Levertijd auto's

deusjevo

Re: Levertijd auto's

Bericht door deusjevo » zo 19 mar 2023 00:25

Dat is ex brandstof en geen idee betreffende “energievoorschot”
Wasdah?

Ze moeten dan wel verplicht een laadpaal laten aanleggen dus eigenlijk alleen voor collega’s die kunnen parkeren op eigen terrein.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Micky

Bericht door Micky » zo 19 mar 2023 09:27

Davendre schreef:
za 18 mar 2023 13:56
Ik heb een leasebudget van € 1.450,00. Zou kunnen overwegen om de auto enkel prive te gaan rijden. Scheelt mij dan een kleine € 500,00 in de maand. Maar dan loop ik gelijk tegen probleemje aan. Want woon-werk verkeer mag ik de auto voor gebruiken, maar belastingdienst kent maar 1 woonadres. En hebben nog een vakantiehuisje vanwaar ik ook zou willen vertrekken. Dat wordt dan weer niet toegestaan.

Volgens mij kennen ze bij huidige bedrijf geen mobiliteitsbudget. Bij vorige werkgever waren ze over aan het nadenken.

Ik verwacht dat er va 2025 best wel wat van dit soort constructies gaan komen. Een vergelijkbare volledig elektrische auto is nu eenmaal duurder dan een benzine of hybride.
Dit begrijp ik niet, als je alleen zakelijk rijdt, dan wordt er puur per rit gekeken, dus de rit van je werk naar vakantiehuisje is zakelijk, van vakantiehuis naar je eigen huis is dan wel weer prive. anders zou ik ook niet naar een hotel mogen wat ik bijna wekelijks doe, ok ik rij momenteel wel gewoon prove met de leasewagen, maar het kan zomaar zijn dat ik dat volgend jaar niet meer doe.
Volvo V60 B3 R-Design of Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul

Bericht door Paul » zo 19 mar 2023 09:47

Helaas werkt dat niet zo bij de belastingdienst .
Uit de zaak naar de camping rijden wordt niet gezien als een zakelijke rit en ook geen woon werk verkeer omdat de camping niet je formele woon en verblijfplaats is.
Uitzondering zijn als je voor langere tijd op een camping verblijft of als je storingsdienst draait voor je werkgever.

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Davendre

Bericht door Davendre » zo 19 mar 2023 09:50

Inderdaad, ik snap dat ook niet. Maar je kunt dus maar 1 privéadres hebben voor de rittenregistratie. :(
Hyundai Tucson N-Line Sky PHEV 2023
Hobby 455uf Excellent 2011

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 10:07

Dus de belastingdienst verplicht je om thuis te slapen?
Ik kan me voorstellen dat je geen 200 km extra mag rijden om bij je minnares te gaan snurken maar zolang het de zelfde aantal kilometers betreft zouden ze zich daar toch eigenlijk niet mee mogen bemoeien?

Ik ben geen lease rijder en weet er helemaal niets van…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 10:12

Paul schreef:Helaas werkt dat niet zo bij de belastingdienst .
Uit de zaak naar de camping rijden wordt niet gezien als een zakelijke rit en ook geen woon werk verkeer omdat de camping niet je formele woon en verblijfplaats is.
Uitzondering zijn als je voor langere tijd op een camping verblijft of als je storingsdienst draait voor je werkgever.
Als ik een week in een hotel zit voor mijn werk is de rit van de werklocatie naar het hotel toch gewoon zakelijk?
Als ik voor mijn werk een paar dagen naar het buitenland moet en ik zit in een hotel zijn het toch ook niet spontaan prive kilometers?

deusjevo

Bericht door deusjevo » zo 19 mar 2023 10:15

Jan van Vijven schreef:
zo 19 mar 2023 10:07
Dus de belastingdienst verplicht je om thuis te slapen?
Ik kan me voorstellen dat je geen 200 km extra mag rijden om bij je minnares te gaan snurken maar zolang het de zelfde aantal kilometers betreft zouden ze zich daar toch eigenlijk niet mee mogen bemoeien?

Ik ben geen lease rijder en weet er helemaal niets van…

Het is zo Jan, anders wordt het denk ik te fraudegevoelig.
Bij de max 500 km regeling moet je zelfs die 2 km omrijden als je langs een winkel wilt op de terugweg naar huis je registreren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 10:21

En bij een wegomlegging wegens een ingestorte brug of weg reparatie, moet je dit dan ook opschrijven?

Gemineye

Bericht door Gemineye » zo 19 mar 2023 10:22

Inderdaad; die administratie komt best nauw. Ik heb een tijd lang ook een leaseauto alleen zakelijk gebruikt, en de map met registraties lag altijd in de auto. Na iedere rit noteren dus. Op de terugweg even de kinderen ophalen bij de oppas mag wel, maar moet je registreren als privé km. In mijn geval ging het dan in een heel jaar zomaar om 200-300km dus dat kon wel.

Je wilt er liever niet mee sjoemelen denk ik… oud collega van mij kreeg ooit controle van die administratie en na opsturen bleek dat hij ergens anders was gezien wat niet in de administratie stond. Hij was er inderdaad niet heel nauwkeurig mee. Uiteindelijk kreeg hij toen een naheffing van de volledige bijtelling.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 10:26

Wat een gedoe, zou niets voor mij zijn.

Paul

Bericht door Paul » zo 19 mar 2023 10:27

meeder schreef:
zo 19 mar 2023 10:12
Als ik een week in een hotel zit voor mijn werk is de rit van de werklocatie naar het hotel toch gewoon zakelijk?
Als ik voor mijn werk een paar dagen naar het buitenland moet en ik zit in een hotel zijn het toch ook niet spontaan prive kilometers?
Ja dat is gewoon zakelijk, rit heeft een zakelijk doel en karakter dus geen probleem.
Ga je in de avond even de stad in met de auto om te eten zijn dat voor onze vrienden wel weer prive kilometers.

