Optima YT accu / mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
gmmhmail
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 mei 2023 18:57

Optima YT accu / mover

Bericht door gmmhmail » vr 26 mei 2023 19:21

Ik heb een mover, voorzien van een Optima YT 55Ah accu (aanschafjaar accu 2020).
Accu wordt via Victron BSC IP65 12|5 opgeladen. Accu wordt gedurende winter in vorstvrije omgeving opgeladen.

Volgende probleem doet zich nu voor:
Na ca 5 sec gebruik houdt de mover op met een foutmelding ‘accuspanning te hoog of te laag’
Als ik de mover gebruik, terwijl de caravan nog aan de netstroom hangt (via Victron) blijft de mover functioneren.

Is mijn conclusie juist dat de accu kaduuk is en moet vervangen worden ? Of is hier iets anders aan de hand?

Misschien voorbarige vraag: is 3 jaar niet een heel korte levensduur voor een accu?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door iemand » vr 26 mei 2023 20:09

Hoi,

welkom op het forum

lijkt er wel op. ..

maar je "onderwerp" is erg kort en bevat b.v. geen werkwoord... Hoe test ik of m'n accu slecht wordt ? Of waarom stopt m'n mover na 5 seconden.

Een accu gaat gemiddeld 5 tot 8 jaar mee,
maar uitzonderingen bevestigen helaas de regel weenie.gif

Controleer ...

of ergens je bekabeling niet op orde is

of de accuklemmen niet straks erop

of aanslag onder de klemmen.

even langs een garage of accuboer om je accu te testen.

voor meer uitleg/voorbeeld, zie m'n site op tabblad metingen onder punt 6
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Chris » vr 26 mei 2023 20:18

Hoe naar ook, de accu is idd de verdachte.

Dat kan idd nog in de aansluitingen zitten, los, gebroken... maar helaas is het meer logisch dat de accu stuk is.
Meten is weten... testen...

Als je in mijn buurt woont kan ik heb ook testen voor je, ik heb een accutester.
Zelf heb ik ook 2 Optima's gehad in de loop der jaren en daar ook testsheets van bijgehouden..
Ik ken ze goed dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

gmmhmail
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 mei 2023 18:57

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door gmmhmail » vr 26 mei 2023 22:14

Dank voor de reacties en de tips. Ik ga er mee aan de slag.
Mazda 6 2.5 Sportbreak Knaus Südwind 450

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Ab » vr 26 mei 2023 22:38

3 jaar is erg kort. 12 jaar kan ook makkelijk met een YT.

Het is echter ook heel goed mogelijk om een prima accu binnen een week of nog korter naar zijn grootje te helpen.
1 keer echt volledig ontladen kan al dodelijk zijn.
Een aantal keren onder de 9 volt ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Chris » vr 26 mei 2023 23:22

Een keer een klein lampje aan gelaten ( in de stalling ) was voor de Optima YT van mijn vrienden voldoende om de accu naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Pakkie » za 27 mei 2023 09:04

In dit topic van twee weken geleden kwam een vergelijkbaar probleem naar voren.

Meten is weten dus je zou met een mulit-meter kunnen meten in rust en onder belasting (tijdens het moveren). Been there done that inmiddels 4 weken geleden met een 2 jaar jonge YellowTop. Ik had exact dezelfde symptomen zoals jij beschrijft:
- in rust hoog Voltage
- bij belasting te ver inzakkend tot onder de 9 volt
- en dus een uitschakelende mover

Mijn conclusie was: accu overleden wat ook daarna bij de Greeff werd bevestigd. De spanning zakt te ver in waardoor de mover ermee stopt. Ik heb het die dag tijdelijk even opgelost door een accu uit één van mijn auto's in de caravan te monteren.

De technische man bij de Greeff was overigens verre van te spreken over de kwaliteit van de toch niet goedkope Yellowtops: er kwamen vele defecte relatief jonge YellowTops voorbij bij hen ondanks dat ze goed behandeld waren. Nu is dat maar n=1 qua mening, maar zij zien wel best wat caravans de revue passeren. Ook mijn exemplaar was na 2 jaar dus al overleden ondanks goed onderhoud. Inmiddels zit er een Powerextreme X30 in onze caravan.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door dieseltijger » za 27 mei 2023 09:32

Dus is de conclusie om een van de volgende twee scenario's te bewandelen gerechtvaardigd?

