Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Naomi

Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Naomi » vr 22 jan 2010 19:06

Beste mensen,
Ik ben helemaal nieuw in caravan land... ik mag de caravan van mijn opa en oma hebben, zij zijn inmiddels 90 jaar en hebben moeten besluiten niet meer met auto en caravan de weg op te gaan. Zij hebben nooit een voortent gehad. Deze wil ik wel graag kopen. Maar omdat zij aan de andere kant van het land wonen kan ik de omloopmaat niet zelf 'even' gaan op nemen. En jullie snappen dat ik dit ook niet aan mijn opa en oma wil vragen!
Staat de omloopmaat van een caravan niet in bepaalde papieren die je als eigennaar hebt?

Ik hoop er nu een beetje op dat iemand dezelfde caravan heeft/gehad en mij de omloopmaat kan doorgeven:
Avento Royal de Luxe 420 TD uit 1993.

Ik heb ook de links al bekeken naar oa. isabella en een site waar ze tenten op maat kunnen maken. Bij isabella stond-ie er niet bij, bij de andere site kun je vervolgens alleen maar een tent daar bestellen, volgens mij.... en omdat wij het nu eerst eens een beetje gaan uitproberen, wil ik niet meteen een hele dure voortent kopen.

Ik hoop op reacties, bedankt alvast!

groeten Naomi

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Daphne » vr 22 jan 2010 20:53

http://www.tenhoope.nl kun je omloopmaten van heel veel caravans vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Naomi

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Naomi » za 23 jan 2010 10:44

beste daphne,
daar had ik inderdaad ook gekeken maar deze caravan stond er helaas niet bij. Ik blijf dus hopen dat iemand met eenzelfde caravan die leest...

groeten
Naomi

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Stoekie » za 23 jan 2010 11:34

in dit forum-gedeelte worden diverse links genoemd naar omloopmaten.
Misschien staat daar de juiste bij.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Naomi

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Naomi » za 23 jan 2010 16:44

die links had ik inderdaad al gevonden en bekeken, maar mijn caravan staat maar nergens bij...
nu ben ik bij twee voortent winkels geweest en ze geven allebei een andere maat door, de een 799, een ander 830. Dat scheelt ook nogal! Nu zag ik ook op een website universele voortenten staan. Wat wil dat precies zeggen?
groeten
Naomi

gastjw

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door gastjw » za 23 jan 2010 17:45

Dat wil precies zeggen dat het een grote puinhoop is in omloopmatenland.
Iedere voortentenfabrikant of verkoper houdt er daarom een eigen systeem op na, dat 'beter' zou zijn dan de anderen. Weer anders dus.

Isabella bijvoorbeeld heeft zgn. A-maten. Ondanks dat ze er een speciale bladzij aan gewijd hebben wat dat is, kom je er niet achter als je je gegevens invoert: Voer in de invulvakjes in: Caravanmerk, bouwjaar en Isabellamaat. Huh?? Dat was toch juist de vraag? Lukt het niet? Meet het dan zelf even op. Volgens het tekeningetje, vanaf de daklijst 30 cm schuin naar buiten.....? zucht.gif

Trina rekent een paar berichten verder met een ander tekeningetje. Recht naar beneden.van A naar B. Of zelfs, bij een aerodynamische vorm, niet met de echte vorm mee, maar recht naar beneden. Nouja. :(

Sommige voortentmerken hebben lengtes die ze wel betitelen als maat 5, 6, 7, 8 enz. Bij het ene merk verspringt de echte maat in cm soms met 10 cm, bij een ander met 15 cm of 20 cm. Maar dan gaat 't niet synchroon, zoals je zo verwachten, dat ze bijv. allemaal een of andere maat hebben die overeenkomt met 7,00 m. Nee, dat is weer 6,95 tot 7,15 bijvoorbeeld.... zucht.gif

En om het nog erger te maken moet je bedenken dat vaak aanbevolen wordt om de tent een maatje kleiner te kopen dan de officiële maat. De grond loopt namelijk vaak een beetje scheef, naar opzij of naar voren/achteren. Als je met het dak dan precies op de grond uitkomt, is er geen ruimte meer voor een rubberspanner en wordt het doek door de opspattende regen nogal vies. Soms moet je er zelfs grote zwervende keien op gaan leggen...

