Van Ancona naar Igouminitsa

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Bardyan
Berichten: 17
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:20

Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door Bardyan » di 7 mar 2023 11:29

Beste mensen,
We vertrekken ergens begin april naar Ancona (Italië) om daar de ferry te nemen naar Igouminitsa (Griekenland).
Info hierover lijkt wat gedateerd op dit forum, vandaar mijn vraag: iemand recent ervaring met de overzet?
Ik wil nu reeds boeken, maar heb nog mijn twijfels wat te kiezen. Welke maatschappij (Minoan, Anek,..), welke optie (camping on board, cabine,…) en waar het goedkoopst boeken?
Bedankt alvast voor jullie tips!

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door PMT » di 7 mar 2023 17:52

Ik ben voor het laatst in mei 2019 overgevaren met Minoan met het concept "camping all inclusive" dat betekent niks minder dat een binnenhut bij de prijs is inbegrepen en dat je korting op maaltijden krijgt. Persoonlijk had ik liever gekozen voor "camping on board" maar dat heeft Minoan niet, eenvoudig omdat de ferry geen parkeerdek heeft met meerdere ventilatie ramen. Jaren daarvoor zijn we met Superfast (nu gefuseerd met Anek) overgestoken en die hebben wel ferries die die mogelijkheid hebben. Helaas waren de data op het moment dat wij wilden volgeboekt. Voordeel is dat je in je eigen bed slaapt en kan gaan en staan waar je wilt (je krijgt een eigen keycard voor het dek waar je geparkeerd staat) nadeel is dat het in de caravan meer resoneert en met lawaaierig is dan in een binnenhut.
Ik heb beide keren via https://www.greekferries.gr/ geboekt, die zitten op Kreta met een Nederlandse die de offertes verzorgt en eventueel je vragen kan beantwoorden. Zij zijn intermediair voor diverse ferriemaatschappijen. Uiteraard kan je ook direct bij de afzonderlijke maatschappijen boeken.
Minoan had in 2019 veel te maken met vertragingen. Normaal varen ferries na igoumenitsa door naar Patras ±5 uur verder, maar om de verloren tijd in te halen lieten ze iedereen in Igoumenitsa van boord gaan. Die kregen uiteraard wel een vergoeding om via de nieuwe snelweg naar Patras te rijden. Wij hadden op de terugweg >2u vertraging.
Normaal heb je vroegboekkortingen vanaf begin januari, geen idee of die er nu nog zijn. Veel succes en plezier met de voorbereiding.
Onze laatste reis:
https://vakanties-turel.weebly.com/meij ... traal.html
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Bardyan
Berichten: 17
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:20

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door Bardyan » wo 22 mar 2023 22:07

Bedankt!

molly959
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 8 mei 2023 13:29

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door molly959 » ma 8 mei 2023 14:17

Hallo!

Leuk om te horen dat je naar Griekenland gaat met de ferry vanuit Ancona! Ik ben zelf ook een paar keer met de ferry overgestoken en kan je hopelijk wat tips geven. Houd er wel rekening mee dat mijn ervaringen van vóór 2021 zijn en er sindsdien dingen veranderd kunnen zijn.

Qua maatschappijen zijn Minoan Lines en Anek Lines de bekendste en beide hebben ze een goede reputatie. Ik heb zelf een aantal keren met Minoan Lines gereisd en was erg tevreden over de service en faciliteiten aan boord. Anek Lines heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar ik hoor er over het algemeen goede verhalen over.

Wat betreft de opties aan boord, het hangt af van je persoonlijke voorkeur en budget. Camping on board is een interessante optie als je graag in je eigen caravan wilt slapen. Je hebt dan toegang tot elektriciteit en sanitaire voorzieningen. Als je echter meer comfort wilt, is een cabine een betere keuze. Deze zijn er in verschillende klassen, variërend van eenvoudige binnenhutten tot luxere buitenhutten met uitzicht op zee.

Om de goedkoopste optie te vinden, kun je het beste even rondkijken op websites van verschillende aanbieders. Let wel op eventuele verborgen kosten, zoals boekingskosten en extra's die niet standaard zijn inbegrepen. Je kunt ook proberen om vroeg te boeken, sommige maatschappijen bieden vroegboekkortingen aan. Daarnaast kan het helpen om flexibel te zijn in je reisdata, aangezien de prijzen per dag kunnen variëren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en een mooie reis tegemoet gaat! Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.

