Zomerbandentest ANWB

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Zomerbandentest ANWB

Bericht door Ad » wo 22 feb 2023 09:10

Er zijn dus heel wat slechte banden te koop, bezuinigen op banden gaat dus veelal ten koste van de veiligheid blijkt uit deze laatste test.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... st-in-2023
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door erichendri » wo 22 feb 2023 11:51

Dat is toch al heel lang zo die grote verschillen.
Al dan niet onder diverse omstandigheden.
Komt ook voor bij 4seizoenbanden.
Komt ook voor bij winterbanden.
etc......etc.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

koning

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door koning » wo 22 feb 2023 12:04

Dank voor het delen

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 925
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door jackt » wo 22 feb 2023 12:19

Wat je dan niet direct verwacht is de 2-sterren score voor de Michelin eco band......
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38646
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » wo 22 feb 2023 12:27

erichendri schreef:
wo 22 feb 2023 11:51
Dat is toch al heel lang zo die grote verschillen.
Al dan niet onder diverse omstandigheden.
Komt ook voor bij 4seizoenbanden.
Komt ook voor bij winterbanden.
etc......etc.

Eric
Daarom is het delen van deze informatie toch wel interessant voor ons?!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Hermanus » wo 22 feb 2023 13:51

Let wel op met dit soort testen. Ik heb inmiddels heel veel van deze testen gezien, en met verschillende uitkomsten. De uitkomsten kunnen bij een andere maat van band heel anders zijn, en ook iedere auto reageert anders op een band. Het blijft een leuke indicatie, maar ook niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18386
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door deusjevo » wo 22 feb 2023 14:24

jackt schreef:
wo 22 feb 2023 12:19
Wat je dan niet direct verwacht is de 2-sterren score voor de Michelin eco band......
O jawel hoor, ver weg blijven van alles was “eco” in z’n beschrijving heeft whistle.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38646
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » wo 22 feb 2023 14:34

[re.gif]

Inderdaad, want minder rolweerstand, betekent harder rubber betekent minder grip [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Bartjebart » wo 22 feb 2023 15:07

Terwijl de continental ultragrip er dan nog best redelijk uitkomt. De rij-eigenschappen zijn wel iets minder, maar daar lijkt wel een aardige balans te zijn gevonden.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Hannibalb » wo 22 feb 2023 21:53

Bartjebart schreef:
wo 22 feb 2023 15:07
Terwijl de continental ultragrip er dan nog best redelijk uitkomt. De rij-eigenschappen zijn wel iets minder, maar daar lijkt wel een aardige balans te zijn gevonden.
Klopt.


Alleen gaat dat geintje iets van 800 euro kosten vrees ik,
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Petare » wo 22 feb 2023 22:30

En toch is er een markt voor.. Genoeg mensen met een auto die hier niks van willen weten, of helaas niet kunnen betalen. Collega van mij kan wel zijn relatief nieuwe Mercedes A klasse chippen en op dikke velgen zetten maar 4 kwaliteitsbanden was te veel van het goede, het was dacht ik Maxxis geworden..

Iedere toch weer pijnlijk hoe erg het verschil kan zijn tussen goede en slechte banden. Die zal maar bij je achterin beuken [aschrik.gif] .

Ja, er is een verschil te zien tussen verschillende maten voor dezelfde banden, maar die zijn niet excessief naar mijn mening. Eco banden zijn meer afgestemd op verbruik dan prestaties.. Dacht dat de industrie een paar jaar geleden had geklaagt over hetzelfde met vrachtwagen en/of bestelbus banden.. Zolang ze maar een lange levensduur en weinig rolweerstand hadden, dat is slecht te rijmen met grip.

