Laadbooster ivm euro 5 motor

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » wo 15 mar 2023 23:52

Goedendag, ik ben net lid van dit forum geworden en heb een vraag.
Ik ben er achter gekomen dat ik blijkbaar een slimme dynamo (nou ja slimme) heb in mijn auto (Nissan nv200) en dat ik een laadbooster zou nodig hebben om mijn huishoudaccu van de caravan (Carpento) op te laden.
Bij het monteren van de trekhaak heb ik de optie gekozen om de caravan van stroom te voorzien, o.a voor de binnenverlichting, koelkast of kraan. Is deze kabel geschikt om je huishoudaccu op te laden?
In caravan zit een soort hoofdschakelaar en die zou ik volgen mijn caravandealer om moeten zetten om de accu op te laden.
Volgens ervaringen van mensen met een camper kan je met een euro 5/6 motor niet je huishoudaccu opladen doordat de slimme dynamo dat belet. Ik zou een laadbooster erin moeten bouwen.
Zou dat met de bestaande bekabeling moeten lukken en waar zou ik de laadbooster het beste aan kunnen sluiten? In de caravan of bij de motor?
En hoeveel ampere laadbooster zou ik het beste kunnen nemen om een 100Ah gelaccu op te laden. Mijn dynamo zou 100A kunnen leveren.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken bij mijn auto hoe de bekabeling naar de 13 polige stekkerdoos loopt en ik kan niet naar de bekabeling van de caravan kijken omdat die op stal staat.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » do 16 mar 2023 00:17

Ik ken het probleem. De slimme dynamo belet niks, maar gaat naar de eeuwige dynamo schroothopen.
Echter, dat is er alleen bij een grotere Lifepo accu in combinatie met een slimme dynamo,. (Euro5)
Bij een lood accu (wat gel ook is ) speelt dat helemaal niet.

Het heeft ermee te maken, dat bijv. een 160 Ah Lifepo4 accu, ook 160 Ampere laadstroom op kan slurpen, omdat er practisch geen weerstand is in dit soort accu's.
Dat vindt je dynamo niet lekker. 160 A door een 2,5 mm2 draadje sturen gaat ook niet. Dat werkt ook als een beperkende faktor, maar de draden kunnen ook te heet worden.
Bij een kleinere Lithium accu speelt dit probleem ook niet.
Een 20 Ah accu bijv, heeft vaak een max laadstroom van 20 A.


Toevallig ben ik hier zelf ook mee bezig.
Met een 160 Ah Lifepo4.voor in mijn camper.
Er komt best veel bij kijken. Sowieso inderdaad een DC DC laadregelaar o.a. Ik heb gekozen voor eentje met 40 A max laadstroom.

Met een AGM of andere loodaccu heb je dit probleem niet.
Onderweg laden heeft in een caravan eigenlijk ook totaal geen zin. In heel Europa rij je met een volle accu naar de volgende stroompaal, en gaat de 220 volt lader weer effe laden mocht je de mover effe gebruikt hebben om de caravan op zijn plek te zetten.
Wat meestal max een aanslag van 2 of hooguit 4 Ah uit je accu is..
Tenzij je altijd in Scandinavie vrije plekken op gaat zoeken en nooit op een camping komt, en nooit aan een stroompaal, zou ik het laden via de dynamo gewoon vergeten. Het heeft totaal geen meerwaarde voor een caravan.

Bij een camper kan dat heel anders liggen, omdat er veel camperplaatsen zijn zonder stroom, en je in principe in elke straat, op elke parkeerplaats, en bij elk reataurant of kroeg kunt overnachten.

Wil je het toch, dan is een laadbooster evengoed nodig.
Door de lange, dunne bekabeling van dynamo naar accu zakt het voltage behoorlijk. In de caravan is het niet gek als je maar 11 volt meet. Daar laad je geen accu mee.
Afhankelijk van de accu, heb je een laadstroom van tussen de 14 en 15 volt nodig.
Hoeveel Amp ? Dat hangt volledig af van je kampeergedrag, en hoe lang je onderweg bent van plek naar plek.
Van camping naar camping is dat 0 Ampere.

