Peugeot 2008 max 1250kg
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
rijklaar is bestuurder volle en volle tank.
Dus 75 kg heb je teveel gerekend.
Maar het klopt wel wat je zegt.
Dus 75 kg heb je teveel gerekend.
Maar het klopt wel wat je zegt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Helaas klopt je berekening niet:
Bestuurder wordt niet meegerekend volgens de RDW. Dat zou ook wel vreemd zijn. Je auto weegt leeg 1090 kilo: 45 kilo voor je tank brandstof en dan zou de bestuurder nog 30 kg wegen :).
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... jsdocument
Bestuurder wordt niet meegerekend volgens de RDW. Dat zou ook wel vreemd zijn. Je auto weegt leeg 1090 kilo: 45 kilo voor je tank brandstof en dan zou de bestuurder nog 30 kg wegen :).
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... jsdocument
Laatst gewijzigd door doubleyou op za 25 mar 2023 18:39, 3 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Wat klopt er niet ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Mijn fout. Ik las dus over het woordje bestuurder heen omdat ze het ook hebben over olie, reservewiel etc:). Dat kan nooit 100 kg zijn inclusief bestuurder. Zeker niet als je zoals ik een 75?liter tank hebt. Dan weegt de bestuurder bij mij 32,5 kilo .
Bij jouw auto weegt de bestuurder dus 55 kilo met een 90% gevulde brandstoftank. De ambtelijke redenaties gaan mij hier volledig boven mijn pet……
Bij jouw auto weegt de bestuurder dus 55 kilo met een 90% gevulde brandstoftank. De ambtelijke redenaties gaan mij hier volledig boven mijn pet……
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Ja ze nemen ook niet echt reëele gewichten.
Ik zit toch echt tegen de 100 kg aan.
Wij hadden deze auto pas voor we de nieuwe hut kochten.
Dat was eigenlijk niet de bedoeling.
Maar door een financiële meevaller kwam die ineens binnen ons bereik.
Wij hebben bewust gekozen voor een caravan die tegen / over het max van de auto ging.
A: omdat dit de caravan is die we wilden.
B auto wordt eerder vervangen dan hut.
Dus nu een paar jaar wat schipperen.
Hoewel dat ook nog meevalt.
Uiteindelijk laten we alleen 2 luie stoelen thuis.
En nog wat overbodig spul.
Ik zit toch echt tegen de 100 kg aan.
Wij hadden deze auto pas voor we de nieuwe hut kochten.
Dat was eigenlijk niet de bedoeling.
Maar door een financiële meevaller kwam die ineens binnen ons bereik.
Wij hebben bewust gekozen voor een caravan die tegen / over het max van de auto ging.
A: omdat dit de caravan is die we wilden.
B auto wordt eerder vervangen dan hut.
Dus nu een paar jaar wat schipperen.
Hoewel dat ook nog meevalt.
Uiteindelijk laten we alleen 2 luie stoelen thuis.
En nog wat overbodig spul.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Zoals bij zoveel Franse auto’s is de som van maximum gewicht van de auto + maximum trekgewicht NIET het maximum treingewicht. Een verschil van 300 kg in jouw geval.
Met mijn auto heb ik precies hetzelfde ‘probleem’. Bij mij is het verschil 250 kg.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Zie het eerder geplaatste bericht van mij
Ik was al op de hoogte van dit probleempje.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Ik probeer het allemaal te begrijpen, maar het lijkt alsof het niet duidelijk is voor iedereen.
Ik zet het op een rijtje voor zover ik het denk te begrijpen:
Massa leeg 1.065 kg
Maximum toelaatbare massa 1.655 kg
Dat betekent dat ik de auto nog voor 490kg kan beladen inclusief personen. Mijn vrouw en ik wegen zo'n 150kg bij elkaar, dus er blijft 340kg voor kids + accessoires.
Caravan mag maximaal 1250kg wegen en die weegt 900 leeg, dus nog 350kg voor belading.
