Caravelair 420 Allegra

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » za 4 feb 2023 18:11

Ben al een tijdje op zoek naar een passende caravan, had enige voorkeur voor Hobby of Fendt, maar trof vanmiddag bij een firma een Caravelair 420 Allegra die ons eigenlijk heel goed beviel. Nou heb ik al heel lang het gevoel dat Caravelair een beetje een B merk is, dat remt mijn enthousiasme ietwat, maar deze bak heeft eigenlijk wel alles wat we aantrekkelijk vinden, hij is van 2018 dus dat drukt de prijs aardig zonder dat ie er echt gebruikt uit ziet... (wij zijn 70+ dus vind ik het niet logisch om een nieuwe te kopen). Ik ben dus blij dat in dit forum niemand mijn ongerustheid over het merk schijnt te delen.
Iemand ervaring met de Allegra 420? Hoe bevalt die koelkastlade in de praktijk?
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door El1989 » za 4 feb 2023 18:26

Wij hebben zelf een caravelair Alba 466 family met het gezin ( 2 volwassen en 2 kids ) en hond mee, tot nu toe geen zwakke delen of defecten ondervonden. De kast deurtjes zouden bv bij knaus of hobby best dikker/steviger kunnen zijn maar met normaal gebruik merk je daar niks van is mijn ervaring ( voorheen een hobby gehad ). Caravelair van nu is niet zoals de vroegere modellen en dus van prima kwaliteit . Een groot voordeel us juist de lagere gewichten van de caravelairs dan zit je als je in de toekomst een andere auto wilt/moet hebben niet zo te kloten met Max trekgewichten van auto’s .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Gerrie » za 4 feb 2023 20:16

De allegra is een caravan uit de bovenkant van caravelair. Het is ook een mooie caravan. Ik zou het best aandurven. Na caravelair nu een Sprite maar ik zou zo weer een caravelair kopen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » za 4 feb 2023 21:32

bdoets schreef:
za 4 feb 2023 18:11
Ben al een tijdje op zoek naar een passende caravan, had enige voorkeur voor Hobby of Fendt, maar trof vanmiddag bij een firma een Caravelair 420 Allegra die ons eigenlijk heel goed beviel. Nou heb ik al heel lang het gevoel dat Caravelair een beetje een B merk is, dat remt mijn enthousiasme ietwat, maar deze bak heeft eigenlijk wel alles wat we aantrekkelijk vinden, hij is van 2018 dus dat drukt de prijs aardig zonder dat ie er echt gebruikt uit ziet... (wij zijn 70+ dus vind ik het niet logisch om een nieuwe te kopen). Ik ben dus blij dat in dit forum niemand mijn ongerustheid over het merk schijnt te delen.
Iemand ervaring met de Allegra 420? Hoe bevalt die koelkastlade in de praktijk?
De gebruikte merken (koelkast, toilet, verwarming) zijn dezelfde die je ook in een Hobby, Fendt aantreft. Mijn caravan (zie onderschrift) scheelt met een Hobby een kleine 200 KG waardoor ik niet een zwaardere duurdere auto hoef aan te schaffen.

Bouwkwaliteit is goed en eventuele foutjes worden snel verholpen onder garantie door de Caravelair dealer.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door ReneB » zo 5 feb 2023 11:04

Na een Caravelair Antares Style 420 hebben we nu een Artica 520. Bevallen ons prima. Geen klachten oid.
Ladekoelkast is erg ruim en (dus) overzichtelijk. Zoals wellicht bekend werkt dit type koelkast (compressor) niet op gas. Alleen op 12 en 230 volt.
Al met al kan ik een Caravelair caravan zeker aanbevelen.
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Ron » zo 5 feb 2023 11:09

[re.gif]
Compressor koelkast ?
Dat is lekker. thumbup.gif thumbup.gif
Dan maar niet op gas. mrgreen.gif

Ik hoor het al.
Prima caravan die Caravelair 420.
Als die naar je zin is , kopen.
Uiteindelijk is een caravan een witte doos op wielen.
Je ziet zelf wel wat de kwaliteit van het meubilair is.
De rest zit in iedere andere caravan ook.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » zo 5 feb 2023 12:25

Dank voor deze positieve bijdragen... ik denk dat dit 'm wel gaat worden, maandag ff reserveren.

Nog een vraag... de Adria die ik nu nog heb, had toen ik hem kocht een bijbehorende krik waarmee je hem heel handig kon levellen. In vergelijking met de twee caravans die ik daarvóór had was dat een groot gemak. Heeft de Caravelair ook de een of andere levelling hulp?
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Rodo » zo 5 feb 2023 12:31

B-merk? Ja 20 jaar geleden. Vooroordelen blijven bij vele lang hangen, als je eenmaal de naam opgeplakt hebt gekregen is het lastig om er vanaf te komen. Duurt vaak een generatie. Zo ook voor Caravelair. Zijn mooie caravans met dezelfde apparatuur die ook in de andere merken zitten. Als je er gecharmeerd van bent en hij voldoet ook praktisch, wat houd je tegen?
Spending a fortune to live like a wanderer

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » zo 5 feb 2023 13:00

Tja of hij praktisch voldoet dat weet ik natuurlijk pas nadat ik hem gekocht heb... maar daar is dit forum dan weer fijn voor, om te horen wat Caravelair bezitters ervan vinden. En dat ziet er best goed uit.
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Chris » zo 5 feb 2023 14:00

bdoets schreef:
zo 5 feb 2023 12:25
Dank voor deze positieve bijdragen... ik denk dat dit 'm wel gaat worden, maandag ff reserveren.