Er zijn best wat caravanners die de huishoudaccu laden onder het rijden.
Gewoon, omdat het kan.
Het is in 98 % van de gevallen echter volledig zinloos.
Mijn advies: vergeet het.
Zet er gewoon een vast aangesloten goede geregelde lader in,
(Ctec bijv) en je hoeft nooit meer ergens naar om te zien.
Alleen in de stallingsperiode de accu eruit halen en thuis een keertje laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Arie-V » do 16 mar 2023 12:23

Ik heb in mijn bus ook een slimme dynamo en een meetshunt affabriek op de start accu.
Ook ik kon geen 2de loodaccu laden.
Als ik de stekker van de shunt afhaalde kreeg ik met veel moeite 4A laadstoom in de 2de accu. Maar met het loshalen van de die stekker had ik een auto vol met fouten en geen start/stop systeem meer. (Al vond ik dat laatste wel fijn).
Nu met een laadbooster er tussen werkt het al jaren probleem loos.
Dus je probleem met een slimme dynamo erken ik wel.

Of het je het nodig hebt of leuk vind laat ik aan jou over.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » do 16 mar 2023 23:42

Ik heb het nog eens nagekeken en heb een euro 6 motor en een gel huishoudaccu. Ik wilde een lithiumaccu voor de caravan aanschaffen.
Ik wilde de huishoudaccu opladen, omdat ik een vrij grote compressor koelkast in de caravan gebruik.
Ik had juist gehoord dat een slimme dynamo stopt met opladen als de auto accu vol zit, waardoor de huishoudaccu niet meer laadt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » vr 17 mar 2023 00:09

Zo slim is die dynamo nu ook weer niet.. awhoea.gif
Makkelijk voor de gek te houden.
2 accu's laden kan met een Cyrix ertussen.
Als de auto accu vol is, gaat die naadloos over met de andere accu laden. Beide accu's zijn ook altijd gescheiden van elkaar.
Simpel gezegd. Het heeft echter nog wel wat voeten in de aarde..
Je hebt mogelijk een andere laadstroom nodig voor de gel accu als voor de autoaccu..
Is de compressorkoelkast 12 volt of 230 volt ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » vr 17 mar 2023 22:44

12 volt

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » vr 17 mar 2023 23:40

Dan heb je voldoende aan 2 draden op pool 10 en 11 van de auto, rechtstreeks op de koelkast. Zolang je rijdt, koelt de koelkast.
Het hoeft echt niet via de accu.
Er van uitgaand, dat je een 13-polige stekker hebt, en dat de geschakelde spanning aangesloten is op 10 en 11.
Hoeveel Ampere trekt de koelkast op 12 volt, of hoeveel watt is de compressormotor ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door nonblond » vr 17 mar 2023 23:51

Als de koelkast onderweg zo veel mogelijk dicht blijft, kun je er ook voor kiezen om de koelkast onderweg niet op 12v te laten koelen. Als de inhoud goed koud is bij vertrek en je op de volgende camping gewoon weer stroom hebt, blijft de koelkast goed koud. Desnoods doe je er voor vertrek bevroren koelelementen of een of twee flessen met bevroren water in om de inhoud koud te houden. Ik laad echt mijn accu niet bij onderweg en ook de koelkast staat onderweg niet aan. Ik weet niet eens of ik daar een extra draad voor in de auto heb, waardoor dat laatste zou kunnen. Na van september tot maart in de stalling te hebben gestaan kon ik mijn kleine lifepo4 accu ook nog 2 dagen zonder problemen gebruiken als noodstroomvoorziening voor de verlichting en had ik de mover kort gebruikt. Toen ik onverhoopt 2 dagen zonder stroom ergens stond.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » za 18 mar 2023 09:15

Geheel mee eens.
Ik denk, dat 85 % van alle koelkasten in caravans eigenlijk niet eens werken achter de auto.
De eigenaren denken van wel..maar inderdaad, als de koelkast goed vol zit, en goed koud is, dan is die het 8 uur later ook nog wel.
Met of zonder 12 volt. knipoog.gif
Het is meer het idee, dat er stroom op dat ding moet, en dat ie na 10 minuten al warm wordt..