Dat maakt nog 690kg voor beladen, maar het maximale gewicht van de complete "trein" = 2605kg
Als ik bovenstaande bij elkaar optel is het 1655+1250= 2905kg, oftewel 300kg teveel.
Dus van die 690kg belading blijft nog maar 390kg over.
Klopt dit?
Ik zet het op een rijtje voor zover ik het denk te begrijpen:
Massa leeg 1.065 kg
Maximum toelaatbare massa 1.655 kg
Dat betekent dat ik de auto nog voor 490kg kan beladen inclusief personen. Mijn vrouw en ik wegen zo'n 150kg bij elkaar, dus er blijft 340kg voor kids + accessoires.
Caravan mag maximaal 1250kg wegen en die weegt 900 leeg, dus nog 350kg voor belading.
Dat maakt nog 690kg voor beladen, maar het maximale gewicht van de complete "trein" = 2605kg
Als ik bovenstaande bij elkaar optel is het 1655+1250= 2905kg, oftewel 300kg teveel.
Dus van die 690kg belading blijft nog maar 390kg over.
Klopt dit?
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Ik kan trouwens de auto voor 590kg belanden ipv 490kg. Rekenfoutje.
Dus blijft er onderaan de streep zelfs 490kg over voor belading. Ik zie nog niet echt een probleem verder?
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Excuus, dan heb ik jouw vraag verkeerd begrepen.
Voor mij is het ‘probleem’ met het treingewicht niet zo erg, want ik heb een (absurd) hoog trekgewicht. Maar als je zoals jullie wat meer rond het maximale gewicht zit, kan het wel een probleem worden.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Bij bijna alle andere merken.
Is het mtm auto + mtm caravan = mtm samenstel.
Maar bij de Franse auto merken is dat vaak lager
Dan denk je ook nog 600 kg in de auto te kunnen laden.
Maar dat is dan ineens maar 350 kg.
En met wat personen is dat zo berijkt.
Als jouw kinderen klein zijn .
Zal het wel meevallen.
Maar het is gewoon opletten met de gewichten.
Is het mtm auto + mtm caravan = mtm samenstel.
Maar bij de Franse auto merken is dat vaak lager
Dan denk je ook nog 600 kg in de auto te kunnen laden.
Maar dat is dan ineens maar 350 kg.
En met wat personen is dat zo berijkt.
Als jouw kinderen klein zijn .
Zal het wel meevallen.
Maar het is gewoon opletten met de gewichten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Zolang je met de combinatie auto + caravan maar onder het gewicht blijft wat staat vermeld onder ‘samenstel’ en de caravan niet zwaarder is dan 1250 kg is er niks aan de hand.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Wanneer leren die fransen die "rot" truuk nou toch eens af he...
Iedere keer duikt dat weer op.
Waarom????
Om zo'n hoog mogelijk trekgewicht op papier te kunnen zetten terwijl ze dat eigenlijk niet aankunnen???
Spelen met de veiligheid want lang niet iedere franse rijder met hut zal dit snappen.
Iedere keer duikt dat weer op.
Waarom????
Om zo'n hoog mogelijk trekgewicht op papier te kunnen zetten terwijl ze dat eigenlijk niet aankunnen???
Spelen met de veiligheid want lang niet iedere franse rijder met hut zal dit snappen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Mijn vorige auto (Renault megane) mocht gewoon 1700kg trekken zonder beperkingen. Ze doen het dus niet bij alle auto’s.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Renault doet het niet altijd. Ik heb een Megane 3 gehad waarbij ze bij sommige uitvoeringen wel creatief gerekend hebben en bij andere niet.
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Onze beide captur’s kloppen beide ook op de kilo. Het is dus niet zo dat ze het altijd verkeerd doen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Dit is hoe het bij mij nu is.
