Verzekering en aankoop stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door vediya1 » wo 15 mar 2023 22:06

Hallo,

Ik sta op het punt een stacaravan te kopen.
Deze staat op een caravan-park in Nederland.
Volgens mijn verzekeraar kan hij geen verzekering aanbieden omdat ik in België woonachtig ben en de stacaravan in Nederland geplaatst is.

Kan iemand mij raad geven welke verzekering ik nodig heb, en hoe deze eventueel te kunnen afsluiten in vermeldde situatie.

Kan ik ergens aan de caravan zien hoe oud deze is; de enige informatie die ik mondeling kreeg was dat hij een puntdak heeft en dus waarschijnlijk +/- 15 jaar is.
De verkoop gaat volledig via de camping-eigenaar; de caravan-eigenaar heb ik nog niet gezien/gesproken.
De eigenaar lijkt me wel correct en betrouwbaar; ook het park is zeer netjes en verzorgd. Heb in de zoektocht al wel andere parken gezien.

Zijn er nog belangrijke punten waar ik moet op letten ?

Ik heb al wel enkele punten gelezen op het forum; bvb vaste gasleiding (is reeds aanwezig), aantal jaar dat caravan nog mag blijven staan (moet ik nog vragen aan eigenaar) ....

Zaterdag ga ik naar het caravan-park terug kijken en zal dan waarschijnlijk de knoop doorhakken.

Bedankt.
Vediya.
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door erwin l » wo 15 mar 2023 23:44

Misschien zijn er nog documenten aanwezig bij de eigenaar waaruit het bouwjaar/aankoopjaar kan worden afgeleid, bijv. aankoopnota.

Verzekering is lastig, het lukte ons als Nederlanders met een caravan op een vaste plek in Duitsland ook niet. Hopen dat er geen boom op valt........

Stel vragen over het park niet aan de verkoper van de caravan maar alleen aan de eigenaar van het park - alleen die kan je later nog aanspreken. Lees de verhalen hier op het forum over hoe het werkt met jaarplaatsen, maar laat je er niet te veel door ontmoedigen. Het gaat ook vaak goed. Maar op je hoede zijn kan zeker geen kwaad.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door buddo » do 16 mar 2023 07:55

Wij hebben onze stacaravan verzekerd bij de ANWB. Misschien daar eens kijken?

Voor de leeftijd, wellicht is het chassisplaatje ergens te vinden, dan kan dat gebruikt worden als houvast. Of anders inderdaad aan de stijl beoordelen uit welke periode deze ongeveer komt.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door Wie-niets » do 16 mar 2023 16:07

Chassis plaatje zal inderdaad een goed uitgangs punt in gegevens kunnen zijn. Misschien ook nog de naam van de stacaravan bekend of welke stacaravanbouwer.
En mocht het zover zijn om tot koop over te gaan dan op het volgende te letten wat de papierwinkel betreft.
Koop loopt via de Parkeigenaar begrijp ik. Waarschijnlijk zit dat besluit of is gekoppeld geweest aan de eerder aankoopovereenkomst van de huidige bezitter.

Vastlegging

Overeenkomst voor een vaste standplaats.
A Recreatie ondernemer.....naam etc
B Recreant.....naam. etc
Standplaatsnummer en grootte van plaats in m2
Overeenkomst periode van ..... tot..... ( liefst zolang mogelijk zodat je vervelende situatie vermijdt)
Algemene gedrags regels....
Aangesloten bij de Recron met de voorwaarden daarin genoemd
Koop overeenkomst ( laat specifieke mondelinge zaken hierop vast leggen.) Is het erfpacht etc.
Let verder op bepalingen inzake aan en bij bouwsels wat daar over wordt vermeld
Verder de verkoopregels die voor jou gelden bij doorverkoop
Kosten:Rioolrechten , milieu heffingen en hoe loopt de tb.... via park eigenaar/beheerder of gemeente waarop het object zich bevindt.
Btw..Tarieven in de Recreatie sector voor de factuur zijn 9%
Kan wel meer vertellen maar voorlopig denk ik dat dit al een goede basis is dit in de gaten te houden

En verzekeren ...? Tenminste inboedel en huidigedag taxatie waarde.

Algemeen
Alweer een item om te schrappen wat op een caravan forum niet thuis hoort? mrgreen.gif

RM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 jun 2023 19:18

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door RM » di 6 jun 2023 06:58

De leeftijd van de stacaravan is wellicht ook af te lezen aan de datum die in de sponning van dubbelglas staat afgedrukt. De stacaravan moet dan uiteraard wel voorzien zijn van dubbelglas. Succes.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door troapel » di 6 jun 2023 07:56

[re.gif]
Dat is ook geen zekerheid.
Ons huis is van 2006 en in de ramen staat 2005. whistle.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

RM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 jun 2023 19:18

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door RM » di 6 jun 2023 08:29

Dat klopt, maar het is heel wat accurater dan gokken wat de leeftijd zal zijn. Er zit over het algemeen niet veel tijd tussen de productie van dubbelglas en het plaatsen van dubbelglas, omdat het veelal maatwerk is en het de kwaliteit van het glas niet ten goede komt ala het te lang ongeplaatst in opslag blijft staan. Hieruit volgt dat het best mogelijk is dat een raam bijv. in december van een kalenderjaar wordt geproduceerd en pas het daaropvolgende kalenderjaar wordt geplaatst. Dan heb je een jaar verschil inderdaad. Voor een verzekering maakt dat niet zoveel uit. Of het nu 2010 is of 2011. Ze vragen om een bouwjaar. En anders neem je het jaartal in het dubbelglas als uitgangspunt en telt daar een jaar bij op.

Zelf heb ik dit gedaan vorige week. Geen enkel probleem.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door Knaus440 » di 6 jun 2023 10:04

Bij onze Willerby zat onder de deur een type plaatje en nummer. Daarmee Willerby gemaild, en kreeg keurig antwoord over bouwjaar.
Tevens hing in de meterkast een ingevuld formulier waarop vermeld de 1e keuring gasleiding en waterleiding bij de exporteur in GB.
Zat geplakt op binnenkant deur.
De 1e keuring was een soort van aflever controle.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering en aankoop stacaravan

Bericht door Ron » di 6 jun 2023 10:59

DOT code van de banden.
Kan ook een indicatie zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”