Goedkoop, technisch ok, kwetsbaar, lading op peil houden: startaccu voor 50,-

Gemak, minder kwetsbaar: lithium gebaseerde accu voor 400,-

Want de yt had je nu juist vanwege de verminderde kwetsbaarheid voor diepontladen. Dus gechargeerd geformuleerd: al koop je eens in de twee jaar een andere startaccu, dan ben je nog goedkoper uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Optima YT accu / mover

Bericht door Jan van Vijven » za 27 mei 2023 09:42

Pakkie schreef: De technische man bij de Greeff was overigens verre van te spreken over de kwaliteit van de toch niet goedkope Yellowtops: er kwamen vele defecte relatief jonge YellowTops voorbij bij hen ondanks dat ze goed behandeld waren.
Alleen de slechte komen bij hem langs, hoeveel goede ziet hij niet?
Op ons werk hebben we enkele duizenden (over de hele vloot) zeer dure accu’s voor allerlei verplichte UPS systemen en daar zit altijd wel eens een rotte tussen. Elke paar jaar moet alles vervangen worden en dan mag onze elec weer maandelijks de boel monitoren en dat vind hij zo fijn… not!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door PD » za 27 mei 2023 09:57

Pakkie schreef:
za 27 mei 2023 09:04
De technische man bij de Greeff was overigens verre van te spreken over de kwaliteit van de toch niet goedkope Yellowtops: er kwamen vele defecte relatief jonge YellowTops voorbij bij hen ondanks dat ze goed behandeld waren. Nu is dat maar n=1 qua mening, maar zij zien wel best wat caravans de revue passeren. Ook mijn exemplaar was na 2 jaar dus al overleden ondanks goed onderhoud. Inmiddels zit er een Powerextreme X30 in onze caravan.
Zou zomaar kunnen, onze ervaring is beter:

Sinds 2013 YellowTop en met intensief gebruik (va 2013 met een Simpark XHD en sinds 2017 met een Truma XT4) probleemloos.

Over een paar jaar het net maar eens ophalen over de populair geworden lichtgewichtjes 😉
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Pakkie » za 27 mei 2023 10:50

Vandaar mijn opmerking ook over de n=1 omdat ik me er van bewust ben dat het slechts één mening is. Volgens hem komt een groot deel ondanks zorgvuldig beheer binnen 5 jr overleden terug waarbij de oorzaak volgens hem wel eens zou kunnen zitten in het incidenteel gebruik. Schijnen de YT niet zo heel fijn te vinden.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Chris » za 27 mei 2023 11:41

Ik heb ook wel eens gehoord van een moverboer dat het bij de YT's kan verschillen.
Als ze niet in korte tijd terugkomen dan kunnen ze heel lang wegblijven.
Er is dus wel een uitval percentage.
Maar ik weet zeker dat dit bij alle merken accu's is, bij Optima valt het op omdat ie zo enorm veel gebruikt is en in het voetlicht komt.

Daarnaast vraag ik me af of TS geen recht heeft op garantie..
Voor garantie toekenning geld altijd de verkoop datum.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Hobby Linka » za 27 mei 2023 11:51

PD schreef:
za 27 mei 2023 09:57

Sinds 2013 YellowTop en met intensief gebruik (va 2013 met een Simpark XHD en sinds 2017 met een Truma XT4) probleemloos.
Volgens mij vanaf vrijdag 13 februari 2015. Toen heb ik namelijk jouw oude Truma mover onder mijn caravan gebouwd. En dat het vrijdag de 13de was heb jij nog ondervonden toen ze door de draadboom heen boorde toen alles bijna klaar was.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door PD » za 27 mei 2023 12:58

[re.gif]
Je hebt helemaal gelijk, ik zou me dat niet herinnerd hebben… de YT stond voor mij gelijk aan onze 1e Premium knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door HenkR » zo 28 mei 2023 13:29

Paar weken geleden met vrienden kamperen. Toen zij op de camping aankwamen deed de mover het niet. Bleek al langer problemen te geven.
We gingen dus uit van niet vol opgeladen accu (YT 55). Hij had ook geen oplader bij zich. Dus accu in mijn caravan op daar op te laden.
Wil de accuklem erop klikken en hield de loden accupool in mijn handen. Gewoon van binnenuit "weggerot". Vriend gaf aan dat hij ook al last had gehad van witte uitslag rondom de polen.
Accu dus vroeg overleden en ik denk door niet goed ingestelde oplader en te veel leeggetrokken accu.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Chris » zo 28 mei 2023 14:50

De accupool heeft dus gelekt.
Kan spontaan maar ook door ruwe behandeling komen.
Onbekend verschijnsel is dit niet..
Accuzuur, of de gel die in deze accu's zit is zeer agressief spul..

Niet weggooien maar bij een oud ijzerboer brengt in nog ~ € 25,- op.
Reparatie is onmogelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door evr66 » zo 28 mei 2023 18:03

Ook een yt gebruikt, die na 2 of 3 jaar de geest gaf (geen sprake van misbruik). Vervangen door een naamloos ding van een Franse accuboer voor een goede 100 eur. Probleemloos
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Chris » zo 28 mei 2023 18:38

Tja..
Accu's is en blijft een raar fenomeen....
Ze kunnen tien jaar probleemloos werken of binnen no time stuk zijn.

