Nieuwe Knaus Sport 540FDK '22

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 540FDK '22

Bericht door Chris » ma 26 sep 2022 16:41

@Petare...

Dat wordt genieten straks.
Bij ons ook in het middelste dakraam..
Maar af fabriek, ik heb dus geen dakraam over.
Jij wel... bewaren... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Nieuwe Knaus Sport 540FDK '22

Bericht door Petare » vr 24 mar 2023 12:19

[re.gif] Helaas geen dakraam over, is een nieuw gezaagd gat!


Afbeelding
Maar, de Knaus is inmiddels weer uit de winterslaap, laatste garantiezaken weer aangepakt, is de eerste vochtmeting gedaan en gaan we ons opmaken voor kampeerseizoen 2023 haphop.gif . Met Pasen dan de eerste keer met alles compleet op pad naar de Wildhoeve, koningsweekend naar Ter Spegelt en de zomer naar Istrie.


Laatste zaken die gedaan zijn:
Breedtelampje naar LED, walstroommeter, meter voor de watertank en schakelaar van de 'autark' verplaatst naar binnen. Deze zitten nu allemaal bij de omvormer in de hangkast. Mooi uit het zicht als de deur dicht is.

Nu alleen nog monocontrol plaatsen, nachtlamp voor de WC (al wel binnen) en wat andere kleine zaken zoals haakjes voor hand-&theedoek en blusdiodes op de kranen en wc.

Afbeelding
Afbeelding

Nu alleen nog hopen dat het weer een beetje gaat bijtrekken...
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 540FDK '22

Bericht door Chris » vr 24 mar 2023 12:29

Lekker bezig geweest... thumbup.gif
In dat plankje zit bij mij alleen de switch van de vloerverwarming.... een ideaal "wel bij de hand maar niet in zicht" plekkie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Nieuwe Knaus Sport 540FDK '22

Bericht door Petare » ma 28 aug 2023 11:39

Caravanners,

Eerst de huishoudelijke mededelingen,
Kunnen we de titel van deze thread aanpassen naar Petare's Knaus Sport 540FDK. Het is de bedoeling dat we hierin het reilen en zeilen bijhouden van onze caravan.

We hebben de eerste grote vakantie er dan nu op zitten. De kilometerstand is nu 4291km en hebben we er 26 nachtjes in geslapen. We wisten het natuurlijk al van vorige weekendjes weg, we missen onze oude Beyerland uit sentiment, maar dit is wel een stuk comfortabeler en 'vetter'.
Afbeelding

Maar wat vinden er nu eigenlijk echt van? Nou, we kunnen stellen tevreden te zijn met onze caravan. De gezochte indeling, de ruimte en andere eisen die we stelden waar aan de vervanger van de Beyerland moest voldoen bleken perfect. Wij zijn van mening dat de indeling van de 540FDK super bij ons past. Iedereen een eigen fatsoenlijk formaat bed, voor ons een ruim zat frans bed, voldoende kast ruimte, de grote koelkast voor ons gezin van 5 en ook niet onhandig de treinzit die altijd beschikbaar is. Daarbij alles ook zo ingeruimd dat we niks hoeven om te bouwen voor pauzes en overnachtingen. Van die Obelink kasten die je kunt opbouwen om in de voortent extra opslag ruimte te creeren zijn dit jaar niet gebruikt en zijn dan ook uit de caravan gehaald. De grote koelbox, voorgaande jaren onmisbaar, nu hadden we misschien wel zonder gekund. Of allerminst een kleinere voor een handvoorraad drinken in de tent.

