Douchen in de caravan

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in de caravan

Bericht door doubleyou » do 26 jan 2023 18:04

Ik sta in Spanje op een camping met 2 douchegebouwen. Ik had er maar 1 ontdekt en die was niet verwarmd. Als het ‘s nachts gevroren heeft is zo’n douchegebouw nogal oncomfortabel koud. Ik ben dus op koude dagen in de caravan gaan douchen. Toen dat douchegebouw dicht ging werd ik naar het andere, mij niet bekende en wel verwarmde blok verwezen. Nu douche ik gewoon daar.

En ook al heb ik geen echte douchecabine na een paar keer was ik best aan gewend aan de beperkte ruimte en het douchegordijn. Genoeg waterdruk en heerlijk warm water. Nadeel is dat je de vloer goed moet drogen. En blijkbaar zit de douchebak er niet helemaal recht in waardoor het water juist van het afvoerputje wegloopt. De caravan staat compleet waterpas, misschien moet ik ‘m achter net even hoger zetten zodat het toch wegloopt.

Douchen in de caravan? Wat mij betreft zeker, zelfs zonder douchecabine. Helaas kon ik geen caravan naar mijn zin vinden die een echte douchecabine aan boord heeft. Ik kan leven met die concessie. Maar bij een eventuele opvolger zal de douchecabine wel hoger op het wensenlijstje komen te staan :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Abve » do 26 jan 2023 19:41

Jaap van Duijn schreef:
do 26 jan 2023 17:24
@Abve,

Wij hebben eigenlijk sinds 2000 de caravan(s) gebruikt met toilet dag en nacht en de douche ook.
Wel voordeel was Engelse caravan en genoeg - zat - ruimte.
Nu ruim 3 jaar van mei 2019 met de camper en ook hier de douche en wc normaal als thuis gebruikt en in gebruik.
Behalve op de wintercampings die wij met wintersporten bezoeken daar douchen we op de camping, maar toilet gebruik gewoon in de camper.
Nu voor eerste maal de schoonmaak machine voor de Dometic WC tank gebruikt, in Fieberbrunn op Tirol Camp gebruikt voor 2 € en goed bevallen is echt schoon en reeds gevuld met juist chemicalieen en water.
Ik vind het vreemd dat je stelde dat in de camper beter water voorziening is als in caravan. Daar hebben wij toen en nu niet iets van gemerkt.
Wel natuurlijk niet zoals sommigen thuis 10-20minuten onder de kraan dat houd geen stand, normaal nat maken, inzepen en afspoelen zat water over en nog heet genoeg dat je moet bij mengen.

Fijne dat - Jaap van Duijn.
Beste Jaap,

Ik vind ook dat de Engelse caravans prima zijn uitgerust, ook als het gaat om toilet- en douchefaciliteiten.
Ik heb in het verleden dit ook wel op dit forum verwoord. Het nadeel is altijd geweest dat de bedden voor mij te kort waren.

Het verschil mbt de douche voorzieningen vind ik dat mijn camper een waterdruk heeft zoals thuis, voorzien is van een 180 liter schoonwatertank en 150 liter afvaltank. Dat gaat ( voor ons) allemaal wat gemakkelijk dan in een caravan. Daarin had ik al een dompelpomp met een groter vermogen gemonteerd maar dat weegt niet op tegen een drukpomp.

Voor wat betreft de wateraanvoer: Een Cityaansluiting is ideaal met het douchen. Deze had ik ook in mijn caravan maar dan moet je wel staan op een camping die hiervoor geschikt is. Meestal stonden wij op soberder campings.

Maar fijn om te horen dat jij andere ervaringen hebt.
Zo zie je maar.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Chris » do 26 jan 2023 19:47

JanPunne schreef:
do 26 jan 2023 17:48
[re.gif] hmm..ik kan onze Mondial 420 toch echt niet onder grote jongens scharen..en toch heeft deze een volwaardige douchecabine.
Ik schreef ook "VEEL"...Jan.
Want de Engelsecaravans vormen toch een eigen groep, veel uitgebreidere sanitaire voorzieningen EN keuken.
Vaak 4 pitten en een oven af fabriek aan boord.
Andere filosofie idd.

