reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » vr 2 jun 2023 09:08

deusjevo schreef:
do 1 jun 2023 18:25

@RDDR: stel dat dat scenario van die lekke band naar dat weekje wintersport jouw gezin zou overkomen, wat denk je en jouw gezin dan als je pas weer op dinsdag je weg kan vervolgen richting de Alpen?

Ik weet precies hoe mijn meiden mij zouden noemen maar dat zal ik hier niet neerpennen mrgreen.gif
Stel dat je accu defect gaat of de distributieriem breekt.... dan vinden ze dat wel OK? Specifiek een band is een probleem dat je moet oplossen zonder de ANWB te bellen. Als, als, als...... altijd die ver gezochte 'middel of nowhere in de brandende zon (PS: in de auto met lopende motor en je hebt airco, kan uiteraard niet op een vluchtstrook, maar dat is niet in the middle of nowhere), vlak voor een de kerst enzovoorts. Terwijl ook dan de ANWB in 99,9% van de gevallen voor een vlotte oplossing zorgt.

Wel mooi die reacties hier: "accu's hoef je niet mee te nemen, die hebben ze op de hele wereld" -> ik heb nieuws..... ook op de hele wereld rijden de auto's op zwarte ronde dingen die banden heten. Welliswaar niet in de supermarkt, maar de keren dat we ween probleem hadden was dat zo opgelost. Naar een wilekeurige garage / bandenboer, propje er in en door.
En zoals gezegd: 2 keer een defecte accu gehad, waarvan 1 keer bij een Lexus die zeer compacte, niet standaard 12V accu monteert, alleen de Lexus dealer had die op voorraad (a 220 Euro overigens). Toch noooit overwogen zo'n ding mee te nemen.

Anyway: ieder zijn keuze. Ik ga lekker verder zonder, zowel in auto als caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 2 jun 2023 09:23

Hoe kom jij met een lekke band bij je garage?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 2 jun 2023 09:44

Ehhh praktische vraag: welk merk en type reparatieset op basis van zelfvulkaniserende proppen, slierten, of paddestoel vormige plugjes vormen een goede oplossing?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 2 jun 2023 09:47

Ik heb er 1 keer een gebruikt en die kwam van Ali.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: reservewiel

Bericht door WillyL » vr 2 jun 2023 09:57

Ach, auto's zijn internationaal en verkopen ze overal in Europa - al kan voor sommige merken de garages iets dunner gezaaid zijn.

En een V-snaar? Tegenwoordig is dat dikwijls een platte riem die om meerdere wielen draaien met zijn voor en achterkant. Die slipt net iets minder o.a. door in sommige gevallen een automatische spanner.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » vr 2 jun 2023 09:59

troapel schreef:
vr 2 jun 2023 00:53
Chris schreef:
do 1 jun 2023 22:10
En voor een kapot lampje laat ik de ANWB niet naar Kroatie komen.... regel ik zelf wel even..
Dat kan je nog zelf doen met halogeen. Met de nieuwe led-verlichting kan je niks meer (zelf) vervangen. Als ik het goed begrepen heb is het zo dat als er een lamp stukgaat er een hele nieuwe unit in moet. stom.gif
Maar die gaan dan ook maar zelden of nooit stuk.
Ik heb Xenon koplampen en dat is zelfs makkelijk om te vervangen bij mijn tuf... dus wellicht makkelijk praten van mij.
Ik weet ook dat er ware draken van auto's zijn om een koplampje te vervangen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » vr 2 jun 2023 10:06

Nimma schreef:
vr 2 jun 2023 09:23
Hoe kom jij met een lekke band bij je garage?
Meestal: schroef of zo die erin zit laten zitten, oppompen en die paar km rijden. Ging vroeger al. Mocht hij te ver lek zijn, zo'n spuitbus met spul erin (nog nooit hoeven doen overigens). Daarbij hadden mijn vorige auto's runflat banden. Nu op de huidige toevallig een keer niet.
Tegenvraag: hoe kom je met een ander defect bij de dealer? Laat ik je mijn defecte accu zelf maar vertellen -> Lexus Assistance bellen, die de ANWB stuurden. Was er binnen 30 minuten. Kreeg de auto open, de auto gestart met een booster (die heb ik tegenwoordig zelf, maar dat had een andere reden) en daarna naar de dealer rijden. Exact dit had ook met compleet niet repareerbare en rijbare band gewerkt.... exact hetzelfde.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 2 jun 2023 10:29

We zijn nu al gebroken distributieriemen gelijk aan het stellen met lekke banden awhoea.gif

Alsof je een distributie riem binnen 15 minuten kan vervangen en weer verder kan, dan ben je toch echt wel aan de ANWB toe.

