Ervaringen oprijblokken of plankjes??

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gumm

Re: Ervaringen oprijblokken of plankjes??

Bericht door Gumm » vr 7 aug 2009 10:17

Ik gebruik ze echt nooit..
Loopt de standplaats achter in wat omhoog , zou het rechterwiel dus iets ook omhoog moeten.
Dit is nadelig voor de hoogte van de opstap en voor voortent of luifel
Ik snijd voor het linkerwiel een keurige graszode uit, waarna een duwtje aan de caravan hetzelfde resultaat geeft als zo'n banaan alleen andersom.
Graszode bewaren onder wat modder of bladeren onder de caravan nadien deze weer netjes terug plaatsen.. wat water erover en klaar is onze Kees
Meestal trekt od duwt de auto de caravan er echter zo weer uit..

In het ergste geval leg ik voor het wegrijden de keggen voor en achter het rechter wiel en trek of duw de dissel dwars weg waardoor het linker wiel uit de kuil rolt
De "movers" onder ons hebben het natuurlijk makkelijker...
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Amber

Bericht door Amber » vr 7 aug 2009 14:11

De afgelopen 2,5 week stond onze caravan op een camping die erg scheef af liep. Dus die gele dingen gebruikt als opritje naar twee (zelfgemaakte) blokken, stond de caravan keurig waterpas. thumbup.gif Ook toen we vertrokken, even die gele dingen als af rit gebruiken en weg rijden maar. En ja, ik heb 2x mijn tenen gestoten omdat het opstapje van het trapje in de caravan hoger was. stom.gif
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Desjelle

Bericht door Desjelle » wo 12 aug 2009 11:48

Wat mij dit weekend is overkomen: de caravan moest in een wei staan, om hem te levelen de welbekende gele wig gebruikt. Nu bleek dat die wig door het gewicht van de caravan in de grond geduwd werd en daardoor werd de andere kant van de wig naar boven gekanteld. Gevolg, ik kreeg de caravan niet goed op de wig gezet. :? Ik denk dat me zoiets niet zou gebeuren met een plankje.

WL

Bericht door WL » wo 12 aug 2009 14:48

Dat gebeurt dus weer niet bij een 'banaan'.
Echter die van mij is weer vrij dik en 'steil' en kost vrij veel kracht om erop te rijden. Bij nat weer leverde dat toch nog wel eens wat wielspin op en dat is niet goed voor het cam;inggras.
De laatste twee vakantie heb ik drie plankjes betonplex gebruikt en dat ging véél gemakkelijker en ik had veel meer controle. Ik heb wel één keer een haring erachter gezet omdat ze wegschoven. Betonplex is vrij glad, maar een simpele haring was genoeg.

Desjelle

Bericht door Desjelle » do 13 aug 2009 07:58

Over die banaan waren we gisterenavond thuis ook aan het discussiëren. :D Is het niet zo dat zo 'n banaan vlugger wegzakt omdat je eigenlijk minder oppervlakte hebt die op de grond staat? scratch.gif
Misschien is de oplossing voor mij van eerst een plank(je) te leggen en daar dan die wig op te zetten zodat die wig niet zo vlug in de grond geduwd word. :)

WL

Bericht door WL » do 13 aug 2009 10:12

Een banaan zakt zeker niet gemakkelijker weg. Daarvoor is het oppervlak te groot. Door de vorm heeft een goede banaan de neiging zich te 'levellen', ofwel ongeveer recht te gaan liggen. Daarin zit juist het sterke punt. Er zijn tekeningen te vinden om ze zelf te maken en die hebben de goede vorm. Ik heb er destijds een gekocht van kunststof en die is eigenlijk te dik en te 'steil', vandaar dat er toch wat kracht nodig is om de auto erop te rijden en dit exemplaar recht zich niet goed genoeg. Wegschuiven doet hij niet door een profiel.

Niettemin gebruik ik nu de plankjes liever. Ik heb er drie van oplopende lengte van betonplex, dus watervast. Langste onder, kortere daarop etc. Elke stap voor het caravanwiel is maar 2 of 2,5 cm en dat is erg gemakkelijk en zelfs met de hand te doen. Nu dit blijkt te bevallen ga ik nog een of twee bijmaken. En dan kan de banaan verder thuisblijven. Met plankjes maakt het ook niet uit of je de caravan er vooruit of achteruit op rijdt. Met een wig en een banaan wel.

