Hoeveel trpm
Re: Hoeveel trpm
Met het artikel van de ANWB vind ik niet per se heel veel mis; de verschillende soorten automaten worden prima uitgelegd op een manier die prima informatief kan zijn voor niet techneuten. Ik denk dat een groot deel van de ANWB lezers geen idee had dat er verschillende automaten bestaan.
Qua slijtage is een koppelomvormer wel de beste optie natuurlijk; het rijdt bovendien soepel omdat die koppeling een soort dempende werking heeft. Dat is ook meteen het nadeel; daardoor gebruiken ze van oudsher relatief veel. (Ik lees hier dat hele dure varianten dat tegenwoordig minder hebben?? geen idee..) Anyhow; dat is wel de reden dat fabrikanten gingen zoeken naar alternatieven met minder slip; en ik denk dat een automaat met dubbele koppeling een goed alternatief is. Die schakelt ook prima mooi soepel en direct. Je voelt de schakelmomenten natuurlijk wel ietsje meer, maar dan wordt het al gauw muggeziften wat mij betreft.
Een gerobotiseerde handbak is wél echt iets heel anders. Dat rijdt ook echt heel erg anders. Ik heb wel eens een leenauto meegehad met dat systeem; ik vind het verschrikkelijk. Het duurt allemaal veel te lang en die auto gaat schakelen op momenten die echt niet handig zijn. Ik snap niet dat mensen dit naar tevredenheid zouden kunnen gebruiken.
Qua slijtage; daar is een koppelomvormer natuurlijk in het voordeel. Een handbak kan bij goed gebruik lang meegaan. Bij een DSG heb je daar gewoon minder controle over naar mijn idee. Als ik normaal met caravan bv file rijd (helemaal als dat bergop is) dan zou ik proberen de koppeling zo weinig mogelijk te gebruiken en geen slip te hebben. Die DSG gaat automatisch al meer slippen dan ik zelf zou doen. Of dat uiteindelijk de levensduur significant verkort? Geen idee. Maar de eerste paar jaar zal het vast wel meevallen.
Qua slijtage is een koppelomvormer wel de beste optie natuurlijk; het rijdt bovendien soepel omdat die koppeling een soort dempende werking heeft. Dat is ook meteen het nadeel; daardoor gebruiken ze van oudsher relatief veel. (Ik lees hier dat hele dure varianten dat tegenwoordig minder hebben?? geen idee..) Anyhow; dat is wel de reden dat fabrikanten gingen zoeken naar alternatieven met minder slip; en ik denk dat een automaat met dubbele koppeling een goed alternatief is. Die schakelt ook prima mooi soepel en direct. Je voelt de schakelmomenten natuurlijk wel ietsje meer, maar dan wordt het al gauw muggeziften wat mij betreft.
Een gerobotiseerde handbak is wél echt iets heel anders. Dat rijdt ook echt heel erg anders. Ik heb wel eens een leenauto meegehad met dat systeem; ik vind het verschrikkelijk. Het duurt allemaal veel te lang en die auto gaat schakelen op momenten die echt niet handig zijn. Ik snap niet dat mensen dit naar tevredenheid zouden kunnen gebruiken.
