Warmte tijdens wintersport.

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Hans1954 » vr 20 jan 2023 15:49

Ben maar naar Oostenrijk gegaan. Alleen. Viel me van de week op dat de apothekerskast naast de hangkast (waar de kachel onderin zit) wel heel veel warmte uitstraalde. Even gemeten: dik over de 30 graden. In mindere mate ook de keukenlades. De kostbare warmte werd dus gebruikt om het bestek op te warmen. Nu staan hangkast, apothekerskast en lades een stukje open en is de temperatuur een 2,5 graad hoger in de caravan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door SBerend » vr 20 jan 2023 19:50

Zit daar toevallig een prikgat in onder de kasten.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Hans1954 » vr 20 jan 2023 20:48

Nee. Er lopen wel twee warmtebuizen. Die zijn natuurlijk niet geïsoleerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Jaap van Duijn » za 21 jan 2023 21:12

@TS,

Ook wij hadden een berg warmte onder de bank waar de TRUMA 6E geplaatst is.
Ik heb daar 2 computer fans - zijn 12VDC - geplaatst D=125mm en moet zeggen geeft wat geluid maar de warmte word onder de bank weggetrokken en in de ruimte geplaatst.
Scheelt wel degelijk warmte word beter benut en het bank kussen kan je nu normaal op zitten.
Je moet wel durven een gat te zagen in je kast, wand of waar ook maar eens gemonteerd perfect - vinden wij
Foto stuur een PB of als ik terug thuis ben plaats ik die als nog

Grtn Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Chris » za 21 jan 2023 22:34

Hans... ik heb nog een mooi fannetje liggen als je zoiets wilt doen als wat Jaap beschrijft.
Hij is voor niks te koop... mrgreen.gif
12 cm fan, niet een jankende snelloper, en kan in jou caravan zo aan de 12 volt of event. een geschikt stekker adaptertje is ook mogelijk..wat je wilt.

Als je weer eens in de buurt bent....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Ab » za 21 jan 2023 22:44

De buizen waar de warmte doorheen geblazen wordt, hebben bijna altijd naar binnen gedrukte gaatjes, waardoor de warmte die erdoor geblazen als het ware " geschept" wordt en naar buiten de buis geblazen wordt.
Die gaatjes afplakken op plaatsen waar je die warmte niet wilt hebben, lost je probleem ook voor een redelijk groot deel op.
Controleer dit even, als je tenminste makkelijk bij de buizen kunt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Stigter » za 21 jan 2023 23:15

Bij onze vorige caravan was de kledingkast ook heerlijk warm.
Heb boven de deur een sleuf gezaagt en er een rooster overheen geplaatst. Kan die warmte toch naar de woonruimte stromen. (zonder het plaatsen van een fannetje mrgreen.gif)

Helaas geen foto van gemaakt.


Groet Arnold

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door WillyL » zo 22 jan 2023 00:04

Ander type verwarming Truma Snnnn-reeksen hebben achter de kachel een aluminiumplaat en die warmt de ruimte er achter ook heel erg op. Ik heb nooit gesnapt dat ze daar geen hittebestendige isolatie plaatsten (glaswol zoals in een grotere centrale verwarmingsketel).
Zou zo iets een oplossing zijn om de warmte tegen te houden, eventueel om de buizen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Warmte tijdens wintersport.

Bericht door Hans1954 » di 14 mar 2023 19:27

Chris schreef:
za 21 jan 2023 22:34
Hans... ik heb nog een mooi fannetje liggen als je zoiets wilt doen als wat Jaap beschrijft.
Hij is voor niks te koop... mrgreen.gif
12 cm fan, niet een jankende snelloper, en kan in jou caravan zo aan de 12 volt of event. een geschikt stekker adaptertje is ook mogelijk..wat je wilt.

Als je weer eens in de buurt bent....
Ik ben morgen in de buurt. Caravan weer terugbrengen. Maar fannetje hoeft niet. De apothekerskast en de bovenste lade staan een centimeter of 5 open. Stoort me niet gezien het resultaat. Had vroeger knap 19 graden. Nu gemakkelijk 21 en zonder dat het tot meer gasverbruik leid. Sterker nog: zou ik nu op 19 graden gaan zitten, kan de kachel van stand 4 naar stand 3. Heb ik maar niet gedaan. Kon de warmte wel waarderen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”