De Talisman werd afgeleverd (2de hands gekocht bij een Renault dealer) op een setje nieuwe banden van Goodride, ik had snel gekeken en dacht Goodyear gezien te hebben. Die banden hebben mij meermaals negatief verrast bij remacties, sportief de op/afrit te pakken waarbij de boel begon te glijden. Het optrekken met een caravan op natweg kon ook niet zonder wielspin, wat een verschrikking. In 40000km alle 4 de banden versleten op de vooras. Vanaf aanstaande maandag zitten er rondom Continental SportContact 7 op de auto, voorheen de Sportcontact 5 op de Megane.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » wo 22 feb 2023 23:51

Omgekeerd: Als je - zoals ik - rijdt als een oude krant in een doodsaaie, ab-so-luut niet sportieve Toyota Avensis, dan is er niets aan de hand. Je blijft ver uit de buurt van de fysieke grenzen van de band. Ik heb dus een paar jaar terug het topmerk Rotalla onder de Avensis gemonteerd op een as, en wat er aan de andere as ronddraait weet ik niet meer. 35,- per stuk exclusief montage, hyper-slijtvast. Nu inmiddels duurder (inflatie he...)

Zijn het slechte banden: Ja. Volstaan ze met mijn rijstijl? Ja. Merk ik het verschil met duurdere banden? Ja - in de portemonnee, niet in het rijden. Uiteraard is dit een volkomen subjectieve constatering, zoals met zoveel aspecten van onze hobby. Dus tip: probeer het eens die banden waar je met het schaamrood op de kaken de straat in rijdt - ik durf te wedden dat in veel gevallen een blind uitgevoerde test aan het licht brengt dat velen het verschil in rij eigenschappen niet merken.

Met 1 kanttekening: het schijnt dat sommige wielophanging en weldegelijk gevoelig zijn voor het soort band - zoals de X serie van BMW. Maar rij je in een conventionele bak....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38646
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » do 23 feb 2023 01:28

Hannibalb schreef:
Bartjebart schreef:
wo 22 feb 2023 15:07
Terwijl de continental ultragrip er dan nog best redelijk uitkomt. De rij-eigenschappen zijn wel iets minder, maar daar lijkt wel een aardige balans te zijn gevonden.
Klopt.


Alleen gaat dat geintje iets van 800 euro kosten vrees ik,
Hoe lang rijden jullie met die banden!? 20 euro meer per band is niets als je het terugrekenend om de KM, heb ik bij de cabrio ook gedaan, gewoon alle oude niet versleten maar wel gecupte banden eraf gegooid en 4 nieuwe top banden erop gegooid, ze staan niet in het ANWB lijstje maar de maat is ook afwijkend….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38646
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » do 23 feb 2023 01:32

dieseltijger schreef:Omgekeerd: Als je - zoals ik - rijdt als een oude krant in een doodsaaie, ab-so-luut niet sportieve Toyota Avensis, dan is er niets aan de hand. Je blijft ver uit de buurt van de fysieke grenzen van de band. Ik heb dus een paar jaar terug het topmerk Rotalla onder de Avensis gemonteerd op een as, en wat er aan de andere as ronddraait weet ik niet meer. 35,- per stuk exclusief montage, hyper-slijtvast. Nu inmiddels duurder (inflatie he...)

Zijn het slechte banden: Ja. Volstaan ze met mijn rijstijl? Ja. Merk ik het verschil met duurdere banden? Ja - in de portemonnee, niet in het rijden. Uiteraard is dit een volkomen subjectieve constatering, zoals met zoveel aspecten van onze hobby. Dus tip: probeer het eens die banden waar je met het schaamrood op de kaken de straat in rijdt - ik durf te wedden dat in veel gevallen een blind uitgevoerde test aan het licht brengt dat velen het verschil in rij eigenschappen niet merken.

Met 1 kanttekening: het schijnt dat sommige wielophanging en weldegelijk gevoelig zijn voor het soort band - zoals de X serie van BMW. Maar rij je in een conventionele bak....
Dat is ook weer zo’n gelul hè, 1 plotseling overstekend kindje en daar sta je met je stoere praat dat je de grens nooit opzoekt….. zo’n enorme foute zuinigheid dit hè…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8042
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door VIP » do 23 feb 2023 04:54

Bezuinigen op banden stom.gif

Er komt een dag dat men tot inkeer komt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16335
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zomerbandentest ANWB

Bericht door Jan van Vijven » do 23 feb 2023 07:14

Kan je deze uitslagen nu blindelings doorvoeren op andere maten? Ik heb vierseizoenen banden (zaten er vanaf nieuw onder) en vind ze nogal gehorig en ben dus een beetje aan het nadenken over goede, en stille, zomerbanden maar ik heb voor en achter verschillende maten en die komen beide niet overeen met de test afmetingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door sailor wim » do 23 feb 2023 07:19

