Borg / Aanbetaling voor reservering

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Frank86 » ma 22 mei 2023 19:45

Hallo allemaal,

Na een hele tijd opties te hebben afgewogen, veel te hebben gelezen (passief forumgebruiker/meelezer, waarvoor dank 😉) en vooral veel te hebben ervaren is het dan zo ver: we kopen onze eerste caravan. Geen nieuwe, maar een jong gebruikte met een stapelbed zodat onze 3 ook lekker in de caravan kunnen slapen in het voorseizoen.

Nu hebben we een heel mooie caravan gevonden waar we echt in geïnteresseerd zijn. Bij een bedrijf. Echter omdat dit bedrijf aan de andere kant van het land zit, zijn we over twee à drie dagen pas in staat om te gaan kijken.

Nu wil het verkopende bedrijf de caravan niet reserveren, om redenen die ik best begrijp (gekke markt, wellicht is hij hem zo kwijt enzovoort). Dit wil hij echter wel en alleen wanneer we vooraf een aanbetaling (zie het als borg) van € 1000 overmaken, een kopie rijbewijs zenden en dergelijke.

Nu zijn wij nog nieuw in deze markt en hier kan ik niet zo snel iets over vinden. Is dit gebruikelijk?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door VIP » ma 22 mei 2023 19:51

Wat denk jezelf, aanbetalen betekent kopen of je bent 1.000,- kwijt.

Geduld en over 3 dagen gaan kijken en als het is wat jullie willen dan pas onderhandelen/kopen.

Enneh ook geen kopie ID mailen of wat dan ook.
Porsche + Tabbert

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Frank86 » ma 22 mei 2023 19:56

[re.gif]
Dank voor je reactie, vandaar mijn vraag of dit in de caravan/camper wereld gebruikelijk is. Je hoort immers wel meer gekke verhalen en volgens meneer was het heel gebruikelijk, voor campers rekende hij zelfs 2000 euro en mocht de deal niet doorgaan dan kreeg je dat geld uiteraard terug. weenie.gif
Het klonk me ook iets vreemd in de oren, maar gezien de gekte op de markt toch maar even navraag doen, wellicht zag ik iets wat er niet was

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door PD » ma 22 mei 2023 19:58

Lastige keuze, in de huidige markt bepaalt de verkoper (verkopersmarkt).

Wanneer je nu aanbetaalt, ondermijn je direct je (waarschijnlijk beperkte) onderhandelingspositie en ingeval je de caravan alsnog niet koopt ben je de aanbetaling hoogstwaarschijnlijk kwijt, anders heeft de aanbetaling helemaal geen nut...

Aan de andere kant: wanneer je niet aanbetaalt en niet eerder ter plaatse kunt zijn, loop je het risico dat de caravan verkocht wordt aan een andere koper. Maar er komt vast weer een ander exemplaar op de markt.

Deze afweging kun je dan ook uitsluitend zelf maken; het doet er niet toe wat een ander ervan vindt.
Copie van een ID zou ikzelf nooit sturen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Rene_13 » ma 22 mei 2023 20:06

ik zou een snipperdag nemen en morgen gaan kijken.
Das goedkoper dan 1000,00 kwijt raken
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Frank86 » ma 22 mei 2023 20:16

[re.gif]
Als dat kon deed ik dat zeker! Echter wegens verblijf in het buitenland geen optie ;)

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Bartjebart » ma 22 mei 2023 21:11

Datzelfde model komt wel weer vaker op de markt.

De markt is niet meer helemaal zo gek als een of twee jaar geleden, ik zou me de kop niet gek laten maken door zo'n vervelende verkoper en lekker bij een ander gaan kijken.

Wij zijn zo ook wel een of twee caravans misgelopen en uiteindelijk bij een veel geschiktere uitgekomen.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 21:39

Wat is voor jou de andere kant van het land ??
Misschien is er wel een forummer met kijk op caravans, die daar net woont, en even langs wil fietsen..
Als dit echter een handelaar is zou ik niet op zijn verzoek ingaan..
Als het een dealer is vind ik het niet erg gepast...maar daar heb je niks aan.

