Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
RickM110

Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door RickM110 » ma 5 jul 2010 22:06

Hallo mede-forummers,

Heeft iemand ervaring met het uitwisselen van een gaskachel met een petroleumkachel? Wij hebben namelijk een ingebouwde gaskachel met een "schoorsteen" (lees pijp) naar boven toe. Nou willen wij graag deze eruit halen en in plaats van deze een Zibro Laser FF 73 of een Zibro Laser FF 56 inbouwen. Nou heb ik gezien dat deze een bepaalde afstand moet hebben naar links, rechts, boven en achter en ik twijfel of deze "zomaar" ingebouwd kan worden.
De afvoerpijp van de Zibro Laser is ook aan de korte kant en moet direct aan de achterzijde naar buiten toe, terwijl de "oude" gaskachel nou juist de afvoer naar boven heeft.

Heeft er iemand van jullie dit als eens in- of omgebouwd? En zo ja, hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr Rick

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door Ab » ma 5 jul 2010 22:39

??? Het lijkt me op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee..
Die Zibró's stinken nogaal bij het aan-en uitzetten.

Ook haalt een zibro de zuurstof die nodig is voor de verbranding uit de ruimte waarin hij staat.
Die ruimte is beperkt in de caravan, dus tenzij je zelf in de voortent gaat zitten, heb je kans dat je erg kortademig gaat worden..of erger.
De gaskachel haalt de verbrandingslucht via een volledig gesloten systeem van onder de caravan vandaan, en de afgewerkte gassen gaan het dak uit.
Een prima systeem dus, voor verwarming in een kleine ruimte.
Volledig veilig en reukloos..
Waarom wil je dit veranderen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RickM110

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door RickM110 » ma 5 jul 2010 23:37

Hallo Ab,

Op zich heb je gelijk bij een gewone petroleumkachel. Deze ontrekken de zuurstof uit de ruimte in de caravan en geven dan koolmonoxide af. Maar de beschreven Zibro kachels zijn zogenaamde gevelkachels en dienen dmv een afvoerbuis te worden aangesloten. Hierdoor wordt de zuurstof vanaf buiten gehaald en de "gassen" naar buiten geblazen. Hetzelfde principe (afgesloten systeem) zoals je beschreef bij een gaskachel.

Waarom een petroleumkachel en geen gaskachel?
- voornamelijk vanwege de veel snellere afgifte van warmte (besparing energiekosten);
- bij beide modellen van Zibro kan temperatuur, timer, etc ingesteld worden (volledig electronisch dus);
- bij de beide modellen kun je een externe tank buiten de caravan plaatsen, waardoor het brandgevaar binnen afneemt (zelfde als een gasfles dus).

gr Rick

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door Ab » ma 5 jul 2010 23:46

Oh..ik wist niet dat je het over gevelkachels had.. Dan vervallen die bezwaren die ik had inderdaad.
Maar heb je het over een stacaravan of een tourcaravan ?
Ik neem aan het eerste, anders zie ik het voordeel niet zo. (ringverwarming niet mogelijk enz.)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RickM110

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door RickM110 » ma 5 jul 2010 23:58

Ja ik heb inderdaad een stacaravan en wij willen deze ook in de winter graag gaan gebruiken, vandaar deze vragen allemaal. Is een ringverwarming ook achteraf in te bouwen en werkt deze niet ook op gas?
Het grote nadeel van gas is dat het veel langer duurt voordat de caravan verwarmt is en het verbruik is ook aan de hoge kant. Ik heb me laten vertellen dat je met een kleine gasfles net 2-3 dagen uitkomt in een strenge winter. Met de petroleum gevelkachel kun je de externe tank vullen en heb je er enkele weken geen omkijken meer naar.
Ik weet helaas van ringverwarmingen te weinig af.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door Ab » di 6 jul 2010 00:23

Een hele tijd geleden heb ik e's uitgezocht hoe dat nu zat met het verbruik. Gas vs petroleum/Zibro olie en elektrisch verwarmen.
In het draadje: Kachel voor de voortent.

