Dakairco

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Dakairco

Bericht door Peter150368 » wo 15 mar 2023 18:53

Hallo ik wil graag een dakairco inbouwen. Nu hebben wij een hobby excellent 495Ul deze heeft een groot dakluik en voor een kleine boven het bed. Ik twijfel of ik de airco nu in dat bestaande kleine dakluik moet plaatsen of zeg maar achter het grote dakluik bij het woon gedeelte. Bij de laatste optie zit ik ook vlak bij de hangkast wat makkelijker is voor de stroom. Er moet dan een nieuw gat gemaakt worden, zitten er in de hobby nog dwarsliggers van hout in en is het alleen de stroom kabel die door het dak loopt of ook de bekabeling van het centrale bedieningspaneel ? ( speciale platte kabel) Iemand ervaring met eerst of twee genoemde ? scratch.gif
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Dakairco

Bericht door Hobby Linka » wo 15 mar 2023 19:18

[re.gif]

Wij hebben in 2011 een Truma dakairco laten plaatsen. Hiervoor is een extra gat gemaakt door de dealer in het dak. informatie zie link.

viewtopic.php?t=14142
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakairco

Bericht door Chris » wo 15 mar 2023 19:27

Waar je bekabeling ( Flatcable) van het bedieningspaneel loopt zal alleen een Hobby dealer kunnen vertellen denk ik.
En die weet ook vast wat de beste optie is om de dakairco te plaatsen... gatmaat is 40x40 cm... het grote dakluik is dus veel te groot..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakairco

Bericht door Ab » wo 15 mar 2023 19:30

@ TS..
Je schrijft: een groot dakluik en een kleine.
Dat zegt mij niets.
Maar voor een airco heb je een gatmaat van 40 x 40 cm nodig.
Hoe de kabels lopen door het dak bij jouw Hobby weet ik niet.
Maar dat is eenvoudig te controleren met een kabel/leiding zoeker.
Ik heb bij montage, en later overbouw van mijn airco daar speciaal eentje voor aangeschaft.
Als je in het midden van het land woont, kan ik dat wel even voor je controleren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Dakairco

Bericht door Cocoon » wo 15 mar 2023 20:01

Die airco past bij de Hobby in het 'kleine' dakluik. Althans dat is wat ons is verteld voor onze Hobby van 2021.

Wij hebben laatst geïnformeerd bij de dealer en daar kregen wij te horen dat ze geen extra gat meer maken in het dak omdat dat de caravan teveel zou verzwakken en er risico is dat het dak gaat doorhangen.

Afgelopen zomer bij een medekampeerder naar zijn airco gekeken waarvoor wel een extra gat in het dak gemaakt was. Zij hadden tot dan toe geen problemen.



Laatst gewijzigd door Cocoon op wo 15 mar 2023 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

DolomietenJan
Berichten: 95
Lid geworden op: di 2 sep 2008 21:30

Re: Dakairco

Bericht door DolomietenJan » wo 15 mar 2023 20:06

Hoi.
Onze dealer heeft afgelopen maand nog een dakairco geplaatst tussen beide dakluiken in. Dit omdat we het licht uit beide dakluiken niet wilden missen. Het gaat wel om een Sprite Mondial. Weet natuurlijk niet hoe de dakconstructie van jouw caravan is.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakairco

Bericht door Ab » wo 15 mar 2023 20:20

Ik heb ook een extra gat gezaagd bij mijn camper.
Of dat verantwoord is, kan je bijna altijd in 1 oogopslag zien.
In elke caravan of camper.
Als er bijv. links en rechts een kast of een wand staat, is de overspanning van het dak daar dusdanig klein, dat het dak wel 3 keer zoveel kan dragen
Er zit ook best verschil tussen daksterkten van caravans onderling. Ook in de dikte van het dak.
Bij mijn vorige Fendt kon ik met mijn 85 kg er rustig overheen lopen om het dak goed schoon te maken. Sterk zat. Hetzelfde bij mijn camper, daar wandel ik ook rustig overheen.
Dan maakt het weer niks uit waar de airco zit.
Hoe een en ander bij de Hobby zit waar het hier over gaat weet ik niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Dakairco

Bericht door Chrisje113 » do 16 mar 2023 09:02

In het grote dakraam zou volgens de dealer een FreshLight 2200 van Dometic moeten kunnen passen, We hebben deze overwogen in onze vorige caravan een Hobby 500. Uiteindelijk toch voor een Truma gekozen en een gat laten maken omdat de vrouw uiteindelijk toch niet het dakraam kwijt wilde. Misschien is dit ook een optie voor je!
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Dakairco

Bericht door Bart » do 16 mar 2023 12:59

Ook bij ons was de keuze nieuw gat maken of in bestaande opening.
Nieuwe opening laten maken ook omdat dan de opening tussen toilet en kast zit met weinig overspanning.
En bijna boven de as.
Bij opening maken kwam een lege pijp in het dak tevoorschijn die in kleding kast eindigde.
Dus makkelijk met stroomkabel aanbrengen.
De airco is een truma geworden na overleg met de airco monteur uit Veldhoven.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » vr 17 mar 2023 11:28

