waar de mover zit .
mijn mening is dan ook een mover zet je alleen achter de as als er hij voor de as niet past .en soms kan je dan beter voor een ander kiezen als hij toch achter de as moet

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Dutchdrummer » di 6 jul 2010 21:33

Ralf schreef:....bv nen 65 kan onderwater rijden .nen 55 kan onderwaterstaan en op het droge weer rijden .en nen 45 is spatwaterdicht afhankelijk hoeveel spatwater je hebt ......
Dat is geen nen, dat is IP.

IP65, IP55, IP45 etc.

Groeten,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Stoekie » di 6 jul 2010 22:09

RE.gif
IP staat voor Ingress Protection, waarvoor het eerste cijfer staat voor de beschermingsgraad tegen aanraking en binnendringende voorwerpen.... en het tweede cijfer voor de beschermingsgraad tegen vocht klik hier
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ralf » wo 7 jul 2010 08:42

stom.gif stom.gif stom.gif hoe kom ik nou op nen :oops: :oops: zat zeker met wat anders aan mijn hoofd .
maar waar om het gaat is de boodschap .

:oops: ralf :oops:
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Maarten1

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Maarten1 » wo 7 jul 2010 10:57

Hallo allemaal, RE.gif

Bedank voor jullie reactie. Ik merk dat Ralf heel veel verstand heeft van movers, dit is al de 2e keer dat hij mij een verhelderende uiteenzetting geeft van hoe en wat over movers. thumbup.gif Mijn conclusie is dan ook de mover rustig voor de wielen laten zitten, de motoren zijn alleen maar beschermd door een rubberhoesje om de koolborstels "droog" te houden.

Bedankt voor jullie reacties, ik hoop jullie ook nog eens van dienst te kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Jürgen

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Jürgen » vr 16 jul 2010 16:36

Ralf schreef:houd er wel rekening mee dat als de mover achter de as zit je veel last kan hebben van opspattend water . En als je dan een type hebt waar de schuifstekkertjes gewoon met een hoesje op de motor zit....
....mijn mening is dan ook een mover zet je alleen achter de as als er hij voor de as niet past .en soms kan je dan beter voor een ander kiezen als hij toch achter de as moet
gr ralf
In feite ben ik het met de opmerking over het opspattend water wel eens maar ik rijd nu al ruim vier jaar met een PowrMover die achter het wiel is geplaatst en geen problemen.
Met gemiddeld 8.000 á 10.000km per jaar en ook nog in de winter blijkt het toch wel dat het goed mogelijk is.
Bij de PowrMover zitten de kabelaansluitingen op de motoren ook inderdaad d.m.v. kabelschoentjes aangesloten.
Het is wel zaak dat de rubberen afdichtingsmanchetten op de motoren regelmatig op beschadigingen gecontroleerd moeten worden.

Waar ik het overigens niet mee eens ben is de opmerking over de plaats van de mover.
Jaren geleden toen ik mijn eerste mover bestelde heb ik mij natuurlijk ook de vraag gesteld, voor of achter het wiel.
Toen ik van een tweetal verschillende goede bekenden vernam dat zij hun mover onder de caravan uit hadden gereden was dit voor mij de doorslag om de mover achter het wiel te plaatsen.
Wanneer rijd je nu een movermotor onderuit als deze voor het wiel zit?
Dat gebeurt als je b.v. een bocht waar hoge stoepranden zitten (meestal naar rechts) te strak neemt dan raakt de stoeprand eerst de motor voordat het wiel er overheen gaat.
Meestal is het dan einde verhaal en ligt de motor of andere essentiële onderdelen op straat.
Zit de mover nu achter het wiel en je raakt de stoeprand dan 'vliegt' het wiel meestal zo ver over de stoeprand dat de mover niet meer geraakt wordt.
Ik heb dit niet van mezelf maar wel van 2 betrouwbare bronnen en ik vindt ook dat daar wat inzit.
Overigens heb ik enige tijd geleden ook al eens de stoeprand met mijn rechter wiel geraakt en gelukkig geen schade opgelopen.
Nu kun je wel roepen dat je dan maar de stoeprand niet moet raken maar het gebeurt vaker dan je denkt.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Dutchdrummer » za 17 jul 2010 00:57

Dat laatste waag ik te betwijfelen.