Veel plezier en een goede reis!

cornelis
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 10:25

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door cornelis » ma 8 mei 2023 19:19

Wij gaan al jaren vanuit Ancona naar Patras en vice versa, camping on board via Anek, bevalt prima.

Cees


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door doubleyou » ma 8 mei 2023 21:31

Ik ben 15 april van Ancona naar Igoumenitsa gegaan met Grimaldi Lines, zonder caravan. Die hebben Minoan blijkbaar overgenomen. Ik hoorde van ervaren Griekenlandgangers dat Minoan goed was maar dat het niveau erg naar beneden is gegaan sinds Grimaldi ze heeft overgenomen. Zij boeken altijd Anek. De betere Minoan boten schijnen door Grimaldi op andere routes te zijn ingezet.

Ik zou deze overtocht met Grimaldi niet meer boeken.

Ik werd over een hele smalle steile opgang naar het buitendek boven gedirigeerd. Ook een paar pickups met opbouw en dat ging maar net! Toen we (te laat) aankwamen was het donker en stroomde het van de regen. En dan achteruit rijden terwijl je niks ziet en opgejaagd wordt door het ferrypersoneel. Er stonden zelfs een paar auto’s met een aanhanger boven.

De boot (MS Florencia) is lawaaierig. In mijn hut resoneerde er van alles, en op zo’n volume dat ik wist dat ik slecht zou slapen. De receptie gaf aan dat er geen andere hut beschikbaar was. De heren van de techniek kwamen kijken en er werd geprobeerd om de ergste resonantie op te lossen. Ze haalden de manager erbij en die zei meteen dat hij een andere hut ging regelen. Dit werd goed opgepakt gelukkig.

Het eten aan boord was geen feest. De porties waren wel bizar groot! Ik sprak een Zwitserse vrachtwagenchauffeur en die zei dat ik blij mocht zijn dat ik niet een maand eerder was gegaan. Dan gaan er praktisch geen toeristen mee en dan is het eten een stuk slechter en is het een troep aan boord. Hij deed deze trip namelijk meerdere keren per maand. Wat hem betreft de slechtste ferry die hij kent.

Ik zie net dat de topicstarter ook al in april is gegaan. Ik hoop voor hem dat hij Anek heeft geboekt :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door PMT » di 9 mei 2023 15:40

[re.gif] mogelijk dat ze in april nog de kleinere ferries inzetten omdat het vakantieseizoen nog niet begonnen is?
Wij hadden in mei bij Minoan heen en terug de zusterschepen de Europa en de Olympia. Die hebben een aanzienlijke grotere capaciteit. Prima luxe aan boord ook het eten vonden wij goed. Het enige nadeel was beide keren de grote vertraging. Anek/Superfast had gedurende dezelfde periode nergens last van dat wij hoorden van kampeerders die wij onderweg spraken.
IMG_20190527_143042469.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door doubleyou » di 9 mei 2023 18:51

Ik heb net even een datum in juli gecheckt maar dat is nog steeds de MS Florencia. De betere boten varen dus inderdaad elders sinds Grimaldi Minoan heeft overgenomen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door iakovos » vr 12 mei 2023 23:14

doubleyou schreef:
ma 8 mei 2023 21:31
Ik ben 15 april van Ancona naar Igoumenitsa gegaan met Grimaldi Lines, zonder caravan. Die hebben Minoan blijkbaar overgenomen. Ik hoorde van ervaren Griekenlandgangers dat Minoan goed was maar dat het niveau erg naar beneden is gegaan sinds Grimaldi ze heeft overgenomen. Zij boeken altijd Anek. De betere Minoan boten schijnen door Grimaldi op andere routes te zijn ingezet.

Ik zou deze overtocht met Grimaldi niet meer boeken.

Ik werd over een hele smalle steile opgang naar het buitendek boven gedirigeerd. Ook een paar pickups met opbouw en dat ging maar net! Toen we (te laat) aankwamen was het donker en stroomde het van de regen. En dan achteruit rijden terwijl je niks ziet en opgejaagd wordt door het ferrypersoneel. Er stonden zelfs een paar auto’s met een aanhanger boven.

