Verkeerde aansluiting?
- dieseltijger
- Berichten: 10950
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verkeerde aansluiting?
Well done! Het is gemier en gepruts en vereist systematisch werken. Mijn vaseline-loze connectoren houden het al 20 jaar uit. Ik zou het bij vaseline houden: Hars wordt knalhard, wijzigingen zijn niet meer door te voeren, het is duur en het is overkill.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Verkeerde aansluiting?
5 jaar viegroest en er valt ook weinig meer te veranderen.
Gewoon bij probleem of andersons ding eraf en een nieuwe plaatsen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Verkeerde aansluiting?
Ik borstel altijd de stekker en stopcontact schoon met een oude tandenborstel waar ik contactspray op spuit.
Dit doe ik consequent zodra de caravan uit winterslaap komt en heb ook geen problemen met koelkast op 12v.
Spuit nooit contactspray rechtstreeks op stekkers of verbindingen gebruik altijd een oude tandenborstel voordeel is dat je met de borstel beweging de zaak echt schoonmaakt en nooit sluiting kan maken door een teveel aan contactspray.
Mgr
Ruud
Dit doe ik consequent zodra de caravan uit winterslaap komt en heb ook geen problemen met koelkast op 12v.
Spuit nooit contactspray rechtstreeks op stekkers of verbindingen gebruik altijd een oude tandenborstel voordeel is dat je met de borstel beweging de zaak echt schoonmaakt en nooit sluiting kan maken door een teveel aan contactspray.
Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
Re: Verkeerde aansluiting?
allicht een domme vraag: is vaseline niet geleidend? Dat is toch op waterbasis?
Zijn er nog producten die je daar mag inspuiten/insmeren tegen vocht?
Is het zinvol om bv. WD40 op de contacten te spuiten?
Zijn er nog producten die je daar mag inspuiten/insmeren tegen vocht?
Is het zinvol om bv. WD40 op de contacten te spuiten?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Verkeerde aansluiting?
Vaseline is (als het tenminste schoon is) niet electrisch geleidend maar beschermt goed tegen corrosie.
Maar het is pas de bedoeling om de buitenkant van de connectors en eventuele schroefjes in te smeren NADAT alles goed is aangesloten.
Maar het is pas de bedoeling om de buitenkant van de connectors en eventuele schroefjes in te smeren NADAT alles goed is aangesloten.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
Re: Verkeerde aansluiting?
Ik gebruikte altijd tot volle tevredenheid Kontakt spray 60 met mate op de verbindingen.
Ook met mate is Siliconen spray mogelijk en hier ook genoemd eventueel een klein likje zuurvrije vaseline als de kontakten mooi schoon en droog zijn
Nooit problemen gehad met aansluitingen.
Kijk gewoon per jaar even de verbindingen na. Een kleine moeite.
Ook met mate is Siliconen spray mogelijk en hier ook genoemd eventueel een klein likje zuurvrije vaseline als de kontakten mooi schoon en droog zijn
Nooit problemen gehad met aansluitingen.
Kijk gewoon per jaar even de verbindingen na. Een kleine moeite.
Re: Verkeerde aansluiting?
De WD40 kruip olie bevat grafiet dat is wel electrisch geleidend waarschijnlijk electrisch geen probleem bij deze 12v stekker verbindingen maar bij electronica is dat echt Killing.
Die WD40 ziet men soms als een wondermiddel maar dit is geen contact spray dus niet zomaar gebruiken voor andere zaken als smeermiddel.
Die WD40 ziet men soms als een wondermiddel maar dit is geen contact spray dus niet zomaar gebruiken voor andere zaken als smeermiddel.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
Re: Verkeerde aansluiting?
Gewone WD40 bevat geen grafiet.
Re: Verkeerde aansluiting?
Ik gebruik al meer dan 50 jaar : helemaal niets !
Bij mijn ( vele) aanhangers en auto's vaker gehad dat de stekker versleten of losgerukt was, dan enig ander probleem.
Ik gebruikte wel kabeleindhulsjes.
Bij mijn ( vele) aanhangers en auto's vaker gehad dat de stekker versleten of losgerukt was, dan enig ander probleem.
Ik gebruikte wel kabeleindhulsjes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10950
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verkeerde aansluiting?
Hoe kan dat nou! Het is immers veel te eenvoudig en te simpel, en het werkt in de praktijk ook nog eens. Dat kan gewoon niet goed gaan. Voor je het weet gaat het mis. Echt. Stel je voor dat jouw kleindochter haar handjes brandt aan de connector doordat er een overgangsweerstand ontstaat.
(Oftewel: Biggie - goed gedaan)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verkeerde aansluiting?
Kontaktspray of WD40 of siliconenspray is juist de achterdeur uit..bagger.
Die rommel is vettig, en dat hangt vuil aan.
