Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Fred G » za 5 aug 2023 15:57

Je zult zien, het zooo lekker om wat marge te hebben, dan op de grens van het kunnen van je auto.
Soms is het even lekker om uit een lastige situatie weg te accelereren. Niet dat ik veel in te brengen heb met mn 125 peekaatjes, maar kan wel wegkomen, of redelijk vlot invoegen etc.

Denk dat je dat niet moet onderschatten.

Toch succes met de keuze.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » za 5 aug 2023 16:09

Gevonden! Het was een Hobby 540 UK, dus 230 breed. Hij heeft nu een Knaus 550 FSK.
Bijlagen
4C9E1F1D-6A33-4E8F-90F0-152030D86D73.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Gerrie » za 5 aug 2023 17:10

Deze combi zou het voor mij niet zijn. Auto weegt te weinig en heeft te weinig vermogen. Niet aan beginnen. Je brengt je gezin in gevaar. Invoegen op de snelweg zal bij een kortere invoegstrook een probleem zijn. En voor je het weet zit je in een slinger doordat de auto gewoon te ligt is voor de caravan.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door SBerend » za 5 aug 2023 17:37

Mijn dochter heeft een Knaus 550FSK achter een Mazda CX5 gehad. Caravan werd gewogen nadat er een Thule luifel op zat en later een mover gemonteerd werd al op 1410 KG In Nederland kon het allemaal nog wel. Ik zelf er eventjes een kort stukje van de ene stalling naar de andere mee gereden. Dat reed wel, maar het waren korte stukjes Stoplichten etc. Corona kwam er tussen. Ze gaf al aan dat het met die combinatie richting Gardameer het niet gedaan zou hebben. Mijn advies is net als die van PD niet doen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Ron » za 5 aug 2023 17:51

1.2 benzine en wat ik kan vinden: 175 Nm (bij 1.500 toeren) Max. vermogen 100 pk (bij 4.500 toeren) 74 kW scratch.gif scratch.gif

Ik ben niet vies van een lichtere auto .
Maar dit is echt te weinig.
Zeker met ook nog eens 4 personen in de auto.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Techn

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Techn » za 5 aug 2023 18:14

Ik zal wel arrogant zijn maar zelfs solo zou dit niet mijn eerste keus zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vadervan3
Berichten: 1051
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Vadervan3 » za 5 aug 2023 18:17

[re.gif]
Dat was de vraag niet, dus in elk geval is het een overbodige opmerking.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door eurotrotter » za 5 aug 2023 18:56

henry12 schreef:
za 5 aug 2023 10:24
Misschien is het verstandig om ook even te kijken of ze niet de franse reken truck hebben uitgehaald bij de megane .
Leg eens uit; die begrijp ik nog steeds niet.
Je MTM staat toch op je Nederlandse kentekencard/bewijs.
Wat hebben die Fransen daar van invloed op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door mark m » za 5 aug 2023 19:17

[re.gif]

Dat ze bij Franse auto’s nog wel eens ‘sjoemelen’ met de getallen. Niet bij elk type auto, maar o.a Megane, Talisman, Scenic, 3008, enz. Komt het bij sommige / lichte motoriseringen voor

Als het het MTM van de auto en het maximale trekgewicht bij elkaar optelt dan ga je over het maximale treingewicht van de auto heen. Dus check de getallen op je kentekenbewijs(!)

Dus in geval van TS is de 1700kg trekgewicht alleen te gebruiken met beperkt gewicht in de auto, anders overschrijd je het maximale treingewicht. Of bij een volle auto dus een lager trekgewicht aanhouden.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Techn

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Techn » za 5 aug 2023 19:22

Vadervan3 schreef:[re.gif]
Dat was de vraag niet, dus in elk geval is het een overbodige opmerking.
Hetgeen wil zeggen dat ik zeker geen zwaardere caravan erachter zou hangen.

Jouw opmerking daaromtrent is dus echt overbodig….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 19:23

De Renault of Franse reken truuk is simpel gezegd als volgt.
Je mag b.v. 1700 kg trekken, MAARRRR.
Dan is het max autogewicht in eens een paar honderd kilo minder.
Het komt er dus op neer dat het totale combi gewicht NIET de "Technische Maximum Massa" van de auto Plus het TMM van de caravan is..
Er is dan een max TMM voor de combi vermeld....
Dat betekend dat er minder in de auto mag als je de max TMM van de caravan gebruikt.
De Megane serie schijnt daar behoorlijk mee behept te zijn.

En een Knaus 550 die maar 1500Kg mag wegen is een knappe prestatie.
Helemaal als je er b.v. een mover onder hebt hangen, en je wilt er toch niet aan denken om zo'n grote caravan puur met de hand te rangeren...
Op asfalt ok... maar in zand of bagger... oei oei..

