EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » ma 23 jan 2023 20:15

Korte reactie op laadpas (ellende..)

Via werkgever heb ik een Shell recharge druppel met een gekoppelde laad/brandstof pas.
Via de site https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt zie jeheel goed waar deze druppel geaccepteerd wordt...98% laadpalen(?)
In NL, België, Duitsland, Oostenrijk Itaië, Engeland, vrijwel overal kunnen laden.

Als backup heb ik een prive Kia charge kaart zonder abo met iets hogere laadkosten. Voordeel; doet het ook >95% laadpalen en heeft standaard korting bij Ionity. In zomervakantie 2 x in Italië moeten gebruiken toen Shell het niet deed.

In de UK, en mn Wales heb ik 2 x bij een andere laad-aanbieder ter plekke een app geinstalleerd, koppeling met paypal en klaar. Er zijn daar domweg minder laders...het werkt vaak iets anders.

Ga je met een ev op reis...gewoon goed, en niet overdreven, voorbereiden.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » ma 23 jan 2023 21:13

Ik vind het een interessant topic, ik vermoed dat het vanaf nu erg snel kan gaan alleen welke richting op..

Elektrisch of waterstof, ene moment lees je het een, andere keer het ander..

Ben zelf techneut dus vind het wel interessant en ook leuk om te zien hoe sommige de “gok nemen” en vol voor elektrisch gaan..

Ik wacht nog wel een jaar of 10, net een diesel gekocht
elektrisch is voor mij voorlopig echt onbetaalbaar..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » ma 23 jan 2023 21:21

Waterstof voor particulier vervoer; ik geloof er niks van dat dat een grote markt is. Dat is gewoon veel te duur rijden, dat gaat 95% van Nederland echt niet doen.

Ik heb nu nog een PHEV maar ik verwacht zelf eigenlijk wel dat die na einde looptijd wel vervangen zal moeten worden door een EV. Ik zal er wel niet aan ontkomen vermoed ik. ik weet alleen nog niet of ik die dan ook privé ga gebruiken en ermee op vakantie zal gaan, of dat ik die alleen zakelijk ga gebruiken en er dan een grotere auto bij koop ipv de huidige kleine auto voor erbij die er nu staat.

Ik blijf dit topic volgen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » ma 23 jan 2023 22:10

Ik rijd zakelijk met een Transit.. daar privé mee rijden is onbetaalbaar..
Daarin tegen mag die wel veel trekken

Ik ben benieuwd hoe de toekomst zal zijn voor de gemiddelde consument die geen zakelijke ev heb.

Maar goed er komen al polestars voorbij van 50k, als die net als een niet ev na een jaar of 5, 50% van hun waarde verloren zijn..
Word het al betaalbaarder..

Wat ik alleen niet snap is waarom al die auto’s zoveel vermogen moeten hebben,, Henk van de hoek reed jaren Ford focus met 125pk, nu elektrisch 425pk..
Als je de pk’s verlaagd heb je toch ook meer rij bereik, of is dit te makkelijk gedacht?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ron » ma 23 jan 2023 23:05

Meer rij bereik krijg je alleen maar als je niet het met vol vermogen rijdt.
Waarom ze zoveel vermogen hebben begrijp ik ook niet.
Het zal toch wel iets met het rendement van de motoren te maken hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door homeonwheels » di 24 jan 2023 14:05

EricS schreef:
ma 23 jan 2023 20:15
Korte reactie op laadpas (ellende..)

Via werkgever heb ik een Shell recharge druppel met een gekoppelde laad/brandstof pas.
Via de site https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt zie jeheel goed waar deze druppel geaccepteerd wordt...98% laadpalen(?)
In NL, België, Duitsland, Oostenrijk Itaië, Engeland, vrijwel overal kunnen laden.

Als backup heb ik een prive Kia charge kaart zonder abo met iets hogere laadkosten. Voordeel; doet het ook >95% laadpalen en heeft standaard korting bij Ionity. In zomervakantie 2 x in Italië moeten gebruiken toen Shell het niet deed.

