Hoeveel trpm

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Gemineye » do 2 feb 2023 13:44

Met het artikel van de ANWB vind ik niet per se heel veel mis; de verschillende soorten automaten worden prima uitgelegd op een manier die prima informatief kan zijn voor niet techneuten. Ik denk dat een groot deel van de ANWB lezers geen idee had dat er verschillende automaten bestaan.

Qua slijtage is een koppelomvormer wel de beste optie natuurlijk; het rijdt bovendien soepel omdat die koppeling een soort dempende werking heeft. Dat is ook meteen het nadeel; daardoor gebruiken ze van oudsher relatief veel. (Ik lees hier dat hele dure varianten dat tegenwoordig minder hebben?? geen idee..) Anyhow; dat is wel de reden dat fabrikanten gingen zoeken naar alternatieven met minder slip; en ik denk dat een automaat met dubbele koppeling een goed alternatief is. Die schakelt ook prima mooi soepel en direct. Je voelt de schakelmomenten natuurlijk wel ietsje meer, maar dan wordt het al gauw muggeziften wat mij betreft.

Een gerobotiseerde handbak is wél echt iets heel anders. Dat rijdt ook echt heel erg anders. Ik heb wel eens een leenauto meegehad met dat systeem; ik vind het verschrikkelijk. Het duurt allemaal veel te lang en die auto gaat schakelen op momenten die echt niet handig zijn. Ik snap niet dat mensen dit naar tevredenheid zouden kunnen gebruiken.

Qua slijtage; daar is een koppelomvormer natuurlijk in het voordeel. Een handbak kan bij goed gebruik lang meegaan. Bij een DSG heb je daar gewoon minder controle over naar mijn idee. Als ik normaal met caravan bv file rijd (helemaal als dat bergop is) dan zou ik proberen de koppeling zo weinig mogelijk te gebruiken en geen slip te hebben. Die DSG gaat automatisch al meer slippen dan ik zelf zou doen. Of dat uiteindelijk de levensduur significant verkort? Geen idee. Maar de eerste paar jaar zal het vast wel meevallen. thumbup.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Bob Diesel » do 2 feb 2023 14:49

Zo,n gerobotiseerde , had ik op een 2 pitter fiat Panda, deze als vervoer toen ik nog ihbv de camper was
Stond niet in de eco stand, was het net een kart,fel,pittig en heerlijk rijden,Handbediening was ook mogelijk

Bij overstap van camper naar caravan ,goed gezocht /gevonden
Een 2 ltr , zonder turbo, redelijk geprijst, en toch zeer betrouwbaar , met een automaat en min 1500kg trekgewicht
Is dus de Hiunday IX35 geworden 1600kg, helaas een 4wd kwam niet tevoorschijn toen ik zoekende was weenie.gif
Heb er nu n 2 jaar tijd dik 15.000 km met de Advento er achter afgelegd,
Veel binnedoor in Frankrijk/Spanje en Portugal
Gebruik icm met caravan valt mee, 1 op 8.5 bijna 9
Zonder caravan echter tegenvallend ,1op 12
Maar door de korte overhang en de Automaat een dijk van een trekker,Kocht hem zo weer
Zet hem alleen op hand bediening tijdens het afdalen indien nodig ,meestal binnendoor om de snelheid dan niet te laten oplopen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Hoeveel trpm

Bericht door doubleyou » do 2 feb 2023 15:19

Mijn diesel draait op de vlakke weg en zonder veel wind maar 1600 toeren bij 100 km/u met de hut erachter. Ik zet de automaat soms in de S-stand maar vaak schakel ik gewoon handmatig 1 of 2 versnellingen terug zodat ik net iets onder de 2000 toeren zit.
Het bedrijf dat de motor heeft getuned gaf ook het advies om met de caravan erachter de motor iets meer toeren te laten draaien.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel trpm