Als jouw 2 kennissen de mover voor de as eraf gereden hebben met een stoeprand, dan was dat met een mover achter de as ook gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat je een bocht zo hard neemt dat het wiel van de stoep af 'vliegt'. Over het algemeen rij je rustig door een bocht en zakt de caravan meteen van de stoep af als het wil de stoeprand afrijdt, zonder nog even door te 'vliegen'.

Over het algemeen zijn de stoepranden voor de bocht even hoog als na de bocht. Als je met een mover voor de as de stoep raakt bij het ingaan van de bocht, zou je net zo goed met een mover achter de as de stoep raken bij het uitgaan van de bocht .

Het advies: de bochten netjes nemen zonder stoepranden te raken.

Oh ja, onze mover zit achter de as, en heeft al de nodige regen en sneeuw meegemaakt. Het funktioneert nog steeds prima thumbup.gif .

Groeten,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door PMT » za 17 jul 2010 11:10

Nadat ik een keer noodgedwongen een bocht te krap nam door een tegenligger reed ik onze mover eraf. Ook die van ons was/is voor de as geplaatst. Feitelijk was ik toen blij dat ie aan de voorkant zat, want ik moet er niet aan denken wat er met de as van de caravan gebeurd was indien ik geen mover had gehad. Ik reed nota bene stapvoets, maar ik kan je verzekeren dat de klap die wij hoorden er niet minder om was. De nieuwe mover die er na de vakantie door de dealer is ondergezet is ook weer voor de as gezet. Er werd eigenlijk geeneens gevraagd of ik gezien mijn ervaring de mover achter de as gemonteerd wilde hebben, terwijl de ruimte er wel is. Overigens was alleen de tussenstang totaal verbogen en toch kreeg ik een hele nieuwe mover, geen discussie voor de verzekering. De tussenstang is blijkbaar niet los te bestellen.
Ik denk wel dat de mover er in dit geval ook onderuit was gegaan als ie achter de as had gezeten.
Paul
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door JPGeetje » za 17 jul 2010 15:19

E.e.a. hangt ook veel af van het type mover je hebt. Ik zie op de camping ook wel eens movers die erg laag zitten. Over het algemeen de wat oudere types.
Het laagste punt bij de tegenwoordige movers is de montage/verbindingskoker die onder het chassis wordt gemonteerd. Meestal neemt daar de hoogte met 5 cm af.
Ik heb even bij onze caravan gemeten waar een Enduro voor de as onder zit. De hoogte tot het laagste punt is daar 16 cm. Dat punt zit overigens niet aan de buitenkant van de caravan maar een cm of 14 binnen de buitenkant van het wiel. Iets hoger op 18 cm zit dan het zeskant waar de zwengel op komt. dit zit maar een cm. of 5 binnen de buitenkant wiel.
De aandrijfrol die wel ong. gelijk met de buitenkant wiel zit, zit op een hoogte van 23 cm. en daarmee iets lager dan het hart van het wiel (175-14) De band bij mij is 62cm hoog. Bij caravans met een kleinere wielmaat komt ook alles iets lager te zitten maar meestal zijn dit de wat kleinere exemplaren die ook een minder hoog chassis hebben zodat dat weinig uit zal maken.
Waarom allemaal deze cijfers. Ik wil daarmee aangeven dat je een wel erg hoge stoeprand behoorlijk vet moet meenemen wil je je mover eraf raggen. Ik vermoed dan ook dat waar sprake is van een dergelijk voorval, het een oudere mover betreft.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ralf » za 17 jul 2010 17:48

de movers die er voor de as onderuit worden gereden zijn bijna altijd de reich comforts movers waarvan ik(mijn mening) altijd zeg dat het bijna crimineel is om hem voor te monteren .zit deze mover achter de as is er niks aan de hand .
de opmerking hoeveel schade zou je rijden als de mover de klap niet had opgevangen is een hele goede .
de mover er onderuit rijden is negatief dit kan je wijten aan de mover .Maar zoals eerder is gezegd als je de mover nou eens niet had gehad en deze had de klap niet opgevangen wat zou dan de schade zijn geweest . Ik zie het ook regelmatig gebeuren maar wijt de schade niet omdat je een mover hebt .maar aan een stuurfout
als je zonder caravan rijd dan kan je hem ook niet totaallos rijden .Heb je geen mover dan kan je dus ook niks raken ermee alles wat je hebt neemt altijd risico met zich mee.
Als de mover 15 cm (anwb advies)boven de grond zit dan zal je normaal gesproken nooit wat raken en alles wat hoger zit is mooi meegenomen.