Keuzes Keuzes,
Dus Hancook of Barum in de ban? En een van de twee beste uit de test onder de hut scratch.gif
15 Maart de caravan uit de stalling dan maar is kijken wat voor sloffen eronder de nieuwe hut zijn gemonteerd. Verder rij ik prive altijd op Michelin, nu de Primacy 4.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Knaus440 » do 23 feb 2023 09:09

Ik kijk die testen opk wat met een kritische blik.
Een andere maat, auto, bepaalt al mee. Daarnaast spelen er verschillende aspekten en afwegingen.
Veel langere remweg is voor mij zo'n zwaarwegend punt.
Ik ben 2 jaar geleden verrast met winterbanden merk Ovation. Niet of nauwelijks getest goedkopere groep. Totdat ik testen uit Canada en Australie zag.
Daar worden ze meer verkocht.
Oke, nog steeds een budget band, maar wel de betere budget band. Ik ben er blij mee, ze rijden voor ons doel prima. Ik behoor tot de categorie rustige rijders.
Ga echter niet blindelings voor het merk, want hun zomerband scoort slecht!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Gerrie » do 23 feb 2023 09:43

Misschien toch goed daar een paar mensen hier de test nog eens goed doorlezen en niet alleen naar het kopje prijs kijken. Misschien is het beter om te beginnen met de remwegen . Er zit namelijk nogal verschil in.
Betekend dat de een net op tijd is bij een noodstop maar dat de ander helaas niet op tijd is met alle gevolgen van dien. Ik hoop voor je dat het alleen maar eenzijdige schade is. Anders vergeef je, je het nooit. Maar wel mooi een paar tientjes bespaard.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door refram » do 23 feb 2023 09:47

@ dieseltijger,

Doorgaans ben ik het met veel van uw stellingen eens, doch in deze materie van bandenkeuze niet.
Ook ikzelf heb een rijstijl waarbij de limieten van een band nooit in het gedrang komen. Doch ik zou er niet aan denken om goedkope en waarschijnlijk minderwaardige banden te laten monteren.
Uw banden zijn het enige contact met de weg en dus letterlijk van levensbelang!
Ook de grotere kans op een klapband, en dan nog met de caravan erachter.
Besparen op veiligheid is een verkeerde keuze.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door eurotrotter » do 23 feb 2023 10:00

Gerrie schreef:
do 23 feb 2023 09:43

Betekend dat de een net op tijd is bij een noodstop maar dat de ander helaas niet op tijd is met alle gevolgen van dien.
Als je een chauffeur met een wat trage reactie tijd op de best scorende remmentest zet, en een andere die snel reageert op een band die wat minder goede scoort bij dezelfde test, zal die tragere band het toch winnen.

Wat is dan de volgende vraag in zo een test ? de chauffeur ook testen op zijn reactie vermogen ?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18991
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Hobby Linka » do 23 feb 2023 10:16

[re.gif]

Een test kan ook zonder chauffeur worden uitgevoerd. Dan zijn snelheid, remvertraging en afgelegde afstand voor iedere band gelijk. En zo hoort een vergelijkingstest te worden uitgevoerd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Morgoth » do 23 feb 2023 10:21

Toch wel grappig om te zien dat banden die ik ABSOLUUT NOOIT zou kopen (oa Nokian, Falken, Kumho) toch heel behoorlijk scoren.

En wat betreft die Eco banden: Die zitten vaak onder EV's. die zijn al snel 500kg zwaarder dan een gewone auto. Met welke auto is deze test gedaan?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gerrie
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Gerrie » do 23 feb 2023 10:27

Eurotrotter, aan iemand zijn reactievermogen kan je niet zo makkelijk iets veranderen. Zo zijn er wel meer factoren die meespelen zoals belading van de auto, staat van de remmen, slecht onderhoud . Maar door niet op die laatste tientjes te kijken voor je banden, kun je wel iets doen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2023 10:43

Je kan met andere woorden soms geen peil trekken op deze tests. Ik ben helaas ooit met de Avensis betrokken geweest bij een ongeval met een ongeboren kindje zelfs. Voor mij geen reden om A merk banden te kopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”