Echt een foute combi keuze.
Ik hoop echt dat TS zijn ideeen herziet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

henry12
Berichten: 1277
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door henry12 » za 5 aug 2023 19:34

eurotrotter schreef:
za 5 aug 2023 18:56
henry12 schreef:
za 5 aug 2023 10:24
Misschien is het verstandig om ook even te kijken of ze niet de franse reken truck hebben uitgehaald bij de megane .
Leg eens uit; die begrijp ik nog steeds niet.
Je MTM staat toch op je Nederlandse kentekencard/bewijs.
Wat hebben die Fransen daar van invloed op.
Ik geloof dat het inmiddels in dit draadje al meerdere keren is uitgelegd .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 20:48

Dag allen, TS hier.

Allereerst bedankt voor alle reacties, nieuw op het forum en alles zorgvuldig gelezen.
Geleerd wat de Franse rekentruc is en ook veel geleerd over onze auto en zijn trekkracht.


Met de kennis van nu hebben wij de knoop doorgehakt om van de koop af te zien, met pijn in ons hart uiteraard, want de caravan was gewoon een perfecte caravan voor ons gezin geweest.
Geen paniek dus meer om een slingerende megane volgend jaar met een 7,5m lange Knaus erachter te zien.

Nu rest wel de vraag:

We zoeken echt naar een caravan met een stapelbed erin en een vast bed (waarschijnlijk frans). We hebben twee jonge kinderen die nog niet alleen in een tent kunnen slapen, vandaar de stapelbedden.

Welk type raden jullie aan, zodat wij de bekende verkoop sites de komende weken / maanden kunnen gaan volgen naar een juiste caravan voor onze auto.
(Megane estate, 1,2L)

Of is dat gewoon een utopie en zullen we naar een andere auto moeten gaan kijken, zijn er nog merken die er dan boven uit springen qua betrouwbaarheid en trekkracht?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Dirkk83
Berichten: 22
Lid geworden op: za 3 jun 2023 11:16

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Dirkk83 » za 5 aug 2023 20:59

Motorisch en cijfer technisch is al een hoop gezegd, waar ik het met het meeste ook wel eens ben. Zou het ook niet doen in die combi.

Kijk eens naar een Dethleffs C’Joy 480 QLK (ja ja die heb ik zelf ook), of vergelijkbare modellen. Er zijn geloof ik 2 andere merken die bijna hetzelfde model verkopen. (Er is vast een forum lid die deze zo op kan noemen? whistle.gif )

Stapelbed, vast bed, zitje om te bouwen tot nog een 2 persoons bed. Lang genoeg, niet heel breed en weegt niet veel. Wij reizen ermee met een gezin van 5, kinderen zijn nog jong, 2, 7 en 8. Allemaal fijn eigen bed en ruimte genoeg. Plus hij rijdt heerlijk en veilig. Het is maar een idee!
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 21:06

Er zijn eigenlijk 2 heel bekende lichte merken caravans.
Dat is Caravelair en Sterckeman.
Beide bekend om hun erg lage gewicht.

De modellen in die merken weet ik niet, maar ik denk dat je daar best eens kan kijken.
Verder zijn er merken met vooral de instap caravans die ook lage eigen gewichten noteren.
Dethleff's of Weinsberg zijn daar wel een voorbeeld van.

Maar let op..
De gewichten die in folders etc. staan zijn vrijwel altijd zonder de event. extra pakketten..
Mijn hutje had ook zo'n extra pakket maar dat was al snel een 50 kg extra aan accesoires... komt er wel bij maar niet in de folder.

Succes met het zoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Rodo » za 5 aug 2023 21:10

[re.gif]

Vergeet de Chateau’s en Home-car caravans niet. Redelijk lichtgewichten in verhouding met de opbouw en goed laadvermogen. Hoeft natuurlijk niet allemaal benut te worden, houd de auto zwaarder dan de hut erachter.
Spending a fortune to live like a wanderer

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door mark m » za 5 aug 2023 21:59

Inderdaad, zoals gezegd Sterckeman of Caravelair zijn lichte caravans met vaak een compacte bouw. Dethleffs, Burstner en LMC hebben in de opbouwmaat 480-500 ook best wat keuze met een stapelbed. Deze drie merken hebben eigenlijk ongeveer dezelfde caravans, het is dus net welk interieur je het meeste aanspreekt.
Ook Weinsberg heeft mogelijkheden in 480-500 opbouwlengte.

Alle bovengenoemde caravans hebben een dwarsbed, juist om een iets compactere caravan te hebben. Een Fransbed is denk ik een utopie, dan kom je gewoon op een grotere caravan uit.

Let bij bovengenoemde caravans goed op de breedte van de caravan. Een aantal merken heeft caravans van 210cm breed, dat is mooi licht en compact, maar dus ook een korter (dwars)bed. Als je iets langer dan gemiddeld bent is het Bert vaak te kort


Wat zijn voor de rest de wensen, eisen en het budget? Als je het nuttig vind, kunnen we mee helpen zoeken.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 22:29

[re.gif]


Dag Mark, dank voor met meedenken / meehelpen. Compleet denken we aan 14k, dat is met airco, mover, voortent / luifel etc. Zit je al snel aan bj 2002-2006 te denken, voor ons geen probleem. Mist een van die dingen dan zal het budget lager zijn, zodat we het zelf kunnen aanschaffen. Bijv. zonder een dak airco dan is het budget al snel 11-12k nog maar.
Verder moet de hut ook wel redelijk onderhouden zijn, hebben twee jonge kinderen (jongste net 6mnd oud) en willen er dus echt nog wel wat jaartjes lekker mee Kamperen.
Idee is dan ook een caravan met stapelbed te hebben voor +- 8-9 jaar om hem daarna te verkopen en de kids lekker in een tentje gaan en wij een andere caravan zoeken zonder stapelbed.

