Ervaringen met split unit airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » za 12 aug 2023 08:43

Met de aankoop van een andere caravan nemen we ook afscheid van de mobiele airco in de caravan.
Dat ding maakte het lekker koud, maar neemt veel ruimte in en maakte heel veel lawaai. Na 2 nachten waren we daar aan gewend, en hij stond op de plek van de niet werkende airco.

Omdat de nieuwe caravan wat aan de zware kant is voor de auto blijft er geen ruimte over voor een bank of dak airco zolang we deze auto hebben. Helaas biedt mijn inkomen niet de ruimte om na de aanschaf van een caravan op kort termijn ook een andere auto aan te schaffen.

Dus wilde we nu eerst gaan voor een 2de hands split unit airco. Heeft iemand ervaring met zowel de Eurom als de Mestic. Op de laatste camping hing er een mestic, waar we van vonden dat de buiten unit best veel herrie maakte. Bij regen werd er ook een zak over gedaan. Is de Eurom stiller? En zouden ze wel in de regen moeten kunnen hangen?
Waarom koos je voor de Eurom of de Mestic sp3000 op papier lijken ze redelijk identiek behalve de prijs dan.

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door stronk » za 12 aug 2023 09:31

Ik heb gelezen en begrepen dat de Eurom als enige waterbestendig is. De Mestic is dat zeker niet. Ik heb laatst de Qlima MS-AC5001 split airco gekocht. Een avond getest en meteen weer retour gedaan. Wat een onding is zo'n airco. Er staat letterlijk in de handleiding dat de airco beslist niet met water in aanraking mag komen. Dat betekent dat je constant op het weer moet letten. De Eurom zou daar wel tegen kunnnen.
De Qlima (met Wifi uitgevoerd) is wel de beste van de 3 overigens want deze is geschikt voor ruimten tot 40m2 terwijl de Eurom geschikt is voor ongeveer 25m2.
Je zegt dat je niet veel laadvermogen hebt in de caravan. Deze airco's zijn ook aardig aan de kilo's....mocht je ze in de auto mee moeten nemen houd er rekening mee dat ze aardig wat ruimte in beslag nemen. De binnen- en buitenunit zitten aan elkaar vast.
Om een beetje koeling te krijgen moet zo'n ding zo'n beetje dag en nacht aan staan wil je een graad of 3 verschil krijgen met de buitentemperatuur. Je levert soms een zitplaats in in de caravan als je zo'n ding in je caravan hangt. Je verduisteringsgordijn kan niet volledig naar beneden.
Eurom komt binnekort met een nieuw model. Het verbaast mij niets dat bij een aantal advertenties op MP staat: slechts 1 seizoen gebruikt....
Laatst gewijzigd door stronk op za 12 aug 2023 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Chris » za 12 aug 2023 09:35

Jaren geleden een Eurom kunnen lenen in de vakantie.
Dat viel mij echt niet tegen.
Wel een enorm pak "dingen" ... 2 best redelijke units die met een heel stugge slang aan elkaar zitten en lastig te hanteren zijn.
Je moet het bijna met z'n tweeen ophangen..
En dat was ook een trigger bij ons toen voor een andere hut met dakairco.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » za 12 aug 2023 11:04

Dak airco is nu geen optie. Ik heb nu een mobiele airco in de kofferbak, dus dat zal het verschil niet zijn.

Hoe hard hij koelt zal afhangen van de ruimte. De nieuwe caravan zou als hij 4 kant was geweest en geen meubels had 32m3 zijn. Denk dat dat geen probleem is. Hij zal ws op het keukentje staan en dan dus onder het luifel blazen. Dan hangt hij natuurlijk sws droog.

Maar een split unit die niet tegen water kan is wel serieus bijzonder.

Een dak airco zou geweldig zijn maar hebben die kilo's nu gewoon voor iets anders nodig.
Laatst gewijzigd door Niels83 op za 12 aug 2023 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Chris » za 12 aug 2023 11:06

Zeg maar niks...
Mijn dakairco lijkt een aardlek te hebben door overvloedige regenval vorige week.
Dus verbaast u niet, verwonderd u slechts.
Mijn dakairco kan ik maandag mee aan de gang, testen etc.

