Toch nieuwe auto…
Toch nieuwe auto…
Sommige van jullie weten dat ik erg te spreken was over de Renault Clio estate . Ik had deze gechipt en hij trok de caravan voortreffelijk ( tegen veel verbazing van sommigen ) en zolang ik maar de dakkoffer gebruikte om meer gewicht te creëren was ook op dat punt geen probleem…
Waarom dan toch een andere auto ? Nou helaas heeft de Clio 1 klein minpuntje als gezinsauto namelijk ; hij is te klein met 2 kids en hond is het voor niet echt comfortabel en vooral de vrouw zat met de knieën tegen het Dashboard, niet echt lekker als je richting Italië ofzo rijd,
Dusss wat is het geworden ; een Renault megane estate 1.3 uit 2018 met de zelfde opties als ik had op de Clio ; climatic , stoelverwarming, pdc met camera, Apple AirPlay enzo enzo.
Woensdag is de grote dag want er moest nog een trekhaak op gemonteerd worden .
Ik verwacht geen problemen met het trekken van mijn caravan. De auto heeft meer pk en koppel (240nm tegenover 180 nm ) en hij mag op papier 1700kg trekken . Vind ik zelf veel en er zou dan ook Max 1300 kg aan hangen . Het is wel handig want ik had de caravelair terug gezet naar 1200 kg ivm de Clio . Ook wel fijn gevoel dat ik nu niet de Max ga trekken zoals bij de Clio het geval was.
Nog 1 vraag ; iemand die weet waar ik dat kan doen ? Gewicht weer terug zetten , heeft de dealer destijds voor me gedaan .
Nog even wat foto’s uiteraard ;
Waarom dan toch een andere auto ? Nou helaas heeft de Clio 1 klein minpuntje als gezinsauto namelijk ; hij is te klein met 2 kids en hond is het voor niet echt comfortabel en vooral de vrouw zat met de knieën tegen het Dashboard, niet echt lekker als je richting Italië ofzo rijd,
Dusss wat is het geworden ; een Renault megane estate 1.3 uit 2018 met de zelfde opties als ik had op de Clio ; climatic , stoelverwarming, pdc met camera, Apple AirPlay enzo enzo.
Woensdag is de grote dag want er moest nog een trekhaak op gemonteerd worden .
Ik verwacht geen problemen met het trekken van mijn caravan. De auto heeft meer pk en koppel (240nm tegenover 180 nm ) en hij mag op papier 1700kg trekken . Vind ik zelf veel en er zou dan ook Max 1300 kg aan hangen . Het is wel handig want ik had de caravelair terug gezet naar 1200 kg ivm de Clio . Ook wel fijn gevoel dat ik nu niet de Max ga trekken zoals bij de Clio het geval was.
Nog 1 vraag ; iemand die weet waar ik dat kan doen ? Gewicht weer terug zetten , heeft de dealer destijds voor me gedaan .
Nog even wat foto’s uiteraard ;
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Toch nieuwe auto…
Veel plezier met de Megane. Gewicht aanpassen van de caravan kun je via de RDW doen. Volgens mij kunnen ze herleiden wat het originele gewicht was obv kenteken en chassisnummer.
https://www.rdw.nl/particulier/formulie ... nhangwagen
https://www.rdw.nl/particulier/formulie ... nhangwagen
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd met de Megane. De 1700 is inderdaad teveel. Het terugzetten van gewicht gaat volgens mij ook inderdaad via RDW.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Toch nieuwe auto…
Kijk even op je kenteken pasje van de hut.
Als daar 1300kg staat is het via de RWD simpel terugzetten van het oorspronkelijke gewicht.
Gewoon on-line te doen... kostte mij destijds iets van 60 euro.
Als daar 1300kg staat is het via de RWD simpel terugzetten van het oorspronkelijke gewicht.
Gewoon on-line te doen... kostte mij destijds iets van 60 euro.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeli’t!