@RDDR: je citeert m’n berichtje “onderweg naar de wintersport” wel maar geeft geen antwoord op m’n vraag
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 2 jun 2023 10:31

Nimma schreef:
vr 2 jun 2023 09:23
Hoe kom jij met een lekke band bij je garage?
Yep, en als je bandwang door een stoepranden oid beschadigd is valt er niets te proppen, oppompen en rijden en naderhand plakken ook niet trouwens
Wel apart dat er dan toch wel een compressor wordt meenemen om te pompen. Is toch ook allemaal onnodige ballast.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: reservewiel

Bericht door Bob Diesel » vr 2 jun 2023 10:38

Een compressortje neem je mee om na enige tijd je banden te controleren
En op druk te houden
Veel pompen bij de tankstations komen niet aan de 4.5 bar voor je C banden
En bij reizen langer als 3 weken is het gewoon prettig om voor de volgende verplaatsing ff te controleren
Net als dat je de olie , waarvan ook een fles aanwezig is , je koelvloeistof ed remolie regelmatig moet chekken

En ja ook hier de reserve wielen mee
Om dat we al een klapper ooit hadden , en lekke banden zijn ons ook niet vreemd :oops:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 2 jun 2023 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 2 jun 2023 10:41

We zitten hier ons eigen gelijk te bevechten in plaats van (wat-was-het-onderwerp-ook-al-weer) nieuwe invalshoeken op te doen. mrgreen.gif Nu ja, ik ga een setje proppen bestellen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3469
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: reservewiel

Bericht door troapel » vr 2 jun 2023 10:51

Chris schreef:
vr 2 jun 2023 09:59
Maar die gaan dan ook maar zelden of nooit stuk.
Ik heb Xenon koplampen en dat is zelfs makkelijk om te vervangen bij mijn tuf... dus wellicht makkelijk praten van mij.
Ik weet ook dat er ware draken van auto's zijn om een koplampje te vervangen.
Dat scheelt wel als je het zelf kan vervangen. En dat het makkelijk wil is helemaal mooi.
Bij mijn vorige auto (Mégane uit 2010) kon het ook heel makkelijk. 1 boutje en een pinnetje los en je kon de hele unit naar voren trekken om een lampje te vervangen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » vr 2 jun 2023 11:22

deusjevo schreef:
vr 2 jun 2023 10:29
@RDDR: je citeert m’n berichtje “onderweg naar de wintersport” wel maar geeft geen antwoord op m’n vraag
Daar was een reden voor, maar concreet het antwoord waar je naar vraagt:
1) ik ga nooit op wintersport -> kan met mijn rugklachten niet
2) ik heb geen kinderen
3) mijn vrouw denkt er net zo over => als het ooit voorkomt, bellen we de assitance service van de auto die we dan rijden (nu Volvo en Mini) en komen er vast uit dan. Nog nooit mensen langs de snelweg zien overnachten omdat er geen hulp kwam. Mijn vrouw is veel relaxeter in dit soort zaken dan ik zelf.
dieseltijger schreef:
vr 2 jun 2023 10:41
We zitten hier ons eigen gelijk te bevechten in plaats van .....
Voor zover ik het ervaar gaat het best vriendelijk allemaal. En ja: ik poog een spiegel voor te houden dat we het allemaal acceptabel vinden om de ANWB te bellen voor alle problemen, zolang het maar niet een band is.
Nogmaals: overtuigen lukt hoe dan ook niet, iedereen (inclusief mezelf) houdt vast aan zijn eigen mening uiteindelijk en doet wat hij zelf wil. En dat is prima. It's a free world. thumbup.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 2 jun 2023 11:47

[re.gif]

