Ik hoor het al : jij hebt de Stelvio nog nooit met een auto/caravan combi gereden.
Routebepaling met hellingspercentages
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Dat heeft niemand volgens mij want de Stelvio mag je niet op met de caravan. Maar mijn combi is niet representatief. Zware sterke auto en lichte caravan. Geen enkele helling is een probleem.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Routebepaling met hellingspercentages
De zware sterke trekauto is ook het probleem niet.
Dat is het totale plaatje : het feit dat er een aanhanger achterhangt ,de vele tornantes ( haarspeldbochten) de breedte van de weg ,en het verkeersaanbod , zoals tegenliggers .
Dit alles maakt dat dit soort passen niet geschikt zijn voor auto/caravan combi's , als je die indruk wél geeft zet je daarmee onwetende mensen ,die de pas niet kennen ,op het verkeerde been.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Wij hebben een aantal jaar geleden op camping Trafoi gestaan aan de voet van de Stelvio.
We zijn daar vanuit de resschenpas naartoe gereden, ik vond de klim naar deze camping al flink pittig, daarvandaan kan je perfect zonder auto de Stelvio pas op.
We zijn daar vanuit de resschenpas naartoe gereden, ik vond de klim naar deze camping al flink pittig, daarvandaan kan je perfect zonder auto de Stelvio pas op.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Vanaf Trafoi begint eigenlijk de klim naar boven en is er een rijverbod voor voertuigen van langer dan 10,5 meter.
https://www.alpenpaesse.de/alpenpaesse/ ... lo-stelvio.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Klopt, je slaat pal voor dat bord af.
Je klimt in 10km van 900 tot circa 1600m,. Ondanks wij een sterke auto hebben en een lichte caravan moest hij er heel serieus aan trekken.
Ik zou het niet doen met een combinatie waarvan de auto qua kracht of gewicht niet overhoudt.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Ehhh, volgens mij begon jij over de Stelvio met de caravan en niet ik... Ik had het er over dat je met de juiste combinatie de steilste hellingen aan kunt.eurotrotter schreef: ↑wo 25 jan 2023 10:35De zware sterke trekauto is ook het probleem niet.
Dat is het totale plaatje : het feit dat er een aanhanger achterhangt ,de vele tornantes ( haarspeldbochten) de breedte van de weg ,en het verkeersaanbod , zoals tegenliggers .
Dit alles maakt dat dit soort passen niet geschikt zijn voor auto/caravan combi's , als je die indruk wél geeft zet je daarmee onwetende mensen ,die de pas niet kennen ,op het verkeerde been.
Maar:
Dit bord staat er aan het begin van de Stelvio.
Een weg met een C17 bord waarop alleen de lengte staat, mag je ook met een combinatie of samenstel langer dan 10m niet in.
Omdat hier expliciet een vrachtwagen boven staat, Zou het maar zo kunnen zijn dat je met een caravan wèl de Stelvio op mag. Ik vind het een twijfelgeval.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Klopt wat je zegt,over die steile hellingen en de juiste auto ,Ik heb met regelmaat van de klok de Simplonpas gereden ,dat doe je met twee vingers in de neus,terwijl deze pas ook 10 % stijgt gedurende 20 km , maar verder in niets te vergelijken met de Stelvio.
Maar het gaat meer over de hoedanigheid van het terrein waarop je deze prestatie moet verrichten ,ik bedoel: de breedte van de weg en de krapte van de haarspeld bochten en het verkeersaanbod)
En aangezien je maar heel kleine stukken hebt om rechtdoor te gaan zul je flink moeten gas geven om na een 4 a 500 meter weer in de remmen te moeten omdat je nu eenmaal niet met een behoorlijke snelheid door deze haarspeldbochten kunt gaan.
En ik denk ( weet wel zeker) dat je met een caravan combi daar behoorlijk in de problemen kan komen op deze Stelvio pas.
Verder houdt in me maar vast aan de gegevens zoals die te vinden zijn op de link die ik gaf naar Alpenpaesse en aan mijn indrukken die ik heb nadat ik de Stelvio met de enkele luxe wagen gereden heb.
Aan de westkant (in de provincie Bormio ) heb je ,buiten de nodige tornantes , ook nog eens te maken met een stuk of wat tunneltjes van max 3,30 hoogte , In de midden dan hé , aan de zijkant zijn ze beduidend lager.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Prachtige route over de Simplonpass, in 2010 gereden van Zwitserland naar Italië, later nog een keer gereden van Italië naar Zwitserland. (Toen was ik nog wat jonger...)
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Ik gebruik wel eens Garmin Basecamp dan kan je eenvoudig een hoogteprofiel bekijken.
Re: Routebepaling met hellingspercentages
Bergop zal het voor de remmen lukken. Bergaf = =? iTBS... jammer, niet in België en dan is er dat bord... in België is dat voor alle voertuigen of slepen. Dus ja ook verboden voor auto met caravan indien te lang.
https://www.verkeersbord.be/officieel/6 ... angeduide/
https://www.verkeersbord.be/officieel/6 ... angeduide/
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)