Voordelen caravan?

Alles wat betrekking heeft op campers
Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Voordelen caravan?

Bericht door Thornwood » zo 21 mei 2023 20:48

Wij hebben zo’n 10 jaar een caravan. Sinds paar jaar gaan we regelmatig weg, vorig jaar en dit jaar seizoensplek dus nu heel vaak:-)

Dit doen we met veel plezier in onze caravan. Aankomende jaar zouden we wat vaker verder wel willen en dan korter overal staan. Wij hebben afgelopen weekend daarom veel campers bekeken. Aangezien we 4 vaste slaapplekken willen, daarnaast nog een zitje en modern genoeg dat je niet met milieu regelgeving zit is dat wel een uitdaging tenzij je een smak geld wil neerleggen.

Los van het geld, wat maakt het dat een caravan beter zou zijn dan een camper? Wat zijn de voordelen die we dan gaan missen of dat we niet deze overstap zouden moeten maken?
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Ab » zo 21 mei 2023 21:15

Ik heb ervaring met alle soorten van kampeermiddelen.
In de huidige fase van ons leven past een camper daar beter bij.
Maar..dat ligt hoofdzakelijk ook aan onze manier van reizen, en voorkeuren voor overnachtingsplaatsen.
Dat is voor iedereen anders.
Er was een periode, dat een afzetunit op een pickuptruck, met daarachter een forse boot ideaal was. Met 3 kinderen mee.
Daarna weer vele jaren een caravan. Zonder kinderen.
Nu een camper. Ook met zijn 2en.
Best mogelijk dat er nog weer eens een caravan komt, die niet veel meer gaat rijden, geen idee. Seizoensplaats moet ik nu nog absoluut niet aan denken, maar mogelijk komt die fase ook nog eens.

Hierover is dus totaal geen enkel advies te geven.
Hetgeen het beste bij iemand past kan je alleen zelf beoordelen, en ook dat kan veranderen.

Het voordeel van een camper is wel, dat er veel meer mogelijkheden zijn om de nacht door te brengen, omdat je niet uitsluitend campings hoeft te bezoeken.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Wegenbelasting, APK, Onderhoud enz. Kan dus best behoorlijk wat meer kosten meebrengen, afgezien van de aanschaf.
Voor de rest..het zijn allebei verplaatsbare slaapplaatsen. Een caravan kan meer leefruimte bieden. Onze caravan was veel ruimer dan de huidige camper, terwijl de opbouw vergelijkbaar is.
Voor ons minder belangrijk, buiten is altijd ruimte zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Chris » zo 21 mei 2023 21:52

Je kan er ook eens eentje huren.
Krijg je een ervaring met een camper bij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voordelen caravan?

Bericht door PD » zo 21 mei 2023 22:02

Caravan of Camper..... beiden hebben zo hun voor- & nadelen en voor beiden is een publiek..... in algemene zin is er dan ook niets over te zeggen knipoog.gif

Voor ons slaat de balans nog steeds uit naar een ruime comfortabele tandemasser caravan en een potente trekker die we ook voor lokaal vervoer kunnen gebruiken. Voor de kosten kunnen we ook een ruime C-rijbewijs camper kopen (een camper op B-rijbewijs vinden we zeker te bekrompen) maar dat is vooralsnog niet onze keuze.... over een paar jaar kan het zomaar anders zijn mrgreen.gif

Bij elke volgende aanschaf (vooralsnog telkens een caravan) maken we opnieuw de afweging. Ik sluit een camper op C-rijbewijs niet uit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Voordelen caravan?

Bericht door doubleyou » zo 21 mei 2023 22:31

Grote voordeel van een caravan is dat je ter plaatse gewoon de auto tot je beschikking hebt. Daarnaast heb je meer leefruimte in een caravan.

Het is een andere manier van reizen. Met een camper blijf je meestal niet lang op dezelfde plek. Wil je een stad bezoeken dan zal je de camper aan de rand van de stad moeten zetten.
En de omgeving bekijken en kleine weggetjes nemen is met een grotere camper niet altijd even makkelijk.

De beste optie is om een camper te huren. Dan pas kan je een goede inschatting maken of het een alternatief is voor een caravan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Ab » zo 21 mei 2023 23:04

Dat van de auto gaan missen, was eerder ook een beetje mijn vrees.
Het tegendeel is gebleken. We hebben afgelopen jaren de auto nog geen dag gemist.
Maar ook dat kan voor iedereen anders zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

NN

Re: Voordelen caravan?