Nu chargeer ik een beetje..maar mijn compressor koelbox stond altijd achter in de laadbak van mijn RAM.
Onder een zwart deksel. 's Nachts ging de 230 volt stekker erin.
's morgens om 7 uur er weer uit. Na een dag rijden waren er nog steeds steenkoude drankjes.
De koelbox kan ook alleen op 230 v. Ik heb het ding nog steeds.
Onderweg koelen bleek volstrekt overbodig.
1 keer vergeten om de stekker erin te doen.
Na 2 dagen zonder stroom was mijn biertje tot mijn verrassing nog steeds goed drinkbaar !
Ok, het kon ietsje kouder, maar bij 37 graden is een biertje van 12 graden ook koud..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Gemineye » za 18 mar 2023 11:18

Nou moet ik wel zeggen; mijn compressor koelbox staat tijdens de reis ook gewoon in de kofferbak. En eenmaal gevuld met drinken enzo blijft die inderdaad goed koud. Dat is met de caravan koelkast toch wel wat anders; die warmt veel sneller op en heeft er dan bij hoge buitentemperaturen echt wel moeite mee om weer koud te worden. Bovendien wordt het ding dan zeiknat van binnen.

Ik ga echter niet ouwehoeren met 12v want dat werkt toch niet. Gewoon op gas dus
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » za 18 mar 2023 17:24

Een compressorkoelkast is weer heel wat anders...
Die kan niet op gas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door meeder » za 18 mar 2023 17:37

Goed koelen op 12V doet hij bij ons ook niet. Als ik de caravan uit de stalling haal en een uur naar huis rij dan zit er tegen de tijd dat ik thuis ben wel wat rijp op het element.
De eerste dag is het voor ons naar de veerboot rijden in het noorden van Duitsland en eenmaal op de veerboot gaat de koelkast toch uit.
We leggen er een bevroren pak ijsthee in en meestal is dat na 2 dagen nog niet helemaal ontdooid.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » zo 19 mar 2023 06:43

Het gaat mij erom dat we soms een paar dagen zonder stroom kunnen staan.
Ik denk dat de koelkast 1,5 A verbruikt en hij koelt perfect.
Ik heb nog even gekeken, maar de accu is trouwens een VMF Accu Sportline Marine 105Ah deep cycle. Dus geen gelaccu.
De koelhast rechtstreeks op de auto zou een mogelijkheid zijn.
Miischien toch een 100 Ah lithiumaccu kopen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 mar 2023 08:33

Voor wat het waard is en ter vergelijk,
Dit gebruiken mijn compressor koelvriescombinaties gemiddeld per dag thuis, beide een slordige 1,80 m hoog en beide met het vries gedeelte onderin.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » zo 19 mar 2023 11:50

600 Wh.per dag is niet zoveel.. op 230 volt.
Maar op 12 volt ?
Een paar dagen red je niet zonder zonnepanelen.
Nog niet eens 24 uuur..
50 Ah bruikbaar met een 100 Ah loodaccu is binnen een dag op.
En dat is dan alleen de koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » ma 20 mar 2023 08:38