Gelukkig dat die groep er ook is in de pot met keuze's.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jeroent83 » do 26 jan 2023 23:00

Sinds we deze carvan hebben met volledige douche komen we eigenlijk alleen bij het sanitair gebouw om het toilet te legen. We pakken wel alleen campings met een water aansluting op de plaats. Daarnaast heb ik inderdaad eerst de zwaarste dompel pomp gekocht, maar dat was het niet. Dus nu gewoon een zware druk pomp en voor Warm water de 14L truma boiler, de straal water is echt prima nu.
Voor de volgende caravan zou ik liever nog een Alde hebben icm Alde Flow, zodat je nog wat langer warm kunt douchen.

Daarnaast is er gelukkig voldoende aanbod in carvans met douche, niet alleen engelse. Buiten dat het prachtige carvan's zijn kan mij de zit ook niet bekoren.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Nigel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 6 feb 2023 13:04
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Nigel » zo 26 mar 2023 11:50

Goedemorgen allemaal,

Ik wil ik mijn caravan een lekker douche maken. Maar ik heb op het moment nog geen warm water aanboord. Nou is mijn vraag wat jullie beter vinden of betere ervaring mee hebben. Een boiler of een gijzer?

Groet, Nigel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023 16:11

Hi Nigel..... dorpsgenoot...

Lekker douchen in jou Adria is een uitdaging.
Een Geiser lijkt mij ongeschikt omdat je met een goede rookgas afvoer te maken krijgt, en waar laat je dat ding.....denk vooral aan koolmonoxide ellende als je hem in de hut wilt bouwen.
Een boiler... de standaard Truma Therme 2 is maar 5 liter... te kort denk ik.
Dan kom je al snel in de duurdere Truma combi systemen.
Daarin heb je er 2.... de 4 en de 6..
Beide een boiler van 10 liter, maar gecombineerd met de verwarming... mooi en duur.
Een gewone elektrische huishoud boiler kom je niet mee weg omdat die veel te veel vermogen vraag, dat is niet beschikbaar op vele campings.
Sorry...

Daarnaast...
De Adria is niet gebouwd op een douche.
De vochtige ruimte is totaal niet douche bestendig.
En als er een ding is wat je niet wilt dan is het vocht inwerking tussen naden en kieren.
Nogmaals sorry... maar een wandelingetje naar het douchegebouw is een simpel idee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gerrie » zo 26 mar 2023 17:36

[re.gif] er is ook nog een truma elektric met 14 liter.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023 19:34

Oeps... ja idd.... die vergeet ik helemaal.
Prijs is ook een stuk beter dan de combi's van Truma..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in de caravan

Bericht door WillyL » zo 26 mar 2023 20:54

Of 2 gewone TrumaTherms in serie = 10 liter en 600W (of 300W indien je enkel de laatste onder spanning zet). Of nog beter de RVStank-versies, 2*6l.
Niet veel, je moet dan 'zuinig' douchen. Het voordeel is dat de 'eindtank' redelijk lang warm water kan leveren omdat de eerste het koud water krijgt/mengt en dat dan naar de eindtank doorgeeft.
Ik had 1 RVS tank gekocht om 6L i.p.v. 5 liter te hebben (voor de afwas vond ik 5 L niet voldoende). Omdat die gewone Trumatherm er toch maar lag te liggen heb ik achteraf een extra verwarmingselement gekocht met nog wat (doorstroom) aftrakkraantjes en buisjes. Nu heb ik 11 liter warm water wanneer ik dat wil - maar door de dag 6 liter.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » zo 26 mar 2023 21:38