De bouwkwaliteit dan, we zijn ons ervan bewust dat we geen dikke Fendt, Adria of Premium hebben, wel een Knaus Sport. Dus mag de afwerking wat minder zijn, toch heeft het allemaal genoeg gekost en zijn we van plan er lang mee te willen doen. En toch valt het daar misschien een beetje tegen of hadden we allerminst meer verwacht. We hebben nu al meermaals de hut achtergelaten voor garantiewerk in nu bijna een jaar eigenaarschap. Laten we het zo zeggen, als een nieuwe auto op deze manier in eigendom zou komen zou ik me niet echt gelukkig voelen. En ja dit dan meer handwerk, maar toch..
Die stickers over de gaten waar anders schroeven zichtbaar zouden zijn storen me echt niet, maar plak ze dan tenminste met de nerf mee. Of de kabel naar de auto die in 1200km op het chassis is doorgesleten. Deurhendel van de wc die los zat. Lekbak in de koelkast waarvan het tuutje was afgebroken en al het condens water dus onderin de koelkast lag. De kachel waarvan de thermostaat aan de achterkunt zat, deze hoort voor en we kregen de hut dus ook niet warm. Het grote Heki dakluik waarvan de verduistering kapot gaat en de stomste, naast nog vele anderen, is dat het slot van de bestekbak in de keuken niet meer wilde vergrendelen.
De eerste keer denk je nog, 'ah stom niet goed dicht gedaan'. De tweede keer naar de stalling wisten we het, we waren het alleen weer vergeten toen de caravan uit de stalling kwam.. Hiervoor hadden we het geluk mee en was de la tenminste in de rail gebleven.. Nu lag deze ontzet op de grond met een beschadiging in het zeil en beschadigd frontje van een lade eronder. Gelukkig hebben we een goede dealer, is onze achternaam inmiddels genoeg om het telefoongesprek te starten en weet de werkplaatschef het voorlopig zo te regelen dat we tevreden zijn met de geboden oplossingen. Behalve bij dit probleem dan. Tussen het wegbrengen en ophalen van de caravan hebben we een afspraak gemaakt om het slot te laten repareren. Toen was alles nog heel, maar bewijs het maar weer of die lade echt goed dicht zat en wanneer het nog heel was. Meneer begreep onze kant ook wel en ging zijn best doen bij Knaus. Uiteindelijk kregen wij de ontzette lade niet vergoed, het slotje en beschadigd frontje weer wel, hoewel die laatste nu bijna 2 maanden later nog niet binnen is helaas. Hieronder is te zien hoe ik dremels in het frontje van de besteklade heb gemonteerd zodat de schroeven 'vers' hout hebben en het weer netjes in elkaar kon. Eenmaal gemonteerd zie je er gelukkig precies niks van. (Het glimmende is van een nat doekje.)
Afbeelding.

Zoals zoveel kampeerders met dit dakluik, in ons geval verkleefd in de stalling lijkt het. Een veel gehoord probleem bij dit dakluik. Dealer ontkende ook niks en ging weer aan de slag voor ons. Hier kwamen we namelijk een paar dagen later achter na het ophalen van de caravan bij de dealer voor de lades. En zo blijven we bezig.
Afbeelding

Voor het slaapcomfort gaan we wel het matras van ons vervangen of proberen met een topper. Een korte vakantie, zoals een lang weekend viel het niet op, maar het standaard schuimmatras is net te matig. Dat ging wel vervelen de afgelopen zomervakantie.

Achter de auto volgt de Knaus dikke prima. 1x als passagier mogen mee maken dat de hut ineens iets begon te slingeren. Ik had net de ogen dicht toen ik een onrustig gevoel voelde in de dijen. Een blik op de teller liet blijken dat mevrouw Petare wel 117km/h op de teller had staan heuvel af. Ze had snelheid lekker laten oplopen. Gelukkig handelde ze wel direct goed en liet de combi afzakken in snelheid. Verder de combi nergens op kunnen betrappen. Leeg is deze wel onrustig en niet zo prettig om te rijden, vooral achter vrachtwagens. Gelukkig zijn dat alleen de stallingsritten.

