Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 23 sep 2023 14:52
Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
We hebben een stacaravan uit 2022 met elektrische verwarming en elektrische warmwaterboiler. En het is goed geïsoleerd. Ik hoor dat wanneer je de waterleiding onder de caravan isoleert, met gemak met min 2 de caravan kan gebruiken zonder dat de leidingen bevriezen. Heeft iemand ervaring met dit soort stacaravans en vorst van rond min 5?
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Zolang dat alleen nachtvorst blijft zal dat best goed gaan maar als het ook overdag gaat vriezen dan wordt het al snel lastiger.
Er zijn ook speciale verwarming linten voor. Die draai je om je waterleiding heen en die worden een beetje warm. Geen idee hoe dat heet eerlijk gezegd.
Er zijn ook speciale verwarming linten voor. Die draai je om je waterleiding heen en die worden een beetje warm. Geen idee hoe dat heet eerlijk gezegd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 17901
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Zet bij die tracing dan direct zoiets als dit er tussen, dit is een voorbeeld ik heb een iets andere.
In mijn verwarmde garage zit de waterleiding in de spouw, kan dus kwesbaar zijn, de censor hangt in de spouw en schakelt de tracing aan bij +0,5 graden en weer uit bij +1,0...
Beetje zon op de muur en de boel slaat al weer af.
Die censor + thermostaat verdien je zo terug, je spaart een berg prik en je vergeet dat ding ook niet meer aan of uit te zetten.
In mijn verwarmde garage zit de waterleiding in de spouw, kan dus kwesbaar zijn, de censor hangt in de spouw en schakelt de tracing aan bij +0,5 graden en weer uit bij +1,0...
Beetje zon op de muur en de boel slaat al weer af.
Die censor + thermostaat verdien je zo terug, je spaart een berg prik en je vergeet dat ding ook niet meer aan of uit te zetten.
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 23 sep 2023 14:52
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Bedankt tot nu toe voor de goede tips. Ik kan aan de slag
Meer tips zijn altijd welkom
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Tussen leiding en tracing lint zit niets . En
over de leiding + lint doe je nog eens extra isolatie.
En als het geheel ook nog eens tochtvrij hangt.
En afgetapt.
Dan ben je redelijk safe.
over de leiding + lint doe je nog eens extra isolatie.
En als het geheel ook nog eens tochtvrij hangt.
En afgetapt.
Dan ben je redelijk safe.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Ik heb het waterleiding systeem onder onze willerby vanaf de put tot alle kranen, wc, voorzien van warmtelint. Dat draai je om de waterleiding heen. Daar omheen deed ik van die grijze buis isolatie.
Ik had 3 verschillende linten met een sensor op de leiding. Wanneer de leiding kouder werd dan 5 graden schakelde automatisch de verwarming in.bij 8-9 graden ging de verwarming weer uit.
Verwarming die constant aanstaat verbruikt veel stroom.
De ruimte tussen stacaravan en de grond is ook dicht en geisoleerd? Dus geen wind onder de caravan? Wel enkele lucht roostertjes maken!
Koop wel goed warmtelint!
Ik kocht het bij een groothandel voor boerderij spullen. Dit lint was voor in de paardestallen, met name de sensor, en ook verwarmingslint met omhulling, moet goed zijn.
Buis isolatie gewoon gamma werk.
Was wel even een klus om het goed te doen!
Zelfs in de winter met nachten van -10 geen bevroren leidingen. Ik liet de leiding wel leeg lopen wanneer we er enkele weken in de winter niet kwamen. En dan de verwarmings lint uit geschakeld uiteraard. Vanuit de keuken schakelde ik het hele systeem in en uit.
Ik had 3 verschillende linten met een sensor op de leiding. Wanneer de leiding kouder werd dan 5 graden schakelde automatisch de verwarming in.bij 8-9 graden ging de verwarming weer uit.
Verwarming die constant aanstaat verbruikt veel stroom.
De ruimte tussen stacaravan en de grond is ook dicht en geisoleerd? Dus geen wind onder de caravan? Wel enkele lucht roostertjes maken!
Koop wel goed warmtelint!
Ik kocht het bij een groothandel voor boerderij spullen. Dit lint was voor in de paardestallen, met name de sensor, en ook verwarmingslint met omhulling, moet goed zijn.
Buis isolatie gewoon gamma werk.
Was wel even een klus om het goed te doen!
Zelfs in de winter met nachten van -10 geen bevroren leidingen. Ik liet de leiding wel leeg lopen wanneer we er enkele weken in de winter niet kwamen. En dan de verwarmings lint uit geschakeld uiteraard. Vanuit de keuken schakelde ik het hele systeem in en uit.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 17901
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Waarom bij vijf graden al aan?
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
Re: Winterklaar stacaravan elektrische verwarming
Vraag het de fabrikant
Onze ervaring was dat het water er minimaal altijd met 3-4 graden, met warmte lint aan, uit de kraan kwam.
In de zomer 13-16 graden.
Enige theorie:
Volgens de site iets met uitzettingscoëfficiënt van water bij 4 graden, bevriezen en ijs.

Onze ervaring was dat het water er minimaal altijd met 3-4 graden, met warmte lint aan, uit de kraan kwam.
In de zomer 13-16 graden.
Enige theorie:
Volgens de site iets met uitzettingscoëfficiënt van water bij 4 graden, bevriezen en ijs.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.