Droog... gortdroog.... dat is het mooiste.
Maar als ik de achterkant van de Jaeger van Biggie zie vraag je je gewoon af hoe dat na 7-8 maanden mogelijk is..
Vocht en een slechte montage...
Dan is zuurvrije vaseline IN de achterkant, waar de bedrading aangesloten zit, een goeie oplossing.
Schone zuurvrije vaseline is niet geleidend...... vuil geworden vaseline lijkt mij wel, maar dermate hoogohmig, dat het bij onze 2 volt installatie geen probleem zal zijn.
Ik gebruik voor dit soort klussen event. een beetje PTFE spray, en dan wel de droge versie.
PTFE hangt geen vuil aan... het wordt niet vettig en viess.
( Ook werkelijk ideaal voor de peesgoot en een onwillig cilinderslot.. altijd in mijn hut te vinden.)
Die rommel is vettig, en dat hangt vuil aan.
Droog... gortdroog.... dat is het mooiste.
Maar als ik de achterkant van de Jaeger van Biggie zie vraag je je gewoon af hoe dat na 7-8 maanden mogelijk is..
Vocht en een slechte montage...
Dan is zuurvrije vaseline IN de achterkant, waar de bedrading aangesloten zit, een goeie oplossing.
Schone zuurvrije vaseline is niet geleidend...... vuil geworden vaseline lijkt mij wel, maar dermate hoogohmig, dat het bij onze 2 volt installatie geen probleem zal zijn.
Ik gebruik voor dit soort klussen event. een beetje PTFE spray, en dan wel de droge versie.
PTFE hangt geen vuil aan... het wordt niet vettig en viess.
( Ook werkelijk ideaal voor de peesgoot en een onwillig cilinderslot.. altijd in mijn hut te vinden.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10950
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verkeerde aansluiting?
Je zag op één van de foto's dat het kunststof rondom een vann de contacten gesmolten was. Biggie gaf ook aan dat een paar draden niet goed vastgeschroefd waren - waardoor er dus een overgangsweerstand ontstond - en waarschijnlijk bij de aansluiting die de stroom van de koelkast verzorgt wordt het dan feest. Of - zoals ik bij de female connector van een van mijn vorige auto's had - ontstaat er vervolgens sluiting doordat de isolatie was weggesmolten. En dan loopt de stroom op, enzovoorts.
Ik weet niet of er in de praktijk een overgangsweerstand van enige betekenis ontstaat op de contactvlakken tussen de male- en female stekker. Door het koppelen en ontkoppelen schraap je immers een eventuele vuil- of oxidefilm weg toch?
Ik weet ook niet of er grote verschillen zijn in de kwaliteit van de connectoren.
Biggie heeft het dus prima gedaan: goed aangesloten en vaseline aan de binnenkant aangebracht. Laten we dus niet overdrijven.
Ik weet niet of er in de praktijk een overgangsweerstand van enige betekenis ontstaat op de contactvlakken tussen de male- en female stekker. Door het koppelen en ontkoppelen schraap je immers een eventuele vuil- of oxidefilm weg toch?
Ik weet ook niet of er grote verschillen zijn in de kwaliteit van de connectoren.
Biggie heeft het dus prima gedaan: goed aangesloten en vaseline aan de binnenkant aangebracht. Laten we dus niet overdrijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verkeerde aansluiting?
Ik las enige replies hoger iets over water en geleiding.
Op zich is het geleidende vermogen van water bij 12V, zelfs 24V of 36v (fietsbatterijen) niet groot genoeg voor kortsluiting of elektrocutie.
Wanneer je met een klassieke auto ooit in het water sukkelt met jou er in dan kan je nog steeds de elektrische ruiten bedienen om je te kunnen bevrijden (anders voorruit van binnenuit uitstampen?) en blijven de lichten (even) branden. Je zult echt geen schok krijgen.
Hoe dat zit bij EV's of hybrides, allicht idem, al is de spanning van de vermogensbatterijen veel hoger maar het 12V gedeelte (vensters, lichten...) is en blijft veilig voor contact.
Op zich is het geleidende vermogen van water bij 12V, zelfs 24V of 36v (fietsbatterijen) niet groot genoeg voor kortsluiting of elektrocutie.
Wanneer je met een klassieke auto ooit in het water sukkelt met jou er in dan kan je nog steeds de elektrische ruiten bedienen om je te kunnen bevrijden (anders voorruit van binnenuit uitstampen?) en blijven de lichten (even) branden. Je zult echt geen schok krijgen.
Hoe dat zit bij EV's of hybrides, allicht idem, al is de spanning van de vermogensbatterijen veel hoger maar het 12V gedeelte (vensters, lichten...) is en blijft veilig voor contact.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Verkeerde aansluiting?