DolomietenJan schreef:
wo 15 mar 2023 20:06
Hoi.
Onze dealer heeft afgelopen maand nog een dakairco geplaatst tussen beide dakluiken in. Dit omdat we het licht uit beide dakluiken niet wilden missen. Het gaat wel om een Sprite Mondial. Weet natuurlijk niet hoe de dakconstructie van jouw caravan is.
Sprite heeft een veel steviger dak vaak ook hagel bestendig
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » vr 17 mar 2023 11:35

Ab schreef:
wo 15 mar 2023 20:20
Ik heb ook een extra gat gezaagd bij mijn camper.
Of dat verantwoord is, kan je bijna altijd in 1 oogopslag zien.
In elke caravan of camper.
Als er bijv. links en rechts een kast of een wand staat, is de overspanning van het dak daar dusdanig klein, dat het dak wel 3 keer zoveel kan dragen
Er zit ook best verschil tussen daksterkten van caravans onderling. Ook in de dikte van het dak.
Bij mijn vorige Fendt kon ik met mijn 85 kg er rustig overheen lopen om het dak goed schoon te maken. Sterk zat. Hetzelfde bij mijn camper, daar wandel ik ook rustig overheen.
Dan maakt het weer niks uit waar de airco zit.
Hoe een en ander bij de Hobby zit waar het hier over gaat weet ik niet.
Bij Fend zou ik t ook eerder aandurven aangezien de kwaliteit gewoon beter is als hobby morgen naar obelink eens ff vragen
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » vr 17 mar 2023 11:38

Ab schreef:
wo 15 mar 2023 19:30
@ TS..
Je schrijft: een groot dakluik en een kleine.
Dat zegt mij niets.
Maar voor een airco heb je een gatmaat van 40 x 40 cm nodig.
Hoe de kabels lopen door het dak bij jouw Hobby weet ik niet.
Maar dat is eenvoudig te controleren met een kabel/leiding zoeker.
Ik heb bij montage, en later overbouw van mijn airco daar speciaal eentje voor aangeschaft.
Als je in het midden van het land woont, kan ik dat wel even voor je controleren.
Kleine dakluik boven bed 40x40
Grote dakluik komt zeker geen airco in
Ik woon idd in midden van t land Maarssen dus als ik dat besluit wil ik daar wel gebruik van maken. Zal ook ff kijken of ze duur zijn
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Dakairco

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 17 mar 2023 12:23

Ik verwacht niet dat er veel kabels door het dak lopen alleen die voor een lamp ie daadwerkelijk aan het plafond hangt

En de flatcable loopt toch alleen van het bedieningspaneel naar de centrale regeleenheid ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakairco

Bericht door Ab » vr 17 mar 2023 14:28

Peter150368 schreef:
vr 17 mar 2023 11:38
Ab schreef:
wo 15 mar 2023 19:30
@ TS..
Je schrijft: een groot dakluik en een kleine.
Dat zegt mij niets.
Maar voor een airco heb je een gatmaat van 40 x 40 cm nodig.
Hoe de kabels lopen door het dak bij jouw Hobby weet ik niet.
Maar dat is eenvoudig te controleren met een kabel/leiding zoeker.
Ik heb bij montage, en later overbouw van mijn airco daar speciaal eentje voor aangeschaft.
Als je in het midden van het land woont, kan ik dat wel even voor je controleren.
Kleine dakluik boven bed 40x40
Grote dakluik komt zeker geen airco in
Ik woon idd in midden van t land Maarssen dus als ik dat besluit wil ik daar wel gebruik van maken. Zal ook ff kijken of ze duur zijn
Ik woon tussen Woudenberg en Veenendaal.
In heb een Bosch Truvo leidingzoeker.
Iets van rond de 50 euro.
Als je wilt dat ik even voor je meet, stuur dan maar effe een PB.
Ik heb evt. ook een lange, wat flexibele boor te leen om een tunneltje door de isolatie te maken voor het 230 volt aansluitsnoer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » vr 24 mar 2023 17:27

Uiteindelijk ga ik voor de telair silent plus 8100 ik kwam hm op marktplaats tegen nieuw in loon op zand 100€ goedkoper als obelink hij bouwt ze voor 175€ in. Maar had pas juni tijd dan zit ik al onderweg naar Spanje . Dus ga hm morgen halen en zelf in bouwen. Kan alle vragen bij dit caravan bedrijf stellen . Ik maak mischien wel een how too
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

workel

Re: Dakairco

Bericht door workel » vr 24 mar 2023 18:33

[re.gif]
Daar heb ik ook een airco gekocht voor onze vorige Fendt en zelf ingebouwd.

