hor van dakraam zelf vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
hmimpen

hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door hmimpen » wo 7 okt 2009 10:06

hallo,
op mijn kip greyline zitten dakventilaties met daar in een schuitfconstructie om te verduisteren of met hor af te schermen. de hor is niet meer in goede staat.
kan ik deze zelf vervangen en hoe?
Wie heeft hier ervaring mee?
Groeten, Harro

jmswier

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door jmswier » za 10 okt 2009 09:22

Hoi,

Gewoon naar de dealer gaan en een nieuw hor kopen. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door Ab » za 10 okt 2009 10:53

Zo simpel kan het zijn... Maar soms ook niet.
Bij mijn vorige caravan ging het verduisterings/isolatie plisse-doek in het (grote) luik kapot..
Ik kon nergens een nieuwe vinden, het complete raam zou moeten worden vervangen.
Ik heb dat niet gedaan... heb de hele caravan vervangen. :D :D :D
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door JPGeetje » za 10 okt 2009 12:16

@hmimpen
Ik weet niet welk merk luik je in je Kip hebt zitten.
Ik heb zelf enkele jaren geleden bij een Heku-II luik het horregaas vervangen.
Ik heb eerst gekeken wat een vervangingsgaas van Heku kostte maar toen ik de prijs hoorde (€80,-) heb ik die optie laten vallen.
Ik ben toen bij een bouwmarkt gaan kijken naar een alternatief. Het grijze gaas wat gebruikt wordt voor hordeuren/ramen leek me te stug en zodoende kwam ik op een doe het zelf pakketje van Bruynzeel voor het vervaardigen van een raamhor. Dit zwarte gaas heb ik met veel gefriemel (omdat het eigenlijk te soepel bleek)in mijn luik weten te monteren. Het ziet er wellicht niet zo mooi uit als het originele, maar ik vond het een goed alternatief.
Inmiddels heb ik bij Obelink gezien dat ze enkele soorten gaas op de rol verkopen voor rond de 5 euro per strekkende meter (1,4m. breed). Zo te zien was dat ook geschikt voor dat doel.
Als jouw luik een Heku-II is, moet je de zoekfunctie in dit forum maar eens raadplegen. Ik heb hier destijds beschreven hoe ik voor de montage te werk ben gegaan.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Peter P

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door Peter P » zo 11 okt 2009 11:00

Ik heb net het gaas vervangen van een dakluik van mijn Kip (combinatie donker/gaas). Stelt eigenlijk weinig voor. Gaat als volgt:

·verwijder de afdekplaatjes aan de kopse kanten van het luik door in het midden een mes tussen te plaatsen (kan wat moeilijk gaan als er dubbelzijdige plakband gebruikt is) want bevestigingsnokjes zitten aan de zijkanten;
·verwijder de onderkant van het dakluik door 6? erg lange schroeven los te draaien waar binnen- en buitenkant van het dakluik mee bevestigd zijn. Het is gemakkelijker werken als je het dakluik omgekeerd op een tafel hebt liggen. Boven je hoofd werken is hiermee erg moeilijk. Druk ook niet te erg tegen het bovenste gedeelte want dit gedeelte zit nu alleen vast met kit;
·laat het verduistergedeelte oprollen, laat het gaas helemaal oprollen zodat het uit de zijgeleiding komt;
·trek het gaas onder een hoek van 90 graden op het luik , dus recht omhoog, in zijn geheel uit. Zet de rol waar het gaas aan bevestigd is vast, zodat de veer op voorspanning blijft;
·verwijder het gaas van de rol (zit vast met dubbelzijdige plakband) en dan de dubbelzijdige plakband;
·plak een nieuwe strip dubbelzijdige plakband op de rol;
·verwijder de strip met het slot door de twee helften los te klikken met een mesje (kan wat moeilijk gaan als er dubbelzijdige plakband gebruikt is) en kijk goed hoe ver het gaas er tussen bevestigd was;
·gebruik het oude gaas als mal voor een nieuw gaas te knippen (het gaas heb ik bij een caravanshop gekocht voor € 0,75. “Gewoon” vliegengaas is stug, kan wel maar wat grotere voorspanning zou hier mogelijk de oplossing kunnen zijn.);
·bevestig de strip met het slot (even plakken met dubbelzijdige plakband voor het vastklikken is wel handig) door het gaas er tussen te klikken;
·plaats het gaas me slotstrip in de geleiding en plak het gaas op de rol;
·laat het gaas oprollen en zet het geheel weer op zijn plaats.
succes
Peter

hmimpen

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door hmimpen » vr 16 okt 2009 15:57

hallo allemaal,

Na jullie adviezen gelezen te hebben aan de slag.
demontage inderdaad zeer simpel.
Bij een kip-dealer zelfs gratis hor gaas (met voorbewerkte schuifrand) gekregen.
kon dit zonerder vervanging van de plakstrip vervangen.
niets gekost, plusminus 10 minuten werk.
dank jullie.

JanVBox

Vraag bij: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door JanVBox » do 30 jun 2022 15:33

Deze draad is al heel oud, maar kan mij wellicht helpen met het volgende: de horrol van mijn HEKI2 dakluik schiet bij het openen van het slot altijd terug met een rotvaart en dan springen de verluchtingsroostertjes eruit van de klap. Ik dacht eerst dat de draadgeleiding ontbrak (die wel intact is aan de verduisteringskant), maar het lijkt erop dat die niet voorzien is. Is er dan geen enkel ander remmechanisme dat mogelijk niet goed werkt in mijn geval, bijv. zijdelings aandrukken op de schuifrails? De hor is ook niet overdreven gespannen, rolt keurig op.
Graag jullie advies, aangezien jullie de binnenkant kennen intussen.
Dank alvast!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: hor van dakraam zelf vervangen

Bericht door WillyL » do 30 jun 2022 22:26

Het handvat goed vasthouden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”