Elektrisch schema Beyerland
Elektrisch schema Beyerland
Kan iemand mij het elektrisch schema bezorgen van een Beyerland Wengé? Een andere recente Chateau is ook goed, die zouden namelijk dezelfde elektrische installatie hebben. Ik heb een probleempje met de aansluiting van een extra accu en met de 'constante stroomstraad'. Vriendelijke groet.
Re: Elektrisch schema Beyerland
Dit is een combinatie wat eigenlijk niet met elkaar te maken hoort te hebben.
Wil je de verlichting op een accu aansluiten kan dit via de stekker voorop pool nr 9 is de constante stroomdraad
wil je een accu in de caravan plaatsen via de omvormer moet je eenzelfde kast (alleen dan een acculader) erbij plaatsen met een aansluitsnoer naar de bestaande omvormer.
mischien weet reich al hoe dit gemaakt kan worden (twee jaar geleden wisten ze het nog niet) zij leveren een hetzelfde merk acculader, echter past de standaard lader van reich niet icm de omvormer van chateau
Wil je de verlichting op een accu aansluiten kan dit via de stekker voorop pool nr 9 is de constante stroomdraad
wil je een accu in de caravan plaatsen via de omvormer moet je eenzelfde kast (alleen dan een acculader) erbij plaatsen met een aansluitsnoer naar de bestaande omvormer.
mischien weet reich al hoe dit gemaakt kan worden (twee jaar geleden wisten ze het nog niet) zij leveren een hetzelfde merk acculader, echter past de standaard lader van reich niet icm de omvormer van chateau
Re: Elektrisch schema Beyerland
Beste Bert-Jan,
Dank voor je reactie. E.e.a is mij toch niet duidelijk.
De lader/omvormer van mijn caravan heeft 3 aanluitingen : - (massa), + accu (= laadstroom) en + verbruikers (verlichting & koelkast).
Van de auto-stekker heb ik pool 10 (geschakelde stroomdraad) aangesloten op de verbruikers en pool 13 op de massa. Bedoeling is dat de rijdende auto de accu van de caravan geladen houdt, ook als de koelkast op 12 Volt werkt. Wat zou hier verkeerd aan zijn?
Vriendelijke groeten.
Dank voor je reactie. E.e.a is mij toch niet duidelijk.
De lader/omvormer van mijn caravan heeft 3 aanluitingen : - (massa), + accu (= laadstroom) en + verbruikers (verlichting & koelkast).
Van de auto-stekker heb ik pool 10 (geschakelde stroomdraad) aangesloten op de verbruikers en pool 13 op de massa. Bedoeling is dat de rijdende auto de accu van de caravan geladen houdt, ook als de koelkast op 12 Volt werkt. Wat zou hier verkeerd aan zijn?
Vriendelijke groeten.
Re: Elektrisch schema Beyerland
Volgens mij heeft/had Beyerland zelfs een speciale omvormer die juist hiermee om kon gaan.
Zelf heb ik een Beyerland uit 2000 met een Zig x90(?) voeding (oorspronkelijk een x70 maar die heeft in 2007 de geest gegeven bij een spanningsprobleempje op een camping) Echter ik heb geen accu aan boord. Maar naar wat ik meen te weten schakelt deze voeding (geen 230V dan boordspanning van de accu of auto) en kan hij een accu opladen (wanneer op 230V). Het volgende weet ik niet helemaal zeker, maar ik dacht toen van de verkoper (in 2007) gehoord te hebben dat deze voeding de boordaccu zou kunnen laden via de autoboordspanning tijdens het rijden. Zelf betwijfel ik dit aangezien er natuurlijk spanningsverlies is tussen autodynamo en schakelende voeding.
Omdat ik me al eerder eens rot heb gezocht naar deze voeding: voor het nageslacht de fabrikant van de zig voedingen en de Nederlandse importeur.
Zelf heb ik een Beyerland uit 2000 met een Zig x90(?) voeding (oorspronkelijk een x70 maar die heeft in 2007 de geest gegeven bij een spanningsprobleempje op een camping) Echter ik heb geen accu aan boord. Maar naar wat ik meen te weten schakelt deze voeding (geen 230V dan boordspanning van de accu of auto) en kan hij een accu opladen (wanneer op 230V). Het volgende weet ik niet helemaal zeker, maar ik dacht toen van de verkoper (in 2007) gehoord te hebben dat deze voeding de boordaccu zou kunnen laden via de autoboordspanning tijdens het rijden. Zelf betwijfel ik dit aangezien er natuurlijk spanningsverlies is tussen autodynamo en schakelende voeding.
Omdat ik me al eerder eens rot heb gezocht naar deze voeding: voor het nageslacht de fabrikant van de zig voedingen en de Nederlandse importeur.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000
Re: Elektrisch schema Beyerland
De zig omvormer is een omvormer en lader ineen, deze zat niet meer in het 2008 type.