Nog een vraag... de Adria die ik nu nog heb, had toen ik hem kocht een bijbehorende krik waarmee je hem heel handig kon levellen. In vergelijking met de twee caravans die ik daarvóór had was dat een groot gemak. Heeft de Caravelair ook de een of andere levelling hulp?
Nee... geen enkele caravan heeft af fabriek een level inrichting.
Alleen de lengte, ( neuswiel) maar nooit de breedte.
Wat op jou Adria zit is denk ik ook een extra toevoeging ...

Er zijn werkelijk prachtige systemen die alles voor je doen... E&P.... je hebt iets moois maar dat kost ook dik 3K euro.
De meesten hier levelen met hun mover, gewoon achteruit een keg oprijden.
Werkt uitstekend..
Wel achteruit, dan werkt de handrem ( oplooprem)
Vooruit niet... dan werkt de terugrij automaat en rolt de caravan zo weer van de keg af bij loskoppelen.

Heb je ook geen mover, dan wordt het spierballenwerk om hem achteruit die keg op de rijden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » zo 5 feb 2023 16:11

Die krik heeft een uiteinde dat zuigend past in een deel van het chassis van de caravan. Misschien is hij niet speciaal bedoeld om te levellen, maar het ging er voortreffelijk mee.
Ik heb tot dusver geen ervaring met een mover, en die zit wél op de caravan die ik nu wil kopen, dus alvast bedankt voor de gebruiksaanwijzing!
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Rodo » zo 5 feb 2023 17:41

Lijkt dus veel op een potkrik, zo te horen:
1E41E761-4D10-435E-BB7D-894EF8D8194B.jpeg
Zijn voor een paar euro’s te koop.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » zo 5 feb 2023 21:47

Rodo schreef:
zo 5 feb 2023 12:31
B-merk? Ja 20 jaar geleden. Vooroordelen blijven bij vele lang hangen, als je eenmaal de naam opgeplakt hebt gekregen is het lastig om er vanaf te komen. Duurt vaak een generatie. Zo ook voor Caravelair. Zijn mooie caravans met dezelfde apparatuur die ook in de andere merken zitten. Als je er gecharmeerd van bent en hij voldoet ook praktisch, wat houd je tegen?
Nooit geweten dat Caravelair een B merk was ? Niet dat het uitmaakt, ik heb hem al gekocht whistle.gif
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » zo 5 feb 2023 21:52

bdoets schreef:
zo 5 feb 2023 13:00
Tja of hij praktisch voldoet dat weet ik natuurlijk pas nadat ik hem gekocht heb... maar daar is dit forum dan weer fijn voor, om te horen wat Caravelair bezitters ervan vinden. En dat ziet er best goed uit.
In plaats van een duurder merk caravan aan te schaffen heb je nu geld over om een caravan mover te laten monteren thumbup.gif
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Gerrie » zo 5 feb 2023 22:34

Areare, je hebt ook wel een hele mooie uitvoering van Caravelair met ook nog eens een geheel kunstof buitenkant. Van dak tot bodem.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » ma 6 feb 2023 19:40

Gerrie schreef:
zo 5 feb 2023 22:34
Areare, je hebt ook wel een hele mooie uitvoering van Caravelair met ook nog eens een geheel kunstof buitenkant. Van dak tot bodem.
Over mijn caravan kan je beter hier posten viewtopic.php?t=43846

Kapen we dit topic niet whistle.gif
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

Powerman

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Powerman » vr 10 feb 2023 10:31

Onze vorige caravan was een Sprite Alpine Sport, die daarvoor een Hobby 460 en daarvoor hebben we 8 jaar lang een Caravelair Odyssea gehad, alle tot volle tevredenheid. Onze huidige caravan is een Caravelair Antarès Style 450 met twee ruime 1-persoonsbedden. Op de kwaliteit van deze caravan hebben wij niets aan te merken. De beplating rondom is volledig van kunststof en behoorlijk hagelbestendig en de gebruikte materialen in de caravan zijn ook van prima kwaliteit.
Ik zou zonder meer een gebruikte caravelair durven aanschaffen, net als elk ander merk, overigens. Al is het wel zaak om goed op te letten of er iets aan mankeert en eventueel laten keuren voor aankoop. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Veel succes!