Qua slijtage; daar is een koppelomvormer natuurlijk in het voordeel. Een handbak kan bij goed gebruik lang meegaan. Bij een DSG heb je daar gewoon minder controle over naar mijn idee. Als ik normaal met caravan bv file rijd (helemaal als dat bergop is) dan zou ik proberen de koppeling zo weinig mogelijk te gebruiken en geen slip te hebben. Die DSG gaat automatisch al meer slippen dan ik zelf zou doen. Of dat uiteindelijk de levensduur significant verkort? Geen idee. Maar de eerste paar jaar zal het vast wel meevallen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- Bob Diesel
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Hoeveel trpm
Zo,n gerobotiseerde , had ik op een 2 pitter fiat Panda, deze als vervoer toen ik nog ihbv de camper was
Stond niet in de eco stand, was het net een kart,fel,pittig en heerlijk rijden,Handbediening was ook mogelijk
Bij overstap van camper naar caravan ,goed gezocht /gevonden
Een 2 ltr , zonder turbo, redelijk geprijst, en toch zeer betrouwbaar , met een automaat en min 1500kg trekgewicht
Is dus de Hiunday IX35 geworden 1600kg, helaas een 4wd kwam niet tevoorschijn toen ik zoekende was
Heb er nu n 2 jaar tijd dik 15.000 km met de Advento er achter afgelegd,
Veel binnedoor in Frankrijk/Spanje en Portugal
Gebruik icm met caravan valt mee, 1 op 8.5 bijna 9
Zonder caravan echter tegenvallend ,1op 12
Maar door de korte overhang en de Automaat een dijk van een trekker,Kocht hem zo weer
Zet hem alleen op hand bediening tijdens het afdalen indien nodig ,meestal binnendoor om de snelheid dan niet te laten oplopen
Stond niet in de eco stand, was het net een kart,fel,pittig en heerlijk rijden,Handbediening was ook mogelijk
Bij overstap van camper naar caravan ,goed gezocht /gevonden
Een 2 ltr , zonder turbo, redelijk geprijst, en toch zeer betrouwbaar , met een automaat en min 1500kg trekgewicht
Is dus de Hiunday IX35 geworden 1600kg, helaas een 4wd kwam niet tevoorschijn toen ik zoekende was
Heb er nu n 2 jaar tijd dik 15.000 km met de Advento er achter afgelegd,
Veel binnedoor in Frankrijk/Spanje en Portugal
Gebruik icm met caravan valt mee, 1 op 8.5 bijna 9
Zonder caravan echter tegenvallend ,1op 12
Maar door de korte overhang en de Automaat een dijk van een trekker,Kocht hem zo weer
Zet hem alleen op hand bediening tijdens het afdalen indien nodig ,meestal binnendoor om de snelheid dan niet te laten oplopen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Hoeveel trpm
Mijn diesel draait op de vlakke weg en zonder veel wind maar 1600 toeren bij 100 km/u met de hut erachter. Ik zet de automaat soms in de S-stand maar vaak schakel ik gewoon handmatig 1 of 2 versnellingen terug zodat ik net iets onder de 2000 toeren zit.
Het bedrijf dat de motor heeft getuned gaf ook het advies om met de caravan erachter de motor iets meer toeren te laten draaien.
Het bedrijf dat de motor heeft getuned gaf ook het advies om met de caravan erachter de motor iets meer toeren te laten draaien.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hoeveel trpm
Koppelomvormers zijn prima om caravans mee te trekken en je kunt er ook zuinig mee rijden.
Dempen al heel lang niks (tenzij lockup nog niet ingeschakeld) meer want al een jaar of 30 wordt er een lockup ingebouwd.
Deze wordt steeds eerder ingeschakeld wat weer gunstig is voor het verbruik dus milieu.
Tegenwoordig al vaak in de eerste versnelling bij ±2000 toeren waar dat vroeger pas in 3 of 4 was.
Eric
Dempen al heel lang niks (tenzij lockup nog niet ingeschakeld) meer want al een jaar of 30 wordt er een lockup ingebouwd.
Deze wordt steeds eerder ingeschakeld wat weer gunstig is voor het verbruik dus milieu.
Tegenwoordig al vaak in de eerste versnelling bij ±2000 toeren waar dat vroeger pas in 3 of 4 was.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Hoeveel trpm
Bij onze Ford C-Max 1.5 Ecoboost werkte de lockup alleen in 4, 5 en 6 wat resulteerde in een schrikbarend brandstofverbruik in stadsverkeer. Eenmaal op gang ging het wel. Met de caravan er achter was het erg prettig rijden. Met de caravan aan de haak moest je hem wel in S zetten omdat hij anders bij 80 naar 6 wilde (1500tpm) en dat resulteerde in hoorbaar brommen met voelbare trillingen. In S bleef de bak netjes in 5.
Re: Hoeveel trpm
Vandaag weer met de caravan op pad geweest en er weer eens druk mee bezig geweest [van die tussenritjes van stalling naar caravancentrum en vice versa] en toch is het goed soms te schakelen op de M-variant in plaats van enkel D-variant. Zeker binnendoor [60-80 km/u] wil de D veel te snel naar een hogere versnelling waar je al hoort/voelt dat het beter is even 1 of 2 versnellingen lager te houden [brommen etc.]. Optrekken vanuit stilstand gaat prima in D en op de snelweg gaat D ook best goed, soms toch ook weer beter in M [afhankelijk van de snelheid]. Mijn conclusie, het kan allemaal in de D-stand maar zelf bij de les blijf en soms even ingrijpen/corrigeren. S-stand heb ik me nog niet in verdiept.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Hoeveel trpm
Geen koppeling is eigenlijk nog mooier. Gewoon een vaste verbinding tussen motor en transmissie zoals de Toyota hybrides (en bijvoorbeeld ook Ford gebruikt).erichendri schreef:Koppelomvormers zijn prima om caravans mee te trekken en je kunt er ook zuinig mee rijden.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hoeveel trpm
Ehh, die hebben een cvt erin zitten.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Hoeveel trpm
Een phev zonder versnellingsbak bestaat ook wel; Mitsubishi gebruikt dat bv. Dat is in principe een elektrische auto maar met een brandstof motor als generator.