Over de powr mover achter de as het wil niet perse zeggen dat er storing is als deze achter de as zit . Als je teveel gedronken hebt wil het ook niet per definitie zeggen dat je iemand in de prak rijd maar de kans is wel groter dan als je niet drinkt . mrgreen.gif
maar als deze achter de as zit is de kans groter dat er storing komt .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door PMT » zo 18 jul 2010 11:24

Ik had voordat ik em eraf reed ruim 50.000km zonder problemen gereden, hobbelige campings met diepe kuilen en hoge bulten getrotseerd. Ook thuis rij ik de caravan altijd de stoep op voor- of achteruit altijd zonder problemen. Altijd kijk ik in de rechter buitenspiegel of de caravan voldoende langs een (stoep)rand heen volgt, ook bij die fijne krappe benzinestations, maar hier werd ik op een aanloop van een bruggetje door een Kroaat op het allerlaatste moment gedwongen wat meer naar rechts te sturen en dan let je meer op je tegenligger dan dat je in je spiegel kijkt. Het gat was dan ook wel erg diep.
M.a.w. overall denk ik dat je niet zo makkelijk je mover eraf rijd of ie nu aan de voor- of achterkant gemonteerd is.
Paul
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Danhan

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Danhan » vr 22 apr 2011 16:56

Mijn dealer heeft de nieuwe Reich cross mover voor het wiel geplaatst.Nu begrijp ik uit jullie verhaal, dat het zeer subjectief is of je hem voor of achter het wiel plaatst,afhankelijk soms ook van de constructie van de caravan zoals Ab zei.Je kunt er hem in beide gevallen afrijden als je niet uitkijkt, soms zit een ongelukje in een klein hoekje.

Het argument dat wanneer je hem er achter plaatst, dat je dan bij het raken van een stoep vaak de mover niet raakt door de snelheid.Deze uitleg begrijp ik wel, maar ook weer niet.Volgens mij hangt dat dan gewoon van de snelheid af, heb je een lage snelheid, dan knal je de mover er zo af.Het opspattende water van Ralf lijkt me een stuk aannemelijker.

Samenvattend op grond van jullie argumenten ga ik er gewoon van uit, dat je goed moet rijden, goed op je spullen passen, en op cruciale momenten aan je mover denkt, geen stoepranden meeneemt, of diepe kuilen.Maar misschien teken ik het nu te simplistisch knipoog.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door WillyL » do 28 apr 2011 15:11

In mijn jeugdjaren geleerd: L*l=M*m
Last maal lastarm = Macht maal Machtarm

Dus l = m*M/L
of stel:
Afstand as-trekhaakkogel = 2,5 m (heel kort)
Afstand as-midden mover = 0,3 m
Gewicht mover = 40 kg
==> 0,3*40/2,5 = 4,8 kg
bij 3m is dat nog slechts 4 kg...

Wat mij betreft te weinig invloed om te beslissen de mover voor/achter de as te plaatsen. De plaats van de batterij/aardapplelen/bierbak zal meer invloed hebben.