PKing

Bericht door PKing » do 13 aug 2009 11:22

Ik heb dit jaar de oude banaan maar weer gebruikt, en ik moet zeggen het is nog steeds een goede uitvinding:-)
Voor echt grote verschillen gebruik ik eerst een krik onder het chassis, krik hem wat te hoog op en leg genoeg hout onder het wiel.
Nu is dat met een Predom natuurlijk wat makkelijker dan met een veel zwaardere caravan :wink:

heuvelman60

Bericht door heuvelman60 » za 15 aug 2009 13:09

Tsja, ik mis in deze discussie een heel erg makkelijke oplossing: de krik???
Wij hebben in Zwitserland en San Marino bijzonder scheef gestaan, maar de krik is een uiterst precies en gemakkelijk instrument bij het levelen. En als back-up hebben wij een aluminium leveler en die kan echt gebruikt worden bij een caravan van meer dan 1250kg. Het maximale gewicht dat bij de onze is opgegeven, is voor het te liften wiel 800kg max...

Kippetje

Bericht door Kippetje » zo 16 aug 2009 10:48

Mik Figaro schreef:Ik zwéér bij die gele oprijblokken!! Maar dan alleen in combinatie met die kleinere gele blokken, die je achter het wiel zet om te voorkomen dat de caravan er weer af rijdt.

Om de caravan perfect waterpas te zetten, leg ik één blok met de hoge kan tegen het "hoge" wiel om wegdraaien daarvan te voorkomen. Dan duw ik de dissel naar de hoge kant en leg het andere blok áchter het lage wiel.

Dan trek ik in mijn eentje de dissel naar de lage kant, zodat het lage wiel op het oprijblok rijdt. Het hoge wiel wordt geblokkeerd door het blok ervóór. Dan legt mijn vrouw het kleine gele blok vóór het (niet meer) lage wiel, (deze past in het profiel van het oprijblok) handrem erop en klaar!
Ik heb dit zoëven uitgeprobeerd en het werkt perfect.
Inclusief: Dan legt mijn vrouw het kleine gele blok vóór het (niet meer) lage wiel. blij.gif
Ik heb de caravan scheef gezet voor deze aktie.
Kwam hij na de aktie perfect recht te staan!
Ik zet de caravan alleen niet op de handrem.

Ik ben met deze tip erg blij thumbup.gif , want ik zal altijd te kl*&^%$ten met de auto ervoor of er kwamen behulpzame mede kampeerders helpen.
Nu kunnen we het met z'n tweeën. TOP!! kus.gif

Groet,

Gertjan :D

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 16 aug 2009 11:03

gallery/image.php?album_id=32&image_id=26 Klik hier eens.

Zakt niet weg. Lichtgewicht. Hoogteverschil te overbruggen van 15 cm.
Heel veel gebruikt afgelopen vakantie, in 1 geval moest er nog een balkje onder, het was daar wel erg schuin.
Ik rij er achteruit met de mover op, of als er ruimte is met de auto, met hulp van echtgenote, die op het waterpasje kijkt of ik ver genoeg ben.
Het gaat perfekt.

Op de nokken kan nog een blokkerblokje, maar is niet eens nodig.
De handrem houdt het ook op z'n plaats.
Met het blokje ervoor, is zelfs de handrem niet nodig.
Nadat de steunen zijn uitgedraaid, haal ik de mover van de wielen.
Ik wil niet anders meer.
aflower.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Huisopwielen

Bericht door Huisopwielen » zo 16 aug 2009 17:40

De combinatie van het gele oprijblok en een mover is ons prima bevallen deze zomer. Ideaal om de caravan waterpas te stellen.

Pappa

Bericht door Pappa » di 18 aug 2009 22:39

Ik heb een alko krik met steunen aangeschaft en krik de caravan aan de te lage kant op en plaats multiplex plankjes onder het wiel. Gebruik ik de krik ook nog eens wat vaker.....
Wel haal ik de krik er na het op de plankjes zetten eronderuit.