Toyota gebruikt inderdaad een andere techniek.
Bij vw zit de elektromotor ook achter een DSG automaat; dat is nog weer een heel andere techniek.
Toyota gebruikt inderdaad een andere techniek.
Bij vw zit de elektromotor ook achter een DSG automaat; dat is nog weer een heel andere techniek.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoeveel trpm
Nope. Hij gedraagt zich voor de bestuurder als een CVT maar het heeft niets te maken met een traditionele CVT.erichendri schreef:Ehh, die hebben een cvt erin zitten.
Eric
Er zitten geen poelies in, geen riemen, geen kettingen.
De benzinemotor heeft een vaste verhouding van ongeveer 1,05:1 naar de eindoverbrenging. Aangezien het een planetair tandwielstelsel is kan je door creatief spelen met de 3 invoeren (zonnewiel, planeet drager en ringwiel) het toerental van de benzinemotor variëren. De daadwerkelijke overbrengingsverhouding veranderd niet.
Het toerental van het ringwiel is ook een vast gegeven op basis van de snelheid en hier zit ook de tractiemotor (MG2) aan verbonden. De benzinemotor zit vast aan de planeetdrager verbonden en MG1 aan het zonnewiel.
Daardoor kan je zonder te ontkoppelen de benzinemotor stil zetten. Je laat MG1 tegengesteld draaien ten opzichte van MG2 en dan blijft de benzinemotor stil staan. Door de snelheid van MG1 te variëren kan je het toerental van de benzinemotor variëren en de benzinemotor er mee starten.
Er zit dus niets in wat slipt of iets dergelijks. Je hebt alleen tandwielen die direct in elkaar grijpen zonder koppelingen.
Re: Hoeveel trpm
Ehhh.......heb je ook een plaatje bij het praatje?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Hoeveel trpm
De beste uitleg zit in dit filmpje. Dit is de 'quick look':
https://youtu.be/w_mc17CoyJs
Een 'deep dive' is er ook.
https://youtu.be/5lg6yC5_-Bs
https://youtu.be/w_mc17CoyJs
Een 'deep dive' is er ook.
https://youtu.be/5lg6yC5_-Bs
Re: Hoeveel trpm
Daar ga ik even voor zitten.
Thx!
Thx!
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Hoeveel trpm
Ik heb een xc60 2.4 diesel.
En rij eigenlijk nooit in de hoogste versnelling.
Hooguit in de 5 en als het omhoog gaat zet ik hem in de 4.
Het is extra koeling voor de automaat en de motor zelf.
Veel mensen denken veel toeren veel warmte, dat klopt deels.
Veel toeren is ook veel meer koeling.
En rij eigenlijk nooit in de hoogste versnelling.
Hooguit in de 5 en als het omhoog gaat zet ik hem in de 4.
Het is extra koeling voor de automaat en de motor zelf.
Veel mensen denken veel toeren veel warmte, dat klopt deels.
Veel toeren is ook veel meer koeling.
Fendt saphir
Re: Hoeveel trpm
Precies.Pakkie schreef: ↑vr 27 jan 2023 16:07Precies dat duserichendri schreef: ↑wo 25 jan 2023 22:10De tegenwoordige turbo benzine motoren leveren al onder de 1500 toeren hun maximum koppel.
Beter is toch om rond de 2200-2500 toeren te rijden met de caravan erachter.
Is de mechanische belasting van bak en motor veel lager en het benzine verbruik lager.