Maar, helemaal met je eens... stom is het zeker.
Een paraplui erboven hangen is geen optie ..dus stom.

Ik gebruikte die Eurom destjds bij onze Hobby 420.
Werkte echt naar tevredenheid.
En als die andere dan zelfs zeggen dat ze niet tegen regen kunnen vallen ze toch direct af?
Blijft voor jou de Eurom over.
En dat is nu een vernieuwd model tov wat ik toen leende.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door refram » za 12 aug 2023 11:25

Hoeveel laadvermogen heb je over bij de Home Car?
Is een inbouw airco dan geen optie? Er zijn er van 20kg. https://www.obelink.be/truma-saphir-compact-airco.html
Hiermee heb je verschillende voordelen:
- Geen gat in het dak, dus geen lekkage mogelijk.
- Zwaartepunt blijft laag tegen de grond.
- Door een handige Harry zelf te installeren.

Want telkens een split airco in de autokoffer meenemen is ook niet handig. De plaats die nu beschikbaar is in de koffer gebruiken voor de zwaardere spullen.

Misschien een overbodige vraag, maar wat doen jullie als jullie de caravan alleen laten met een split airco? Laten jullie het raam dan open?
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » za 12 aug 2023 11:50

Het raam kan op de kierstand dicht. Dus er is nog altijd breken nodig om binnen te komen. De sloten en ramen zijn bij een caravan sws niet echt veilig dus daar zie ik niet zo'n drama in

De bank airco is een optie voor de toekomst, maar toch weer 20 kilo. Het laadvermogen van de caravan is hier niet de beperkende factor, wel het max van de auto, ik vermoed zo'n 100 kilo te hebben.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » za 12 aug 2023 11:53

Chris schreef:
za 12 aug 2023 11:06
Zeg maar niks...
Mijn dakairco lijkt een aardlek te hebben door overvloedige regenval vorige week.
Dus verbaast u niet, verwonderd u slechts.
Mijn dakairco kan ik maandag mee aan de gang, testen etc.

Maar, helemaal met je eens... stom is het zeker.
Een paraplui erboven hangen is geen optie ..dus stom.

Ik gebruikte die Eurom destjds bij onze Hobby 420.
Werkte echt naar tevredenheid.
En als die andere dan zelfs zeggen dat ze niet tegen regen kunnen vallen ze toch direct af?
Blijft voor jou de Eurom over.
En dat is nu een vernieuwd model tov wat ik toen leende.
Financieel gezien wordt het gewoon dev2401 oude model. Die zijn goed 2de hands te vinden en als er over een paar jaar een dakairco komt dan kan ik hem zonder verlies verkopen

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Erwin1987 » za 12 aug 2023 12:00

Re:

Ik was laatst bij obelink in een hal boven staan alle 2e kans artikelen (retour gestuurd) en daar zaten een heleboel van die eurom dingen bij, zag ze nergens op internet staan maar misschien kun je het navragen. Heb ergens een foto die ik had gemaaKt voor
Mijn zwager kan hem zo snel niet vinden maar volgens mij €325-350


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door StevenD » za 12 aug 2023 12:46

Wij hebben de Eurom 2401 voor het tweede jaar gebruikt in Zuid-Frankrijk. Was een verademing om in de caravan te komen. Alles dichthouden. Het is idd een onding om mee te zeulen en handiger om met z'n tweeën het apparaat gebruiksklaar te maken. Tijdens de reis staat de Eurom in de achterbak. Vorig jaar voor 250 Euro gekocht via MP.
Totaal geen spijt van de aankoop. Niet te vergelijken met een dak of bankairco maar daar is de prijs ook naar.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door iemand » za 12 aug 2023 15:39

De oude 2400 maakt beduidend meer lawaai
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » za 12 aug 2023 17:47

Hier een mestic spa 5000 mee. Dit jaar nieuw gekocht. Ik meende 500 euro. Prima ding en hij maakt de caravan heerlijk koel. Buitenunit maakt wel geluid, maar ik vind het zelf niet storend. Mochten er mensen klagen, dan kan ik hem altijd nog aan de voorkant hangen. Ik wil niet meer zonder. Gister bleef het snachts niet onder de 23 graden en ik heb toch heerlijk geslapen

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » za 12 aug 2023 19:27

Wij hebben een eurom een paar jaar geleden nieuw gekocht. Op zich een goede oplossing voor als je geen inbouw airco in je caravan wilt. Doet wat het moet doen.