Er is trouwens meen ik ook nog zoiets als te lage trekhaken en Méganes.
Misschien even zoeken op forum
Er is trouwens meen ik ook nog zoiets als te lage trekhaken en Méganes.
Misschien even zoeken op forum
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Toch nieuwe auto…
Volgens mij was dit een probleem bij de vorige model Megane ,
Maar ik zou het woensdag wel gaan zien
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd!
Mooie upgrade hoor Heel veel plezier ermee
Mooie upgrade hoor Heel veel plezier ermee
Groetjes,
Monique
SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023
Monique
SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023
Re: Toch nieuwe auto…
Mooie trekker
En de hut kan je via RDW gewoon op gewone gewicht terugzetten als de Alko as het toelaat. Mijn Caravelair is op papieren manier opgewaardeerd naar de de 1200kg as, en mag volgens Alko. Terugkeuren is 5 minuten werk en aftikken vabn =/- €60 :P
Veel plezier met je aanschaf.
PS. Mijn Clio gaat naar Dekker Motorsport voor een anabolenkuurtje , van 120 naar 140pk en 190NM naar 250NM (bij gelijke toerentallen).
En de hut kan je via RDW gewoon op gewone gewicht terugzetten als de Alko as het toelaat. Mijn Caravelair is op papieren manier opgewaardeerd naar de de 1200kg as, en mag volgens Alko. Terugkeuren is 5 minuten werk en aftikken vabn =/- €60 :P
Veel plezier met je aanschaf.
PS. Mijn Clio gaat naar Dekker Motorsport voor een anabolenkuurtje , van 120 naar 140pk en 190NM naar 250NM (bij gelijke toerentallen).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC 140pk Bose (oktober 2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd met je aankoop.El1989 schreef: ↑zo 4 dec 2022 20:19De auto heeft meer pk en koppel (240nm tegenover 180 nm ) en hij mag op papier 1700kg trekken . Vind ik zelf veel en er zou dan ook Max 1300 kg aan hangen . Het is wel handig want ik had de caravelair terug gezet naar 1200 kg ivm de Clio . Ook wel fijn gevoel dat ik nu niet de Max ga trekken zoals bij de Clio het geval was.
Nog 1 vraag ; iemand die weet waar ik dat kan doen ? Gewicht weer terug zetten , heeft de dealer destijds voor me gedaan .
Maar je hoeft een caravan op kenteken niet terug te zetten in verband met de trekauto. Zolang je zorgt dat hij onder de 1200 blijft, zit je met de Clio goed. Alleen voor het bepalen welk rijbewijs benodigd is wordt gekeken naar de maximum toegestane massa.
Trekgewicht van een Megane is inderdaad hoog, maar let er goed op dat Renault meestal rekent met een maximum massa van het samenstel. Dit houdt in dat je dan qua aanhanger en belading van de auto niet met allebei tegelijk aan de maximum massa mag komen. Met je huidige caravan zal dat geen probleem zijn.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Toch nieuwe auto…
Dus u heeft met een combinatie gereden die niet mocht.
Want de clio mag beladen nog maar een caravan trekken van 800 kilo volgens de papieren van de auto.
Want het is een Franse auto ivm samengesteld gewicht.
Alleen als de auto leeg is mag deze 1200 kilo trekken
Want de clio mag beladen nog maar een caravan trekken van 800 kilo volgens de papieren van de auto.
Want het is een Franse auto ivm samengesteld gewicht.
Alleen als de auto leeg is mag deze 1200 kilo trekken
Re: Toch nieuwe auto…
Je zou best gelijk kunnen hebben . Bij caravantrekker gaf die aan dat het zou moeten mogen en kunnen en die ervaring heb ik er ook mee. Nooit onveilig gevoeld
Bedankt ! Mijn ervaring met chippen is erg goed , vooral bij de 0.9 versie leek die ineens “bevrijd” reed zoveel soepeler en fijner
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Toch nieuwe auto…
Mooie auto, gefeliciteerd en veel plezier er mee!