In de UK, en mn Wales heb ik 2 x bij een andere laad-aanbieder ter plekke een app geinstalleerd, koppeling met paypal en klaar. Er zijn daar domweg minder laders...het werkt vaak iets anders.

Ga je met een ev op reis...gewoon goed, en niet overdreven, voorbereiden.
Eens - een paar alternatieve kaarten en/of apps (Ionity) moet genoeg zijn. Op mijn rit heen en terug naar Oostenrijk afgelopen week kon ik 50% van de laadstations mijn standaard lease pas gebruiken. De anderen accepteerden of Chargemap of Plugsurfing. Het wordt pas spannend als de lader het niet doet en je minder dan 10% hebt. Dat had ik onlangs gewoon in in NL; snellader buiten gebruik met nog maar 15km bereik.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Hannibalb » di 24 jan 2023 18:51

myalexx schreef:
ma 23 jan 2023 21:13
Ik vind het een interessant topic, ik vermoed dat het vanaf nu erg snel kan gaan alleen welke richting op..

Elektrisch of waterstof, ene moment lees je het een, andere keer het ander..

Ben zelf techneut dus vind het wel interessant en ook leuk om te zien hoe sommige de “gok nemen” en vol voor elektrisch gaan..

Ik wacht nog wel een jaar of 10, net een diesel gekocht Afbeelding
elektrisch is voor mij voorlopig echt onbetaalbaar..
Voor mij ook totaal onbetaalbaar.
Leuk speelgoed maar niet aan mij besteed.

De XC60 moet nog heel lang zijn werk blijven doen,
Fendt saphir

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » di 24 jan 2023 18:54

Hier de V60
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » di 24 jan 2023 21:42

myalexx schreef:
ma 23 jan 2023 22:10
Wat ik alleen niet snap is waarom al die auto’s zoveel vermogen moeten hebben,, Henk van de hoek reed jaren Ford focus met 125pk, nu elektrisch 425pk..
Als je de pk’s verlaagd heb je toch ook meer rij bereik, of is dit te makkelijk gedacht?
Minder vermogen geeft bij een ev maar heel beperkt extra rijbereik.
Vooral het type elektromotor en 2WD of AWD maakt uit. Bij 4WD heeft een EV meestal per as een motor en dat geeft wat extra gewicht en weerstand. Al is dat laatste ook lang niet altijd het geval omdat bepaalde type elektromotoren losgekoppeld kunnen worden via een koppeling (Kia/Huyndai b.v.) of uitgeschakeld kunnen worden waardoor de weerstand minimaal is.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » di 24 jan 2023 21:53

Stomme vraag wellicht: Is zo'n AWD electrisch aangedreven auto geschikt om te rijden in licht terrein? Ik bedoel daarmee: glibberige, drassige veldjes - de wat steilere paadjes? (Het Subaru outback werk)?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » di 24 jan 2023 22:29

oeps, heb wat losgemaakt met die pasjes foto:-)
Natuurlijk ff plaatje gejat om discussie los te weken, maar inderdaad lijkt een paar bekende passen voldoende te zijn.

Hopelijk gaat de EU straks toch doordrukken, dat op elke laadpaal een display moet zitten, die aangeeft wat de kWh kosten zijn 'voordat je laadsessie' begint.
Is natuurlijk ook weer zo'n dingetje, dat je de bomen niet meer door het bos ziet.

Mijn Tesla (LR) wordt nu binnen 7 dagen geleverd, dus de caravan kan uit de mottenballen gehaald worden....
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » di 24 jan 2023 22:40

OV kan je ook al afrekenen met je pinpas dus het zal best snel verbeteren
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » wo 25 jan 2023 11:29

In Duitsland heb ik bij de Aral (Pulse) al paar keer laadstation gezien met alle betaalmethoden...top !
In Nederland alleen gezien bij Allegro station, zelfde principe
20220716_094638.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » wo 25 jan 2023 13:39