Wij hadden op mijn werk de vliegtuigaccu's van b.v. Transavia..
Die dingen kosten echt tienduizenden euro's...
En ze gingen ook gewoon stuk.
Voordeel daar was wel dat je per cel kon vervangen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

gmmhmail
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 mei 2023 18:57

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door gmmhmail » za 3 jun 2023 08:42

gmmhmail schreef:
vr 26 mei 2023 22:14
Dank voor de reacties en de tips. Ik ga er mee aan de slag.
Inderdaad, accu bleek kapot te zijn. Geen Optima meer voor mij.
Mazda 6 2.5 Sportbreak Knaus Südwind 450

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door dieseltijger » za 3 jun 2023 08:57

Dat geeft een lekker gevoel, maar je hebt de oorzaak niet vastgesteld. Dus je loopt een verhoogde kans dat de volgende accu weer de geest geeft, of dat je een factor 8..10 meer geld uitgeeft aan een LiFePO4 exemplaar.

Suggestie die weinig geld kost: plaats voor 50,- een 36 Ah startaccu, en hou het ding aan een (Ctek) lader. Dat laatste is belangrijk. Dat houdt ook in dat je eens per jaar even 11kilo mee naar huis moet tillen en dat in een hoekje aansluit op de Ctek. Kans is levensgroot dat het ding het jaren uithoudt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door Bartjebart » za 3 jun 2023 09:23

Ooit eens contact gehad met caravanservice Loon op Zand. Zij raadden destijds expliciet een Varta plaat-accu aan, in plaats van een Yellowtop (die ze ook verkopen). Argument was, meen ik, dat de spiraalcellen van de Yellowtop minder goed tegen de piekbelasting kunnen dan de cellen in een plaatsccu.
Aangezien verder vrijwel iedereen de Yellowtop gebruikt en adviseert (tenzij lithium uiteraard), triggerde mij dat.
Verder uiteindelijk niets gedaan want we kochten een caravan waar de hele handel al in zat gebouwd (met Yellowtop mrgreen.gif ).
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door dieseltijger » za 3 jun 2023 09:29

We hebben hier gewoon teveel tijd en geld - wat resulteert in gebeuzel zo nu en dan, waardoor mensen de stuipen op het lijf gejaagd wordt. Vaak heb je mazzel en soms heb je pech met een loodaccu. Zo simpel kan het zijn.

Volgens de tabellen is mijn loodaccu in mijn auto echt op sterven na dood ("kan niet meer dan 70% worden opgeladen. Hellup") wel...zolang het stervensproces zo'n 6..10 jaar duurt zoals nu het geval is vind ik het best.
IMG_20230524_211925.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door meeder » za 3 jun 2023 09:43

Re.gif
Bij de twee Toyota hybrides hier is de spanning van de accu eigenlijk altijd op het niveau wat jij ook laat zien, soms nog iets lager (12,2V is niet vreemd).
Volgens een accu tester 50-60% laadniveau maar de auto doet het altijd.
De ene accu bijna 4 jaar en 170.000km en de andere bijna 5 jaar en 70.000km.

Bij Toyota houden ze de spanning dus bewust lager zo lijkt het. En over het algemeen weten ze aardig waar ze het over hebben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door dieseltijger » za 3 jun 2023 10:07

[ook te veel tijd] De laadspanning is keurig 14,3 Volt bij de Avensis. Bevalt prima inderdaad die matige 70% ladingsgraad
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

gmmhmail
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 mei 2023 18:57

Re: Optima YT accu / mover

Bericht door gmmhmail » za 3 jun 2023 10:08

dieseltijger schreef:
za 3 jun 2023 08:57
Dat geeft een lekker gevoel, maar je hebt de oorzaak niet vastgesteld. Dus je loopt een verhoogde kans dat de volgende accu weer de geest geeft, of dat je een factor 8..10 meer geld uitgeeft aan een LiFePO4 exemplaar.

Suggestie die weinig geld kost: plaats voor 50,- een 36 Ah startaccu, en hou het ding aan een (Ctek) lader. Dat laatste is belangrijk. Dat houdt ook in dat je eens per jaar even 11kilo mee naar huis moet tillen en dat in een hoekje aansluit op de Ctek. Kans is levensgroot dat het ding het jaren uithoudt.
Ik ga inderdaad voor een goedkopere oplossing nu. De prijzen van een Optima zijn in vergelijking met 3 jaar enorm gestegen, maar zelfs als ik nu tegen de oude prijs zou kunnen kopen, zou ik geen Optima meer aanschaffen.
Mazda 6 2.5 Sportbreak Knaus Südwind 450

Plaats reactie

Terug naar “Movers”