Bericht door NN » zo 21 mei 2023 23:28

Recent de overstap gemaakt van camper naar caravan.
De auto is echt wel een serieus pluspunt, voorheen alles per fiets.
Gemak dient de mens en daar is de auto een handig middel voor.
Groot voordeel camper: Geen gedoe met in en uitchecken receptie, plaats kiezen.
Camper is vaak neerzetten, klaar.
Camper ook veel meer mogelijkheden qua overnachtingsplekken.
Rijden stad maakt wat mij betreft weinig uit, de grote steden zou ik sowieso eerder niet dan wel per auto doen.
Met een caravan ga je dan weer eerder een langere periode op een plek staan en ben je op een paar uur klaar voor een langere periode.
De camping is dan eigenlijk een uitvalsbasis voor uitstapjes te maken waar je met een camper eerder van uitstap naar uitstap rijdt.
Met een camper is voor mij persoonlijk het reizen op zich dan weer veel plezanter.
Kan niet echt kiezen tussen de twee.
Voor beiden valt wat te zeggen en was het budget onbeperkt stond hier eveneens een camper langs het huis. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Voordelen caravan?

Bericht door Daphne » zo 21 mei 2023 23:43

Personen gaan van het laadvermogen van een camper. Mee te nemen bagage is daardoor beperkter dan wanneer je het gewicht over een caravan en auto kunt verdelen.
Hoeft geen probleem te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Voor ons blijft de caravan nog favoriet. 10 à 11 campings per vakantie vinden wij goed te doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Niels83 » ma 22 mei 2023 01:36

Volgens mij geldt voor bijna alle caravan bezitters dat het gemak van een personen auto de reden is om een caravan te behouden.

Tijdje de Fiat (1990) camper van mijn vader kunnen gebruiken. De herrie tijdens het rijden van rinkelende kopjes en servies, was de eerste 10 minuten charmant, toen 20 minuten irritant en toen gingen we de snelweg op en overstemde het motor geluid al het andere geluid.

Ander voordeel is toch weer financieel. De voorkant van de camper betaal je wel, maar staat ook al voor de deur.

Volgens mij qua leven op de camping is het allemaal ongeveer hetzelfde.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Voordelen caravan?

Bericht door doubleyou » ma 22 mei 2023 07:33

sardonis schreef:
zo 21 mei 2023 23:28
Groot voordeel camper: Geen gedoe met in en uitchecken receptie, plaats kiezen.
Camper is vaak neerzetten, klaar.
Dat voordeel snap ik niet scratch.gif. Je bedoelt dat je met een camper niet op een camping gaat staan? Want als je dat wel doet moet je toch ook in- en uitchecken?

Qua tijd: een camper moet je toch ook waterpas zetten, net als een caravan? Je hoeft uiteraard geen pootjes uit te draaien. Een cassetteluifel uitdraaien en tafel en stoelen neerzetten kost bijeen camper of caravan evenveel tijd :).

Dat vind ik het grote voordeel van een E&P systeem op de caravan. Je zet de caravan neer (manoeuvreren of moveren), drukt op een knop en je staat in 2 minuten. Ondertussen sluit je je 230v aan en klaar. Dat scheelt echt! Kost wat maar levert enorm veel gemak.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Ron » ma 22 mei 2023 12:22

Ik ga met Sardonis mee.
Bij een onbeperkt budget zou er hier naast de caravan er ook zomaar een kunnen staan. whistle.gif
Beide hebben voor en nadelen.
Die al door diversen genoemd zijn.

En dat E&P level systeem kan ook op een camper .

Keuzes keuzes scratch.gif mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Reizigers

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Reizigers » ma 22 mei 2023 18:48

Ook wij zijn (ooit) van vouwwagen (Walker Star) naar Dethleffs caravan, naar vouwwagen (Combi Camp) naar Sprite Cruzer caravan gegaan. Daarna een Sprite Cruzer, maar een slag groter.
Alles nieuw gekocht.
De grotere Sprite na 9 maanden ingeruild voor een splinternieuwe Dethleffs camper.
Mogelijk gemaakt doordat wij ons huis in de Randstad hadden verkocht en een oude boerderij van Natuurmonumenten gekocht in de bossen van Brabant.

Buiten al het kamperen of camperen hebben wij vele soorten van vakanties/reizen gehouden.
Trektochten in Hytte’s ( trekhutten in Noorwegen).
Vliegreizen.
7 jr lang Huizenruil met mensen over de hele wereld.
Cruise met het grootste cruiseschip ter wereld.
Hotels,
Motels,
B&B’s.
Enz, enz.