Er zijn natuurlijk handelaren met een goeie, maar er zijn er ook met een slechte naam.
Dat zou ik wel nakijken.
Dealers verwacht ik dit soort eisen eigenlijk niet van..wat ik al schreef..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Frank86 » ma 22 mei 2023 23:04

Bartjebart schreef:
ma 22 mei 2023 21:11
Datzelfde model komt wel weer vaker op de markt.

De markt is niet meer helemaal zo gek als een of twee jaar geleden, ik zou me de kop niet gek laten maken door zo'n vervelende verkoper en lekker bij een ander gaan kijken.

Wij zijn zo ook wel een of twee caravans misgelopen en uiteindelijk bij een veel geschiktere uitgekomen.
Waarschijnlijk heb je inderdaad gewoon gelijk. We wachten gewoon nog eventjes en bekijken of hij er over een paar dagen nog is.
Chris schreef:
ma 22 mei 2023 21:39
Wat is voor jou de andere kant van het land ??
Misschien is er wel een forummer met kijk op caravans, die daar net woont, en even langs wil fietsen..
Als dit echter een handelaar is zou ik niet op zijn verzoek ingaan..
Als het een dealer is vind ik het niet erg gepast...maar daar heb je niks aan.

Er zijn natuurlijk handelaren met een goeie, maar er zijn er ook met een slechte naam.
Dat zou ik wel nakijken.
Dealers verwacht ik dit soort eisen eigenlijk niet van..wat ik al schreef..
Inderdaad, we laten het maar even zo. Het is zeker geen merkdealer, meer een handelaar die vooral campers verkoopt, dit was een inruiler.

NN

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door NN » di 23 mei 2023 08:37

Voor die paar dagen gewoon geduld hebben. Zo snel worden caravans niet verkocht en indien wel: Er volgen er nog.
Mijn ervaring is in ieder geval dat foto's en indrukken op afstand volledig omgedraaid kunnen worden ter plaatse. Zo hebben wij in onze zoektocht enkele ritten van een paar 100 kilometer gemaakt om caravans te bekijken.
Die caravans bleken dan toch net wat minder te zijn dan we dachten. Soms waren we na 5 minuten al weer weg. Achteraf gezien nooit voor niets want zo konden dingen af en uitgesloten worden.
Zou in ieder geval nooit of te nooit een caravan op afstand kopen.
Tenzij een nieuwe en reeds elders deze bekeken.
Er wordt hier wel eens geschreven dat de markt onder stoom staat. Dat vonden wij niet, caravans zijn geen campers. Het aanbod is meer dan ruim en er komen er elke dag bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door sindaco » di 23 mei 2023 08:47

ik zeg ook

rustig afwachten en kijk maar eens links en rechts wat er allemaal te koop staat.
komt echt wel weer hetzelfde model ergens te koop.

nooit op afstand afbetalen en ID opsturen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Jan van Vijven » di 23 mei 2023 08:49

Ik begrijp die verkoper best, vasthouden voor onbekenden die nooit komen opdagen doe ik ook niet.

Of je het als koper moet doen is een tweede.
Als het echt een “one of a life time” ding is moet je er iemand anders heen sturen, doe ik ook.
Niemand heeft er boodschap aan dat je in het buitenland zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Daphne » di 23 mei 2023 08:51

Aan de ene kant begrijp ik de handelaar wel. Het zal niet de eerste keer zijn dat de vraag komt om iets vast te houden en dan komt de klant niet opdagen of neemt de caravan niet en heeft potentiële klanten verloren in de wachttijd.

Wij gaan a.s. zaterdag met vrienden mee die interesse hebben in een caravan op 300 km afstand. Het is een particulier die ook twijfels had aan de intentie van onze vrienden. Het argument dat je geen 300 km of eigenlijk 600 km gaat rijden als je niet serieus bent, was gelukkig voor hun overtuigend genoeg.