We willen niet een caravan waarvan je een grote rondzit elke avond weer moet ombouwen tot een bed, dus dat dwarsbed of fransbed moet er al wel inzitten.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » za 5 aug 2023 22:52

[re.gif]
Is een airco echt een must? Scheelt een pak in jullie budget en 40kg zwaarder.
Wij zijn 65+ en hebben bewust nooit een airco gehad in de caravan, we missen dit helemaal niet.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door PD » za 5 aug 2023 23:00

[re.gif]
Met jonge kinderen begrijp ik een airco heel goed, onze dochter wil ook niet zonder in hun caravan. Een middagslaapje doet een kind niet in een sauna.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Petare » za 5 aug 2023 23:11

Het is maar wat je wil zoals PD al aangeeft. Onze jongste is nu 1.5jr en bizar warmbloedig :roll: .. Ben toch best blij dat ik die overdag in een koele caravan (22graden) kan leggen voor het middagslaapje. En wij in de avond ook blij.gif . Thuis mis ik het gedonder ook totaal niet in de zomer met "maar het is zo warm op mijn kamer, kan echt niet slapen". Ik doe dat namelijk ook niet in een warme kamer [aschrik.gif] .

Meeste is al gezegd denk ik. Budget, die airco kon nog wel is lastig worden omdat je die wat minder ziet op caravans van die leeftijd. Verder is hier veel kennis en ook al veel over geschreven over hoe je een caravan tijdens een bezichtiging onder de loep neemt.

Btw, je vermeld nu al meermaals dat je een 2016 Megane 1.2 heb. Dat moet dan al een turbo (TCE) variant zijn, ongeblazen zijn ze er namelijk niet. In de Megane III had je nog wel een turboloze 1.4 en 1.6, in de Megane IV waren deze er niet meer. Hopelijk wel van net na de slechte bouwjaren van deze motor (2012-2016). Mijn vrouw heeft een Clio III met de 1.2TCE (van net voor de slechte bouwjaren met 100pk, en die is niet bepaald vlot te noemen, maar je heb ze in de Megane ook gehad met 115 en 130pk. Welke is het?
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » zo 6 aug 2023 08:21

[re.gif]

Het is een Megan Estate (zen)2016 1,2L 101 pk en 175 of 200 nM , volgens ook met die turbo ja. (deze dacht ik: https://www.autoweek.nl/auto/88180/rena ... gle.com%2F)

Overigens nu 2 nieuwe op het oog een Caravelair Antares 490 en een Bürstner Premio 485 TK. Volgens caravantrekker beiden mogelijk, maar ga vandaag nog wat meer er naar kijken.


[re.gif] (verhaal over airco)

Inderdaad het stukje mocht het warmer zijn in de caravan en de kids moeten overdag slapen is dat wel zoveel fijner als het een stukje koeler is. Thuis ook die dingen aangeschaft en wij willen niet meer zonder. Zo'n ding dat uit het raam hangt in de caravan was eerst niet bespreekbaar, maar mocht het toch een praktische goede oplossing zijn wil ik dat wel meenemen (ipv een dak airco). Mensen met ervaring met zo'n raam airco?

Gebruikersavatar
WesleyZ
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022 10:32

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door WesleyZ » zo 6 aug 2023 08:29

TS mijn advies zou een Dethleffs Cgo 495 QSK zijn (ja heb hem zelf ook awhoea.gif )

Met mover, basis inventaris op de weegbrug 1200kg. Met 1500kg as dus 300kg laadvermogen, en dat gaat snel met een jong gezin! Dan heb je een hele ruime caravan die voldoet aan je eisen (bed voor ouders, treinzit en stapelbed)

Zelf vonden wij een Frans bed weer helemaal niks, veel te smal aan het eind. Maar ieder zijn voorkeur.

(Ps in had hiervoor een Grandland X met 1.2 benzine en dat was ook net aan… zou dit formaat caravan echt als Max aanhouden met de Megane)
Volvo XC40 Recharge Ultimate met Dethleffs Cgo 495 QSK

NN

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door NN » zo 6 aug 2023 08:36

De Dethleffs heeft hetzelfde gewicht als de Knaus in de openingspost.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
WesleyZ
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022 10:32

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door WesleyZ » zo 6 aug 2023 08:39

Klopt, maar ik kan me niet voorstellen dat je een 550 FSK op 1500kg kunt houden. Die is enerzijds als 250 breed en anderzijds nog een maatje groter, dus verhouding auto caravan nog verder uit verband.

Meerendeel van de 550 FSK wordt geleverd met 1800 of zelfs 2000 as, dat is niet voor niks :-)
Volvo XC40 Recharge Ultimate met Dethleffs Cgo 495 QSK

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”