Het zou me niet verbazen als de zogenaamde autocharge (voor DC) ook steeds vaker gebruikt kan worden. Dan is het een kwestie van eenmalig een betaalmethode koppelen aan je auto en dan hoeft er alleen maar ingeplugd te worden om het laden te starten. Hiermee zou DC laden nog gemakkelijker worden dan tanken knipoog.gif

O.a. Fastned en Tesla (met een Tesla auto) hebben dat nu al.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » wo 25 jan 2023 14:31

[re.gif]
Ja klopt. Ik heb het van Fastnet ook geactiveerd. Werkt perfect.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » do 26 jan 2023 11:36

Even een off-topic vraag, aangezien het al aardig off-topic gaat

Even reken sommetje,

Diesel met caravan 1/10 = 10L per 100 km = “ 17,30€ per 100km “

Wat kost zoiets eigenlijk elektrisch

Puur interesse
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ron » do 26 jan 2023 13:13

Het gaat nu over laden onderweg.
En aangezien dat onderweg met de caravan nog vaker moet gebeuren dan solo.
En er info wordt gegeven over betaal methodes en/of de caravan er achter kan blijven hangen,
Is het nog steeds on-topic.
Maar als we niet oppassen dwalen we zo af.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door homeonwheels » do 26 jan 2023 14:32

myalexx schreef:
do 26 jan 2023 11:36
Even een off-topic vraag, aangezien het al aardig off-topic gaat Afbeelding

Even reken sommetje,

Diesel met caravan 1/10 = 10L per 100 km = “ 17,30€ per 100km “

Wat kost zoiets eigenlijk elektrisch Afbeelding

Puur interesse Afbeelding
Met mijn caravan ca: 38kWh/100km a 0,72/kWh (snellader jan '23) = 27,36 per 100km. Niet erg voordelig dus op lange afstanden. Vattenfall rekent ca 0,34/kWh voor normale laadpalen maar die gebruik je dan enkel op de eerste etappe van ca 200km.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » do 26 jan 2023 14:44

Wat een bedragen..

Ik als niet elektrische rijder dacht dat elektrisch rijden voordeliger is.. maar dat valt vies tegen..

Nog duurder dan een benzine variant ( even snel verbruik van onze vorige auto ernaast gelegd )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » do 26 jan 2023 15:21

[re.gif]
Met mijn combinatie had ik afgelopen vakantie in september een gemiddelde verbruik van rond de 28kWh/100km. Omdat ik me na 1 vakantie nog niet te rijk wil rekenen, houd ik rekening met 30-33kWh/100km voor toekomstige vakanties.

E.e.a. is erg afhankelijk van je combinatie en natuurlijk de rijstijl. Mijn caravan is b.v. relatief goed gestroomlijnd en ik rijd rond de 90km/h GPS op de snelweg.

Bij de aankoop van de EV kreeg ik 1 jaar lang gratis Ionity Power waardoor ik voor 0,29/kWh kan DC laden bij Ionity.
28*0,29=€8,12 per 100km
Met mijn benzine auto verbruikte ik rond de 8,5l/100km: 8,5*1,75=€14,88 per 100km.

Uiteraard is bovenstaande rekensom vertekent door het gratis Ionity Power abonnement. Als die afgelopen is ga ik kijken of het slim is iets dergelijks zelf (betaald) af te sluiten. Want mijn eerdere rekensommen lieten zien dat een Ionity jaarabonnement á €13 per maand al vrij snel uit kan.
Ook zijn er andere abonnementen bij andere aanbieders verkrijgbaar die de laadkosten kunnen reduceren als je vaker openbaar laadt. Dus zeker het onderzoeken waard als je wilt proberen de laadkosten te drukken.

Bottomline is dat openbaar laden, zeker DC snelladen, over het algemeen niet goedkoper is dan fossiel tanken. Mijn inziens moet je, indien je het überhaupt belangrijk vindt, het hele financiële plaatje meenemen. Net zoals dat doorgaans ook gedaan wordt bij de keuze benzine of diesel: dan kijk je ook niet alleen naar de brandstofkosten want dan zou (iig tot voor kort) iedereen diesel rijden.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » do 26 jan 2023 15:24

Elektrisch wás duidelijk voordeliger als je er rekening mee houdt dat je zo'n 90% thuis kunt laden voor vroeger €0,25 per kwh ofzo. Snelladen was toen ook al duidelijk duurder dan thuisladen maar ik vind dat best logisch.