Alles heeft voor- en nadelen.
Het één meer dan het ander.
Maar wij willen (als het financieel kan) alles uit het leven halen. Het kan morgen afgelopen zijn.

TvL
Berichten: 17
Lid geworden op: do 3 mar 2022 18:29

Re: Voordelen caravan?

Bericht door TvL » ma 22 mei 2023 21:20

Wij hebben beiden gehad. Eerst een boot, toen een camper, caravan en nu weer een caravan.

Wij zijn erg blij met een caravan en (vooral ik) zal niet meer voor een camper kiezen. Veel is hier al genoemd, maar voor ons is het gebruik van een auto gewoon erg fijn.

We gaan ‘s avonds vaak even de hort op en dan is het gewoon fijn om de auto te kunnen pakken. Dat hebben we in het verleden ook wel met de camper gedaan, maar dan moet je de pootjes (die had onze camper ook) indraaien, stroom loskoppelen, luifel indraaien, stoelen afijn, je snapt het al. Gedoe…

Wij trekken nu met onze caravan. We blijven maximaal een week op 1 plek en zoeken plekken uit waar in de omgeving genoeg te zien en te beleven is.

Maar goed, ieder zo z’n eigen ding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Voordelen caravan?

Bericht door doubleyou » ma 22 mei 2023 23:06

ronk schreef:
ma 22 mei 2023 12:22
Ik ga met Sardonis mee.
Bij een onbeperkt budget zou er hier naast de caravan er ook zomaar een kunnen staan. whistle.gif
Beide hebben voor en nadelen.

En dat E&P level systeem kan ook op een camper .
Ik heb een camper en een caravan. Best of both worlds thumbup.gif. Ik ben nu 6 weken zonder caravan op pad en het is inderdaad een andere manier van reizen. De Marco Polo is ideaal om op plekken te komen waar je met een grotere camper niet komt. Ik heb hier in Griekenland alleen op verlaten strandjes gestaan. Het vrij kamperen is hier geen probleem en dat maakt het reizen avontuurlijker. En dat is wat mij betreft ook meteen de grote charme van een camper: helemaal vrij staan. In veel landen is dat echter niet zo makkelijk als hier. Met de Kabe was het een hele andere reis geworden.
Als ik met de caravan reis dan pak ik overigens af en toe ook de Marco Polo en ga een paar dagen weg.

Uiteraard kan je op een camper ook een E&P krijgen maar bij een caravan levert het meer winst qua tijd en gemak op omdat je de poten niet hoeft uit te draaien .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Ab » ma 22 mei 2023 23:20

Dat schreef ik..advies wat beter past is absoluut onmogelijk.
Iedereen is anders. Gelukkig maar. knipoog.gif
Beide opties aanschaffen kan weer ( nog meer) keuzestress opleveren. awhoea.gif awhoea.gif

Ik heb ooit iemand een camping in Dalmatie aanbevolen.
Wij vonden die helemaal geweldig. Echt genoten daar.
Die kennis is na 2 dagen vertrokken. Vond het vreselijk.

Nadien ben ik daar voorzichtiger mee geworden.
Wat wij leuk of lekker vinden is onze smaak.
Anderen kunnen daar heel anders over denken. Dat geldt overal en altijd, en voor iedereen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Diny » di 23 mei 2023 00:06

De postings van Ab hadden van mij kunnen zijn!
Ik gaf de voorkeur aan de camper. En met een E&P systeem zou hij helemaal top zijn geweest.
De camper is weggegaan omdat mijn man alleen korte trips in Nederland wilde en ik gevaar zag waar niemand anders dat zou zien onder het rijden.
Daarna wilde ik een grote caravan, maar die is er nooit gekomen.

De financiën spelen een rol en de steeds hogere milieueisen eveneens.

Met de enorme campers kun je op minder plaatsen komen, dat kan voor een kleiner exemplaar pleiten.

Een advies is niet te geven. Huur er eentje die je ook zou willen kopen. Dan ervaar je met je gezin of het bevalt.

NN

Re: Voordelen caravan?

