Gerrie schreef: ↑di 23 mei 2023 20:28
Vergeet ook niet bij de aanschaf van een tweedehands camper, dat deze een zwaar leven hebben. Ze zijn elke kilometer afgeladen en de meeste vangen veel wind. De meeste hebben ook een grote overbouw en daardoor wordt de achtervering zwaar belast. Reken op meer onderhoudskosten .
Voor een auto met een caravan erachter geldt toch exact hetzelfde ? Hebben ook een zwaarder leven. Vangen ook veel wind, zijn ook afgeladen en de achtervering wordt ook zwaar belast..
Gemiddeld genomen rijdt een camper ca 7000 km per jaar.
Er zijn er ook best veel van 10 jaar oud, die net 50.000 km op de teller hebben.
De meesten daarvan hebben nog totaal geen onderhoudskosten nodig gehad, buiten de APK, en 1 keer olie verversen.
Er zijn ook genoeg camperaars die hun compacte busmodel ook voor dagelijkse dingen gebruiken het hele jaar door, en geen personenwagen meer nodig hebben.
Voordeel: laag tarief motorrijtuigenbelasting, en een snel ding waar je overal mee kan komen.
Als je alleen een rijdende slaapplek nodig hebt en niet al te veel meer, ben je niet duurder uit dan met een auto + caravan op jaarbasis.
Het kamperen daarmee is vergelijkbaar met een compacte caravan.
Ieder zijn meug..
Het is daarom ook redelijk zinloos om hier over te discussieren vind ik.
Ik kan hier heel veel gaan vertellen over het hoe en wat en waar van reizen en kamperen zoals wij dat leuk vinden, maar daar heeft eigenlijk niemand wat aan.
Ga gewoon doen wat jezelf het beste vind binnen het aantal euro's dat je daarvoor kwijt kunt of wilt. In de situatie waarin je nu verkeert.
Ook dat kan soms snel veranderen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.