Onze ervaring met de camper in 2022.

Alles wat betrekking heeft op campers
Plaats reactie
Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 19:30

Beste mensen,

In het voorjaar hebben wij, na ruim 40 jaar 'caravannen', de stap genomen en hebben, in aanloop naar mijn pensioen, een nieuwe camper gekocht.
Het betreft een Carthago C-Tourer, 7.60 lang en max. gewicht 4500 kg.
Ik heb dit aankoopproces en de eerste ervaring reeds eerder beschreven
viewtopic.php?t=45705

Enkele forumleden hebben gevraagd verslag te doen van onze ervaringen.
Ik vertoef niet veel meer op dit forum omdat de affiniteit toch anders is geworden.
Eigenlijk best wel jammer want over het algemeen vond ik het altijd best gezellig en heb hier veel kennis opgestoken maar ook kunnen delen.

Dan mijn verslag:

Vanaf eind Maart tot begin November zijn we veel op pad geweest met de camper.
Vanaf het eerste moment beviel het uitstekend.
In April zijn we vertrokken naar Frankrijk en hebben hier een 20-tal overnachtingen gehad.
We keken wat vreemd tegen de camperplaatsen aan en kozen elke keer voor een ACSI-camping.
Onbekend maakt onbemind, zullen we maar zeggen.
Ik dacht ook dat je op camperplaatsen geen kampeergedrag mocht tonen en dus ook niet buiten mocht zitten of een luifel uitdraaien.
Vanaf het begin hebben we niet meer gebruik gemaakt van de toiletvoorzieningen op de camping.
We hebben een separate douche aan boord en konden ons goed redden. Dit hadden we tijdens de Coronaperiode wel geleerd!

Ik legde bij thuiskomst de vraag voor aan één van de campergroepen op Facebook, waar ik lid van ben.
Hier worden veel ervaringen gedeeld op het gebied van routes, camperplekken, techniek etc.
Het Camperforum, in de basis vergelijkbaar met dit forum, is niet mijn ding.

Ik kreeg op mijn vraag veel tips over het gedrag op camperplaatsen en waar je wel of niet om hoeft te denken.
Basis is een plek uiteraard schoon achter te laten en respect voor natuur en de mens.
Maar je mocht rustig je stoeltjes en tafel buiten zetten op de betaalde plekken. Een luifel uitdraaien is niet altijd toegestaan.

De camper heeft inmiddels ruim 15000 km gereden en we staan nu nooit meer op een camping...
M.a.w. we staan nu over het algemeen op prachtige plekken met veel rust en midden in de natuur.
Inmiddels is de camper voorzien van zonnepanelen, een Lithium (Super B) accu en een 2000 W omvormer.
We staan nog maar nauwelijks aan de walstroom al is zonneschijn hierbij wel een voorwaarde. Maar we kunnen gemakkelijk 3-4 dagen stilstaan.
We hebben 150 liter drinkwater aan boor en een 140 liter afvalwatertank.
Ik heb een extra toiletcassette gekocht zodat we ook op dat gebied even vooruit kunnen.

We zijn dus zeer tevreden met de genomen stap.
In februari begint het nieuwe seizoen vertrekken we naar Zuid-Spanje om van de lente te genieten.
Volgend najaar staat Griekenland in de planning en daar tussendoor mogen we ook graag in Nederland verblijven.

Ik wens jullie allen een gezond 2023 en veel veilige kilometers.

Vrgr Abve.
20221006_131801.jpg
20221017_092707.jpg
20221003_153748.jpg
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door SBerend » vr 30 dec 2022 19:39

Abve. Heel veel vakantieplezier met jullie camper. Je hebt gelijk. Vertrekken en geniet vooral. Het kan nu allemaal nog. Misschien komen de verhalen nog wel voorbij op dit forum.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Chris » vr 30 dec 2022 19:49

Heerlijk heerlijk....
Gewoon 500% genieten van het leven...
Doen !!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Diny » vr 30 dec 2022 19:52

Heel leuk dit positieve bericht te lezen!
En eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.
Jullie hebben een pracht van een camper, wat zou je nog meer willen blij.gif

Je ervaring met het Camperforum deel ik. En aangezien Facebook mij niet boeit stelde ik mijn vragen hier. En ook op campergebied kreeg ik puike antwoorden.

