Schreiber TRA12D stuk? Wat nu…..

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Roydewilde
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 jan 2023 20:32

Schreiber TRA12D stuk? Wat nu…..

Bericht door Roydewilde » di 24 jan 2023 20:43

Hallo forumleden,

Ik heb onlangs een Rapido club 32 gekocht.
Er zit een schreiber tra 12d omvormer in waarvan het 12 v gedeelte niet functioneert. Nu ben ik een cassette toilet aan het installeren en die heeft 12v nodig om te spoelen. Moet ik nu de hele omvormer vervangen? Zo ja, wat is de beste optie in dit geval? Heb alleen 12 v nodig voor de toilet. Kraantjes gebruiken we niet maar zou ik er bij aan kunnen sluiten.

Mvg Roy

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schreiber TRA12D stuk? Wat nu…..

Bericht door Chris » di 24 jan 2023 21:35

Hey Roy.

Ik dacht dit topic eerder gelezen te hebben maar...

De Scheiber is voor 99% zeker te repareren, maar het blijft een oud en eenvoudige beesje.
Als je alleen een toilet en kraanpomp op 12 volt hebt kan je event. ook een z.g. LED voeding gebruiken.

De pompjes werken alleen op gelijkspanning. DC .
De Scheiber maar hoofdzakelijk wisselspanning, voor de gloeilampjes en een heel klein stukje gelijkspanning voor de pompjes.
Als je alleen de pompjes ( en later misschien wat LED verlichting) wilt gebruiken is zo'n LED voeding prima.

Je moet hem wel achter de zekering aansluiten natuurlijk en er moet een zekering in de uitgang van die LED voeding, de 12 volt kant.
Zoiets als dit is geschikt.... wil je ook LED aan gaan sluiten zou ik een 15 ampere versie nemen.
Voor alleen de pompjes is 6 ampere al zat.
( Selecteer wel de juiste spanning, 12 volt en de juiste stroom... 6 - 15 ampere..
Hoeft niet adjustable te zijn en zoek er een uit die GEEN ingebouwde fan heeft...)
https://nl.aliexpress.com/item/32983648 ... 21562967_3

Will je een echt goeie stap doen dan is een Schaudt CSV300 een werkelijk perfecte vervanger voor de Schreiber..
Kost meer dan een LED voeding maar wel heel compleet, met plek voor een zekering automaat en met 5 gezekerder 12 volt uitgangen.
Ideaal, en speciaal gemaakt voor ons caravanners.

Mocht je vragen hebben... vraag maar... thumbup.gif


( Oja... ik las het al in je voorstel topic, daar schreef ik al over de Schaudt.: viewtopic.php?p=943594&hilit=schreiber#p943594 )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Schreiber TRA12D stuk? Wat nu…..

Bericht door dieseltijger » di 24 jan 2023 22:30

Houd het op Schaudt (het rijmt). "Buy quality - cry once".
Omdat:
- Je vakantie wil hebben zonder gedoe;
- Je niet genoeg centen hebt voor slechte kwaliteit;
- Zo'n Schaudt veelzijdig is
- Het genot biedt van een goed product.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”