Eric
No way dat ik met mijn X5 met 600 Nm koppel 1.500 tr met de caravan erachter op de snelweg net 1.500 tr ging rijden. Al die n=1 verhalen van mensen die er geen problemen mee hebben gehad kan uiteraard, maar als je eens met een aantal ter zake deskundige BMW of andere merkspecialisten gepraat hebt dan hoor je wel anders. De mechanische belasting bij dergeljke lage toeren wordt echt niet fijn gevonden voor zowel motor als bak dus hier ook altijd >2.000 tr met de hut erachter.
Probeer op je fiets maar eens van de plek te komen in de 7 of 8e versnelling.
Dat gaan je knieën niet fijn vinden en een motorblok heeft het zelfde.
Teveel belasting bij een te laag toerental is killing voor je automaat of versnellingsbak.
Fendt saphir
Re: Hoeveel trpm
Re.gif
Precies, gewoon lekker toeren maken. Wat meer toeren draaien is altijd beter dan te weinig.
Precies, gewoon lekker toeren maken. Wat meer toeren draaien is altijd beter dan te weinig.
Re: Hoeveel trpm
Met mijn volvo xc 90 T5 en caravan van 1900 kg gebruik ik de automaat om naar de grote weg te rijden, als ik dan op snelheid ben ga ik over op handbediening om rond de 2200-2300 toeren te rijden en bij klimmen gaat de versnelling bak nog een tandje lager voor meer toeren en trekkracht.
En dan gaat de caravan combinatie fluitend omhoog.
En dan gaat de caravan combinatie fluitend omhoog.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Hoeveel trpm
De bak moet het koppel en dus de belasting aan kunnen, anders zou je bij de eerste de beste stoplicht sprint de tandwielen van de straat kunnen rapen.
De bak is voorzien van een aantal vertragingen (ipv de door ons genoemde versnellingen) zeker de eerste 3-4 schakelingen, waardoor het koppel wat uit de motor komt nog eens vergroot wordt richting de wielen.. dit geldt voor een handbak maar ook voor een automaat.
De smering is ook gewoon geregeld bij lage toeren door spatsmering ook bij een automaat en de oliepomp voor de koppelomvormer geeft bij lage toeren voldoende oliestroom om goed te werken.
Lage toeren van de motor geven iets meer lijbaan krachten (kracht op zijkant cilinder) maar hoge toeren geven grote krachten op drijfstang lagers
Wat beter is voor de levensduur
De bak is voorzien van een aantal vertragingen (ipv de door ons genoemde versnellingen) zeker de eerste 3-4 schakelingen, waardoor het koppel wat uit de motor komt nog eens vergroot wordt richting de wielen.. dit geldt voor een handbak maar ook voor een automaat.
De smering is ook gewoon geregeld bij lage toeren door spatsmering ook bij een automaat en de oliepomp voor de koppelomvormer geeft bij lage toeren voldoende oliestroom om goed te werken.
Lage toeren van de motor geven iets meer lijbaan krachten (kracht op zijkant cilinder) maar hoge toeren geven grote krachten op drijfstang lagers
Wat beter is voor de levensduur
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Hoeveel trpm
Op het technische vlak heb ik niets toe te voegen, maar bij deze wel een bedankje aan degenen die een reactie hebben gegeven. Ik heb het met belangstelling gelezen en als beginnend caravanner ben ik een stuk wijzer geworden.
Mijn aanname was namelijk dat de automatische versnelling van mijn Mercedes 200CDI het allemaal netjes zou regelen, maar mijn gevoel zei me dat ca. 1700 rpm toch wel weinig was. Als ik een helling naderde schakelde ik met de flippers terug, maar vroeg mij af of dat nou wel de bedoeling was. De bovenstaande reacties leren me dat ik beter (en gerust) op ca 2000 rpm mag rijden en bergopwaarts nog meer.
Waar ik nog niet uit ben, is bergafwaarts in combinatie met de cruisecontrol. Als ik de snelheid op 85 km/uur zet, schakelt de automaat terug en wordt op de motor geremd. Het toerental loopt dan op. Niet veel, maar toch..
Wat is wijsheid bij bergafwaarts rijden?: Op de CC zetten, op de motor laten afremmen en het hogere toerental voor lief nemen OF niet op de CC zetten en af en toe stevig remmen als de snelheid oploopt.
Mijn aanname was namelijk dat de automatische versnelling van mijn Mercedes 200CDI het allemaal netjes zou regelen, maar mijn gevoel zei me dat ca. 1700 rpm toch wel weinig was. Als ik een helling naderde schakelde ik met de flippers terug, maar vroeg mij af of dat nou wel de bedoeling was. De bovenstaande reacties leren me dat ik beter (en gerust) op ca 2000 rpm mag rijden en bergopwaarts nog meer.