Bericht door erichendri » do 2 feb 2023 21:58

Koppelomvormers zijn prima om caravans mee te trekken en je kunt er ook zuinig mee rijden.
Dempen al heel lang niks (tenzij lockup nog niet ingeschakeld) meer want al een jaar of 30 wordt er een lockup ingebouwd.
Deze wordt steeds eerder ingeschakeld wat weer gunstig is voor het verbruik dus milieu.
Tegenwoordig al vaak in de eerste versnelling bij ±2000 toeren waar dat vroeger pas in 3 of 4 was.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » vr 3 feb 2023 19:40

Bij onze Ford C-Max 1.5 Ecoboost werkte de lockup alleen in 4, 5 en 6 wat resulteerde in een schrikbarend brandstofverbruik in stadsverkeer. Eenmaal op gang ging het wel. Met de caravan er achter was het erg prettig rijden. Met de caravan aan de haak moest je hem wel in S zetten omdat hij anders bij 80 naar 6 wilde (1500tpm) en dat resulteerde in hoorbaar brommen met voelbare trillingen. In S bleef de bak netjes in 5.

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Arthurj » vr 3 feb 2023 23:29

Vandaag weer met de caravan op pad geweest en er weer eens druk mee bezig geweest [van die tussenritjes van stalling naar caravancentrum en vice versa] en toch is het goed soms te schakelen op de M-variant in plaats van enkel D-variant. Zeker binnendoor [60-80 km/u] wil de D veel te snel naar een hogere versnelling waar je al hoort/voelt dat het beter is even 1 of 2 versnellingen lager te houden [brommen etc.]. Optrekken vanuit stilstand gaat prima in D en op de snelweg gaat D ook best goed, soms toch ook weer beter in M [afhankelijk van de snelheid]. Mijn conclusie, het kan allemaal in de D-stand maar zelf bij de les blijf en soms even ingrijpen/corrigeren. S-stand heb ik me nog niet in verdiept.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » za 4 feb 2023 10:54


erichendri schreef:Koppelomvormers zijn prima om caravans mee te trekken en je kunt er ook zuinig mee rijden.
Geen koppeling is eigenlijk nog mooier. Gewoon een vaste verbinding tussen motor en transmissie zoals de Toyota hybrides (en bijvoorbeeld ook Ford gebruikt).

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel trpm

Bericht door erichendri » za 4 feb 2023 11:52

Ehh, die hebben een cvt erin zitten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Gemineye » za 4 feb 2023 12:26

Een phev zonder versnellingsbak bestaat ook wel; Mitsubishi gebruikt dat bv. Dat is in principe een elektrische auto maar met een brandstof motor als generator.

Toyota gebruikt inderdaad een andere techniek.

Bij vw zit de elektromotor ook achter een DSG automaat; dat is nog weer een heel andere techniek.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » za 4 feb 2023 12:41

erichendri schreef:Ehh, die hebben een cvt erin zitten.

Eric
Nope. Hij gedraagt zich voor de bestuurder als een CVT maar het heeft niets te maken met een traditionele CVT.
Er zitten geen poelies in, geen riemen, geen kettingen.
De benzinemotor heeft een vaste verhouding van ongeveer 1,05:1 naar de eindoverbrenging. Aangezien het een planetair tandwielstelsel is kan je door creatief spelen met de 3 invoeren (zonnewiel, planeet drager en ringwiel) het toerental van de benzinemotor variëren. De daadwerkelijke overbrengingsverhouding veranderd niet.
Het toerental van het ringwiel is ook een vast gegeven op basis van de snelheid en hier zit ook de tractiemotor (MG2) aan verbonden. De benzinemotor zit vast aan de planeetdrager verbonden en MG1 aan het zonnewiel.
Daardoor kan je zonder te ontkoppelen de benzinemotor stil zetten. Je laat MG1 tegengesteld draaien ten opzichte van MG2 en dan blijft de benzinemotor stil staan. Door de snelheid van MG1 te variëren kan je het toerental van de benzinemotor variëren en de benzinemotor er mee starten.