Tegen huidige energietarieven is elektrisch rijden economisch gezien eigenlijk helemaal niet interessant. Zéker niet nu benzine/diesel weer op het oude niveau zit.

Voor de zakelijke rijder (toch het gros van de EV rijders denk ik zo) is echter vooral de bijtelling interessant; die is echter ook helemaal niet meer goedkoop tegenwoordig. "Vroeger" was die bijtelling echt goedkoop; eerst zelfs 0%! nu betaal je over de eerste 30k 16% en alles daarboven 22%. Onder aan de streep kost een beetje EV in bijtelling echt niet minder dan een brandstof auto want een EV kost minstens 1,5x zoveel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door myalexx » do 26 jan 2023 17:03

Ik snap ook niet waarom bedrijven als Total niet zelf laadplekken bied.

Met borden langs de weg hoe duur het kost, beetje concurrentie strijd..
Nu rijd ik ook even een blokje om voor te tanken scheelt zo 20ct per liter..

Ben benieuwd hoe de toekomst gaat lopen aangezien bij ons in het dorp Max 10% op eigen terrein kan laden en er totaal denk 5 palen random staan..


Maar om on topic te blijven, waar laad je je wagen op vakantie.
Heb van de zomer een stuk gelezen over campinghouders die gebukt gaan onder gasten met een ev die op de 220v van de camping de auto rustig bijladen en zo wat failliet gaan..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » do 26 jan 2023 17:22

myalexx schreef:
do 26 jan 2023 17:03
[...]
Maar om on topic te blijven, waar laad je je wagen op vakantie.
Heb van de zomer een stuk gelezen over campinghouders die gebukt gaan onder gasten met een ev die op de 220v van de camping de auto rustig bijladen en zo wat failliet gaan.. Afbeelding
Dit is geloof ik al wel eerder aan de orde geweest. Ik weet eigenlijk niet of dat in dit topic was. Dat is inderdaad wel een lastig ding denk ik, maar er zijn voldoende mogelijkheden.

De oplossing is natuurlijk niet zo 123 geregeld maar zal zich uiteindelijk wel gaan vormen; hetzij door gewoon alle stroom achteraf af te rekenen (of alles boven een bepaald verbruik), of door expliciet te vermelden dat het verboden is om auto's te laden op de plek en daar actief op te handhaven als zijnde diefstal, Of door je camping gewoon autovrij te maken/houden en laadpalen op de parkeerplaats te plaatsen. En zo zijn er vast nog wel meer smaken te bedenken.

Dit soort situaties onderscheidt het slachtoffer van de ondernemer; het slachtoffer moppert over hoe oneerlijk het allemaal is, de ondernemer ziet kansen en realiseert een oplossing.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » do 26 jan 2023 17:27

[re.gif]

Lastig, die laadpalen op campings gaat niet uit komen denk ik in de 3 maanden dat de meeste campings druk bezet zijn of de kWh tarieven worden dan wel erg hoog.

Laadverbod op de plaats vind ik prima, gelijke monniken gelijke kappen.
Dat EV laden is niet kampeer gerelateerd wat mij betreft.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » do 26 jan 2023 17:50

[re.gif]
Misschien niet voor de meeste, maar voor mij wel. En gezien de reacties komen er (rap) meer bij...

Met mijn EV MET caravan is laden een onlosmakelijk deel van de vakantie geworden. De reis is logisch, de bestemming zal ook ergens een plekje moeten hebben om enigszins te kunnen laden. (had het geluk in Italië een laadpaal achter de strandtent...ook nog eens gratis parkeren itt gewone P plekken whistle.gif )

Maar dit draadje, titel zegt het al, is volledig andere weg ingeslagen....sorry TS :oops:
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”