Wij hebben jarenlang geysers gebruikt in onze toenmalige achtereenvolgende afzetunits. (Die bouwde ik zelf)
Echt ideaal.
Onbeperkt warm water.
De geyser was gesitueerd bij de keuken.
Het grootste gedeelte ervanin een kast daarnaast, met de afvoer door het dak. De aanvoer van verse lucht met een roostertje in de wand.
Tijdens een verbouwing van ons toenmalige huis hebben we die unit 3 maanden lang dagelijks gebruikt om met 5 personen dagelijks te douchen en te koken.
Op vakanties uiteraard ook. Zo,n 15 jaar lang.
Ik zou het direkt weer doen als ik een warmwater voorziening zou moeten maken in een camper of caravan.
Om er echt het meeste plezier van te hebben is het wel fijn om een vaste wateraansluiting en afvoer op de plek te hebben natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gemineye » ma 27 mar 2023 08:24

Voor gewoon warm water in de caravan zou een elektrische boiler veruit mijn voorkeur hebben. Goedkoop en eenvoudig.

Wil je echt douchen; tja dan heb je daar niet genoeg aan. Een geiser is dan eigenlijk de enige mogelijkheid. Let goed op de installatie van die geiser, en maak een goede waterdichte constructie voor je douche.

Het is op zich wel te doen denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Niels83 » ma 27 mar 2023 09:46

Meest gangbaar is de boiler.

Maar er is ook een portable geizer, de in de dissel zou kunnen, of je hangt hem er buiten als je op bestemming bent. Met stadsaanvoer kun je zo lang douchen als je gasfles het toelaat.
In corona tijd waren ze even heel populair, je zou denken dat ze op marktplaats wel te vinden zijn.
Nadeel is wel dat het gas kost, terwijl stroom toch veelal nog een all in prijs heeft.

Nigel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 6 feb 2023 13:04
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Nigel » di 28 mar 2023 00:29

Bedankt allemaal voor de goede tips. In mijn Adria zit van orgine al een Wc met douche er zit alleen geen warm water in. Nou wil ik die badkamer aanpakken met kunststof badkamer tegels en roosters etc etc. Maar het is dan wel lekker als je je gewoon even kan afspoelen. Ik doe namelijk aan paintballen wedstrijden in het buitenland etc maar daar is eigelijk nooit een douche aanwezig en geen stroom. Nou heb ik wel een aggregaat en met de tijd zonnepanelen. Ik ben alvast aan het brainstormen wat dan in mijn situatie het beste zou zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » di 28 mar 2023 23:10

Een geyser heeft geen stroom nodig.
Een koelkast ook niet.
Groot voordeel als je off grid kampeert.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in de caravan

Bericht door WillyL » wo 29 mar 2023 11:06

Tja, de kleine TrumaThermen hebben 230V nodig. Die vallen dus sowieso af voor jou (tenzij hypothetisch met gigantische accu's en een stevige 12>230 omvormer of een motorgenerator).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » wo 29 mar 2023 15:49

Ik bouwde veel geysertjes in in een vrij ver verleden.
Het waren kleine dingetjes, die bij een caravanonderdelen groothandel vandaan kwamen.
Dat moet wel goed gebeuren.
In mijn geval monteerde ik die dingen met de voorkant , met de bedieningsknoppen luchtdicht door een wandje.
Daaromheen een luchtdicht kastje, met een afvoer door het dak.
In de buitenwand een roostertje voor aanvoer van verse lucht.
Het kastje van onbrandbaar materiaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Chris » wo 29 mar 2023 16:33

[re.gif]
Want in de disselbak monteren is geen optie bij TS...
Die zit ook bijna IN de caravan...
Dit is ongeveer de enige die in aanmerking kan komen... maar hoe bouw je het helemaal dicht..
Want ze geven aan dat ie alleen in de buitenlucht gebruikt mag worden.
https://www.obelink.nl/qlima-pgwh1010-m ... eiser.html
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 29 mar 2023 16:42

Onder een bank of in een hangkast.
Zoals Ab al schreef, een gasdicht kastje er omheen en aan de buitenkant een rooster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » wo 29 mar 2023 23:07