Waar ik nog niet uit ben, is bergafwaarts in combinatie met de cruisecontrol. Als ik de snelheid op 85 km/uur zet, schakelt de automaat terug en wordt op de motor geremd. Het toerental loopt dan op. Niet veel, maar toch..
Wat is wijsheid bij bergafwaarts rijden?: Op de CC zetten, op de motor laten afremmen en het hogere toerental voor lief nemen OF niet op de CC zetten en af en toe stevig remmen als de snelheid oploopt.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.
Re: Hoeveel trpm
Ik heb niet alles gelezen. Maar ervaar je een probleem met de koeling?
Zelf een totaal andere type auto. Daar rijdt ik op het vlakke gewoon 100 in zijn 5 nergens last van.
Is het buiten 35+ graden of gaan we omhoog dan maak ik wat meer toeren...
Zelf een totaal andere type auto. Daar rijdt ik op het vlakke gewoon 100 in zijn 5 nergens last van.
Is het buiten 35+ graden of gaan we omhoog dan maak ik wat meer toeren...
Re: Hoeveel trpm
Mijn ervaring met de CC van Mercedes (in b200's diesel en nu benzine) is dat de automaat mooi de snelheid houdt tijdens bergaf rijden en zelf een hoger toerental kiest, wat zeker niet slecht is.
Misschien remt die ook (soms) extra bij indien het net iets te stijl is.
Dus ja, ik rij vaak CC, zowel bergop (lichte hellingen op snelwegen) als bergaf en laat de automaat zijn ding doen. Ik kies in heuvelend parcours of in de stad wel de 'S'portstand met de caravan. De auto is dan net iets vinniger en reageert beter.
Op NLse autosnelwegen gewoon de 'C'onfort stand, soms zelfs 'E'co, maar dat slechts héél zelden (tenzij enkel met auto).
De peddels aan het stuur worden bijna nooit aangevoerd.
Misschien remt die ook (soms) extra bij indien het net iets te stijl is.
Dus ja, ik rij vaak CC, zowel bergop (lichte hellingen op snelwegen) als bergaf en laat de automaat zijn ding doen. Ik kies in heuvelend parcours of in de stad wel de 'S'portstand met de caravan. De auto is dan net iets vinniger en reageert beter.
Op NLse autosnelwegen gewoon de 'C'onfort stand, soms zelfs 'E'co, maar dat slechts héél zelden (tenzij enkel met auto).
De peddels aan het stuur worden bijna nooit aangevoerd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoeveel trpm
De DSG met droge koppeling, daarvan slijten de platen wel veel sneller dan als er niets aan hangt, maar dat doet het bij een handgeschakelde bak net zo goed, de koppeling slipt meer omdat er meer gewicht in gang gezet moet worden, ik heb heel wat DSG bakken gehad met de caravan erachter echter nooit een versleten koppeling gehad.meeder schreef: ↑do 2 feb 2023 12:55Onzin verhaal dat een DSG of welke DCT dan ook heel veel sneller slijt.
Over de definitie van wat een echte automaat is kan je weken discussiëren zonder uitkomst.
Op het moment dat je zelf niet hoeft te schakelen is het een automaat.
De verhalen van de ANWB neem ik ook met een schep zout. Hun trekadviezen bevatten soms ook behoorlijke fouten omdat ze soms aannames doen die niet juist zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoeveel trpm
Re.gif
Precies dat dus. En ik durf wel te stellen dat het met een DSG met droge platen misschien wel langer goed gaat dan met een reguliere handbak. Met een handbak is het makkelijker om een koppeling op te roken met een caravan er achter dan met een DSG.
Precies dat dus. En ik durf wel te stellen dat het met een DSG met droge platen misschien wel langer goed gaat dan met een reguliere handbak. Met een handbak is het makkelijker om een koppeling op te roken met een caravan er achter dan met een DSG.
Re: Hoeveel trpm
Tja bij een handbak is de gebruiker wel een van de belangrijkste factoren voor wat betreft de levensduur van koppelingsplaten. Bij heel netjes gebruik KAN dat denk ik langer dan met een DSG, maar het risico op verprutsen is zeker ook aanwezig. Die kans is bij een automaat gewoon wat kleiner.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF