Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Plaats reactie
Mikethebike
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 mar 2023 16:01

Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Mikethebike » ma 3 apr 2023 15:41

Beste mensen,
Heeft iemand ervaring met het rijden met caravan met Skoda Superb combi PHEV. Hoe rijdt dit en hoeveel kilometer kun je rijden met de auto met caravan.
Gr. Mike

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Davendre » ma 3 apr 2023 15:49

Welkom.

Geen ervaring. Maar de superb PHEV heeft een 50 liter tank. Daar kun je wel even mee vooruit toch?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Willem69
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Willem69 » ma 3 apr 2023 16:03

Ik krijg over twee maanden de Hatchback uitvoering, ben ook benieuwd.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door doubleyou » wo 5 apr 2023 00:34

Forumlid Gemineye rijdt met een Superb Combi PHEV. Die reageert vast wel binnenkort :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door erichendri » wo 5 apr 2023 21:15

Zal best goed rijden en genoeg trekkracht hebben.
Zou wel met volle accu vertrekken en tot ±50% de accu leegrijden.
Dan zit er genog ruimte in de accu om bij afremmen te regenereren.
Voor de rest gewoon in hybride modus rijden en bijtijds met de hand schakelen.
Op caravantrekker staan al revieuws van de passat phev.
Ongeveer de gelijke auto.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Gemineye » do 6 apr 2023 23:17

Zoals Doubleyou al aangaf; ik heb een superb combi phev. Ik gebruik die ook voor de caravan. De ervaringen daarmee zijn uitstekend! Door het hoge gewicht van de auto rijdt het mooi stabiel.

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd de sport stand (bij veel heet dat de get stand) in die stand laadt de auto tijdens het rijden de accu bij, zodat je die kunt gebruiken mocht het flink bergop gaan. Alléén in die sport stand werken elektromotor en benzinemotor echt samen tot die 400nm, in alle andere standen wisselen ze elkaar af. Overigens gebruikt de auto ook alleen de elektromotor erbij als je met de voet gas geeft; op de cruise control doet hij dat nooit. Ik heb met de vorige caravan (1400kg) zelfs zonder die elektromotor ondersteuning geen enkele snelweg helling gezien tot aan Kroatië waar ik niet gewoon met 100 omhoog kon. Met de huidige hut zal ik die elektromotor wel eens gaan gebruiken denk ik, maar ik maak me er geen enkele zorgen over.

Handmatig schakelen kan prima met deze auto maar doe ik nooit; dat doet die dsg bak echt prima zelf.

Qua verbruik; zou ik zo niet weten eigenlijk. Nooit bijgehouden. Elektrische actieradius is met caravan enkele tientallen kilometers. Is vooral handig in dagelijks gebruik, met caravan heb je er niets aan.

Ik heb de auto express niet voorzien van hulp eten omdat ik dat zonde vind van het rijgedrag zonder caravan. (En het meeste rijd ik zonder caravan). Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn auto een adaptief onderstel heeft die dus stugger ingesteld kan worden als je de caravan er achter hebt.

Heb je meer vragen stel ze gerust!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2023 00:51

Onlangs MAD hulpveren geplaatst, en je merkt duidelijk dat de auto stugger veert zonder caravan . Dus alleen plaatsen nadat je hebt vastgesteld dat het noodzakelijk is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Gemineye » vr 7 apr 2023 09:07

Gemineye schreef:
do 6 apr 2023 23:17
Zoals Doubleyou al aangaf; ik heb een superb combi phev. Ik gebruik die ook voor de caravan. De ervaringen daarmee zijn uitstekend! Door het hoge gewicht van de auto rijdt het mooi stabiel.