Ik zou in ieder geval niets aanbetalen of opsturen. Is deze caravan weg dan komt er vast een andere op je pad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Morgoth » di 23 mei 2023 11:01

Ik snap de verkoper. Als je alles moet reserveren van mensen die "interesse" hebben, dan kom je niet meer aan verkopen toe. Maar met die aanbetaling van 1000 euro en kopie legitimatie is het eigenlijk ongezien kopen. En dàt zou ik dus zeker niet doen.

Wij verwachten een dezer dagen puppy's. Mogelijk vandaag al. Wij reserveren niet op voorhand en vragen aan de nieuwe eigenaren ook een aanbetaling. Maar dan hebben ze het hondje al uitgezocht. Als ik weet dat er over een paar dagen mensen komen voor bv de laatste pup, dan zet ik eventuele overige geïnteresseerden wel op de reservelijst. Je krijgt ook reacties van mensen die op vakantie zijn en over drie weken langs kunnen komen. Die afspraak maak ik, maar ik zeg er wel bij dat ik niets voor ze reserveer. Wij gaan niet in op mensen die ongezien willen aanbetalen. Ik wil weten waar ze terecht komen.
Maar goed, een puppy is geen caravan natuurlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Hannibalb » wo 24 mei 2023 21:06

Frank86 schreef:
ma 22 mei 2023 19:56
[re.gif]
Dank voor je reactie, vandaar mijn vraag of dit in de caravan/camper wereld gebruikelijk is. Je hoort immers wel meer gekke verhalen en volgens meneer was het heel gebruikelijk, voor campers rekende hij zelfs 2000 euro en mocht de deal niet doorgaan dan kreeg je dat geld uiteraard terug. weenie.gif
Het klonk me ook iets vreemd in de oren, maar gezien de gekte op de markt toch maar even navraag doen, wellicht zag ik iets wat er niet was
Ik zou nooit een aanbetaling doen zonder de caravan eerst gezien te hebben.

Wij kochten een nieuwe en die betaalde ik terplekke bij afhalen.
En geen minuut eerder.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Hobby Linka » wo 24 mei 2023 21:40

VIP schreef:
ma 22 mei 2023 19:51
Enneh ook geen kopie ID mailen of wat dan ook.
Zelfs als je overgaat tot koop hebben ze helemaal niets te maken met je ID of een kopie ervan. Ze vragen maar om de gegeven die ze voor het overschrijven nodig hebben.

Op je ID en rijbewijs staat je BSN. Je zal niet de eerste zijn waar misbruik wordt gemaakt van je ID of rijbewijs.

Afgelopen januari een andere auto gekocht. Zelfs voor een proefrit hoefde ik geen kopie van mijn rijbewijs af te geven, mag ook niet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door VIP » wo 24 mei 2023 23:06

[re.gif]

Goed gedaan !

Bij ons is het BSN nr zelf afgeplakt, hebben ze niets mee te maken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1811
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door EricS » wo 24 mei 2023 23:37

TS, ik zou nu niets doen, heengaan wanneer het je schikt.

Ps, de overheid heeft een app speciaal voor ID copy.
Deze is veilig, je streept door wat je niet zichtbaar wilt en maakt een watermerk aan, bijvoorbeeld op naam van gevraagde partij.
Daarna kan je je id digitaal delen, veilig.

Ik gebruik deze altijd als naar ID gevraagd wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Frank86 » do 25 mei 2023 10:18

Dag allen,
Nou zo'n vaart bleek het inderdaad niet te lopen met de interesse (urgentie gebruikt als verkooptruc waarschijnlijk) we gaan morgen eens even kijken.!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Daphne » do 25 mei 2023 10:26

[re.gif]

Mooi! En nu heb je een betere onderhandelingspositie. Veel succes en plezier en bedenk dat er genoeg caravans zijn die hetzelfde kunstje kunnen, dus laat je niet gek maken of onder druk zetten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door workel » do 25 mei 2023 11:29

VIP schreef:
wo 24 mei 2023 23:06
[re.gif]

Goed gedaan !