Ja, maakt niet veel uit waar.
De afvoer moet wel bij voorkeur recht omhoog, zonder bochten.
Een bankkast kan dan wat problematisch worden.
Die buitengeyser is dan mogelijk wat onhandig, of niet bruikbaar.
Ik weet niet of daar wel een schoorsteenaansluiting aan zit.
Als dat niet zo is, kan het ook nog wel, maar dan zou je met een wat grotere, brandvrije kast moeten werken, met een rooster onder, en eentje boven, met een schuine geleiding. Zoiets als bij een koelkast.
Ben daar niet kapot van.
De verbrandingsgassen zijn behoorlijk heet. Vergelijkbaar met de kachel.
Er zijn er echter ook te koop voor binnenplaatsing, en met afvoerpijp.
In principe kan je die, net als in huis, gewoon ergens op de wand schroeven.
Ik had echter te maken met productaansprakelijkheid en CE normen.
Die stelde ik wel zelf op, maar ik wilde alle risico's uitsluiten.
In een kleine ruimte kan je wel in The Fucking Manual zetten dat de ramen open moeten, maar het geheel net zo, of vergelijkbaar inbouwen als een kachel sluit alle risico's uit, en de ramen kunnen dan gewoon dicht blijven als het koud is. Kan ook niet vergeten worden door mogelijk kinderen of partner die effe warm water tappen.
Uiteindelijk is het ook eigenlijk ook maar een kleine moeite.
In een hangkast is het mooiste.
Daar kan je recht naar boven het dak uit.
Ik gebruikte indertijd dunne gezette alluminium plaat voor de kast, met rondom 30 mm isolatie van de kachelboer, aan de buitenkant gipsplaat en afgewerkt met folie met houtprint.

Als ik het nu zou doen, nam ik Promatect. Prima luchtdicht te maken met hittevaste kit, en goed te schroeven.
Dat was er toen nog niet. Alleen asbestplaat..maar daar wilde ik niet mee werken. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jeroent83 » do 30 mar 2023 22:08

Voorheen heb ik naar deze oplossing gekeken: https://imass-gmbh.com/produkte/durchla ... 1/iwh-1.5e
Als we deze caravan langer zouden houden hadden we die laten inbouwen.
nu doen we het met de 14L electro boiler.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » do 30 mar 2023 22:38

Da's echt een mooi ding zeg! thumbup.gif
Die kende ik nog niet..
Dat vereenvoudigt de inbouw enorm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Keesje » ma 8 mei 2023 12:36

Jullie vergeten de geweldige pomp van de douche en waterkranen.
Want daardoor lijkt het net alsof je thuis aan het douchen bent.
De caravans van het vaste land hebben vlgs mij alleen een dompel pompje zodat je moet springen om nat te worden.

Ik vind de vergelijking van de Sprite of Engelse caravans met bijvoorbeeld de Hobby ook niet terecht.
Een Hobby blijft een hobby (ik heb zelf ook deze ervaring helaas)
En kijk naar het kwaliteits- en prijsverschil.
De buitenzijde van de Hobby vind ik wel weer erg mooi.
Maar er gaat niets boven een Engelse caravan.

Mvrgr. Kees

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 8 mei 2023 14:16

Keesje schreef:
ma 8 mei 2023 12:36

Maar er gaat niets boven een Engelse caravan.

Mvrgr. Kees
Ik vind dat dus echnie... whistle.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Robertolini » ma 8 mei 2023 21:36

+1☺️

Zo vindt iedereen z’n eigen spulletje weer t beste…🥱
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in de caravan

Bericht door doubleyou » ma 8 mei 2023 21:50

Keesje schreef:
ma 8 mei 2023 12:36
De caravans van het vaste land hebben vlgs mij alleen een dompel pompje zodat je moet springen om nat te worden.

Maar er gaat niets boven een Engelse caravan.

Mvrgr. Kees
Ik vind de waterdruk van de douche in mijn Kabe echt prima.

En dat laatste is uiteraard erg persoonlijk. Bij mij vielen de Engelse caravans meteen af vanwege het zitcomfort: te lage rugkussens
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”