Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door Erik » zo 1 jan 2023 14:29

Caravangenoten, de uitsparing in de vloer van onze caravan voor de Truma 3002 is nogal ruim uitgevallen: je kunt erdoorheen makkelijk naar het aardoppervlak onder de caravan kijken. Op twee plaatsen is de naad zelfs bijna 1 cm, groot genoeg voor muggen en muizen. Op dit forum zijn al de suggesties voorbijgekomen om de naad op te vullen met aluminiumfolie of staalwol. Ik vraag mij af of je de ruimte ook kunt opvullen met warmtebestendige kit, zoals bijvoorbeeld op de bijgaande foto. Heeft iemand van jullie wellicht terzake nuttige ervaringen en/of adviezen. Ik lees jullie graag!
Erik
2440A481-54DB-4013-90B4-456D2B06B822.png
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door Florence » zo 29 jan 2023 14:08

Hoi Erik,
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. In onze Eriba Familia hebben wij maanden rondgetrokken in het hoge noorden, en daarbij wel eens over gravelwegen gereden. Daar kwamen hele stofwolken naar binnen. En we hadden een constante trek van koude lucht over de vloer, die kwam dus ook door de openingen. Ik heb de kachel helemaal uitgebouwd, want aan de achterzijde zit ook de opening. Vervolgens heb ik zelfklevende aluminium tape voor rookgasafvoer gebruikt om de openingen af te plakken. Dir heb ik aan de binnen en buitenkant gedaan. In de grondplaat zitten nog een aantal gaten, deze ook afgeplakt. In de caravanbodem zit een rechthoekig gat waarin een metalen rand zit. Rondom dit gat heb ik een randje schuimrubber geplakt die aansluit op de grondplaat van de kachel. Vervolgens de kachel teruggeplaatst en getest. De tocht is weg. Nu de kachel flink opgestookt en vastgesteld dat de alu tape warmte geleidt, want de grondplaat wordt nu wel warm. Maar niet zo warm dat je het schuimrubber of de vinyl vloerbedekking ruikt. De vloerplaat kun je met de hand nog wel aanraken, dus warm, niet heet.
De vloerplaat wordt dus iets warmer maar is geen probleem. Bij mijn test het ik de kachel op de hoogste stand gezet, dit zal in de praktijk niet gauw voorkomen.
Hopelijk kun je hier iets mee…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door refram » zo 29 jan 2023 14:45

Je kunt hittebestendige afdichtingskoord gebruiken voor kachels.
Vb. Deze is 30mm breed, en 4mm dik.
https://www.heatshieldings.com/nl/30x4m ... evend.html
Er blijft nog 20mm bodemplaat over om de hittebestendige koord op vast te nieten/ en of te kleven.
Volledig veilig zodat de bodemplaat niet te warm wordt.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door Erik » ma 30 jan 2023 08:01

@ Florence en refram:
Dank voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee. Ik ga experimenteren zodra het warm genoeg is om onder de caravan te gaan liggen!
Caravangroet,
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door iemand » ma 30 jan 2023 10:26

LIjkt me wel mooie kit. Als jij die nou eens gaat proberen.

Ik ben benieuwd.

Hoe hoe ga je de grote afstand (tijdelijk) overbruggen als dit kit nog niet is uitgehard ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Ruimte rondom Truma-kachel S 3004 opvullen?

Bericht door Erik » di 7 feb 2023 19:12

@ iemand: Erik, ik ben even uit de lucht geweest, zie nu net je reactie. Ik heb contact gehad met de dealer en die meldt dat de kit vrij stevig is. In een voeg van ca 7 mm zou het moeten blijven zitten. Ik ga het uitproberen zodra de buitentemperatuur wat aangenamer is. Ik laat je wel weten hoe het uitpakt!
Caravangroet, Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”