Zo zie je maar weer dat voor iedereen de situatie anders is.
Drie dagen lang jengelende kinderen achterin of in een Formule 1 hotelletje en ook een partner die dolgraag willen gaan ⛷️ , ik verzeker je dat je dan echt een reservewiel mee neemt. knipoog.gif
Hoe zie je dat overnachten naast de snelweg voor je trouwens?
Weggesleept wordt je sowieso bij pech als je het niet direct kan verhelpen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » vr 2 jun 2023 11:49

[re.gif]
Ik geloof er niet in dat je 3 dagen vast zit voor een bandje (echt niet, lijkt me extreem exceptioneel) en een formule 1 hotel ga ik niet binnen. Boek zelf wel wat en dat is meestal aan de andere kant van de schaal. En serieus: als het echt 3 dagen zou moet duren, pak ik een huurauto en amuseer me daarmee.

Maar inderdaad: iedere situatie is anders en ieder maakt zijn eigen keuzes.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 2 jun 2023 12:11

[re.gif]

Het is echt mogelijk, Frankrijk de gekste wat dat betreft.
Vrienden hebben het gehad, bandenpech op zaterdag en maat band niet te krijgen, maandag was het een nationale feestdag en op dinsdag werd er weer eens gewerkt, dit ging “gewoon” via de ANWB

Formule 1 Hotel komen wij zelf ook niet meer hoor maar de keuze is niet altijd reuze als je ‘s avonds laat strandt
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 2 jun 2023 15:31

[re.gif] [re.gif] [re.gif] [re.gif] Ik denk dat de clou is: nieuwe invalshoeken leveren, en het overtuigen achterwege laten. Het aanschaffen van zelfvulkaniserende dichtingsmiddelen was een eye opener, en die accu - verdraaid - dat was een leuke: ik zou het niet doen, maar kan geen tegenargument verzinnen als verkrijgbaarheid, foutkans en kosten de bepalende factoren zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: reservewiel

Bericht door daniel1975 » vr 2 jun 2023 21:23

dieseltijger schreef:
vr 2 jun 2023 10:41
Nu ja, ik ga een setje proppen bestellen).r
Haha, ik ook!!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 2 jun 2023 21:37

[re.gif]

Proppen zijn handig maar neem ook een compressor mee en wellicht een krik.
Ik heb het idee dat je een band makkelijker opblaast als hij onbelast is, dus opgekrikt. (zit dat tussen m’n oren of is dat natuurkundig een feit?)
Tevens handig om je auto op te krikken zodat je het wiel kunt draaien om een schroef oid te zoeken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: reservewiel

Bericht door Klapzwaan » vr 2 jun 2023 21:53

dieseltijger schreef:Ehhh praktische vraag: welk merk en type reparatieset op basis van zelfvulkaniserende proppen, slierten, of paddestoel vormige plugjes vormen een goede oplossing?
Deze vraag van Diesel is volgens mij nog niet specifiek beantwoord. Ben er wel benieuwd naar. Speciaal vanwege de zelfvulkaniserende proppen. Of zijn alle proppen zelfvulkaniserend?

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » vr 2 jun 2023 22:04

Ze zijn volgens mij zelfvulkaniserende, maar mij valt op dat bij de garage het gat eerst geruimd wordt en dat er dan een dubbelgevouwen zelfvulkaniserende sliert erdoorheen getrokken wordt.

Het opruimen (het gat een standaard diameter laten hebben) lijkt me niet verkeerd. Ook ooit meegemaakt dat het gat dusdanig groot was, dat er een tweede sliert doorheen getrokken werd.

(Ik bedenk dat ik dus wel vaker dan gedacht een lekke band heb gehad).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: reservewiel

Bericht door Klapzwaan » vr 2 jun 2023 22:07

Wordt dat ruimen ook niet gedaan om het oppervlak ruwer te maken zodat de prop beter vulkaniseerd met de band?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: reservewiel

Bericht door Rene_13 » za 3 jun 2023 12:00

[re.gif]

Het enig juiste antwoord.
En het "ruimen" is relatief in dit verhaal.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: reservewiel

Bericht door WillyL » za 3 jun 2023 13:19

En als je een prop mee hebt, doet de ANWB/VAB of andere wegenhulpen dat dan ook niet voor jou (als leek zou ik er niet aan durven beginnen)?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: reservewiel

Bericht door meeder » za 3 jun 2023 13:45

Die hebben zelf wel een setje proppen bij zich.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”