Inbouwen stel niet veel voor meeste werk en het lastige is het trekken van de stroomkabel. Wel ff vastdraaien met een momentsleutel, daar zal je wel iets voor moeten hebben ivm de lage NM.
Ik heb met 2 lange boren een gat gemaakt en met een verfbranden van de action de randen ingebrand ivm verstevig balkjes. Wellicht kan een draadeind je ook helpen om het gat voor de stroomkabel in de daklaag te krijgen.

Heb hier nog wat foto's geplaatst van de inbouw; viewtopic.php?t=44756&hilit=Fendt+465+T ... t&start=75

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » wo 29 mar 2023 12:48

Vanmorgen begonnen.
Gister al met schoon cm vader airco op dak gelegd. En extra groep erbij gemaakt ( niet echt nodig maar had die spullen toch )
De mal met trespa platen op dak gelegd zk kan je teminste op dak zitten . De airco komt op de hobby 495 ul achter het grote dak Luik.
De mal op dak recht gelegd en vast getaped.
De midden was exact 1 meter van de beide kanten.
Toen 4 gaten geboord. Dealer zei je kan t dak ik snijde
Maar dat viel tegen. Dus toch maar de decoupeerzaag gepakt .
Twee zaag snedes van 1 naar ander gat. Dan met plakband over de zaag snedes op dak vast geplakt en de twee andere gezaagd.
Dan heb je een gat 🫣. Met een roterende staal borstel frees je het piepschuim weg . Hou er een stofzuiger bij want geeft best zooi. Ik had de binnenkant al van plastic voorzien. Ik had het frame al gemaakt van hardhout . Rondom er in en met hoekjes vast gezet.
Uiteraard had ik eerst met smalle draadeinde een gat in t piepschuim richting hangkast gemaakt . Daarna met m10 er door in de kas met platte boor 30 een gat gemaakt . Kabel er door en gaatje in t frame geboord stroom bij de airco . Nu airco boven het gat geplaatst en randen goed schoon gemaakt en onder de airco gelijk goed in de was gezet . ( niet waar de kit komt ) dan aan de binnenkant goed gepositioneerd . En toen met een soort uitschuifstok heel voorzichtig de airco wat op gedruk zo dat er ruimte komt tussen dak en seal. Daar wat kit tussen( speciale butyl kit) en daarna weer laten zakken stroom er op demping er in en platte kabel erin. Toen vast gezet met juiste moment .

Ik was om 8 uur begonnen en om 12 uur opgeruimd en wel .
Zit er prima op erg tevree al blijf ik zeggen dat al die airco’s geluid produceren binnen valt t mee maar buiten hoor je hm goed blazen
Voor vragen stuur maar pa jammer dat je geen foto’s toe kan voegen ( ik weet niet hoe)

Thanks alle voor de feedback op naar een warme zomer 😊
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

workel

Re: Dakairco

Bericht door workel » wo 29 mar 2023 17:59

[re.gif]
Goed hoor dat je de klus zelf hebt gedaan, achteraf stelt het niet veel voor maar je moet het toch maar ff doen.

Op de Fendt dezelfde airco en die heb ik niet gekit gewoon erop gelegd en bouten met momentsleutel aangedraaid. ALs je recht achter de uitlaad mond van de airco staat buiten dan hoor je hem wel blazen, maar tis wel lekker koelbinnen, knipoog.gif mrgreen.gif

Snijden ook geprobeerd maar was wel een dingetje, gat gezaagd met multitool ivm check of er geen draaiden door het daklozen, maar decoupeerzaag wil ook prima.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » wo 29 mar 2023 18:18

Dankjewel ben idd best beetje trots op me zelf hahah😀
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakairco

Bericht door Chris » wo 29 mar 2023 21:36

[re.gif]
En dat mag ook...
Zo'n gat in je dak zagen is wel even een dingetje.... lef.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakairco

Bericht door Ab » wo 29 mar 2023 22:17

Hoezo? Het is gewoon een heel simpel sandwich plaatje aan de bovenkant van die witte doos met wielen eronder.
Daar effe een gat in zagen hoef je geen lef voor te hebben hoor.
Alleen een goede rolmaat..en effe meten. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Caravanmonteur
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jul 2022 22:11

Re: Dakairco

Bericht door Caravanmonteur » za 6 mei 2023 08:26

Gat maken is bij hobby geen probleem, alleen of er bedrading vanuit het paneel loopt is altijd een verrassing zeker als het grote dakluik is voorzien van spotjes die dimbaar zijn.
Ook meten met een kabelzoeker doet niks daar deze meer reageert op de dakplaat omdat de flatkabel er vlak tegen aan zit.
Oplossing is een vlinder gat zagen (dus niet in 1 x vierkant) kan je de kabel nog reparen als nodig is
Als er hulp nodig is kan ik dit ook bieden en zit zelf op 10 km vanaf Maarssen
Laatst gewijzigd door Caravanmonteur op za 6 mei 2023 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dakairco

Bericht door Peter150368 » za 6 mei 2023 08:28

Thanks maar hij zit er al in en werkt top geen bedrading gezien
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”