Geniet van jullie voertuig en laat zo nu en dan van je horen aub thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door PD » vr 30 dec 2022 20:33

Fijn dat het goed bevalt, Albert thumbup.gif
Het is zeker een compleet andere vorm van kamperen. Mis je de Disco toch niet af en toe knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 21:04

Diny schreef:
vr 30 dec 2022 19:52
Heel leuk dit positieve bericht te lezen!
En eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.
Jullie hebben een pracht van een camper, wat zou je nog meer willen blij.gif

Je ervaring met het Camperforum deel ik. En aangezien Facebook mij niet boeit stelde ik mijn vragen hier. En ook op campergebied kreeg ik puike antwoorden.

Geniet van jullie voertuig en laat zo nu en dan van je horen aub thumbup.gif
Dank je wel Diny!
Voor wat betreft Facebook begrijp ik wat je bedoeld. Maar er is een specifieke en heel actieve groep voor Carthago-camperbezitter waar oa veel over techniek wordt behandeld. En zo'n camper zit barstensvol met techniek. Ik heb dit jaar veel geleerd!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 21:05

SBerend schreef:
vr 30 dec 2022 19:39
Abve. Heel veel vakantieplezier met jullie camper. Je hebt gelijk. Vertrekken en geniet vooral. Het kan nu allemaal nog. Misschien komen de verhalen nog wel voorbij op dit forum.
Dank je. Ik zal m'n best doen😀
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 21:06

Chris schreef:
vr 30 dec 2022 19:49
Heerlijk heerlijk....
Gewoon 500% genieten van het leven...
Doen !!!
👍👍
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

lassche
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door lassche » vr 30 dec 2022 21:13

Wij hebben de overstap 8 jaar geleden gemaakt. En hebben dezelfde positieve ervaring.
We staan zelden op een camping, soms op een camperplaats maar meestal vrij. En daar genieten we het meest van. Al op heel veel prachtige plekken in diverse landen gestaan en overnacht.
Vrijstaan is in Nederland helaas nauwelijks meer mogelijk. Daarom doorgaans metéén de grens over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 21:31

[re.gif]

Fijn om te lezen Lassche!
Vrij staan is nog wel een dingetje voor mijn vrouw.
Cameratoezicht of een slagboom geeft haar toch een veiliger gevoel.
We maken echrer steeds vaker gebruik van de app Park4Night en het is een kwestie van gewenning.

Maar camperplaatsen vinden we nu ook leuk.
Ik zoek meestal de plekken met weinig voorzieningen. Die zijn vaak rustiger omdat de buscampers veelal plekken met toilet en douche zoeken.

En Nederland... je kunt hier prachtig fietsen en dat vinden we ook fijn. Soms zijn we maar 1 nachtje weg en soms vaker. Dit is afhankelijk van de weersvoorspelling.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » vr 30 dec 2022 21:40

PD schreef:
vr 30 dec 2022 20:33
Fijn dat het goed bevalt, Albert thumbup.gif
Het is zeker een compleet andere vorm van kamperen. Mis je de Disco toch niet af en toe knipoog.gif
Ha PD!
Ja, ik mis de Disco soms wel op momenten dat je eigenlijk 4x4 wielaandrijving nodig hebt en dan liefst ook met de low gear.
In November zat ik bijna vast in Slovenië. De ondergrond was zacht en ik had te weinig rekening gehouden met de 4 ton zware camper. Dit was één van de nuttige leermomenten 😉

Maar de Mercedes Sprinter is ook een topper. Je zit nog een stukje hoger en de 9-traps automaat is geweldig. Bovendien een sterk koppel en veel power.