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 10:29

Nog gekker, wat nu als dat een zakendiner is?

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 10:35

Jan van Vijven schreef:En bij een wegomlegging wegens een ingestorte brug of weg reparatie, moet je dit dan ook opschrijven?

Ja, dat moet je inderdaad vermelden. Als je afwijkt van de gebruikelijke route moet je dit aangeven.
Ik gebruik een registratiesysteem wat altijd de gereden route meeneemt in de registratie. Ik geef dan door middel van een opmerking ook aan dat ik ben omgereden ivm file of iets anders.

deusjevo

Bericht door deusjevo » zo 19 mar 2023 10:41

Jan van Vijven schreef:
zo 19 mar 2023 10:21
En bij een wegomlegging wegens een ingestorte brug of weg reparatie, moet je dit dan ook opschrijven?

Yep

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 10:41

Er zitten heel veel regeltjes aan waardoor ik ook echt alleen zakelijk rij met de auto. Als ik toevallig voor mijn werk wat bij de Hornbach moet halen (komt wel eens voor) dan is er natuurlijk niets op tegen om ook even wat voor jezelf te halen. Als je maar kunt verklaren dat je het gekochte voor je werk nodig hebt (in twee keer afrekenen dus).

Gelukkig zit mijn vaste tankstation tegenover de Hornbach dus even de straat oversteken kan altijd ook aangezien ik sowieso 2x in de week moet tanken.

Paul

Bericht door Paul » zo 19 mar 2023 10:43

Jan van Vijven schreef:
zo 19 mar 2023 10:29
Nog gekker, wat nu als dat een zakendiner is?

Dan is het weer geen probleem Jan, zakelijk karakter dus toegestaan.
Bij controle hooguit even je agenda delen waarin staat dat je die afspraak had en met wie.
Ergens is het wel terecht dat de regels zo scherp zijn anders zou half lease auto rijdend Nederland geen bijtelling meer betalen.

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 12:18

Precies, er is zeker in het verleden best veel misbruik gemaakt.
De 500km prive is ook meer een foutmarge dan dat je 500km prive mag rijden.

troapel

Bericht door troapel » zo 19 mar 2023 13:21

Als ik dat allemaal lees ben ik blij om geen leaseauto te hebben. whistle.gif
Renault Talisman 1.5DCI (2018) + Hobby 420 TM Classic (1993)

Re di Coppi

Bericht door Re di Coppi » zo 19 mar 2023 13:37

Juist wel, gewoon per maand een x bedrag aftikken (=bijtelling en automatisch) en je wordt compleet ontzorgt. Wil je geen bijtelling, dan geen privé km’s en alle gemaakte km’s bijhouden. Dat vind ik gedoe en doe dat dus niet.
🚙In bestelling , Fendt Saphir 510 TFK

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 19 mar 2023 13:40

troapel schreef:
zo 19 mar 2023 13:21
Als ik dat allemaal lees ben ik blij om geen leaseauto te hebben. whistle.gif
Och, een leaseauto is prima hoor. Wat je hier leest zijn zelfopgelegde vraagstukken. Meer niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Levertijd auto's

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 13:45

@ Re di Coppi,
Ik begrijp wat je zegt, maar aan de ander kant is het natuurlijk belachelijk dat als je geen privé auto wilt hebben je veel papierwerk erbij krijgt.
Voor enkele honderden euro,s per maand ben je dan ontzorgt…

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 14:26

Voor de bijtelling zou het eigenlijk wel een goed systeem zijn als je een kilometerheffing hebt.
Een vast bedrag per km als bijtelling voor de belastingdienst en klaar, dat maakt het voor iedereen makkelijker.

Re di Coppi

Bericht door Re di Coppi » zo 19 mar 2023 14:28

@Jan van Vijven

Helemaal met je eens, belachelijk dat het bijhouden zo’n gedoe is. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen makkelijkere methodes voorhanden zijn welke vanuit de belastingdienst acceptabel zijn voor een nauwkeurige km registratie. Maar goed daar heb ik mij niet te veel in verdiept omdat ik er al snel ‘gedoe’ in zag. Tot op heden valt het kwartje voor mij nog naar de kant ‘met bijtelling’. De volledige ontzorging van aanschaf, wegenbelasting, onderhoud, verzekeringen, etcetc.). Wellicht dat in de toekomst mijn situatie anders wordt (het uit de bijtelling halen van de auto).
🚙In bestelling , Fendt Saphir 510 TFK

meeder

Bericht door meeder » zo 19 mar 2023 14:31

Ik heb het jarenlang op dezelfde manier gedaan. De bijtelling was een bijdrage voor gemak.
Maar we hebben de prive auto toch en die hebben we voor de vakantie ook nodig ivm het trekgewicht.
Dit jaar doe ik een poging hoe het gaat met het niet prive rijden. Het scheelt mij netto €250 per maand voor mijn auto, dat is toch wel de moeite waard.

Paul

Bericht door Paul » zo 19 mar 2023 14:39

Er zijn zat technische oplossingen waarbij de registratie automatisch gaat en je er dus verder ook geen omkijken naar hebt.
Ik heb een papieren km registratie boekje, alles bij elkaar kost het nog geen 10 minuten per week inclusief het bijhouden in excel.
Of het het waard is is heel persoonlijk.
Mij scheelt het 426 euro netto per maand dus ik vind het wel de moeite waard.
Voor de caravan heb ik toch niets meer aan een lease auto, moet allemaal elektrisch.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”