Er zit dus niets in wat slipt of iets dergelijks. Je hebt alleen tandwielen die direct in elkaar grijpen zonder koppelingen.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Klapzwaan » za 4 feb 2023 13:19

Ehhh.......heb je ook een plaatje bij het praatje?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » za 4 feb 2023 13:37

De beste uitleg zit in dit filmpje. Dit is de 'quick look':
https://youtu.be/w_mc17CoyJs

Een 'deep dive' is er ook.
https://youtu.be/5lg6yC5_-Bs

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Klapzwaan » za 4 feb 2023 20:31

Daar ga ik even voor zitten.
Thx!
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Hannibalb » za 4 feb 2023 22:09

Ik heb een xc60 2.4 diesel.
En rij eigenlijk nooit in de hoogste versnelling.
Hooguit in de 5 en als het omhoog gaat zet ik hem in de 4.

Het is extra koeling voor de automaat en de motor zelf.
Veel mensen denken veel toeren veel warmte, dat klopt deels.
Veel toeren is ook veel meer koeling.
Fendt saphir

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Hannibalb » za 4 feb 2023 22:13

Pakkie schreef:
vr 27 jan 2023 16:07
erichendri schreef:
wo 25 jan 2023 22:10
De tegenwoordige turbo benzine motoren leveren al onder de 1500 toeren hun maximum koppel.
Beter is toch om rond de 2200-2500 toeren te rijden met de caravan erachter.
Is de mechanische belasting van bak en motor veel lager en het benzine verbruik lager.

Eric
Precies dat dus thumbup.gif
No way dat ik met mijn X5 met 600 Nm koppel 1.500 tr met de caravan erachter op de snelweg net 1.500 tr ging rijden. Al die n=1 verhalen van mensen die er geen problemen mee hebben gehad kan uiteraard, maar als je eens met een aantal ter zake deskundige BMW of andere merkspecialisten gepraat hebt dan hoor je wel anders. De mechanische belasting bij dergeljke lage toeren wordt echt niet fijn gevonden voor zowel motor als bak dus hier ook altijd >2.000 tr met de hut erachter.
Precies.
Probeer op je fiets maar eens van de plek te komen in de 7 of 8e versnelling.
Dat gaan je knieën niet fijn vinden en een motorblok heeft het zelfde.
Teveel belasting bij een te laag toerental is killing voor je automaat of versnellingsbak.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » za 4 feb 2023 22:41

Re.gif
Precies, gewoon lekker toeren maken. Wat meer toeren draaien is altijd beter dan te weinig.

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Bart » zo 5 feb 2023 11:30

Met mijn volvo xc 90 T5 en caravan van 1900 kg gebruik ik de automaat om naar de grote weg te rijden, als ik dan op snelheid ben ga ik over op handbediening om rond de 2200-2300 toeren te rijden en bij klimmen gaat de versnelling bak nog een tandje lager voor meer toeren en trekkracht.
En dan gaat de caravan combinatie fluitend omhoog.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 5 feb 2023 19:53

De bak moet het koppel en dus de belasting aan kunnen, anders zou je bij de eerste de beste stoplicht sprint de tandwielen van de straat kunnen rapen.
De bak is voorzien van een aantal vertragingen (ipv de door ons genoemde versnellingen) zeker de eerste 3-4 schakelingen, waardoor het koppel wat uit de motor komt nog eens vergroot wordt richting de wielen.. dit geldt voor een handbak maar ook voor een automaat.

De smering is ook gewoon geregeld bij lage toeren door spatsmering ook bij een automaat en de oliepomp voor de koppelomvormer geeft bij lage toeren voldoende oliestroom om goed te werken.


Lage toeren van de motor geven iets meer lijbaan krachten (kracht op zijkant cilinder) maar hoge toeren geven grote krachten op drijfstang lagers
Wat beter is voor de levensduur weenie.gif
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Hoeveel trpm

Bericht door A3jaan » zo 5 feb 2023 22:54

Op het technische vlak heb ik niets toe te voegen, maar bij deze wel een bedankje aan degenen die een reactie hebben gegeven. Ik heb het met belangstelling gelezen en als beginnend caravanner ben ik een stuk wijzer geworden.

