Tussenbed zelf maken

Gebruikersavatar
heidyroosje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 14:59

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door heidyroosje » za 25 mar 2023 16:37

Hallo,

Ik heb een knaus sudwind 450 EL met twee aparte bedden. De bedoeling is om er een groot bed van te maken.
Ik heb een knaus dealer gevraagd of ik nog zo'n mooi systeem kon bestellen waarbij je het lattenbodem uit het nachtkastje rolt. Het schijnt voor mijn caravan niet meer te bestellen zijn. Misschien kan ik nog ergens anders vragen?
Verder heb ik dit onderwerp net gelezen en het systeem met de haken lijkt mij een goede optie.
Een aantal foto's kon ik niet meer zien van oude berichten.
Dus ik dacht ik ga dit draadje nieuw leven inblazen knipoog.gif

Ik zou heel graag jullie ideeën willen horen, hebben jullie foto's?

Groetjes,
Heidy
Bijlagen
IMG_20221220_163206.jpg
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door Chris » za 25 mar 2023 17:00

Ik heb dus een vergelijkbare Knaus indeling, de 500EU.... met een rol-lattenbodem tussen de bedden.
Die rol constructie zal je niet makkelijk kunnen maken want dat "rolt" in het nachtkastje voorin.
Speciale constructie.
Maar ik weet dat Pakkie ook iets had tussen de bedden.
Eenvoudig maar erg doeltreffend.
Twee latten op de bedbakken bovenaan, vergelijkbaar met de latten op onderstaande foto...
En daar had hij 2 houten latten-rekjes op liggen.
Gewoon een stel latten op de breedte wat tussen de bedden past met aan de zijkant 2 dwarslatten.... alles geschroefd, geschuurt en in de lak.
Een passend matras moet je simpel bij een matrassenber laten maken, kost echt niet de hoofdprijs.
Ik ben daarvoor eens heel goed geslaagd in IJmuiden bij : https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/
Te kust en te keur... je kan je eigen matras meenemen en dezelfde stevigheid laten opbouwen door die gasten.
En dan ook nog in de dikte die jij moet hebben..

Affin... let niet op de rest maar wel op de latten waar bij mij de lattenbodem op ligt....
Goed kijken, net onder die bijgebouwde plank nog zichtbaar.... met rond puntje..
.
Aanpassing lattenbodem.jpg
.
Op deze foto zie je het misschien beter..
.
IMG-20170203-WA0023.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door Pakkie » za 25 mar 2023 22:27

Zoals Chris al vertelde had ik bij de Knaus inderdaad een door de vorige eigenaar self-made-systeem tussen de bedden liggen. Het bestat uit twee losse delen die je eenvoudig kunt verwijderen. Onze versie was wel gemaakt voor vrij corpulente personen gezien de stevigheid knipoog.gif. Een iets minder zware constuctie kan uiteraard ook, maar het idee is eenvoudig en het werkte prima thumbup.gif . Ik schat in dat iemand die het verschil weet tussen een schroevendraaier en een hamer iets dergelijks ook zelf prima kan maken.

bed2.JPG
bed1.JPG
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
heidyroosje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 14:59

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door heidyroosje » zo 26 mar 2023 12:29

Dank je Chris en Pakkie 😊 voor de foto's!
Vooral dat het makkelijk te bevestigen is wel handig.
Ik moet het zien om te weten welk idee ik ga toepassen, dus hoop op nog meer reacties.

Handige tip van de matrassen. De matrassen die er nu liggen zijn redelijk, ik denk zelf van het begin, we moeten ze nog even proberen, maar nieuw is misschien toch prettiger. We hebben de caravan van de eerste eigenaar gekocht.
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023 15:35

Als je voor nieuwe matrassenbesluit, let dan even goed op het niveau vershil van de "oude" bedden en de lattenbodem die je er tussen maakt.
Als daar een paar cm verschil inzit kan je dat eenvoudig aangeven bij de nieuwe matras fabrikage.
Het tussendeel is bij ons ook dikker dan de matrassen zelf... vanwege die lager liggende rolbodem.
Anders wordt het wel heel gezellig daar in het midden, als je beide die kant oprolt..

Ik noem ons bed trouwens "De speelweide". awhoea.gif
215x200 is lekker ruim. ( onze bedmaat is iets anders dan bij jullie hoor.... elk bouwjaar bijna anders van maat.)
Super handig systeem.... want ik ga ook wel eens samen met mijn dochter op pad, en dan zijn het gewoon 2 eenpersoons bedden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
heidyroosje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 14:59

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door heidyroosje » do 25 mei 2023 13:46

Afgelopen week voor het eerst met de Knaus op pad geweest.
Ivm tijdsgebrek nog niet met de tussenbedden aan de slag geweest.

We wilden toch wel gezellig samen slapen, dus voor nu deze oplossing bedacht 😄

Oude matras op maat gesneden, mijn mams heeft er een mooie hoes omheen gemaakt (niet op de foto).
Lichtgewicht krukjes geplaatst en we hebben heerlijk samen geslapen! 😄👍
Bijlagen
IMG_20230513_174110.jpg
IMG_20230513_174402.jpg
Renault Megane Estate 1.5 dCi (2015) + Knaus Sudwind 450 EL (2006)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tussenbed zelf maken

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 16:10

En dan heb je ineens een speelweide... awhoea.gif awhoea.gif

Ons "tussenmatras" bestaat uit 2 delen, een wat dunner wat op het nachtkastje ligt en het lange dikkere deel wat tot aan het bed-einde komt.
Vaak laten we dat dunnere deel weg, dan kan het grote tussenstuk een eindje naar voren, en kan je nog steeds makkelijk bij de bovenkastjes voorin.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”