Stille dakairco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 10:06

wellicht is het een idee om tijdens een forumweekend een rondje caravan-airco-metingen te doen en de resultaten hier te delen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Stille dakairco

Bericht door Ron » vr 8 sep 2023 10:13

Zodra onze airco een dezer dagen aangaat zal ik wel een filmpje maken.
s' nachts staat hij bij ons niet aan.
Kennelijk kamperen wij altijd in gebieden waar het in de nacht goed afkoeld.
Nu in Bretagne koelt het af naar een graad of 15 a16.
Kan ik prima bij slapen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Stille dakairco

Bericht door Jan Br » vr 8 sep 2023 10:16

Volgens mij wordt er vaak voorbij gegaan aan de wijze van inbouwen en de plaats. Ook de dakconstructie van de caravan kan verschil maken. Dat kan echt verschil maken. Als pensionado lever ik bij een caravanleverancier veel caravans af en ik hoor grote verschillen en de wijdverbreide gedachte dat een bankairco stiller is dan een dakairco kan ik in ieder geval beslist niet bevestigen.

Zelf heb ik een Dometic 2200 (de 2e) ingebouwd op het smalle dakgedeelte tussen de badkamer en de keuken en is op deze wijze ingebouwd absoluut de stilste airco die ik ben tegengekomen. Of dat het komt door de dakconstructie?? Geen idee, wat wel misschien va invloed is dat het op het smalste gedeelte van het dak is, zoals gezegd tussen keuken en badkamer. De eerste Dometic 2200 was ingebouwd in een Knaus en direct boven het bed (in plaats van het kleine dakraam) en was daar absoluut rumoeriger dan de huidige.

Als je de irco niet een uurtje voor bedtijd, maar de hele dag aan laat staan, dan kan hij op de laagste ventilatiestand blijven staan en blijft de caravan heerlijk koel, wanneer je pas begint een uurtje voor het slapen gaan en hem dan uitzet, dan is het een uurtje later alweer bloedheet in de caravan, je hebt alleen de lucht gekoeld, maar de warmte zit nog in de hele opbouw van de caravan
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 10:25

Ik denk dat er nog een factor meespeelt: de grijze massa tussen de oren. Kan je geen hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, erger je je aan de kinderen van de bure en aan alles en nog wat, heb je nog nooit gehoord van "kamperen is improviseren", je leeft dan moeilijk. En eigenlijk moet je gewoon niet willen kamperen.

Wie weet heb ik wel de lawaaierigste bankairco van Nederland, slingert de caravan bij 60 km/u als een dronken eend achter de auto - zolang ik het niet merk vind ik het prima. En als ik het merk, dan probeer ik het niet te merken, en zo nodig improviseer ik een oplossing.

De oordopjes zijn de uitvinding en de Haarlemmer olie voor alle geluidsoverlast: verbouwende buren terwijl je thuiswerkt, windgebulder langs de motorhelm, een kamergenoot die snurkt - het probleem wordt tot nul gereduceerd voor een paar Euri. Bij snurkende kamergenoten kan je de dopjes ook oraal inzetten - kost je we een complete verpakking in één keer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Stille dakairco

Bericht door El1989 » vr 8 sep 2023 10:28

[re.gif] [re.gif]

Dit is absoluut waar , ik zit nu bij het Gardameer met temperaturen rond de 30 graden en bij mij gaat die rond 13.00 uur aan en blijft aan tot 22.00 . De kinderen gaan rond 19.30 in bed en slapen prima bij het geluid . Als wij op bed gaan is die uit en de caravan heerlijk koel.
We hebben ook wel eens gehad dat we ergens anders waren en ook in de nacht de airco aan lieten omdat het niet afkoelde in de nacht en dan slapen wij ook beide prima met de airco op de laagste stand.
Wat betreft stilte dak/bank heeft het inderdaad met meerdere factoren te maken echter een dak airco kan je weinig aan doen als die bv door het dak constructie herrie maakt maar bij een bank airco kan je hem extra bekleden en meerdere dempers gebruiken zodat die veel stiller word dan fabrieks af
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Stille dakairco

Bericht door Ron » vr 8 sep 2023 10:42

[re.gif] [re.gif]
Zoals je weet ga ik al jaren naar de 24h van Le Mans.
De caravan staat daar +/- 400 meter vanaf de baan.
Nog nooit slaap problemen gehad ( ook zonder oordoppen) terwijl de race auto's op volle snelheid voorbij razen.
Dat het aan je eigen instelling ligt lijkt me wel duidelijk.
Kamperen is geen stille omgeving
Ieder vogeltje ,egeltje ,vosje hoor je voorbij komen.
In een woord HEERLIJK love.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 11:20

Illustratie: 25 jaar geleden woonde ik in Benthuizen, naast de supermarkt van de heer Verheul. Dorpje in de bible belt, zondag doodstil, en zoals het bij Supermarkten vaker gebeurt: Er zit een koelinstallatie met een luchtuitlaat op het dak. En dagelijks worden supermarkten bevoorraad om 6:00 's ochtends (of eerder) en ergens in de middag. Rolcontainers die rammelen, gegier van de hydraulische pomp van het hefplateau, het geratel van de diesel van de vrachtwagen, of soms een Thermo King.