Kan de caravan nog beter? Ik denk het wel, maar daarom hebben we ook een hoop zelf al gedaan en er staat nog meer op de planning. Het is alles bij elkaar een hoop werk al, maar het comfort en gemak gaat er wel behoorlijk op vooruit. Laatste zaken die zijn toegevoegd aan de hut:
- Extra haken voor handdoeken en jassen in de badkamer en aan de achterste kledingkast.
- Hangkasten naar legkasten met extra planken
- Nachtverlichting met bewegingsensor in de wc op een accu, maar ook aangesloten op het stroomnet van de caravan. Zo werkt deze dus altijd.
- Standaard afscheidings gordijn bij het stapelbed vervangen voor een stoffen gordijn. Het vaste gordijn maakt veel herrie bij open/sluiten en zat in de weg bij het stapelbed wat het veilig in en uitklimmen bemoeilijkt. Een gordijn drukken ze makkelijker aan de kant, en de runners maken ook veel minder geluid.
- Uitvalbescherming voor het onderste bed, ze demonstreerde binnen 5 minuten dat dit haar niet in bed ging houden. Nu meer opgeschoven en kan ze er echt niet meer uit.
Afbeelding

Wat zijn dan nog wensen aan de hut,
- Serviceluik van 100x30 naar 100x40. Nu moeten er toch veel spullen binnendoor, dat hebben we liever niet.
- Truma Ventmix. We hebben een airco, maar soms is het ook wel lekker om frisse lucht naar binnen te forceren en niet direct met de ramen (ver) open te slapen.
- Verlichting in de kledingkasten. Het standaard lampje werkt voor een hangkast, niet voor een legkast
- Vervangen afscheiding voor eenzelfde gordijn bij het franse bed voorin.
- De opbouw van het franse bed voorin ietwat aanpassen.. Nu lopen er aantal balken onhandig waardoor het een beetje passen en meten is met alle spullen die daar onder dat bed moeten. Dat kan beter in mijn mening en gaan we dan ook proberen

Eerste grote vakantie dan? In de basis een hele fijne caravan waar je echt hele fijne vakanties mee kan hebben. Toch zijn een heel aantal aanpassingen die wij gedaan wel lekker. Zoals bijvoorbeeld de airco, de ambienteverlichting, extra kledinghaakjes en planken in de kasten. In het laatste heeft ieder persoon nu eigen plank met kleren. Ook komen we terug op de eerder voorzichte houding naar monocontrol. Dat werkt dus echt perfect. Maar afschakelen bij het tanken doen we niet, automatisch gaat ook niet. Ik ben kamp 'laat de motor maar lekker draaien', behalve bij de pauzes natuurlijk, maar die zijn er nauwelijks aangezien we zo veel als mogelijk in de nacht reizen.

De voortent en luifel, een Garda XL300 met de Palma luifel en aluminium frame zetten mijn vrouw en ik heel vlot op en af. Veel tent oppervlak, wel lekker als het ook iets minder weer is, of voor veel schaduw. Het aluminum frame scheelt voor ons idee veel in gewicht. Wel hebben we voor de voortent wel 4 stormstokken erbij en op de luifel 2 extra dakliggers erin. We kregen alleen nog een lesje nederigheid en stormvast zetten in Kroatie. boos.gif ''Er komt geen storm, zullen we gaan douchen, het staat vast zat.' zei ik moe... Voortent en luifel vast met een paar scheerlijnen op de hoeken en wat haringen erin.
Afbeelding

De middenstaanders konden dus riant opgetild worden door de wind en wij waren dus net te laat uit de caravan gekropen. Deze viel uiteindelijk ook om en het het hele pakket kwam vervolgens naar beneden. Moet wel vermeld worden dat de hoeken die wel vast zaten, ook nooit zijn losgekomen. Uiteindelijk hebben hebben we het frame zo goed en kwaadschiks weten te repareren tot zo'n staat dat de voortent en luifel er weer aan konden. 2 extra scheerlijnen voor de middenstaanders had een hoop ellende voorkomen. Kan er ook niet tot aan de dag van vandaag bij dat ik die vergeten ben, de stormbanden tot daar aan toe.
De voortent ligt nu bij een zeilmakerij, van het frame moeten we ongeveer de helft vervangen. Uiteindelijk ligt dat nu nog wel bij de verzekeraar. Zoals het nu lijkt wel alles op tijd weer terug voor de herfstvakantie.

De caravan staat nu helaas alweer in de stalling te wachten tot we in het najaar naar Rabbit Hill gaan. Dit terwijl wij mijmeren over waar we volgend allemaal naar toe zullen gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”