De boot (MS Florencia) is lawaaierig. In mijn hut resoneerde er van alles, en op zo’n volume dat ik wist dat ik slecht zou slapen. De receptie gaf aan dat er geen andere hut beschikbaar was. De heren van de techniek kwamen kijken en er werd geprobeerd om de ergste resonantie op te lossen. Ze haalden de manager erbij en die zei meteen dat hij een andere hut ging regelen. Dit werd goed opgepakt gelukkig.

Het eten aan boord was geen feest. De porties waren wel bizar groot! Ik sprak een Zwitserse vrachtwagenchauffeur en die zei dat ik blij mocht zijn dat ik niet een maand eerder was gegaan. Dan gaan er praktisch geen toeristen mee en dan is het eten een stuk slechter en is het een troep aan boord. Hij deed deze trip namelijk meerdere keren per maand. Wat hem betreft de slechtste ferry die hij kent.

Ik zie net dat de topicstarter ook al in april is gegaan. Ik hoop voor hem dat hij Anek heeft geboekt :).
Ik herken deze mail van doubleyou, kom mij zeer bekend voor.
Je wordt inderdaad opgejaagd, je lijkt wel vee i.p.v. gasten die betalen voor de overtocht.
Wij vaarden in 2019 met Cruise Europa van Minoan/Grimaldi een goed schip, maar de bemanning !!!@@@???@@@
Luisteren kunnen zij helemaal niet.
Ik had "Camping inclusieve" altijd ontbreekt er meerdere dingen in de cabine, zoals bekertjes, toiletpapier, handdoeken, enz.
Dus één of meerdere keren naar de receptie lopen om A.U.B. te vragen.
De receptie is ook al de vriendelijkheid zelve.
Je komt je cabine Card halen, er wordt géén moeite gedaan om te zeggen waar is de cabine. Te veel werk.
Je hebt recht op een voucher voor de Z.B. restaurant, maar je moet altijd vragen om de voucher, terwijl zij dit kunnen zien aan je ticket.
In 2019 was het water bruin, dat zagen we in het bekertje.
Het water lang door laten lopen, hielp niets.
Naar de receptie, wisten ze van. Antw : iedereen heeft er last van.
Maar reizigers waarschuwen is er niet bij.
Anders konden we maatregelen treffen, nu moesten wee het wel heel dure water kopen in de bar.
Dank Grimaldi, jullie hebben lekker verdiend.
We moesten 32 uur varen Venetië naar Igoumentsa.
In 2022 konden we weer naar Griekenland.
Uiteraard NIET met Minoan/Grimaldi !
PS : "Camping Inclusive" is m.i.v. dit jaar niet meer beschikbaar en ook niet meer verkocht.

Dus met ANEK/Superfast.
Een heel ontspannen sfeer, weer Camping On Board (COB). Vriendelijkheid, meewerkende receptie, enz.
Genoten dat we onze eigen caravan konden gebruiken.
Ook dit jaar gaan we weer met Superfast.
Alle tickets met COB waren voor mei en juni uitverkocht.
Zowel vanuit Venetië als ook vanuit Ancona.
Is het Bari geworden.
Voor de eerste keer, we zijn benieuwd. Wel met COB.

De TS had het over april met de ferry te gaan, ik hoop dat het gelukt is.
Nog veel plezier in Griekenland.

https://camperforum.nl/viewforum.php?f=44 (Van de Camper collega's)
https://www.wageral.nl/oriste/index.php (Griekenland Forum)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door Jan van Vijven » za 13 mei 2023 11:59

Hoe zit dat als je in je eigen caravan bivakkeert met de toilet, kun je dan je tank ergens legen?
Ik neem aan dat je wel naar de restaurants kunt en een rondje over dek mag maken?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Van Ancona naar Igouminitsa

Bericht door iakovos » za 13 mei 2023 16:52

Jan van Vijven schreef:
za 13 mei 2023 11:59
Hoe zit dat als je in je eigen caravan bivakkeert met de toilet, kun je dan je tank ergens legen?
Er zijn toiletten en douches op het caravan deck.
In pricipe heb je geen eigen toilet nodig.
Wil je toch op je eigen toillet, dan moet je de tank -voordat je op het schip komt- geheel leeg maken.

Ik neem aan dat je wel naar de restaurants kunt en een rondje over dek mag maken?
Ja zeker, je krijgt een toegangs Card.
Daarmee kun je overal op het schip komen. Dus ook gebruik maken van het restaurant, bars, zwembad, enz.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”