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » zo 12 feb 2023 20:21

[re.gif] @Bdoets:

Let op gezien de leeftijd van de caravan (bouwjaar 2018) of de caravan elk jaar een Caravelair keuring door erkende Caravelair dealer heeft ondergaan voor de waterdichtheidsgarantie van naar ik meen 7 jaar.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » za 18 mar 2023 18:22

Okee tot zover de opties om de Antares waterpas te zetten... heb er twee kazen bij gekocht, moet lukken. Volgende probleem... de caravan staat nu hier voor de deur, vandaag alle zooi een plekje gegeven... alleen, in de map met papieren die we van de verkoper hebben gekregen zit geen Caravelair handleiding. Wel van verder iedere firma die een schroefje heeft geleverd waarmee deze caravan is samengesteld. Maar het is dus een beetje zoeken en puzzelen. Mogelijk dat ik maandag wel contact opnedm met de verkopende firma (Cannenburg Almere), maar misschien dat er hier al iemand raad weet...
Om te beginnen: boven de deur, binnenzijde, zit een electronisch paneel waarvan ik liefst de diverse functies zou snappen alvorens met de caravan op stap te gaan. Is er ergens op internet uitleg van te vinden?
En: aan de meegeleverde sleutelbossen zit, behalve sleutels die ik snap, één sleutel, uitgestanst uit staalplaat, waarvoor ik geen sleutelgat heb gevonden in mijn Allegra 420. Waar is die sleutel voor?
Ah... terwijl ik dit typ heeft mijn vriendin net een Youtube filmpje gevonden waarin de caravan wordt uitgelegd, inclusief die electronische doos boven de deur. Ga ik gauw bestuderen...
Bart Doets
The older I get, the better I was

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » za 18 mar 2023 20:43

Hm... dat filmpje vertelde wel dat dat electronische infopaneel boven de deur info gaf over alle electrische zaken, alleen hoé en wát wordt niet verteld. Moet ik daarvoor maandag Cannenburg bellen? Liever vond ik de benodigde uitleg op internet of zo...
En waar dat sleuteltje voor is weet ik ook nog niet.
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door ReneB » zo 19 mar 2023 09:32

[re.gif]
Op bijgaande foto is van het display van onze caravan te zien (caravelair.nl)
Wanneer je de caravan hebt aangesloten op campingstroom eerst knop rechtsonder indrukken. Dan komt het display “tot leven”
De andere knopen zijn op zich duidelijk lijkt me.
Links:
Waterpomp aan/uit
Verlichting buitenzijde
Vloerverwarming
Boiler
Rechts:
Temperatuur binnen/buiten
Spanning laadstroom accu
Alarm en info waterniveau schoonwater tank
Display aan/uit knop

Cannenburg is een prima dealer (ook de onze) en kan vast al je vragen beantwoorden.
Mocht je nog andere (caravelair) vragen hebben dan horen we dat wel. Kan evt ook in DM.
Succes en veel plezier met je eigen mooie Caravelair!
Bijlagen
81099897-264C-43A2-B4FC-B0A58D58C862.png
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door bdoets » zo 19 mar 2023 17:26

Zeer bedankt, dit is precies waar ik op hoopte! Staan toch een paar symbooltjes in die niet meteen voor zichzelf spreken...
Hoe bevalt die koelkastlade? Zijn daar nog dingen over te zeggen die in de praktijk nuttig zijn?
Bart Doets
The older I get, the better I was

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door ReneB » zo 19 mar 2023 22:01

Graag gedaan.
Over de lade koelkast heb ik niets dan goeds te melden thumbup.gif
Het is een compressor koelkast. Kan dus niet op gas. Maar dat mis ik niet. Maakte ik ook geen gebruik van bij mn vorige caravan (Antares Style 420)
Lade is ruim en lekker overzichtelijk. Makkelijk om spullen in/uit te doen. Is oa voorzien van een diepvrieslade.
Koelt erg goed en maakt verrassend weinig geluid.
Zorg wel dat je de lade GOED sluit wanneer je gaat rijden. Check dat voor vertrek. Want mocht die tijdens de rit open schuiven dan….

Grt
René
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Gebruikersavatar
aReaRe
Berichten: 688
Lid geworden op: za 20 mar 2021 21:47
Locatie: Lelystad

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door aReaRe » di 21 mar 2023 20:10

[re.gif]
Doe ze de groeten bij Cannenburg thumbup.gif , daar komt mijn hut ook vandaan. Maar ze geven goede informatie en zijn niet te beroerd om extra uitleg te geven, of de informatie op papier te verstrekken.

Prima firma die niet meteen de euro's uit je broekzak l*lt whistle.gif
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021) caravan.gif

Henkf
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 aug 2023 20:51

Re: Caravelair 420 Allegra

Bericht door Henkf » di 22 aug 2023 21:40

Grappig om hier mede cannenburgers te zien. Onze caravan komt daar ook vandaag 😁
Peugeot 308sw 1.5 diesel met Caravelair Allegra 410
Nu 130pk/300nm maar wil chiptunen naar 160pk/350nm

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”