Citroen C5 Aircross en cruise control
Citroen C5 Aircross en cruise control
Volgende week wordt onze C5 vervangen wordt door een Volvo XC40 en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een in mijn ogen vreemd probleem met jullie te delen dat op is getreden tijdens onze caravan reizen met deze auto.
Voorop gesteld, de Citroen is een prima caravantrekker. We trekken er een Eriba Troll mee die beladen ongeveer 1300kg weegt. De combinatie is stabiel en comfortabel en ook stevig klimmen is geen probleem voor de C5. We hebben de 1600cc, 180pk, 250nm benzine versie.
Het vreemde wat optreed is dat, tijdens klimmen en met de cruise control ingeschakeld, de automaat niet terugschakeld. De combinatie gaat dus steeds langzamer rijden en het toerental zakt dus ook in. De enige manier om hetzelfde tempo te blijven rijden is de bak op manueel te zetten en handmatig terug te gaan schakelen.
Ik heb dit een paar keer aangekaart bij de dealer en die laden dan de nieuwste software maar dat heeft geen oplossing geboden. Ook een andere rijmodus (power) heeft geen invloed. Als ik de ingestelde rijsnelheid verhoog schakelt de bak wel (tijdelijk) terug maar als die snelheid behaald is gaat de bak weer gewoon opschakelen.
Hoe is jullie ervaring met rijden met ingeschakelde CC? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit normaal gedrag van automaten is.
Voorop gesteld, de Citroen is een prima caravantrekker. We trekken er een Eriba Troll mee die beladen ongeveer 1300kg weegt. De combinatie is stabiel en comfortabel en ook stevig klimmen is geen probleem voor de C5. We hebben de 1600cc, 180pk, 250nm benzine versie.
Het vreemde wat optreed is dat, tijdens klimmen en met de cruise control ingeschakeld, de automaat niet terugschakeld. De combinatie gaat dus steeds langzamer rijden en het toerental zakt dus ook in. De enige manier om hetzelfde tempo te blijven rijden is de bak op manueel te zetten en handmatig terug te gaan schakelen.
Ik heb dit een paar keer aangekaart bij de dealer en die laden dan de nieuwste software maar dat heeft geen oplossing geboden. Ook een andere rijmodus (power) heeft geen invloed. Als ik de ingestelde rijsnelheid verhoog schakelt de bak wel (tijdelijk) terug maar als die snelheid behaald is gaat de bak weer gewoon opschakelen.
Hoe is jullie ervaring met rijden met ingeschakelde CC? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit normaal gedrag van automaten is.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Zeker niet herkenbaar.
Wel in de hand modus, maar dan schakelt hij ook terug als ik bijna of stilsta.
Wel in de hand modus, maar dan schakelt hij ook terug als ik bijna of stilsta.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
raar...
in mijn vorige auto, Passat diesel met DSG automaat, ging hij uiteindelijk wel terugschakelen. Althans...dat meen ik mij te herinneren...
in mijn vorige auto, Passat diesel met DSG automaat, ging hij uiteindelijk wel terugschakelen. Althans...dat meen ik mij te herinneren...

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ja hoor. De Passat was ook mijn vorige auto en schakelt gewoon terug. In de S iets eerder zelfs dan in de D. Met m’n huidige auto idem.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Onze captur regels het allemaal zelf. hoeft ook niet in een andere stand.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
BMW schakelt ook zelf en Volvo ook.
Met de V60 (nog) niet gereden met sleurhut, maar bij de BMW was geen sportstand of handmatig schakelen noodzakelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Met de V60 (nog) niet gereden met sleurhut, maar bij de BMW was geen sportstand of handmatig schakelen noodzakelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Hier zelfde motor en vermoedelijk zelfde bak (8), schakelt zeker wel terug rond de 1700 toeren op belasting, bv heuveltje Zuid Limburg a79. Natuurlijk zakt ie tijdens klimmen wel iets terug in snelheid maar bouwt het met meer toeren ook gelijk weer op.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Ja, inderdaad de 8 traps automaat. Ik zie dat jij Peugot rijdt. Het blijft bijzonder dat de C5 het niet doet zoals het hoort. Als ik zelf voor CC speel en meer gas geef om dezelfde snelheid te houden schakelt de bak wel terug. In mijn ogen niets anders dan wat de CC doet, die geeft ook gas bij om de snelheid hetzelfde te houden.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Heel apart bij die C5 en ook bijzonder slecht voor de motor. Je gaat immers laag in toerentallen pogen de snelheid vast te houden. Rere keuze in de software.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Ik heb mijzelf aangeleerd altijd zelf te schakelen als ik met een grote aanhanger/ caravan rijd
Vaak wil ik toch even iets hoger ik de toeren of versnelling lager rijden dan de automaat zelf.
Vaak wil ik toch even iets hoger ik de toeren of versnelling lager rijden dan de automaat zelf.

Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Gisteren nog geprobeerd op de a76 bij Simpelveld, schakelt bij ongeveer 1600 toeren terug.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Het mooie van een automaat met cruise control is dat je vanaf 50 de cruise control erop zet op een snelheid van 100, de auto doet de rest.
Het is gewoon een geprogrammeerde fout in de software lijkt mij.
Mijn BMW X3 30d schakelt netjes op en af wanneer hij denkt dat nodig is. Ik merk zelfs dat hij later schakelt zodra ik de stekker van de hut in het stopcontact stop. Sport stond kost mij veel teveel brandstof en zie dan ook regelmatig waardes van 1:8 voorbij komen.
Het is gewoon een geprogrammeerde fout in de software lijkt mij.
Mijn BMW X3 30d schakelt netjes op en af wanneer hij denkt dat nodig is. Ik merk zelfs dat hij later schakelt zodra ik de stekker van de hut in het stopcontact stop. Sport stond kost mij veel teveel brandstof en zie dan ook regelmatig waardes van 1:8 voorbij komen.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Of bij de moderne adaptieve cruise control systemen kan je er vanaf stilstand mee wegrijden. Mijn auto remt op de cruise control ook tot stilstand af.
Onze prive auto helaas met adaptief pas vanaf 40. Aan de andere kant, de auto wil dan wel enorm enthousiast optrekken.
Onze prive auto helaas met adaptief pas vanaf 40. Aan de andere kant, de auto wil dan wel enorm enthousiast optrekken.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Hier net zo. Bij mij ligt de range tussen de 40 en 150 km/h
Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Is een verschil in generaties.... ik ben ook begonnen met adaptive CC die vanaf 30 km/h werkte. Later volledig tot stilstand, inmiddels met pilot assist, die ook het sturen van je kan overnemen als de wegbelijning goed is en zo.
Ook dat systeem wat we nu hebben is alweer 'achterhaald', de nieuwste versies herkennen ook zelf rode verkeerslichten bijvoorbeeld.
Ook dat systeem wat we nu hebben is alweer 'achterhaald', de nieuwste versies herkennen ook zelf rode verkeerslichten bijvoorbeeld.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Die ontwikkelingen gaan inderdaad zo snel dat het huidige snel ‘achterhaald’ is.
Ag, ik ‘moet’ nog ongeveer minimaal 5-6 jaar met deze auto doen en dan zien we wel weer.

Ik ben trouwens wel blij dat m’n auto niet steeds zelf bijstuurt. Met de belijning op de 60 km/h wegen zal hij je anders steeds naar het tegemoetkomend verkeer sturen lijkt mij. De geluidswaarschuwing voor het overschrijden van de lijn is meer dan genoeg.
Waarom de auto trouwens de optie niet heeft om zelf bij te sturen snap ik niet, want zelf sturen kan hij wel. Hij kan wel zelf inparkeren.
Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Zelf bijsturen komt op 2 manieren:
1) Lane keeping assist => wat jij bedoeld en kan zeer irritant zijn inderdaad op bijvoorbeeld 60 wegen Die funcie kan bij Volvo permanent uit via de settings. En staat bij mij dus uit.
2) Pilot assist => moet je per keer activeren en kan op wegen met goede belijning (grotere 80 km wegen en vooral autosnelwegen) echt zelf sturen. Houdt je mooi midden op de baan, ook in bochten. Remt ook zelf als een bocht te scherp is voor deze snelheid. Werkt op de autosnelweg uitstekend en ben ik erg blij mee.
Andere merken hebben ook iets dergelijks (BMW Driving asstance Pro, Tessla autopilot, etc). Eenmaal aan gewend, wil je niet meer graag zonder.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Aah ok. Nou, daar verdiep ik me wel in wanneer de trekker toe is aan vervanging. Dat duurt hopelijk nog wel even.


Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Ik had dus precies hetzelfde toen ik de auto net had. Ook zo'n kopstoter is dat de climate controle per halvr graad ingesteld kan worden, maar de cruise control alleen per 2KM/h... Mijn auto heeft dan ook nog is adaptieve cruise control, dan werkt het hele spul alleen maar tussen 40 (eigenlijk 50km/h) en 150km/h. Gelukkig dan wel weer een automaat die wel terugschakelt he he.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ja, daar heb je helemaal gelijk aan. Die stapjes van 2 km/h blijft bijzonder. Ik ben het inmiddels wel gewend van Renault.
Bij mij is hij dus ook adaptief tussen dezelfde waardes. En die automaat heb ik ook zeker geen spijt van.

Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Klopt werkt uitstekend bij mij, net als de adaptive cruise die vanaf 5kmh werkt oid die, in de file volgt ie heerlijk op veilige afstand de voorganger EN blijft keurig tussen de lijnen (alleen lijndetectie gaat uit bij caravan eraan helaas), in de file hoef ik maar weinig zelf te doen. Afremmen tot stilstand en na 5 sec stilstand even een beetje gas of druk op een knopje en hij gaat je voorganger weer volgen. Dat laatste is heel erg prettig met caravan aan de haak. Op 60 wegen of waar belijning slecht is zet ik de lijn detectie uit. Verder stuurt ie op snelweg keurig door de bocht en stuurt ie nooit abrupt. Terug on topic, blijkbaar andere sw in Citroen lijkt me gek, schakelt ie echt niet met last bij 1600 toeren terug?RDDR schreef: ↑di 30 mei 2023 14:32![]()
Zelf bijsturen komt op 2 manieren:
1) Lane keeping assist => wat jij bedoeld en kan zeer irritant zijn inderdaad op bijvoorbeeld 60 wegen Die funcie kan bij Volvo permanent uit via de settings. En staat bij mij dus uit.
2) Pilot assist => moet je per keer activeren en kan op wegen met goede belijning (grotere 80 km wegen en vooral autosnelwegen) echt zelf sturen. Houdt je mooi midden op de baan, ook in bochten. Remt ook zelf als een bocht te scherp is voor deze snelheid. Werkt op de autosnelweg uitstekend en ben ik erg blij mee.
Andere merken hebben ook iets dergelijks (BMW Driving asstance Pro, Tessla autopilot, etc). Eenmaal aan gewend, wil je niet meer graag zonder.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Bij Toyota zijn het stappen van 5km/h als adaptief aan staat. Zet je adaptief uit dan zijn het gewoon stappen van 1km/h.troapel schreef:![]()
Ja, daar heb je helemaal gelijk aan. Die stapjes van 2 km/h blijft bijzonder. Ik ben het inmiddels wel gewend van Renault.
Bij mij is hij dus ook adaptief tussen dezelfde waardes. En die automaat heb ik ook zeker geen spijt van.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ik zou het fijn vinden als ik het adaptieve gedeelte op bijvoorbeeld de snelweg uit zou kunnen zetten. Dat kan dus helaas niet. Dat is wel een minpuntje.
Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)
-
- Berichten: 2108
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Bij sommige merken kan je adapt uitzetten door ±5 seconden op cc knop ingedrukt houden.
Anders ff googlen op jouw auto.
Eric
Anders ff googlen op jouw auto.
Eric
Privé :Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Citroen C5 Aircross en cruise control
Jullie gaan jammer genoeg behoorlijk off topic.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.