Verkleurde binnenkant deur Eriba

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
germi

Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door germi » wo 24 mar 2010 07:37

Nu in onze oude Triton de geur niet meer het grootste probleem is, ga ik verder aan de slag. De binnenkant van de deur (die met koelkastuiterlijk) is erg verkleurd. Niet egaal maar met allemaal verschillende kleurvlakken.
Behandelen met HG kunststofreiniger, tuinmeubelreiniger helpt niet. Kan ik er bijv. ook eerst primer opzetten en de deur dan verven? Zo ja, met welke verf?

Daarnaast wil ik ook de bruine kunststof kastgreepjes vervangen of verven. Het is niet een gewoon greepje dat er opgeschroefd zit e dus gemakkelijk te vervangen is, maar het uiteinde zit er doorheen gestoken om het draaimechaniekje van het deurklepje te bedienen. Het kan er wel helemaal af. Indien verven, dan ook weer de vraag waarmee. Ik wil graag het uiterlijk van metalen greepjes bereiken.

Bedankt alvast weer voor de tips.
Germi

Trolletje

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Trolletje » za 3 apr 2010 15:48

Hallo Germi,

Ik heb ook al eens een vraag gepost over de verkleurde binnenkant van de Eriba Touring. Onze caravan is van 2006 en de binnenkant van de deur is dus ook helemaal verkleurd. Echt een armoedig gezicht vind ik. Ook al van alles geprobeerd, maar niet meer wit te krijgen.

Je zou dit kunststof natuurlijk kunnen verven. Eerst even in de primer (zoals je zelf al aangaf). Maar het nadeel is dan weer wel dat je snel een stukje verf af kan stoten. Of je moet speciale verf kunnen vinden die echt heel goed is. Zie tegenwoordig bij de doe-het-zelf professionele verven, wellicht is dat een idee?

Over die handgreepjes. Ook daarin kan ik je heel goed volgen. In onze vorige Troll zaten ook bronskleurige knopjes. Vond ze echt lelijk. Ook over gedacht om ze te verven. Maar inmiddels dus een andere Troll en daar zitten gelukkig zilverkleurige knopjes op.

Ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Hennie

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Ad » za 3 apr 2010 15:57

Over het algemeen is er aan deze kunststof verkleuringen weinig te doen. De oorzaken zijn meestal zonlicht/UV en/of roken. Een primer erop en overschilderen is vermoedelijk het enige wat overblijft. Maar of je het echt mooi krijgt? Succes.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gilbert

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Gilbert » zo 4 apr 2010 09:12

Er bestaat in de handel wel een professioneel product waar ook de pvc ramen mee opgekuist worden, maar of het echt helpt? Ik had dit probleem vroeger met de deur van onze predom, er bestaat ook verf in spuitbussen, special voor synthetische oppervlakken, men spuit er de scooters en brommers mee alsook de spoillers van auto's deze barst of brokkelt niet af bij trilling.

EdwinEriba
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 21:38

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door EdwinEriba » vr 6 mei 2022 15:49

Blijkbaar onstaat die verkleuring door de in het ABS plastic gebruikte brandvertrager; Bromide. Bij oude computers zie je die verkleuring ook. Na verloop van tijd komt dit aan de oppervlakte. In dit filmpje wordt "retrobright" gemaakt met waterstofperoxide en middelen om er een gelpapje van te maken.Dan erop smeren en een uv-lamp (of zonlicht) erop. Wordt gebruikt voor allerlei ABS-apparaten uit de jaren 80 zoals (spel)computers en ik vermoed dat het op de Touring deur ook werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=_ewI7nMgrB8

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Opa-Ei » vr 6 mei 2022 18:39

Bedoel je dit?
IMG-20210716-WA0000.jpg
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Opa-Ei » vr 6 mei 2022 18:41

En na een klein uurtje klussen krijg je dit.
Bijlagen
IMG-20210716-WA0001.jpg
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door nonblond » vr 6 mei 2022 21:27

Waar bestond dit uurtje klussen uit?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Chris » vr 6 mei 2022 21:30

Dit draadje is wel 12 jaar oud hoor beste mensen ..

TS reageert vast niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door nonblond » vr 6 mei 2022 21:36

Maar Opa Ei heeft vandaag nog gereageerd, dus die vast wel. Herken het probleem nl wel en ben vast niet de enige. Dat de Topic starter niet zal reageren vind ik in deze niet zo relevant de oplossing van het probleem wel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door Ab » vr 6 mei 2022 21:41

Opa ei heeft niet zo lang geleden ook al eens gepost hoe dit te doen.
Schuren, gronden, schuren, en aflakken.
Watergedragen verf als ik me goed herinner.
Opa ei kan vast nog wel even details over de gebruikte verf geven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Verkleurde binnenkant deur Eriba

Bericht door nonblond » vr 6 mei 2022 22:37

Je kunt daar wel eens gelijk in hebben. Staat mij zoiets bij. Weet alleen niet zo gauw in welk topic dat was.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”