Als ik me goed herinner, was gas toch het goedkoopst. (gewoon propaan, LPG is een stuk voordeliger, maar daar heb je weer een dure fles voor nodig)
Wel zijn er veel verschillen in de prijs. Obelink verkoopt het voor 90 ct per kg, maar dat is wel heel erg goedkoop.
Propaan heeft een heel hoge calorische waarde, ik begrijp dus niet echt waarom het langer zou duren dan petroleum.
Het moet dan haast aan de capaciteit van de kachel liggen.

Dat je in een strenge winter veel gas gebruikt, klopt wel.. Ik heb wel eens bijna 5 kg per 24 uur nodig gehad in mijn tourcaravan (6 x 2.5 mtr)
In de wintersportgebieden zie je dan ook vaak die "lange Jannen". Grote flessen van 30 kg inhoud.
Maar als het zo koud is, red je het ook met 10 ltr petroleum per 24 uur niet denk ik

Ringverwarming is gemeengoed geworden in tourcaravans, bij de kachels die daarvoor (standaard in bijna elke caravan) gebruikt worden, wordt de warme lucht van de kachel door slangen van zo'n 70 mm naar diverse punten in de caravan gebracht d.m.v een of 2 ventilatoren.
Bij stacaravans zie je het niet veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RickM110

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door RickM110 » di 6 jul 2010 01:06

Hoi Ab,

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Ik zal zeker het draadje van je gaan lezen. Voor wat betreft het verbruik heb je helemaal gelijk, stoken in de winter is gewoon duur. Zo'n lange jan heb ik momenteel ook staan en die heb ik ook al enkele weken, maar ja we zitten begin zomer en de verwarming heb ik sinds april nog niet vaak aangehad.
Voor wat betreft de LPG+ ook hier had ik al naar gekeken. Het klopt inderdaad dat de aanschaf van deze flessen (damptank) erg duur is. Ik heb nog ergens gelezen dat 4 liter LPG gelijk staat aan 1m3 propaangas. Kan dat kloppen? Als dit zo is, dan zou een gasfles van 27 liter met een vulling van 80% (22 liter)gelijk staan aan 5,5 m3 propaangas.
De vraag is dan natuurlijk; hoe lang kom je uit met 1 m3 propaangas?

Hoe dan ook; gas is uiteindelijk veel milieuvriendelijker dan petroleum en ik denk dat je er helemaal gelijk in hebt dat mijn capaciteit van de gaskachel te laag is om de hele caravan goed te verwarmen. Helaas kan ik niet zien om welke gaskachel het gaat, want er staat aan de voorkant geen enkele vermelding van capaciteit of merk, type, etc.

Ik ben er ook eigenlijk op gekomen om over te schakelen naar een petroleum systeem omdat er meerdere mensen op de camping deze overstap gedaan hebben en er best tevreden over zijn. Alleen het punt was dat hun de afvoer rechtstreeks naar buiten kunnen leggen (horizontaal dus). Deze mogelijkheid heb ik niet want mijn huidige kachel staat meer in het midden van de kamer. De afstand naar buiten toe bedraagt zeker 1 meter en niet zo'n klein stukje van 40-50cm.

gr Rick

Willy1947

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door Willy1947 » za 28 feb 2015 13:25

Hoi
heb je de zibro FF kachel dus al kunnen installeren ??
ik ben van plan om dit ook te doen
afvoer gassen via pijp naar boven en aanzuiglucht via pijpje door bodem caravan?,
of andere oplossing??
dank u
mvg
willy

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door JPGeetje » za 28 feb 2015 17:34

RE.gif
Ik vrees dat je geen antwoord meer hoeft te verwachten van RickM110.
De vraag stamt ergens uit 2010 en waarschijnlijk heeft RickM110 daarna nooit meer van zich doen horen. whistle.gif
Als leden een bepaalde tijd niet meer actief zijn, worden ze door de mod's geroyeerd. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Willy1947

Re: Gaskachel eruit, petroleomkachel erin!

Bericht door Willy1947 » za 28 feb 2015 19:10

Dank u

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”