Pappa

Ad

Bericht door Ad » wo 19 aug 2009 10:17

Dan moet je bij het opkrikken de caravan wel aan de auto laten zitten, anders is er een zeer grote kans dat hij van zijn krik afdraait, ondanks dat je krik in een steun zit.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 19 aug 2009 13:28

Dat opkrikken heb ik ook wel eens gedaan..
Plankjes onder het wiel leggen vond ik toch erg omslachtig. Eerst komt het wiel een heel eind uit de vering, ben je dus veel te ver.
Plankjes eronder, was het weer net niet genoeg..Weer krikken.. :? Ik ben er volledig van afgestapt.

Op een wig rijden gaat veel sneller en makkelijker.

De reis is het doel.

WL

Bericht door WL » wo 19 aug 2009 15:02

Op de plankjes rijden gaat net als op de wig, maar dan gemakkelijker. De lengte van de plankjes verschilt (soms koppelt men ze met een lange pen in de hoek) en feitelijk vormen ze een trappetje. Ieder stapje 2 cm en dat gaat veel gemakkelijk dan bij de banaan die ik ook heb.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 19 aug 2009 21:32

Ik denk dat het er veel aan ligt waar je kampeert.
Deze zomer was het bij ons wel erg prijs: Bijv bij de Plitvice meren is een heel mooie camping. Maar ook erg ongelijk. Met 15 cm omhoog was ik er nog niet eens, er moest nog een blokje hout onder.
Ook in Slovenie bij Bled in de buurt had ik meer dan 15 cm nodig.

In Oostenrijk aan de Millstattersee hetzelfde.. Ook al 20 cm verschil.
Moet je toch wel veel plankjes hebben.

Ik ga mijn wiggen nog iets verbouwen.. nog een deel erbij van 8 cm hoger.
Ik ben van plan om dan eerst maximaal omhoog te rijden, dan de eerste wig weer op te pakken, deze andersom op de andere te leggen (met een tussenstukje ertussen) en dan weer de andere kant op te rijden.
Als het vaste vorm heeft gekregen, zal ik een fotootje plaatsen.

De reis is het doel.

WL

Bericht door WL » wo 19 aug 2009 23:29

De verschillen zijn groot, ja.
20 cm heb ik echter nog nooit gehad, althans ik kon de caravan genoeg opschuiven om op 10 of 12 te komen. En dat ging met de grote banaan. Bij 20 cm ben ik bang dat ik de krik pak en een blok op de plankjes regel of gewoon de banaan gebruik en een zekere schuin-stand accepteer. Dat gebeurt toch wel eens als ik de volgende dag wil doortrekken. Soms draai ik de caravn een kwart slag, dan maar 'Engels met de dissle naar het pad toe of juist van het pad af.Dat was dit jaar in de Vogezen veel handiger. De dissel stond bijna aan de grond... In Zweden hoefden de achtersteunen op die manier maar twee cm omlaag. Maar bed eb koelkast keurig recht.

heuvelman60

Bericht door heuvelman60 » do 20 aug 2009 00:14

Gumm schreef:Ik gebruik ze echt nooit..
Loopt de standplaats achter in wat omhoog , zou het rechterwiel dus iets ook omhoog moeten.
Dit is nadelig voor de hoogte van de opstap en voor voortent of luifel
Ik snijd voor het linkerwiel een keurige graszode uit, waarna een duwtje aan de caravan hetzelfde resultaat geeft als zo'n banaan alleen andersom...
Dan heb je nog niet echt hoeven "levelen"...
In San Marino moetsen we dit jaar met een wiel ca 15 cm van de grond, dat was een flinke kuil geworden en dat in de rotsbodem question.gif Veel succes met graven als je daar eens staat...
De ALKO krik voldeed daar2 weken lang prima