In de handleiding van mijn mover staat de voorkeur om hem achter de as te monteren.
Ik denk ook, zoals Ab, dat wanneer je relatief snel rijdt de achter-de-as-geplaatste mover reeds 'voorbij' het obstakel is wanneer het wiel van een verhoog rijd (in een put dus). Het wiel veert immers eerst uit en nadien volgt de caravan (schokdempers). Omgekeerd het zelfde, bij het oprijden van een verhoog, heeft de caravan even de tijd om zelf reeds een beetje terug 'hoogte' te winnen na het inveren van het wiel.
Wanneer de mover voor de wielen staat is de inveer/uitveer van het wiel nog niet aanwezig.
Bovendien kan een achter-de-as-geplaatste mover over het obstakel schuiven - alhoewel ik niet zou weten wat de klap als gevolg heeft - een stevig geconstrueerde mover kan hier misschien wel tegen - ik ga dat wel niet als experiment uitproberen.
Een voor-de-as-geplaatste mover krijgt de klap frontaal en niet van onderen, een heel verschil?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Rik32
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 mar 2022 12:50

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Rik32 » ma 28 mar 2022 17:47

De plaats van de mover vóór of achter de as heeft wél degelijk invloed op de kogeldruk. Inderdaad: stel dat de mover 35 kg weegt en de wieldiameter 0,70m is, dan is het hefboomverschil 0,70 x 30 = 21. Als de afstand van de voorkant van het wiel tot de kogelbol bvb 4 m is dan wordt het verschil uiteindelijk (21 x 4) : 4,70 = 17,80 kg.
Mijn Caravelair 400 weegt geladen rond de 900 kg en de originele trekhaak van mijn auto mag maximum 70 kg hebben. Ik heb de mover dus achter het wiel laten plaatsen alhoewel de verdeler mij dat afgeraden had voor het spatwater. De verdeler van Reich mover pro2 verzekerde mij echter dat die gegarandeerd volkomen waterdicht is. Tot op heden geen problemen gehad.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Daphne » ma 28 mar 2022 19:44

Rik32 schreef:
ma 28 mar 2022 17:47
De plaats van de mover vóór of achter de as heeft wél degelijk invloed op de kogeldruk. Inderdaad: stel dat de mover 35 kg weegt en de wieldiameter 0,70m is, dan is het hefboomverschil 0,70 x 30 = 21. Als de afstand van de voorkant van het wiel tot de kogelbol bvb 4 m is dan wordt het verschil uiteindelijk (21 x 4) : 4,70 = 17,80 kg.
Een verschil van 17,8 kg? scratch.gif scratch.gif Zou nog eens opnieuw rekenen. whistle.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ron » ma 28 mar 2022 19:52

[re.gif]
Inderdaad
Ik mis de afstand tot de kogel in de hele berekening .
sowieso stoeit hij met cijfertjes die uit de lucht zijn gegrepen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ab » ma 28 mar 2022 21:52

De berekening klopt inderdaad van geen kant.
De uigangspunten van de berekening ook niet.
Het hart van het wiel is bepalend, (kantelpunt) in relatie tot de afstand hiervan tot het hart van de kogel.
Verder de afstand van een bepaald gewicht tot voor of achter het hart van het wiel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Chris » ma 28 mar 2022 22:02

Hallo Rik32.

Welkom hier ,,, en veel leesplezier.

Enne... sorry... je berekening is niet helmaal correct om niet te zeggen: Helemaal niet correct.
voor of achter het wiel... mm... 1 meter ... ruw geschat.
Dat is nooit 17,8 Kg op de kogel...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door Ab » ma 28 mar 2022 22:27

Effe makkelijke getallen..
Afstand mover tot hart as 0,4 mtr.
Mover 40 kg.
Hart as tot hart kogel 4 m.
40 kg op 0,4 m voor de as resulteert dan in 4 kg hogere kogeldruk.
Achter de as 4 kg minder kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover voor of achter de wielen?

Bericht door WillyL » ma 28 mar 2022 22:36

Hefbomen en katrollen nog eens nalezen...
Het is nochtans een eenvoudige formule voor hefbomen. L×l=M×m
Of Last maal lastarm = Macht maal machtarm.
Vul maar in:
Last 'L' is de mover 35 Kg
Lastarm 'l' is afstand as naar midden mover (ongeveer) bv 50 cm
Machtarm 'l' is de afstand as tot bol trekhaak
De formule wotdt dan L×l/m = M
Vul maar in... voor dingen aan de twee kanten van de as wordt de l of m negatief.

Edit: Ik zie nu dat Ab, het reeds berekende!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”