Een voorruit eruit trappen lukt alleen in films gaat je echt niet lukken in de normale wereld
Kans op elektrische schokken van een hybride of ev accu is ook ernstig klein door water je kunt niet direct bij spanning voerende delen komen en in water zal de stroom de kortste route nemen en niet via een persoon die in de auto zit of erlangs staat.
Kans op elektrische schokken van een hybride of ev accu is ook ernstig klein door water je kunt niet direct bij spanning voerende delen komen en in water zal de stroom de kortste route nemen en niet via een persoon die in de auto zit of erlangs staat.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Verkeerde aansluiting?
DC spanningen ga je pas bij een volt of 50 voelen als mens.
Accuspanning is te laag dus, je kan de polen gewoon beetpakken onder ook maar iets te voelen.
Met wisselspanning is het een ander verhaal..probeer dat maar niet.
Accuspanning is te laag dus, je kan de polen gewoon beetpakken onder ook maar iets te voelen.
Met wisselspanning is het een ander verhaal..probeer dat maar niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verkeerde aansluiting?
Vooral dan 50 Hz! Ooit geleerd dat dit een gevaarlijke frequentie(range) is om (hart)fibrillatie te veroorzaken. In het prille AC-E-tijdperk had men dus beter een andere (hogere) frequentie gekozen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Verkeerde aansluiting?
vanaf welke spanning wordt wisselspanning dan gevaarlijk?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Verkeerde aansluiting?
Bij welke frequentie wil je dat weten?
Thuis hebben we 50 Hz.
Dat "bijt" gevoelig bij 40-50 volt.
Bij 230 volt is het heel erg naar.... probeer het echt niet voor de grap..
Als je blijft "plakken" kan een zwak hart echt uit d pas gaan lopen...
In mijn oude werk, vliegtuigonderhoud... boordspanning bij vliegtuigen is 115 volt maar 400 Hz.
Giga optaters als je niet uitkeek.
Die 400Hz maakte het wel heel erg naar.
Na dat 1x gevoeld te hebben lette je wel 1000x op daarna...mja, in bijna 40 jaar heb ik dat toch wel een paar keer "gevoeld".
Echt spierpijn daarna....en je hart is ook een spier.
Als je de fase in je ene hand had en de nul in je andere hand, was je armen en lijf een onderdeel van de stroomkring... en daar zit je hart tussenin.
Er is ook 26 volt bij 400 Hz aan boord, dat kan je zo vastpakken, niks aan de hand.
Voordeel van een hogere frequentie is dat veel componenten kleiner/lichter gemaakt kunnen worden.
Thuis hebben we 50 Hz.
Dat "bijt" gevoelig bij 40-50 volt.
Bij 230 volt is het heel erg naar.... probeer het echt niet voor de grap..
Als je blijft "plakken" kan een zwak hart echt uit d pas gaan lopen...
In mijn oude werk, vliegtuigonderhoud... boordspanning bij vliegtuigen is 115 volt maar 400 Hz.
Giga optaters als je niet uitkeek.
Die 400Hz maakte het wel heel erg naar.
Na dat 1x gevoeld te hebben lette je wel 1000x op daarna...mja, in bijna 40 jaar heb ik dat toch wel een paar keer "gevoeld".
Echt spierpijn daarna....en je hart is ook een spier.
Als je de fase in je ene hand had en de nul in je andere hand, was je armen en lijf een onderdeel van de stroomkring... en daar zit je hart tussenin.
Er is ook 26 volt bij 400 Hz aan boord, dat kan je zo vastpakken, niks aan de hand.
Voordeel van een hogere frequentie is dat veel componenten kleiner/lichter gemaakt kunnen worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verkeerde aansluiting?
bedankt voor de uitleg Chris, 12V wisselspanning (in mijn Rapido) kan dus geen kwaad
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Verkeerde aansluiting?
Totaal niet..
12 volt wisselspanning kan je zo beetpakken...voel je totaal niet.
12 volt wisselspanning kan je zo beetpakken...voel je totaal niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verkeerde aansluiting?
Toch evengoed goed mee uitkijken.
Er zijn meer brandjes ontstaan in caravans door 12 volt dan door 230 volt. Zeker als er een accu aan boord is.
Er zijn meer brandjes ontstaan in caravans door 12 volt dan door 230 volt. Zeker als er een accu aan boord is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verkeerde aansluiting?
ja maar dat is omdat de stroom (A) hoger wordt bij zelfde vermogen (W) en dalen van de spanning (V). W=V×A of A= W/V.
Terloops 4.5v gelijkspanning kan je ook goed voelen. Zet maar eens je natte tong tussen de lipjes van een volle 4.5 v batterij...
Terloops 4.5v gelijkspanning kan je ook goed voelen. Zet maar eens je natte tong tussen de lipjes van een volle 4.5 v batterij...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)