WL

Bericht door WL » vr 21 aug 2009 10:51

Mmm, een kuiltje, dat heb ik hier en daar al vaker zien propageren.
Ik herinner me mijn allereerste tochtje met de caravan. In de late herfst op een camping in Zuid Limburg in de huurt van Valkenburg. Aankomst in het donker, lage takken weten te vermijden en ik zie dat de caravandeur uitkomt op een modderig waar eerder duidelijk een tent of voortent zo lang heeft gestaan dat er niets meer groeide. Dus even de caravan iets verder getrokken en daarbij komt hij met één wiel terecht in een kleine molshoop en zakt daarin pakweg 5 of 10 cm weg.
Niet erg, nietwaar. Mooi mis, de voorwielen van de auto stonden inmiddels ook weer op zo'n in het seizoen door gebruik kaal geworden plaats. Limburgse löss is bij nattigheid heel erg glad, kan ik een ieder verzekeren. Er was totaal geen tractie naar welke kant dan ook en ook het gebruik van dissel als hefboom en mijn knieholtes/benen om de boel iets om te zetten werkte niet, de caravan zakte gewoon steeds terug.
De volgende ochtend hebben we de caravan verplaatst naar een wat beter en leuker stuk van die camping: daarbij kregen we wel hulp van de tractor van de eigenaar. Met de auto was het totaal onmogelijk want de wielen hadden totaal geen grip. En dat was alleen maar een simpele molshoop...
Sindsdien kijk ik niet alleen naar de caravan maar ook naar de positie van de voorwielen van de auto. En in de winter bij schemering of donker check ik de plaats beter met de zaklamp. Wat gras lijkt op het eerste gezicht is vaak al erg dun en toch al veel gladder dan je denkt.
Voor mij geen kuiltjes ...
Laatst gewijzigd door WL op ma 24 aug 2009 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PKing

Bericht door PKing » vr 21 aug 2009 13:11

Het lijkt mij als campingeigenaar toch niet fijn als mensen *keurig* stukken van mijn duur aangelegde gras eruit snijden.

Het is op een camping al moeilijk genoeg om het gras redelijk te houden zonder dat de caravanners er ook nog stukken uit gaan halen :lol:
Je zou er aan kunnen denken om je wiel leeg te laten lopen? :lol:

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 21 aug 2009 13:27

Het wiel eraf kan ook.. :lol:

De reis is het doel.

JPGeetje
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 21 aug 2009 13:40

PKing schreef:Het lijkt mij als campingeigenaar toch niet fijn als mensen *keurig* stukken van mijn duur aangelegde gras eruit snijden.
Dat denk ik ook niet. Er zijn wel meer van dat soort werkwijzen waar campingeigenaren niet zo gelukkig zijn. Zoals het gebruik van verstikkende plastic onder de voortentmat en het via een slangetje laten weglopen van afvalwater in het struikgewas of de welbekende nederlandse afvalwateremmer waarin een stukje onder de bovenrand een gat in de zijkant is gemaakt.
Ik denk af en toe wel eens dat er steeds meer kampeerders zijn die denken "na mij komt de zondvloed" boos.gif
Maar nu ben ik wel heel erg off topic bezig :oops: :oops:

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 21 aug 2009 13:51

Het verbeterde model afvalemmer heeft gaatjes in de bodem.. :D :D

Maar plastic of niet, als een voortent 3 weken op 1 plek staat, is het gras evengoed dood..
Gras groeit niet zonder licht.

Zelfs in de Amsterdamse Arena wil het niet echt... :wink:
aflower.gif

De reis is het doel.

platin

Bericht door platin » vr 21 aug 2009 14:21

Er zijn zelfs campings waar je geen plastic onder de voortent neer mag leggen.

Gr. Eric
Fendt Platin 470 TBF Toyota Landcruiser

JPGeetje
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 21 aug 2009 14:34

Ab schreef:Maar plastic of niet, als een voortent 3 weken op 1 plek staat, is het gras evengoed dood..
Gras groeit niet zonder licht.....
Die mening kan ik niet met je delen Ab. Wij hebben van dat voortenttapijt wat lijkt te bestaan uit een ruitjespatroon dat gedrenkt is in een soort zachte kunststofemulsie waardoor je allemaal kleine gaatjes overhoudt.
Als wij een week ergens staan, staat het gras vaak 5 cm. in de voortent en begint het tapijt als het ware al in te groeien in het gras.
Het gras zal er zeker van lijden, maar ik ben er van overtuigd dat er enkele dagen na vertrek niet veel meer te zien is van ons gewezen verblijf.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”