Ik vind hem wel redelijk wat geluid maken. De kast is van hard plastic en daardoor niet vrij van resonanties. Op zich wel op te lossen, maar niet echt chique. Toch zou ik hem in jouw geval verkiezen boven de mestic.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
arjahoekstra
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door arjahoekstra » zo 13 aug 2023 07:52

Bij onze achterburen op camping hangt ook zo'n Mestic "airco" uit het raam. Maar wat maakt zo'n ding een takkenherrie. Buitenunit produceert bijna 60 dB! Snap dat die dingen vaak na één seizoen al weer te koop worden aangeboden.
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » zo 13 aug 2023 10:18

Volgens mij zit die van mij op 53 decibel. In elk geval de buitenunit. Ik vind het wel meevallen, maar dat zal persoonlijk zijn.

Overigens maakt die ongeveer net zoveel lawaai als de dakairco van de buren, dus of er heel veel verschil in zit qua decibel. Ik vind het in elk geval goed te doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door dieseltijger » zo 13 aug 2023 10:42

Ik heb er geen ervaring mee, wel een maffe insteek: Voor dat bedrag is het niet verkeerd eigenlijk. En ook al zou de capaciteit beperkt zijn - zet het ding gewoon op een andere manier in: zet het ding aan, en ga vlak bij de luchtuitstroom zitten - prima toch en wedden dat het bevalt? En: de geluidsproductie is afhankelijk van het feit of de unit van jou of de buren is. De unit van de buren maakt altijd meer lawaai. Dus dat is een tweede argument om een dergelijke unit zelf aan te schaffen.

Argument nummer drie: Het opgenomen vermogen is beperkt tot 400W, zeg een krappe twee Ampere. Daar kan je ook bij campings terecht met een beperkt amperage. Das wel anders met mijn bankairco die meer dan 900 Watt opslobbert. Daar ploffen zekeringen van eco-boeren-natuurcampings er gewoon uit als ik 'm aanzet. En dan heb ik geen koeling in plaats van een beetje koeling. Meesjouwen onhandig? Non argument als je naast een koelkast ook een koelbox meeneemt.

En thuis ook prima inzetbaar voor de te warme werkkamer.

Dus samenvattend: Prima ding, betaalbaar, en gebruik waarvoor het bedoeld is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 13 aug 2023 10:55

arjahoekstra schreef:Bij onze achterburen op camping hangt ook zo'n Mestic "airco" uit het raam. Maar wat maakt zo'n ding een takkenherrie. Buitenunit produceert bijna 60 dB! Snap dat die dingen vaak na één seizoen al weer te koop worden aangeboden.
Eigenlijk zou het wel interessant zijn om te weten op wat voor stand zo’n ding staat. De eurom kent twee standen. Ik ben wel benieuwd; mensen die vinden dat hij lawaai maakt of dat het wel meevalt; op welke stand staat die airco dan? De onze staat nu continu op de zachte stand. Valt reuze mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » zo 13 aug 2023 11:10

[re.gif]
Ik doe hem als we terug komen bij de caravan vaak op de middelste stand. Zo rond een uur of 21:30/ 22:00. Na half uur, drie kwartier is de caravan heerlijk koel en gaat de airco op de slaapstand.

Tsja, lawaai is voor iedereen verschillend. Ik heb me nooit geërgerd aan lawaai van airco's van buren of van luid borrelende buren.

Ik vind oprexht het lawaai wel mee vallen: de dakairco van onze Duitse buren maakt minimaal net zoveel lawaai. Die hoor ik ook als ik in de voortent zit.

