eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Enrico82
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 jan 2023 18:46

eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Enrico82 » di 17 jan 2023 18:56

Ik heb een stacaravan gekocht bij een handel en wil deze laten plaatsen op een gehuurde plaats op een camping. De campingeigenaar gaat hiermee akkoord. Nu lees ik dat de campingeigenaar na plaatsing van de stacaravan juridisch eigenaar wordt van de caravan en dat ikzelf economisch eigenaar blijf. Voor zover ik begrijp betekent dit dat ik slechts een vordering op de camping heb omdat ik waarde aan de camping heb toegevoegd. De eigenaar gaat niet akkoord met het vestigen van een opstalrecht op de caravan. Mocht de camping failliet gaan dan kan ik aansluiten in het rijtje van schuldeisers en is de kans groot dat ik de caravan volledig verlies. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Heb ik altijd het recht om na het einde van het huurcontract mijn caravan te verwijderen ongeacht wat er in het huurcontract staat? (Als er geen sprake is van een faillissement van de camping) Volgens de website van de ANWB “lijkt het erop” van wel: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -onroerend
Ik citeer: “Het lijkt er op dat de recreant het recht behoudt om, op grond van de huurwetgeving, de stacaravan weg te nemen bij het einde van de huurovereenkomst.” Volgens de volgende website moet in je huurcontract staan dat je het wegneemrecht hebt: https://www.doehetzelfmakelaar.nl/wie-i ... er-object/
2. In het geval je geen wegneemrecht hebt en de campingeigenaar gaat niet akkoord met de verkoop van de caravan of je krijgt de caravan niet voor je gewenste prijs verkocht. Moet je dan gewoon je verlies nemen?

Hopelijk kan er iemand duidelijkheid hierin verschaffen.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door yarrah » di 17 jan 2023 19:05

Gauw weer in de verkoop.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Chris » di 17 jan 2023 19:08

Hallo Enrico....en welkom hier.

Het enige wat ik...door mijn ouders heb ondervonden... is dat eigenaren van stacaravanparken nogaleens sollen met de wensen en rechten van hun "bewoners".
Mijn ouders mochten wel blijven maar dan moesten zij hun 8 jaar oude aluminium stacaravan aan de "baas" verkopen en een houten chalet bij hem kopen.
Over prijzen zal ik maar niet gaan schrijven... om te janken....en anders: Wegwezen.
Of gewoon het park aan een grote organisatie verkopen die er chaletjes neer wil zetten...jij mag ophoepelen... ook niet onbekend.

Je doet er erg goed aan om om werkelijk alles op papier vast telaten leggen..
En niet gek kijken als de baas volgend jaar ineens de prijs in zijn voordeel heeft aangepast.
Ik krijg zowat het vermoeden dat de "stacaravan" een melkkoe aan het worden is en daardoor misschien wel zijn langste tijd heeft gehad.
Ze kosten 2e hands ook steeds minder lijkt wel..... dat heeft vast een reden.
Jezelf voor 100% indekken is volgens mij een utopie.... gaat je niet lukken vrees ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door erwin l » wo 18 jan 2023 00:41

Het eerste stukje van de tekst is een beetje verwarrend, want het lijkt te gaan over een "normale" stacaravan die rollend op de plaats wordt gezet. Omdat de meeste campings eisen dat hij niet vast aan de grond mag worden verbonden, en zelfs binnen 24 uur te verplaatsen moet zijn, valt deze niet onder onroerend maar gewoon onder roerend - en is dat met juridisch en economisch eigenaar niet van toepassing.
Onroerend wordt hij pas als hij ter plaatse wordt opgebouwd (plankje voor plankje bij wijze van spreken) en ook zo weer moet worden verwijderd. Dat is denk ik wel een uitzondering, meestal mag dat niet eens zo.
Het zou mooi zijn als de camping eigenaar de Recron voorwaarden hanteert.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Aviva » wo 18 jan 2023 07:54

Vond zelf op deze website nog wel interessante informatie: https://www.doehetzelfmakelaar.nl/wie-i ... er-object/

en dat met name dit stuk:

Praktijkvoorbeeld:
Je plaatst of koopt een stacaravan op de grond die eigendom is van de parkeigenaar. Door natrekking is de eigendom van die stacaravan overgegaan op de eigenaar van de grond. Het maakt niets uit of er wielen aan het object zitten. Veel mensen denken dat je hierdoor natrekking kan voorkomen. Juridisch gaat het om zaken die naar hun aard verbonden zijn met de grond. Bijvoorbeeld doordat ze zijn aangesloten op elektra, doordat er een tuin omheen ligt. Kortom, ze zijn niet eenvoudig te verplaatsen.