Mijn vorige auto (Megane 3 1.5DCI) kan ik niet meer vinden, want die rijdt nu ergens in Oost-Europa. Maar die mocht ‘maar’ 1300 kg trekken ivm dat het een 90 PK 5-bak was. De 110 PK 6-bak mag 1500 kg aan de haak.
Dus ik denk dat de truc daar niet/minder van toepassing was. Eigenlijk nooit op gelet.
Mijn vorige auto (Megane 3 1.5DCI) kan ik niet meer vinden, want die rijdt nu ergens in Oost-Europa. Maar die mocht ‘maar’ 1300 kg trekken ivm dat het een 90 PK 5-bak was. De 110 PK 6-bak mag 1500 kg aan de haak.
Dus ik denk dat de truc daar niet/minder van toepassing was. Eigenlijk nooit op gelet.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
De 110pk was er met 1300 en met 1500kg trekgewicht. Er zat echter geen logica in. Ik had er één die 1500kg mocht trekken en een bekende had er één die 2 maanden ouder was en 1300kg mocht trekken.
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Je hebt het voordeel dat de Bürstner met 900 kilo lichter blijkt dan opgegeven. De Knaus van ronk is leeg een stuk zwaarder dus die komt met die 2605 kilo niet uit.
Als je de caravan tot 1150 kilo belaadt en de auto tot 1450 kilo dan zit je op een gewichtsverhouding van 78%.
Suc6!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Met de verhouding van auto en caravan heb ik nog nooit rekening mee gehouden .
Ook met de vorige auto's niet.
Je rijgedrag en max trekgewicht is belangrijker.
Ook met de vorige auto's niet.
Je rijgedrag en max trekgewicht is belangrijker.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Ooh, ik dacht dat het verschil aan de 90 PK en 5-bak lag. Raar dat er dan zo’n verschil in zat.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Het is voor mij ook wel redelijk nieuw. Ik blijf steeds bij-leren. Heb nu 2 vakanties met een caravan gehad, waarvan 1 in Nederland en 1 in Italie.
Ik denk dat het belangrijkste ook gezond verstand is. Je stouwt de caravan niet vol en verdeelt zoveel mogelijk het gewicht. En zware spullen zoveel mogelijk in de auto.
En vervolgens een rustig rijgedrag, het is tenslotte vakantie. Je kan altijd pech hebben van invloeden van buitenaf, maar dat kan ook zonder caravan.
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
Thanks, dit is denk een mooie opsomming voor mijn combinatie. Ik denk dat ik het nooit perfect zo zal krijgen, omdat sommige spullen wellicht niet in de auto passen, maar streven naar deze gewichtsverhouding is een mooi doel.doubleyou schreef: ↑zo 26 mar 2023 18:20Je hebt het voordeel dat de Bürstner met 900 kilo lichter blijkt dan opgegeven. De Knaus van ronk is leeg een stuk zwaarder dus die komt met die 2605 kilo niet uit.
Als je de caravan tot 1150 kilo belaadt en de auto tot 1450 kilo dan zit je op een gewichtsverhouding van 78%.
Suc6!
Re: Peugeot 2008 max 1250kg
En toch is het wel degelijk een factor van belang. Net als de stabiliteit en de bouw van de trekauto De ene auto kan meer hebben dan de andere. Op papier kan het kloppen maar in de praktijk kan het anders uitpakken. Caravantrekker.nl is een best een aardige indicatie als je kijkt naar de snelheid en het risico op slingeren. En dan zal je vaak zien dat bij een betere gewichtverhouding de grenzen verder weg liggen.
Caravantrekker.nl is zeker niet zaligmakend en het kan goed zijn dat een combinatie het in de praktijk beter of slechter doet dat aangegeven.
Als je geen rekening houdt met de gewichtsverhouding dan lijkt me het rijgedrag (snelheid, inhalen, afdalen) zeker een factor van belang. Ik heb liever een combinatie die wat over heeft en waar je ontspannen 100 mee kan rijden.
Ik hou dus wel rekening met de gewichtsverhouding :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600