Mijn aanname was namelijk dat de automatische versnelling van mijn Mercedes 200CDI het allemaal netjes zou regelen, maar mijn gevoel zei me dat ca. 1700 rpm toch wel weinig was. Als ik een helling naderde schakelde ik met de flippers terug, maar vroeg mij af of dat nou wel de bedoeling was. De bovenstaande reacties leren me dat ik beter (en gerust) op ca 2000 rpm mag rijden en bergopwaarts nog meer.

Waar ik nog niet uit ben, is bergafwaarts in combinatie met de cruisecontrol. Als ik de snelheid op 85 km/uur zet, schakelt de automaat terug en wordt op de motor geremd. Het toerental loopt dan op. Niet veel, maar toch..
Wat is wijsheid bij bergafwaarts rijden?: Op de CC zetten, op de motor laten afremmen en het hogere toerental voor lief nemen OF niet op de CC zetten en af en toe stevig remmen als de snelheid oploopt.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Niels83 » zo 5 feb 2023 23:07

Ik heb niet alles gelezen. Maar ervaar je een probleem met de koeling?

Zelf een totaal andere type auto. Daar rijdt ik op het vlakke gewoon 100 in zijn 5 nergens last van.

Is het buiten 35+ graden of gaan we omhoog dan maak ik wat meer toeren...

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoeveel trpm

Bericht door WillyL » zo 5 feb 2023 23:41

Mijn ervaring met de CC van Mercedes (in b200's diesel en nu benzine) is dat de automaat mooi de snelheid houdt tijdens bergaf rijden en zelf een hoger toerental kiest, wat zeker niet slecht is.
Misschien remt die ook (soms) extra bij indien het net iets te stijl is.
Dus ja, ik rij vaak CC, zowel bergop (lichte hellingen op snelwegen) als bergaf en laat de automaat zijn ding doen. Ik kies in heuvelend parcours of in de stad wel de 'S'portstand met de caravan. De auto is dan net iets vinniger en reageert beter.
Op NLse autosnelwegen gewoon de 'C'onfort stand, soms zelfs 'E'co, maar dat slechts héél zelden (tenzij enkel met auto).
De peddels aan het stuur worden bijna nooit aangevoerd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Micky » ma 6 feb 2023 10:37

meeder schreef:
do 2 feb 2023 12:55
Onzin verhaal dat een DSG of welke DCT dan ook heel veel sneller slijt.
Over de definitie van wat een echte automaat is kan je weken discussiëren zonder uitkomst.

Op het moment dat je zelf niet hoeft te schakelen is het een automaat.

De verhalen van de ANWB neem ik ook met een schep zout. Hun trekadviezen bevatten soms ook behoorlijke fouten omdat ze soms aannames doen die niet juist zijn.
De DSG met droge koppeling, daarvan slijten de platen wel veel sneller dan als er niets aan hangt, maar dat doet het bij een handgeschakelde bak net zo goed, de koppeling slipt meer omdat er meer gewicht in gang gezet moet worden, ik heb heel wat DSG bakken gehad met de caravan erachter echter nooit een versleten koppeling gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoeveel trpm

Bericht door meeder » ma 6 feb 2023 17:12

Re.gif
Precies dat dus. En ik durf wel te stellen dat het met een DSG met droge platen misschien wel langer goed gaat dan met een reguliere handbak. Met een handbak is het makkelijker om een koppeling op te roken met een caravan er achter dan met een DSG.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Micky » ma 6 feb 2023 18:34

[re.gif]

100% eens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel trpm

Bericht door Gemineye » ma 6 feb 2023 18:45

Tja bij een handbak is de gebruiker wel een van de belangrijkste factoren voor wat betreft de levensduur van koppelingsplaten. Bij heel netjes gebruik KAN dat denk ik langer dan met een DSG, maar het risico op verprutsen is zeker ook aanwezig. Die kans is bij een automaat gewoon wat kleiner.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”