Als ik dit lees en naar de praktijk kijk denk ik dat dit voor veel stacaravans geld. De meeste stacaravans worden ombouwt met terrassen, beplanting, vaak een aanbouw. Camping Bakkum zou hier dan niet onder vallen omdat daar elke winter de stacaravans verplaatst worden.

Overigens is het denk ik dat de meeste camping eigenaren geen individuele afspraken willen maken met kampeerders.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Gemineye » wo 18 jan 2023 09:49

[re.gif]

Dat van die individuele afspraken snap ik dan ergens ook nog weer wel, eigenlijk.

Hier in de buurt zit een camping die bekend staat om het grote aantal stacaravans en mensen die daar om wat voor reden dan ook "tijdelijk" wonen. Het voorziet blijkbaar in een behoefte. Maar onvoorstelbaar wat een zooi is dat daar... Daar zijn dus in het verleden wél individuele afspraken gemaakt in de vorm van het verkopen van kavels aan mensen die daar langere tijd stonden. Die mensen betaalden de camping voor diensten die ze afnamen (elektra, water, afvoer, en de camping zélf natuurlijk) maar waren zélf eigenaar van hun kampeerplek geworden. Prima oplossing zou je denken.
Maar vervolgens is die camping failliet gegaan. Die is uiteindelijk ook te koop aangeboden maar geen projectontwikkelaar brandt daar zijn handen aan want het is 1 grote lappendeken aan stukjes grond waar je niks meer mee kunt. De eigenaren van de grond zijn evengoed mooi de sigaar; die zijn eigenaar van een stuk grond maar nu zonder voorzieningen en ze kunnen er ook niet/moeilijk meer komen want de camping is gesloten. Bovendien hebben ze alsnog geen enkel recht want ze mochten er formeel toch al niet continu wonen.

Ik geloof dat er nu weer wat bedrijvigheid is, maar dat was een heel drama hier. Niet aan beginnen dus als campingeigenaar.

Voor wat betreft die natrekking; Ik heb zelf sowieso nooit begrepen dat mensen veel geld steken in zo'n stacaravan en dan vervolgens afhankelijk willen zijn van de campingeigenaar of je mag blijven staan of niet. Want in diezelfde voorwaarden staat doorgaans ook dat de campingeigenaar jou de plek ook mag ontzeggen voor een nieuw seizoen. Bijvoorbeeld omdat de staat van onderhoud hem niet aanstaat om eens iets te noemen. Vanuit een camping snap ik dat heel goed, maar voor de particulier betekent dat dat je je stacaravan op zult moeten gaan halen.

Overigens is het volgens mij bij iedere camping zo, dat de stacaravan juridisch gezien door natrekking onderdeel van het park wordt. Daar heb je in de praktijk alleen maar last van als het park failliet gaat bijvoorbeeld.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Knaus440 » wo 18 jan 2023 10:37

Na jaren een stacaravan te hebben gehad, aardig wat ervaring op kunnen doen met beleid en beheer van stacaravanpark eigenaren. En helaas niet altijd goede!
In het Nederlands recht is geen ruimte/plaats gemaskt voor stacaravan eigenaten)bezitters op huur of pacht plek. Je bent dus overgeleverd aan het beleid van de eigenaar van het park. Bij ons kwam bv een week voor WK voetbal dat "men" geen uitingen dmv vlagen oid bij een stacaravan wilde. Net als buiten tv kijken of radio luisteren met meerdere mensen dan oo de huurovereenkomst stonden! Voetbal kijken kon wel in de juist die masnd aangepaste kantine l.
Of "men" legde een gasleiding vanuit de grote propaan tank van de eigenaar aan. Je was niet verplicht je voor 3200 euro aan te laten sluiten.
Maar per 01-01 werden gasflessen verboden!
En ja, dat mag een beheerder zo doen!

Gelukkig ook meerendeel goede ervaringen opgedaan. In juni 2021 de stacaravan van 15 jaar oud verkocht. In december 2021 kreeg de nieuwe eigenaar te horeen dat de stacaravan voor 01-12-2022 weg moest ivm modernisering park.
Lees via de beheerder een nieuw chalet kopen en laten plaatsen, vanaf 65000 euro!!