Bij ons is het BSN nr zelf afgeplakt, hebben ze niets mee te maken.
@VIP, Nice die foto, nieuwe hut?

Ron van den Elskamp
Berichten: 188
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Ron van den Elskamp » do 25 mei 2023 17:50

Ja, die verkopers kunnen het allemaal mooi vertellen. Als je ze echt moet geloven gaan de caravans als warme broodjes over de toonbank. Wel snel zijn hoor, want voor je het weet is die verkocht !
Mwah.....er is wel een caravangekte aan de gang, maar zo gek ? Nee, dat geloof ik niet.

1000 pietermannen aanbetalen = is dus eigenlijk (ongezien in dit geval) gewoon kopen. Je aanbetaling terugkrijgen ? Denk het niet. Zo'n aanbetaling is in principe een soort van verzekering voor de verkoper dat die caravan verkocht wordt.
Geduld is een schone zaak. Dat heb je gelukkig toch gehad en bent niet overgegaan tot doldwaze dingen .
En achteraf is gebleken dat het toch niet zo'n vaart liep met de warme broodjes. mrgreen.gif
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Jan van Vijven » do 25 mei 2023 18:49

En toch….
Ik heb mijn caravan en auto per telefoon ongezien gekocht (ook ooit een vrachtschip) die verkoper gaat dan echt niet zitten wachten op iemand die misschien komt kijken.
Geloof me, ik ben niet de enige!
Dat verhaal over broodjes… niemand weet wanneer er ineens een echte koper komt, als die komt ben jij te laat.

Doe ermee wat je wilt, handgeld betaal je meestal na dat je iets gezien hebt en later terug komt om de boel af te werken, dit als garantie dat je echt terug komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 20:33

Morgen gaat Frank er toch heen???
Damn zullen we het weten
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron van den Elskamp
Berichten: 188
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Borg / Aanbetaling voor reservering

Bericht door Ron van den Elskamp » vr 26 mei 2023 11:11

Jan van Vijven schreef:
do 25 mei 2023 18:49
En toch….
Ik heb mijn caravan en auto per telefoon ongezien gekocht (ook ooit een vrachtschip) die verkoper gaat dan echt niet zitten wachten op iemand die misschien komt kijken.
Geloof me, ik ben niet de enige!
Dat verhaal over broodjes… niemand weet wanneer er ineens een echte koper komt, als die komt ben jij te laat.

Doe ermee wat je wilt, handgeld betaal je meestal na dat je iets gezien hebt en later terug komt om de boel af te werken, dit als garantie dat je echt terug komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Serieus ? Jij bent dan wel heel erg goed van vertrouwen. Iets ongezien per telefoon kopen zal ik nooit doen. Van mijn lang zal ze leven niet !
Voor hetzelfde geld koop je een mooie hoer met een stinkende adem ! Snap je wat ik bedoel ?

En er wordt hier overigens niet gesproken over handgeld. Dat is iets heel anders dan een aanbetaling voor reservering. Als ik iets gezien heb wat mij bevalt, wil ik best handgeld geven. Maar ik zal nooit reserveringsgeld betalen.

Wat betreft dat broodjesverhaal.....tsja, ik ben ook echt niet gecharmeerd van personages die roepen dat je snel moet zijn, want ze gaan als warme broodjes !
Kan ik heel slecht tegen. Heb ik meegemaakt met een tv kopen bij zo'n Expert zaak. Het model waar ik smoel op had werd in de winkel geleverd. 10 stuks ! Die stonden daar op een rijtje. Zegt die verkoper: Niet te lang wachten, hoor. Ze zijn zo weg !
Oh ja ? zeg ik. Dus jij beweert dat ze dit weekend allemaal weg zijn ?
Ja ! zegt hij volmondig. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank !
Toen was ik klaar. Ik ben weg. Toedeloe.....
Jumpy Südwind

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”