Maar qua inhoud is zon airco dus prima. Wij hebben een home car 43 racer en die is in zijn geheel binnen een half uur heerlijk koel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » zo 13 aug 2023 11:26

Welke airco hebben jullie dan? Wij hebben een home-car 39 gekocht. Dus dat is qua volume nog iets minder.

Dat het onhandig zal zijn. Dat is het vast, maar nu til ik een mobiele airco in en uit de caravan. Dat is veel lomper, vraagt ook wat installatie. Ik sjouw ook een volle koelbox in en uit de auto. Wat sjouwen geef ik weinig om. Zou het mij niet lukken om wat voor reden dan ook dan zou mijn vrouw die ook beresterk is het ook wel kunnen.

Ik zie dat de Eurom veel vaker 2de hands wordt verkocht dus ik verwacht dat het die wordt. Daar was alleen iets met slangetje of zo maar dat komt goed.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 13 aug 2023 11:35

Die eurom zou eigenlijk standaard een slang er bij moeten hebben zodat hij water onder de caravan loost in plaats van gewoon lomp laten kletteren. Ik heb nog wel een stukje slang voor je eventueel, die je aan zo’n eurom kunt drukken, zodat hij water onder de caravan achterlaat in plaats van met veel gekletter in je voortent.

Onhandig valt reuze mee joh. Ik beschouw het als een voordeel dat je die 15/20kg ofzo naar eigen inzicht in auto of caravan kunt achterlaten. En als je in voor of najaar op vakantie gaat laat je het ding zelfs gewoon thuis. Bij ons past hij keurig naast de grote koelbox in de kofferbak (maar de kofferbak van een Skoda superb is misschien niet helemaal maatgevend)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » zo 13 aug 2023 11:41

Die is wel een paar maatjes groter dan van mijn Fabia ja. Ooit mee gekregen bij de dealer. Potver de kinderwagen kon er zonder gedoe zo in. Maar de Mondeo die ik een paar maanden heb gehad Was nog groter. Daar zetten we de kinderwagen zo in met de vakantie spullen er om heen. Maar iedere keer weer huilen bij het tankstation.

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » zo 13 aug 2023 13:31

Niels83 schreef:
zo 13 aug 2023 11:26
Welke airco hebben jullie dan? Wij hebben een home-car 39 gekocht. Dus dat is qua volume nog iets minder.

Dat het onhandig zal zijn. Dat is het vast, maar nu til ik een mobiele airco in en uit de caravan. Dat is veel lomper, vraagt ook wat installatie. Ik sjouw ook een volle koelbox in en uit de auto. Wat sjouwen geef ik weinig om. Zou het mij niet lukken om wat voor reden dan ook dan zou mijn vrouw die ook beresterk is het ook wel kunnen.

Ik zie dat de Eurom veel vaker 2de hands wordt verkocht dus ik verwacht dat het die wordt. Daar was alleen iets met slangetje of zo maar dat komt goed.
De mestic spa-5000. Vant voorjaar gekocht bij de welbekende grote O te W voor iets van 500 nieuw. Ik vind het "gedoe" best meevallen, minuutje en dan hangt hij. In ons geval aan de achterkant, meegeleverde slangetje er bij en gaan met die banaan. Als je fotos wil kan ik die wel even voor je maken zo.

Mvdaa
Berichten: 2
Lid geworden op: do 17 aug 2023 04:12

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Mvdaa » do 17 aug 2023 17:17

Ik vind hem opzich aardig stil , ik heb hem in de voortent hangen dus dat dempt ook al.

Ik vroeg mij vooral af of jullie ook zo'n last hebben van het fel groene display? Ik heb er zelf een stuk EPDM voor uitgeknipt en erop geplakt, anders lijkt het net of wij slapen onder het noorderlicht hehe 😅

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » do 17 aug 2023 17:20

[re.gif]

Hem op de slaapstand zetten, dan gaat en het geluidsvolume naar beneden en het display gaat uit.

Mvdaa
Berichten: 2
Lid geworden op: do 17 aug 2023 04:12

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Mvdaa » do 17 aug 2023 18:31

[re.gif]

Dat heet de uitstand , dan doet hij het niet awhoea.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”