Bericht door NN » di 23 mei 2023 07:59


doubleyou schreef:
Ik heb een camper en een caravan. Best of both worlds thumbup.gif. Ik ben nu 6 weken zonder caravan op pad en het is inderdaad een andere manier van reizen.
Das grappig. Wilde al als antwoord op je vraag verwijzen naar een forumlid als voorbeeld. Dat blijk jij dus zelf te zijn.
Hoef het dan ook niet verder uit te leggen hoe anders reizen met een camper is dan met een caravan. Afbeelding
Vertel er ook meteen bij dat hetgeen jij doet voor ons teveel onrust gaf.
Wij kozen liever voor de zekerheid van een CP met iets meer sociale controle of een camping. En we zijn met twee in ons huwelijk, dan is het gaan voor waar we ons beiden goed bij voelen.
Mijn eerste keuze zou een camper blijven maar met een caravannetje stellen we ons ook al tevree. Misschien ooit ook wel beiden maar ze zijn pokkeduur geworden. Afbeelding



Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Daphne » di 23 mei 2023 08:24

Thornwood schreef:
zo 21 mei 2023 20:48
wat maakt het dat een caravan beter zou zijn dan een camper? Wat zijn de voordelen die we dan gaan missen of dat we niet deze overstap zouden moeten maken?
Eigenlijk wel grappig dat dit je vraag is als caravanner. Meestal is het andersom en wordt de vraag gesteld wat de voordelen zijn van een camper. De meeste (ex)camperaars die hier reageren zijn met twee personen. Als ik het goed begrijp hebben jullie meereizende kinderen en zijn jullie met 4 personen. Dan heb je meer uitdagingen. Bijvoorbeeld met vervoer ter plekke. Neem je 4 fietsen mee? En hoe doe je dat?

Steek je licht eens op bij het camperforum. Daar zul je zien dat laadvermogen en gewicht een nog veel groter issue is dan hier op het caravan-forum. Laadvermogen van 400 kg is in de caravanwereld ruim bemeten. In de camperwereld is dat niks. Helemaal niet als je in alle vrijheid wil reizen met een volle watertank, huishoudaccu’s, zonnepanelen en voldoende proviand en bagage en eventueel fietsen voor 4 personen. En tel daar het gewicht van de inzittenden ook bij op. Even gewicht overladen naar het trekkende voertuig is daar niet bij.

Het is al vaker geopperd, huur een camper en ervaar of het iets voor jullie is, voordat je er veel geld in steekt. Je kunt ook je caravan meer “reiswaardig” maken. Een vaste luifel, alles een vaste plek geven zodat je weinig hoeft op te ruimen bij verplaatsingen. Is nog sneller ergens staan belangrijk, zou je een automatisch levelsysteem kunnen overwegen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reizigers

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Reizigers » di 23 mei 2023 09:40

Kennissen van ons zijn echte caravanners.
Maar vorig hebben ze jaar maar eens een camper gehuurd.
Ze vonden er niks aan.
Wat blijkt, zijn ze naar de meest ongezellige camperplaatsen die je ook maar uit kunt kiezen, gegaan.
En het commentaar was dat het niet gezellig was, want de mensen die naast je staan zijn de volgende morgen alweer weg.
Tja, die zijn op doorreis.

Zo doen wij dat ook.
Overnachten op camperplaatsen en voor 3 á 4 nachten naar een camping.

Verder missen wij sporadisch de auto.
Als je met de camper onderweg bent kom je altijd wel een supermarkt tegen.
En komt het wel voor dat je op pad gaat, dan rol je de luifel in en trek de stekker eruit, en gaan.
Tafel, stoelen erdergelijke laten wij altijd staan.
Nooit wat gestolen.
Het rijden met de camper bevalt ons uitstekend.
Lang genoeg met een caravan achter ons aan getrokken.

Maar zoals ik eerder schreef: alles heeft voor- en nadelen.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Voordelen caravan?

Bericht door doubleyou » di 23 mei 2023 15:38

sardonis schreef:
di 23 mei 2023 07:59
Vertel er ook meteen bij dat hetgeen jij doet voor ons teveel onrust gaf.
Wij kozen liever voor de zekerheid van een CP met iets meer sociale controle of een camping. En we zijn met twee in ons huwelijk, dan is het gaan voor waar we ons beiden goed bij voelen.
Dit is voor mij de eerste lange reis met de Marco Polo. Ik had in Spanje en Portugal wel eens een nachtje vrij gestaan maar echt ervaren was ik er nog niet mee. Ik heb nu wel af en toe op een camping gestaan maar het vrij staan heeft echt mijn voorkeur. Ik moest er ook eerst wel een beetje aan wennen. Hier in Griekenland voel ik me veilig genoeg om vrij te staan. Op Kreta is het aantal campings beperkt en zijn ze kwalitatief matig. Camperplaatsen zijn er niet.
Af en toe mis ik de ruimte en de luxe van de Kabe wel. Zeker als het weer wat minder is. Maar de meeste campings waar ik gestaan heb zijn niet van dien aard dat je er graag een week verblijft. En dat zou je wel moeten doen als je met de caravan reist.