Dank iedereen voor het nadenken!
Ik zit er over te denken de Victron Orion-Tr 12/12-9A met regelbare spanning tussen de constante plus van de auto en de huishouaccu te zetten.
9A is denk ik wel genoeg en dan loop ik ook geen risico op smeulende kabels.
Ik ga bij de caravandealer nog even het elektraschema van de caravan opvragen (miischien zit er zelfs al een dc-dc omvormer ingebouwd) of anders alles goed bekijken als ik weer in de caravan kan kijken.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door meeder » ma 20 mar 2023 11:05

Let op dat de Orion van Victron geen regelbare stroombegrenzing heeft.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ron » ma 20 mar 2023 11:48

Wat ik lees is dat de genoemde Victron Orion-Tr 12/12-9A juist niet voor een euro 5 motor dynamo is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door meeder » ma 20 mar 2023 13:37

Het is een DC-DC converter met ingebouwde lader. In principe doet hij dus wat je wil bij een Euro 5/6 auto.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » ma 20 mar 2023 16:09

@Meeder, maar dat is toch niet zo erg, want hij levert max 9 A? De spanning is wel regelbaar.

Victron Orion-Tr 12/12-18A (220W) isolated Ik zou deze ook nog kunnen overwegen. Wat duurder, maar meer laadvermogen

Toegevoegd om 16.26
Of deze: Victron Orion-Tr Smart 12/24-10A (240W) DC-DC acculader. Deze kan je met een app regelen en geschikt voor lood en lithium accu's, maar nog duurder.
Laatst gewijzigd door Shika op ma 20 mar 2023 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door meeder » ma 20 mar 2023 16:14

Bij de 9A versie zal het inderdaad wel meevallen. Gezien de kabelweerstand zal het waarschijnlijk ook wel niet lukken om 9A vanuit de auto te krijgen.
Let ook wel op dat de Orion omvormers wel behoorlijk warm worden en dus wel in een fatsoenlijk geventileerde omgeving moeten zitten. Je moet de voorschriften in de handleiding goed volgen.

Shika
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 mar 2023 19:28

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Shika » ma 20 mar 2023 18:06

In de gebruiksaanwijzing van Victron Orion-Tr 12/12-9A lees ik:
Instelbare uitgangsspanning
Niet bedoeld voor het opladen van accu's.
Overweeg om een Orion-Tr Smart te gebruiken voor het opladen van accu’s.

Victron Orion-Tr Smart 12/24-10A (240W) DC-DC acculader. Deze kan je met een app regelen en geschikt voor lood en lithium accu's

Dus is de Victron Orion-Tr 12/12-9A is niet geschikt of begrijp ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ron » ma 20 mar 2023 19:27

Dat heb je goed begrepen.
En degene die je hier boven zet.
Is 24 volt
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door meeder » ma 20 mar 2023 20:21

Klopt helemaal. Alleen de "smart" varianten van de Orion hebben een ingebouwde laadregeling.
Nu denk ik niet dat het snel fout zal gaan, je kan bijvoorbeeld kiezen om de spanning iets lager te zetten (14V ipv 14.4/14.7V) zodat het risico op overladen niet echt groot is.
Helaas hebben ze geen "smart" variant van de Orion gemaakt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Laadbooster ivm euro 5 motor

Bericht door Ab » ma 20 mar 2023 22:20

De vraag is..lost het wat op ?
Ik begreep dat het doel was een aantal dagen vrij te kunnen staan.
Kom je van een camping of van thuis, dan vertrek je altijd met een volle accu. Een DC DC lader doet dan onderweg niks.
Na 1 dag is op een plek zonder stroom mogelijk de accu leeg.
Dan zou je, als je de accu onderweg weer vol wilt laden, en dat in een redelijke tijd wilt doen, zeg maar effe 4 uur rijden, al een 15 A lader moeten hebben.

Het nadeel van een compressor koelkast is, naast alle voordelen, dat ie niet op gas kan.
Op 12 volt kan best een tijdje, maar niet erg lang.
Voor een aantal dagen op 1 plek, kom je niet om een zonnepaneel heen.
Of een aggregaatje..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”