En soms zat mij auto klemgeparkeerd door de vrachtwagen met oplegger. Moest ik even wachten voordat ik naar mijn werk kon (vroeger kon je niet thuiswerken: je had een fluitend modem a 15 cent per minuut of een postduif in plaats van HTTPS).

Mijn buurman ergerde zich kapot - vooral aan het permanente gesuis van de koeling. Kon íe niets aan doen. Eerlijk is eerlijk: hij heeft er met geen woord over gerept richting de heer Verheul. Ik sliep als een roos door het gezoem. Als ik gewekt werd door en geknor van de diesel dacht ik: "Wat ben ik een bofkont" en draaide me om of ging een kopje koffie maken.

Het zit gewoon in de firmware ingebakken. Soms ben je al dan niet geschikt om naast een supermarkt te wonen, soms ben je al dan niet geschikt om te kamperen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vadervan3
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Stille dakairco

Bericht door Vadervan3 » vr 8 sep 2023 12:17

Niels83 schreef:
vr 8 sep 2023 00:40
Zal herrie niet ook veel te maken hebben met de caravan en wijze van inbouw. Zodra zo'n airco ook maar een beetje je dak raakt gaat dat resoneren.

Verder heb ik bij mijn mobiele airco gemerkt dat het reinigen van de condensor heel veel scheelt. Die wij hadden had een heel grof filter. Gevoel de koelribben vol stof. Dan maakte hij een enorm kabaal, vooral bij het afslaan van de airco een keiharde bonk. Na een halfuurtje met de tandenborstel, stofzuiger en luchtbspray aan de slag te zijn geweest was hij muisstil.

Wat ik mij afvraag waarom een sleepstand als hij voldoende koelt en stiller eerst. Waarom is sleep dan niet de standaard
En vergeet de persoonlijke ervaring en ergernis aan omgevings geluid ook niet. Ik bedoel, ik vraag me ook wel eens af, luisterend naar de snurkende buurman op de camping, hoe zijn vrouw in hemelsnaam in slaap komt. Wat ik lawaai vind, kan iemand anders niet lawaai vinden, wil ik er maar mee zeggen.

Zus heeft precies dezelfde airco als ons en deze dit jaar uitgeleend aan de jongere zus. Wij waren er erg over te spreken, mijn zus was er erg over te spreken, en mijn jongere zusje vond het vreselijk en deed geen oog dicht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Stille dakairco

Bericht door Ron » vr 8 sep 2023 12:18

Zo hebben wij 13 jaar lang naast het schoolplein gewoont. ( basisschool)
Heerlijk gehoor die vrolijke kinderstemmen tijdens het naar school gaan en speel kwartier.
Tijdens de schoolvakanties was het saai stil.

Benthuizen ken ik wel.
Bij Bleiswijk rechtdoor de snelweg onderdoor. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Stille dakairco

Bericht door Jan van Vijven » vr 8 sep 2023 13:24

Ik woon in een super stil dorp (1400 zielen) kwam er een oude gepensioneerde zeikerd naast me wonen en die ging direct klagen omdat een andere buurman heel soms zijn vrachtwagen mee naar huis nam en die dan ‘s morgens starte om te gaan werken, wat ik daar van vond? Man zeur niet zo, draai je om en denk bij jezelf ik hoef lekker niet meer zo vroeg op te staan!
Ja maar ik ben hier komen wonen voor mijn rust… zucht… en toen kwam het dorpsfeest


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 13:27

rust: tuintje op je buik en een zerk bij het hoofdeind.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 91
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Stille dakairco

Bericht door R1chard » vr 8 sep 2023 13:52

Rust en stilte zijn in deze natuurlijk heel betrekkelijk en persoonlijk.
Als je van je campingburen geen klachten krijgt over het geluid van je dakairco en er zelf binnen ook geen last van hebt dan kun je tevreden zijn toch?
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 13:56

Zo simpel is het.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Marcel325
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 09:39