Maar back on topic: met kinderen reis je waarschijnlijk ook weer anders. Mijn manier van reizen is daarvoor minder geschikt.

Daphne’s punt van het gewicht is zeer valide. Met een gezin kom je niet uit met 400-450 kilo laadvermogen die een 3500 kilo camper meestal maximaal heeft. Een volle water tank is al 100 kilo. En als je 50 hebt gebruikt dan zit die 50 liter in de vuilwatertank:). Nog steeds 100 liter = 100 kilo. 2 volwassenen en 2 kinderen: 200 kilo. Cassetteluifel, 4 stoelen en een tafel: zo’n 60 kilo. Veel kan er dan niet meer mee…..
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Voordelen caravan?

Bericht door yarrah » di 23 mei 2023 16:00

Je moet ook even kijken naar welk land je wilt gaan. Wij gaan vaak naar engeland en ik moet er niet aan denken om daar met een camper rond te toeren. Met een pickup truck zonder caravan is het al ingewikkeld genoeg. Daarnaast zijn de parkeerplekken erg klein en over de smalle weggetjes met een tegenligger zullen we maar niet hebben.
Wij laten de caravan lekker achter op de camping.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Voordelen caravan?

Bericht door WanFie » di 23 mei 2023 16:38

Al weer een discussie waar de discussiestarter ontbreekt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Caravelair_PT » di 23 mei 2023 16:43

De voordelen van de camper zijn de nadelen van de caravan en andersom. Het is dus maar net wat het zwaarste weegt.

Zelf paar jaar geleden overgestapt van camper naar caravan. Belangrijkste reden was de "losse" auto op locatie. De caravan staat als het ware als vakantiehuisje ergens geïnstalleerd en vervolgens met de auto de omgeving in. Dat is echt voor ons een groot verschil. Een dag op pad en dan steeds weer "thuiskomen".

Net als met de camper staan we meestal maar enkele dagen tot soms een week en trekken dan weer verder. We hebben dan ook geen voortent of luifel etc. Installeren en weer opbreken duurt net zo lang als voorheen met de camper.

De kosten van een caravan zijn niet te vergelijken met de camper. Geen grote beurten, distributie riemen, APK, wegenbelasting etc. Dezelfde kosten voor de losse auto, maar die gebruik je het hele jaar.

Tot slot, en dat zeker in deze tijd!, ben je met een caravan flexibel in het voertuig dat hem trekt. Mag er straks niet meer op diesel of benzine gereden worden (of wordt dat duurder en duurder) dan kun je overstappen op een andere trekker zonder dat je gelijk alles kwijt bent en moet veranderen.




Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Voordelen caravan?

Bericht door Jan van Vijven » di 23 mei 2023 17:41

In mijn omgeving dachten er veel dat ik, als ik ooit weer zou gaan kamperen, een camper zou aanschaffen. Nou echt niet!
Het rijden met die hut is veel te leuk en bij aankomst heb ik m’n auto ter beschikking, rondtrekken met een caravan gaat even makkelijk als met een camper maar wel veel sneller


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Voordelen caravan?

Bericht door Gerrie » di 23 mei 2023 20:28

Wij staan meestal met de caravan een week of 14 dagen op 1 plek. We hebben dan de tijd om de directe omgeving te bekijken. Vaak zijn we dan nog niet uitgekeken en hadden ons dan nog prima een week kunnen vermaken. Niet dat wij voor de caravan zitters zijn. Geen zitvlees. Wij gaan om en om lopen, fietsen of met de auto op pad.
De camperaars , zie ik soms de andere dag al weer vertrekken of soms na twee drie dagen waarbij ze vooral bij de camper hebben gezeten. Ik denk dan, wat heb je nu gezien of gedaan. Past zeker niet bij ons. Wij zijn blij met onze combi.
Vergeet ook niet bij de aanschaf van een tweedehands camper, dat deze een zwaar leven hebben. Ze zijn elke kilometer afgeladen en de meeste vangen veel wind. De meeste hebben ook een grote overbouw en daardoor wordt de achtervering zwaar belast. Reken op meer onderhoudskosten . Maar iedereen zijn keuze.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Campers”