En ja, dat mag de beheerder doen!

Let op waar je aan begint!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Hermanus » wo 18 jan 2023 11:18

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kan je dit voorleggen aan hun, krijg je 'm.i de beste info.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Knaus440 » wo 18 jan 2023 17:40

Wij hebben op een gegeven ogenblik met onze rechtsbijstand advocaat overlegt. Die vondt het een interessante casus. Zeker in het licht omdat er landelijk verl rumoer is.
Na onderzoek kwam hij met het volgende:
Ken je de uitspraak dat de slager zijn eigen vlees keurt? Over de eigenaar zei dat dat dat de slager was die zijn eigen vlees niet eens wilde keuren. En het zo geregeld had dat het ook niet noodzakelijk was. In het burgelijk wetboek vondt hij geen aanknopingspunten om een zaak te kunnen starten.
Hoe graag hij, en zijn kantoor, dat ook wilden!
Dit ging over het punt dat je een bezwaar procedure moest starten bij de beheerder, dan bij de eigenaar, en vervolgens de eigenaar met zijn advocaat!
Een 3traps raket voor een draai om je oren krijgen!
En alles binnen het kader van de wet uiteraard!!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door mrbullmastiff » wo 18 jan 2023 17:58

In het verleden hebben mijn ouders ook een stacaravan gehad. Met een stacaravan trek je als eigenaar altijd aan het kortste eind. Iedereen die me er ooit over om een mening heeft gevraagd geef ik maar een advies, doe het niet. Beter een grote toercaravan op een jaarplaats zetten die kan je in ieder geval nog verplaatsen. Met een sta caravan ben je overgeleverd aan de grillen van de parkeigenaar en die zijn vaak niet beter dan louche autohandelaren.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door SBerend » wo 18 jan 2023 18:16

Ik lees net een stukje over camping de Warme Bossen bij Schoonloo . Gaat per 1 April over naar Hofparken. Plan huisjes te bouwen en nieuwe chalets te plaatsen en dat die verkocht worden aan beleggers voor verhuur. Binnen 2 jaar moet de jaarplaatsen en seizoenplaatsen door de huidige recreanten leeg zijn opgeleverd.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Enrico82
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 jan 2023 18:46

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Enrico82 » do 19 jan 2023 18:05

Hartelijk dank iedereen voor alle reacties. Het lijkt er dus op dat je vrijwel geen rechten hebt en bent overgeleverd aan de grillen van de campingbeheerder. Niet echt een prettig vooruitzicht.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Knaus440 » do 19 jan 2023 18:24

Wat Sberend ook aangeeft: het terrein, jouw stukje huur of pach grond leeg opleveren. Dat betekend echt kaal opleveren. Ik heb bij ons op het park gezien wat dat kan betekenen. Uiteraard stacaravan weg. En ook schuurtje. Maar ook planten, gras, terras, tegels, waslijn palen, elk deel van hekjes of schutting, coniferen die op de scheidslijn tussen percelen al jaren staan. Soms door voor-vorige huurders er neer gezet.
We hebben meer dan 10 jaar met heel veel plezier de stacaravan gehad, maar ik zou het nu niet meer aandurven. Hetzelfde geldt voor een chalet op een park.. Het park waar wij stonden werd opeens gerund door een investerings bedrijf. Dat zijn echt geen camping beheerders meer. En het 2as al een groot park met toeristische plaatsen en een 450 stacaravan chalets.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Chris » do 19 jan 2023 20:02

Enrico82 schreef:
do 19 jan 2023 18:05
Hartelijk dank iedereen voor alle reacties. Het lijkt er dus op dat je vrijwel geen rechten hebt en bent overgeleverd aan de grillen van de campingbeheerder. Niet echt een prettig vooruitzicht.
Ja, helaas is het niet heel fraai, dat klopt jammer genoeg.
Maar je kan nu niet meer zeggen dat je van niets wist.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Niels83 » do 19 jan 2023 20:44

In verre weg de meeste gevallen gaat goed. Je huurt een plekje, maakt die mooi en geniet van de omgeving en je hebt een lekker plekje om er even uit te zijn.

Maar er zijn 4-5 spelers op de markt die op agressieve wijze parken op kopen met grote sommen geld die alleen geweigerd kunnen worden als de camping eigenaar heel veel passie heeft voor zijn bedrijf. Vervolgens wordt iedereen weggejaagd die er al stond. Je mag wel blijven maar op een ruk plekje voor veel geld. Volgens mij is het een soort pyramide spel, zij moeten blijven investeren om te blijven verdienen aan de verkoop van bungalows met hoge rendementen die niet worden gehaald. Dus ze worden steeds agressiever en er worden steeds meer campings opgekocht.