Kortom, aan al die tabellen heb je niet zo veel. Het meest veilig is om de vraag concreet voor te leggen aan aan een goeie tentenfabriek, zoals v.d. Horn, om er eens een te noemen. En vraag dan speciaal naar dat maatje kleiner of groter, of hoe zij dat meten. weenie.gif
Succes!

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door JanPunne » za 23 jan 2010 18:57

Kontact opnemen met de Avento dealer misschien?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Ab » za 23 jan 2010 21:59

Het is nu Januari.. Voordat het Mei is, komen jullie toch wel eens bij opa en oma ?
Neem dan een touwtje van een meter of 12 mee.. en meet de omloopmaat gewoon effe.
Hoe je dat doet kan je ook op dit forum vinden.
Een voortent is zo gekocht, als je de maat eenmaal weet. :wink:

Universele tenten zijn tenten, die alleen aan de bovenkant in de tentrail zitten.
De 2 zijkanten lopen recht naar beneden, daar zit een stang in, met een soort kussen, wat tegen de caravanwand aansluit.
Deze tenten zijn korter dan de caravan lang is. Soms loopt een stang noodgedwongen ook voor een raam langs.
Ook wintertenten zijn meestal vlgs dit principe. Soms maar 1.5 mtr breed. Dat past altijd, dus universeel.
De zomertenten zijn een stuk breder,
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Naomi

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Naomi » zo 24 jan 2010 10:31

dat klopt, ik zal voor mei nog wel eens die kant op gaan. Maar ik zie dat de tenten nu veel korting hebben, en ik kan me zo vorostellen dat diat niet meer het geval is als het seizoen gaat beginnen?

ingewikkeld is het wel ja, met al die maten.... en een universele is ook niet alles lees ik al. Nou ja, geduld hebben inderdaad, tot ik weer die kant op ga en zelf kan meten. zucht.gif
groeten
Naomi


gastjw

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door gastjw » zo 24 jan 2010 21:07

Brrrrrr, koud in Berlijn! (zie helemaal onderaan Walker)
Maar dit is nu wat ik bedoel. Vraag zoveel mogelijk fabrikanten wat hun omloopmaat is voor jouw caravan. In/ex de spanrubbermaat tot de grond.

Want ook als je het zelf zou gaan meten moet je bedenken dat bijna alle touwtjes uitrekken. schrik.gif
En altijd neiging hebben om uit de rail te schieten. Kun je met plakbandjes vast houden. Een pen om je touwtje vast te zetten is ook handig.
Maar ik vind dat een rolmaat nog beter werkt. Als je niet verder kunt rekken zet je een potloodstreepje waar je gebleven bent.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Ab » zo 24 jan 2010 21:32

Je moet ook niet te hard aan dat touwtje trekken... :lol: :lol: en net als met de rolmaat hoef je ook niet door de gleuf. Gewoon overpakken elke keer.

Het nauwkeurigst meet je gewoon onder-boven-onder enz. op de boven en onder resp. rechtse en linkse zijkantjes van de gleuf. Stukje van ca 10 cm elke keer in de bochten, en zorgen dat het niet verschuift. Het rechte stuk kan je wel meten zolang je armen zijn.
Het eind waarmee je begint, kan je gewoon los achter je aan laten komen, dat hoeft echt niet in de gleuf te blijven.


aflower.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Naomi

Re: Omloopmaat avento royal de luxe 420 TD

Bericht door Naomi » za 13 feb 2010 16:40

nou, ik ben er inmiddels achter volgens mij! Mijn moeder heeft de rails gemeten en kwam op 7.40. Maar daar moet dus de lente van de grond naar boven nog bij. Ik heb heel veel winkels die voortenten verkopen aangeschreven en de meesten gaven door dat de omloopmaat 8.25 moet zijn. Nou, de maat rails die mijn moeder heeft gemeten + 2 x van de grond tot de caravan lijk mij wel 8.25, toch? Dat is dan maat 7. pffff we zijn er volgens mij.....?!

Volgende stappen zijn het zoeken naar een stalling en een verzekering voor de caravan!
groeten
Naomi

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”