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd de sport stand (bij veel heet dat de get stand) in die stand laadt de auto tijdens het rijden de accu bij, zodat je die kunt gebruiken mocht het flink bergop gaan. Alléén in die sport stand werken elektromotor en benzinemotor echt samen tot die 400nm, in alle andere standen wisselen ze elkaar af. Overigens gebruikt de auto ook alleen de elektromotor erbij als je met de voet gas geeft; op de cruise control doet hij dat nooit. Ik heb met de vorige caravan (1400kg) zelfs zonder die elektromotor ondersteuning geen enkele snelweg helling gezien tot aan Kroatië waar ik niet gewoon met 100 omhoog kon. Met de huidige hut zal ik die elektromotor wel eens gaan gebruiken denk ik, maar ik maak me er geen enkele zorgen over.

Handmatig schakelen kan prima met deze auto maar doe ik nooit; dat doet die dsg bak echt prima zelf.

Qua verbruik; zou ik zo niet weten eigenlijk. Nooit bijgehouden. Elektrische actieradius is met caravan enkele tientallen kilometers. Is vooral handig in dagelijks gebruik, met caravan heb je er niets aan.

Ik heb de auto express niet voorzien van hulp eten omdat ik dat zonde vind van het rijgedrag zonder caravan. (En het meeste rijd ik zonder caravan). Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn auto een adaptief onderstel heeft die dus stugger ingesteld kan worden als je de caravan er achter hebt.

Heb je meer vragen stel ze gerust!
Jeetje ik moet 's avonds laat geen berichten meer typen op mijn telefoon terwijl ik moe ben lees ik al. stom.gif

De sport stand heet bij VW dus GTE stand, en ik heb de auto niet voorzien van HULPVEREN en geen hulp eten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Willem69
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Willem69 » vr 2 jun 2023 20:03

Ik krijg hem over drie weken, ben ook heel benieuwd. Geen combi maar een hatchback.
Heb er gelijk hulpveren onder laten zetten omdat we best wat spullen in de kofferbak hebben tijdens het rijden met de caravan.
Wel ben ik inderdaad ook heel benieuwd hoe vaak ik aan de pomp sta.
Rij nu Grand Scenic diesel 110 PK 260 koppel met, caravan van 1600 kg, dat zal al verbetering zijn wat kracht betreft.
Welke spiegels gebruiken jullie op de Superb? Ik wil de Emuk bestellen en dan toch de xl variant denk ik.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door daniel1975 » vr 2 jun 2023 21:18

Sowiso de XL.
Ik heb de standaard spiegels linea recta retour gestuurd.
Xl is veel fijner zicht.

Willem69
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Willem69 » vr 2 jun 2023 23:50

Ok, ben benieuwd hoe de bolle mij bevallen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Gemineye » za 3 jun 2023 00:28

Ik gebruik op de superb de normale emuk. Zie foto voor voorbeeld. Ik vind persoonlijk voor deze spiegels de xl variant onzinnig groot.


Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Willem69
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Willem69 » za 3 jun 2023 08:40

Maak het maar moeilijk xl of gewoon hahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Gemineye » za 3 jun 2023 09:42

Haha keuzes, keuzes…. Bestel gewoon allebei en maak een mooi topic met een uitgebreide vergelijking
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Mikethebike
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 mar 2023 16:01

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Mikethebike » za 3 jun 2023 15:00

Weet iemand hoe je de dagteller van een skoda superb sportline op nul zet?
Gr. Mike

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door erichendri » za 3 jun 2023 23:34

Min accupool ff eraf? mrgreen.gif
Zal vast in het boekje staan.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Willem69
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Rijden met caravan met skoda superb PHEV.

Bericht door Willem69 » do 29 jun 2023 12:57

erichendri schreef:
za 3 jun 2023 23:34
Min accupool ff eraf? mrgreen.gif
Zal vast in het boekje staan.

Eric
Beetje laat maar, rechter wieltje ingedrukt houden :-)

En hoe bevalt de Superb? Ik ga er morgen voor het eerst een stuk mee rijden, ben benieuwd.
Net opgehaald van de stalling, viel mij op dat hij nog aardig doorzakt ondanks de hulpveren. (90 kg kogeldruk en 30 kg in de kofferbak)
Ik ben heel benieuwd naar het verbruik.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”