Dat het agressief gaat hebben mijn ouders ondervonden, ze mochten voorkeuren aangeven waar ze wilde staan. Zij wilde vooral staan omdat mijn vanwege fysieke beperkingen niet meer bij mensen langs kon, en ze genoot enorm van het zwaaien naar en de aanloop van haar vrienden. Zij krijgen het laatste plekje achter het toilet gebouw, de mensen die vooraan kregen, wilde hun plek. Nou ruiken we toch even? Nee hoor 1+1=0 ruilen mocht niet en als mijn moeder problem bleef maken mocht ze vertrekken.

Er zijn vele verhalen van sta caravan eigenaren die niet weten waar ze hem kwijt moeten..

De eigenaar van het park kan nu nog zo te goeder trouw zijn. Als hij een aanbod krijgt wat je niet kan weigeren sta je te huilen naast je caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Morgoth » vr 20 jan 2023 14:36

Nou lees ik dit en moet meteen aan vrienden denken. Die hebben een jaarplaats op een camping maar die mochten alleen toercaravans op zetten. De hebben dus een grote Tabbert gekocht en er neer gezet. Heb je dan met een grote toercaravan andere rechten als met een stacaravan? In dat geval zou ik eens gaan shoppen in de XXXL caravan handel en een toercaravan scoren
Hobby 420 De Luxe uit 1988

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door petronella » vr 20 jan 2023 14:50

Ook wij hebben van nabij meegemaakt dat je , als stacaravan bezitter , eigenlijk geen rechten hebt. De boven genoemde verhalen komen ons zeer bekend voor.
Ik ben van mening dat er een betere regelgeving moet komen om de stacaravan bezitter te beschermen.
Het is niet alleen de investeringen in een stacaravan, meestal komt er een veranda voor, een aangelegde tuin een schuurtje enz.
Dat verplaats je niet zo makkelijk als er iets gebeurd wat je niet bevalt…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Gemineye » vr 20 jan 2023 15:16

[re.gif] [re.gif]

Het lijkt mij inderdaad dat die situatie heel anders is, omdat een tourcaravan niet als onroerend goed gezien wordt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door SBerend » vr 20 jan 2023 17:58

Toercaravan heeft tevens een kentekenbewijs die op je naam staat. Zomaar verkopen door campingeigenaar kan niet.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Gemineye » vr 20 jan 2023 18:27

Nou ja dan is het bij hele grote caravans natuurlijk wel te hopen dat er nog een kenteken bij zit want dat is niet altijd het geval voor caravans die allang ergens staan. Geen idee hoe dat juridisch precies zit, maar ik kan me voorstellen dat het ook dan als tour caravan wordt gezien. Eventuele aangebouwde houten constructies natuurlijk niet. Daarvoor geldt gewoon bovenstaande.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door SBerend » vr 20 jan 2023 19:35

Daar mag dan weer vanwege gemis kenteken niet mee gereden worden. Of je dat dan wil. Ik niet direct. Oplooprem en de remmen zelf zitten vaak ook vast.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: eigendom en rechten stacaravan op gehuurde grond

Bericht door Knaus440 » vr 20 jan 2023 19:58

Voor zover ik het goed begrepen heb:
Juridisch eigenaar is geen juridisch/economisch eigendom.
De beheerder is als eigenaar van de grond die hij verhuurt, gemachtigd beslissingen te nemen over de stacaravan van de huurder. Hij kan dus de beslissingen nemen aangaande het wel en wee van de stacaravan op de gehuurde plek.
Verplichten tot aansluitingen, kleuren buitenkant, wel/geen terras of overkapping etc
Maar hij is geen eigenaar van de stacaravan in de zin van mogen verkopen en het geld voor zich opeisen. Dit is wat ik begrepen heb na een meningsverschil met de eigenaar van het park.
Precies weet ik het niet meer, maar omschrijving in het 1e huurcontract was van belang. Ging het om een vaste plek, jaarplek, toeristische plek, etc?

Pff, ben blij dat ik de stacaravan nog goed heb kunnen verkopen. Er waren geen vrije plekken meer en de koper wilde een plekje op dit deel van het park.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”