Maar jij zult ook nog wel tevreden zijn met je combinatie, toch?
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door PD » vr 30 dec 2022 21:49

[re.gif]
Ja ons setje bevalt Top, zeker met de Disco-5 thumbup.gif
Mochten we ooit over gaan naar een camper (in ons geval ook > 3,5 ton) dan hoop ik de LandRover erbij te kunnen houden knipoog.gif Met dit merk hebben we toch wel een speciale klik knipoog.gif Wellicht nog eens het nieuwe model Defender.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

lassche
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door lassche » vr 30 dec 2022 21:57


Abve schreef:[re.gif]

Fijn om te lezen Lassche!
Vrij staan is nog wel een dingetje voor mijn vrouw.
Cameratoezicht of een slagboom geeft haar toch een veiliger gevoel.
We maken echrer steeds vaker gebruik van de app Park4Night en het is een kwestie van gewenning.

Maar camperplaatsen vinden we nu ook leuk.
Ik zoek meestal de plekken met weinig voorzieningen. Die zijn vaak rustiger omdat de buscampers veelal plekken met toilet en douche zoeken.

En Nederland... je kunt hier prachtig fietsen en dat vinden we ook fijn. Soms zijn we maar 1 nachtje weg en soms vaker. Dit is afhankelijk van de weersvoorspelling.
Wij zetten hem ook niet overal zo maar neer hoor. Maar in die 8 jaar hebben we 1 keer een vervelende situatie meegemaakt. En dat was juist op een plek waar je het helemaal niet zou verwachten, een kleine particuliere camperplaats in de Eifel.

P4N is inderdaad ook de app die wij gebruiken. Daarnaast gebruiken ook Campercontact van de NKC. Maar in die laatste staan alleen maar de officiële camperplaatsen. Voor vrijstaan is P4N het meest geschikt.

De trend is steeds meer voorzieningen en luxe op de camperplaatsen. Dat is aan ons ook niet besteed. Wij gebruiken alleen ons eigen sanitair. Maar daardoor verdwijnen er helaas wel steeds meer van die eenvoudige camperplaatsen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » za 31 dec 2022 11:11

[re.gif]

Inderdaad, veel mensen verlangen steeds meer faciliteiten.
Voor ons hoeft dit ook niet.

Buiten de door jou genoemde apps hoor ik ook veel van mede-camperaars mbt leuke overnachtingsplekken.
Verder zijn er verschillende Nederlanders en Duitsers die hun reizen op YouTube plaatsen, inclusief coördinaten.
Maar dat zul jij ook wel weten.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Ab » za 31 dec 2022 11:32

Heel herkenbaar jouw ervaringen. knipoog.gif
Onze ervaring is ook, dat je op veel leukere plekken terecht komt met een camper.
Maar dat is voor een groot deel ook persoonlijk.
En zelfs dat veranderd door de jaren heen best sterk.
Toen onze tieners nog meegingen gingen we naar totaal andere campings dan waar we nu soms terecht komen. Wat je niet eens een camping kan noemen soms.
Ook blijven we niet meer 14 dagen of langer op 1 plek.
Na 2 of soms 3 dagen gaat de reis weer verder.
Bij dit reisgedrag, waar regelmatig de overnachtingsplaats totaal niets aan voorzieningen hoeft te hebben, past een camper beter is ook onze ervaring.
De auto hebben we nog nooit gemist eigenlijk.
Wat wel een beetje de zorg was bij ons.
En ook de overgang naar camper best een vrij groot aantal jaren heeft tegengehouden.
Onterecht achteraf..maar dat moet je eerst ervaren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » za 31 dec 2022 12:22

[re.gif]
Niks aan toe te voegen, Ab.
Helemaal eens.
Het vreemde is dat wij in 2018, toen we een nieuwe tandemasser kochten, echt nagedacht hebben of wij niet over wilden stappen naar een camper.
We wisten zeker dat het niets voor ons was...