@emiel. Ik nam aan dat de vraag over binnenverlichting op de accu
De acccu laden tijdens het rijden (als je dit goed aangesloten krijgt ) is minimaal en hier zou ik niet aan beginnen
@emiel. Ik nam aan dat de vraag over binnenverlichting op de accu
De acccu laden tijdens het rijden (als je dit goed aangesloten krijgt ) is minimaal en hier zou ik niet aan beginnen
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 11 nov 2008 23:10
- Locatie: roterdam
Re: Elektrisch schema Beyerland
Emiel
Ik heb ook een wenge. Als ik het weekend op de campin kom, zal ik het boekje van de omvormer mee naar huis nemen en dan scannen en eventueel als je wilt naar je toe mailen
gr wim
Ik heb ook een wenge. Als ik het weekend op de campin kom, zal ik het boekje van de omvormer mee naar huis nemen en dan scannen en eventueel als je wilt naar je toe mailen
gr wim
- HenkR
- Berichten: 761
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Elektrisch schema Beyerland
Ook ik ben benieuwd naar alles wat met de electrische schema's van de jongste Beyerlands te maken heeft. Dus ook ik houd mij aanbevolen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Elektrisch schema Beyerland
Beste Wim,
Dat is heel vriendelijk, maar het boekje van de omvormer heb ik. Wat ik zoek is het schema van de hele elektrische installatie v.d. caravan, en dat schijnt moeilijker te vinden. Die installatie boezemt mij weinig vertrouwen in : je moet eens kijken naar de dradenspaghetti achter de kachel. Om bang van te worden.
Vr.gr.
Mil
Dat is heel vriendelijk, maar het boekje van de omvormer heb ik. Wat ik zoek is het schema van de hele elektrische installatie v.d. caravan, en dat schijnt moeilijker te vinden. Die installatie boezemt mij weinig vertrouwen in : je moet eens kijken naar de dradenspaghetti achter de kachel. Om bang van te worden.
Vr.gr.
Mil
Re: Elektrisch schema Beyerland
Die draden spagettie achter de kachel is juist makkelijk, alles is lang genoeg om wat te kunnen uitzoeken en doormeten. vroeger was alles redelijk netjes weggebonden maar dit hoefde niet meer als je het plankje erboven gewoon dichtschoefde.
Re: Elektrisch schema Beyerland
Aan alle,
Heeft er nog iemand een schema kunnen bemachtigen? Zo ja is het mogelijk een kopie hiervan te krijgen?
Uiteraard betaal ik graag de kosten.
Groet,
Joop
Heeft er nog iemand een schema kunnen bemachtigen? Zo ja is het mogelijk een kopie hiervan te krijgen?
Uiteraard betaal ik graag de kosten.
Groet,
Joop
Re: Elektrisch schema Beyerland
O, sorry vergat te melden dat ik ook een Beijerland heb, namelijk een Quartz 400-2 uit 1994
Gr.
Joop
Gr.
Joop
Re: Elektrisch schema Beyerland
Stel jezelf eens de vraag:
Waarom wil ik de accu laden tijdens het rijden ?
Waarom wil ik de accu laden tijdens het rijden ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Elektrisch schema Beyerland
Kan iemand mij helpen aan een kleurenfoto van de printplaat van een Zig x7 of 70 of 90 dit omdat bij mijn voeding er 2 weerstandjes zijn verbrand links naast het 16 polige I.C. daar zitten 2 weerstanden dan een draadbrug dan weer 2 weerstanden dus in het verlengde van het I.C. er lopen 2 dikke witte draden ver heen deze moeten even iets aan de kant worden gebogen. dan zou ik de kleurcode weer kunnen aflezen en mijn voeding weer kunnen repareren. Ik zou hier zeer mee geholpen zijn.
Bijvoorbaat dank ,
met vriendelijke groet,
H.van velthuisen Baarn Caravan bezitter.
Mijn E-mail adres is : vlth@hccnet.nl
Bijvoorbaat dank ,
met vriendelijke groet,
H.van velthuisen Baarn Caravan bezitter.
Mijn E-mail adres is : vlth@hccnet.nl
Re: Elektrisch schema Beyerland
RE.gif
Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen 2 verbrande weerstandjes..
Waarom zijn die weerstandjes verbrand???
Goede kans dat er Elko's verlopen zijn en misschien ook wel die spanningsregulator stuk, en/of nog meer parts.
Dan "start" de hele geschakelde voeding niet meer.
En een om een geschakelde voeding weer perfect te krijgen is er flink wat kennis en zeker een correct schema nodig.
Al eerder heb ik in een Beyerland een voeding "omzeilt" door er een dikke LED voeding van 12 volt in te bouwen.
Die dingen kosten tegenwoordig bijna niks meer in China.
En de Zig goed repareren kan wel eens duurder zijn dan je leuk vindt.
Die LED voedingen zijn te kust en te keur te vinden. hier b.v.: https://nl.aliexpress.com/item/1x-1A-2A ... autifyAB=0
Neem er eentje zonder fannetje..
Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen 2 verbrande weerstandjes..
Waarom zijn die weerstandjes verbrand???
Goede kans dat er Elko's verlopen zijn en misschien ook wel die spanningsregulator stuk, en/of nog meer parts.
Dan "start" de hele geschakelde voeding niet meer.
En een om een geschakelde voeding weer perfect te krijgen is er flink wat kennis en zeker een correct schema nodig.
Al eerder heb ik in een Beyerland een voeding "omzeilt" door er een dikke LED voeding van 12 volt in te bouwen.
Die dingen kosten tegenwoordig bijna niks meer in China.
En de Zig goed repareren kan wel eens duurder zijn dan je leuk vindt.
Die LED voedingen zijn te kust en te keur te vinden. hier b.v.: https://nl.aliexpress.com/item/1x-1A-2A ... autifyAB=0
Neem er eentje zonder fannetje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.