Re: Stille dakairco

Bericht door Marcel325 » vr 8 sep 2023 15:33

Wij hebben een Dometic B1900s airco op de caravan, een al wat oudere dus. Koelen gaat als een malle, de pomp hoor je natuurlijk aan en uit gaan maar dat is niet perse hinderlijk. Wat mij voor de nacht wel stoort is de mate van uitblazen. We hebben er 2 standen op zitten, luid en heel luid. De uitblaasopening is precies waar wij met onze hoofden liggen, verre van ideaal dus. Is er hier iemand die mij kan vertellen of het ook mogelijk is om de snelheid van de ventilator te verlagen dmv bijvoorbeeld een weerstand/ potmeter/ snelheidsregelaar? Stand 1 blaast overdag hard genoeg om de caravan goed koud te krijgen in zuid europeese landen. Dus de snelheid zou dusdanig verlaagd kunnen worden dat stand 2, 1 word en stand 1 dus een soort van nachtstand word.
BMW 320d met 224pk/470nm
Eriba Hymer Living Pulse 465 BJ.2008

Pensioenopreis
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Stille dakairco

Bericht door Pensioenopreis » ma 11 sep 2023 18:39

Wat ik me afvraag bij een dakairco is het volgende, ik zie de truma compact en die is 1700 watt. Dat is volgens mij zo 7 Amp. De meeste campings heb je 6 amp. Trek je dan niet gelijk het systeem onderuit?

Ik heb serieus heel weinig verstand van elektriek, vandaar deze serieuse vraag. Ik kreeg van de dealer nl deze airco als advies voor mijn caravan.
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Stille dakairco

Bericht door Hobby Linka » ma 11 sep 2023 19:41

[re.gif]

De Truma Compact is geen dak airco maar een bank airco.

Zelf heb ik een Truma Aventa en dat is een dak airco. Deze trekt 4,2 ampère stroom bij koelen, verwarmen is 3,7 ampère..
.
Schermafbeelding 2023-09-11 193748.jpg
Schermafbeelding 2023-09-11 193748.jpg (42.68 KiB) 598 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » ma 11 sep 2023 19:44

Yep..bij veel campings zit je met zo'n airco op het randje en ploft de zekering. Ik spreek uit ervaring. Bij warm weer opteer ik derhalve voor een hogere aansluitwaarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Stille dakairco

Bericht door Hobby Linka » ma 11 sep 2023 19:56

[re.gif]

Die ervaring heb ik niet. We hebben zelfs al een paar keer op een 4 ampère camping gestaan waarbij de zekering automaat er niet uitging.

Afgelopen drie weken hadden we 6 ampère en zelfs met de boiler de hele dag aan. Geen probleem. Alleen met het zetten van koffie of heet water voor thee ging de airco uit voorzorg even uit als deze op dat moment aanstond.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stille dakairco

Bericht door PD » ma 11 sep 2023 20:29

dieseltijger schreef:
ma 11 sep 2023 19:44
Yep..bij veel campings zit je met zo'n airco op het randje en ploft de zekering.
Wij hadden in de periode 2010 tot 2020 een Dometic B2200 en sindsdien een Truma Aventa Comfort..... Op nog geen enkele camping met een 6A aansluiting is bij ons gedurende 14 kampeerseizoenen ooit de campingzekering geploft.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » ma 11 sep 2023 21:11

Aansluitwaarde van de bankairco saphir comfort is 4,2 Ampere, en bij een paal met een 4A automaat schakelt de automaat gewoon af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7117
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Stille dakairco

Bericht door karelV » ma 11 sep 2023 21:24

We staan nu nog op camping Stel met 5 amp afgezekerd maar heb al diverse keren naar de paal moeten lopen om de zekering weer in te schakelen.......dakairco de gehele dag aan + de kk de gehele aan en als we de boiler erbij aanzetten trekt hij dat niet meer.....
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Stille dakairco

Bericht door Hobby Linka » ma 11 sep 2023 21:27

[re.gif] [re.gif]

Niet eigenwijs zijn. Ik heb deze ervaring meerdere keren gehad op die camping. Op de automaat stond gewoon 4 A. Misschien vroeg de airco minder. weenie.gif

Zelfs even gebruik maken van een Nespresso gaf geen probleem.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stille dakairco

Bericht door PD » ma 11 sep 2023 21:28

[re.gif] [re.gif]
Gewoon de boiler op gas zetten, dan heb je waarschijnlijk geen probleem thumbup.gif
5A is ook wel een merkwaardige waarde... 6A is veel vaker voorkomend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille dakairco

Bericht door dieseltijger » ma 11 sep 2023 21:31

Ik ben stronteigenwijs, maar de boel ging gewoon uit. Ik had de boiler ook uit. Sterker: omdat de airco gewoon in de aan stand blijft staan, hadden we een probleem met het inschakelen van de zekering automaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stille dakairco

Bericht door VIP » ma 11 sep 2023 21:34

Op een 4A camping kan de airco gewoon aan en ook de koelkast, geen enkel probleem.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”