Het kan verkeren....
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

lassche
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door lassche » za 31 dec 2022 12:41


Abve schreef:[re.gif]

Verder zijn er verschillende Nederlanders en Duitsers die hun reizen op YouTube plaatsen, inclusief coördinaten.
Maar dat zul jij ook wel weten.
Klopt. Wij volgen er heel veel. Veel leuker dan 's avonds naar het reguliere tv-aanbod te kijkenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » za 31 dec 2022 13:56

[re.gif]
👍👍
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Ron » za 31 dec 2022 15:03

Ik kijk ook naar die YT filmpjes.
Dat maak mij duidelijk dat een camper (nu ) voor ons niets is.
Ik kijk meer voor de leuke en mooie plaatsen e.d waar ze komen.
Om ideeën op te doen voor onze caravan vakanties.
Het gaat tenslotte om kamperen , en hoe maakt niet uit.
Het is altijd leuk om te kijken. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Ron » za 31 dec 2022 15:06

Mijn collega staat nu met zijn camper ergens in de midden in het bos.
Geen camperplek of zo. (en het heeft niets met vuurwerk o.i.d te maken)
Dat vind hij gezellig , waar ik me weinig kan bij voorstellen met dit weer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Aviva » za 31 dec 2022 17:05

Heel leuk dat je hier na een jaar camperen je ervaring deelt.
Een goede keus voor jullie begrijp ik.

Mooi dat je een Cartagho camper hebt met een sprinter neus. Jos van Campingtrend rijd in een integraal ik vind die cabine erg lelijk. Terwijl de camper van binnen schitterend is.

Ik volg ook veel vloggers die camperen. Het lijkt mij een heerlijke oplossing als je langere tijd op reis gaat. Voor ons is dit nu nog niet aan orde met opgroeiende kinderen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

lassche
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door lassche » za 31 dec 2022 18:48

Kinderen, zowel jong als opgroeiend vinden het meestal fijn om langere tijd op één plek te staan. Dat is ook onze ervaring. Ze sluiten vriendschappen op de camping en dan kan het niet lang genoeg duren.

En dan is een auto-caravancombinatie veel praktischer dan een camper. Wij hebben ook 20 jaar op die manier onze vakanties doorgebracht. En daar kijken we nog steeds met heel veel plezier op terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Ab » za 31 dec 2022 18:56

Ja, dat klopt.

Ik vond een tussenweg ooit..een pickuptruck met een afzetunit.
5 slaapplaatsen onderweg..Wel wat krap, maar het ging.
Erachter hing een boottrailer.
Met ook 2 slaapplaatsen in de boot. Voor vriendjes/vriendinnetjes
Op de camping ging de unit op de grond..met een grote voortent, en een zelfgenaaide achtertent eraan.
Onze dagen brachten we hoofdzakelijk op zee door, tussen de Kornati eilanden in Dalmatie.
Snorkelen, zwemmen, waterskiën, banaan of band achter de boot, en veel heel simpele restaurantjes met superverse vis op verder bijna onbewoonde eilandjes of mooie baaitjes.
Mooie herinneringen, onze kids doen nu weer hetzelfde met hun eigen kids. knipoog.gif
Alles heeft zijn tijd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Onze ervaring met de camper in 2022.

Bericht door Abve » zo 1 jan 2023 19:52

Aviva schreef:
za 31 dec 2022 17:05
Heel leuk dat je hier na een jaar camperen je ervaring deelt.
Een goede keus voor jullie begrijp ik.

Mooi dat je een Cartagho camper hebt met een sprinter neus. Jos van Campingtrend rijd in een integraal ik vind die cabine erg lelijk. Terwijl de camper van binnen schitterend is.

Ik volg ook veel vloggers die camperen. Het lijkt mij een heerlijke oplossing als je langere tijd op reis gaat. Voor ons is dit nu nog niet aan orde met opgroeiende kinderen.
Dank je wel.
Jos Mark van Campingtrend heeft inderdaad de beschikking over een Carthago C-tourer en mag deze een jaar lang testen.
Hij plaatst zijn bevindingen op YouTube en heeft een groot aantal voor
Voor de geïnteresseerden hierbij een link naar deze vlog: https://youtu.be/khoexS07cw4


Het is exact hetzelfde type als de onze maar dan een integraal.
Wij hebben voor een half-integraal gekozen omdat wij die gewoon ook veel mooier vinden.
Maar een integraal heeft zeker zijn voordelen. Het is dan de afweging wat voor jou het belangrijkste is.
Ik wil niet een camper die ik niet mooi vind maar dat is uiteraard aan een ieder.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Plaats reactie

Terug naar “Campers”