Het probleem van een te lage trekhaak speelt volgens mij alleen bij de Mégane III, zelf heb ik er dus een hogere onder laten zetten. Ook heb ik er een setje versterkte veren van MAD onder laten zetten, dat vind ik echt een enorme aanrader. Franse auto's zijn va zichzelf meestal vrij slap in de veren (de III extreem), door een setje sterkere veren neemt de stabiliteit en het rijcomfort enorm toe
Het probleem van een te lage trekhaak speelt volgens mij alleen bij de Mégane III, zelf heb ik er dus een hogere onder laten zetten. Ook heb ik er een setje versterkte veren van MAD onder laten zetten, dat vind ik echt een enorme aanrader. Franse auto's zijn va zichzelf meestal vrij slap in de veren (de III extreem), door een setje sterkere veren neemt de stabiliteit en het rijcomfort enorm toe
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi (2014)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd met de aankoop! Ik heb beide auto's ook gehad. Ik ging van een Clio uit 2015 (verschrikkelijke auto om in te rijden, vooral ergonomisch!) Naar een Megane uit 2015 (veeeel beter dan de Clio) en uiteindelijk naar een Megane uit 2019. Qua caravantrekker waren die laatste meganes ongeveer vergelijkbaar denk ik zelf, maar die laatste mocht wel meer trekken.
In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken past Renault niet op ieder model dat beperkte treingewicht toe. Op mijn eerste megane (2015) was dat wél het geval; max trekgewicht was 1500kg, maar maximaal treingewicht kwam 200kg tekort. (dus die 1500kg mag alléén als de auto niet maximaal beladen is). Op mijn laatste megane was dat NIET het geval; het maximaal gewicht was gewoon 1700kg en het maximaal treingewicht kent daarbij geen beperkingen. Ik ga ervanuit dat dat voor de megane van TS dus ook niet het geval is want dat is hetzelfde type. Onbeperkt 1700kg trekken dus. Of dat een stabiele combi oplevert betwijfel ik, maar het mág wel!
Die laatste megane vond ik een prima auto. Niet te vergelijken met de Superb die ik nu heb natuurlijk, maar dat is dan ook geen eerlijk vergelijk.
Overigens had ik het "lage trekhaak probleem" op beide meganes; op drempels schuurde ik altijd met de dissel over de grond. Dat probleem heb ik met de huidige auto nooit gehad.
In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken past Renault niet op ieder model dat beperkte treingewicht toe. Op mijn eerste megane (2015) was dat wél het geval; max trekgewicht was 1500kg, maar maximaal treingewicht kwam 200kg tekort. (dus die 1500kg mag alléén als de auto niet maximaal beladen is). Op mijn laatste megane was dat NIET het geval; het maximaal gewicht was gewoon 1700kg en het maximaal treingewicht kent daarbij geen beperkingen. Ik ga ervanuit dat dat voor de megane van TS dus ook niet het geval is want dat is hetzelfde type. Onbeperkt 1700kg trekken dus. Of dat een stabiele combi oplevert betwijfel ik, maar het mág wel!
Die laatste megane vond ik een prima auto. Niet te vergelijken met de Superb die ik nu heb natuurlijk, maar dat is dan ook geen eerlijk vergelijk.
Overigens had ik het "lage trekhaak probleem" op beide meganes; op drempels schuurde ik altijd met de dissel over de grond. Dat probleem heb ik met de huidige auto nooit gehad.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd
Wel lekker dat je straks wat meer ruimte in de Megane hebt en waarschijnlijk ook nog weer een stabielere combinatie.
Veel veilige kilometers toegewenst!
Wel lekker dat je straks wat meer ruimte in de Megane hebt en waarschijnlijk ook nog weer een stabielere combinatie.
Veel veilige kilometers toegewenst!
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18
Re: Toch nieuwe auto…
Gefelciteerd met deze mooie auto! Wij rijden sinds vorig jaar ook in een Megane Estate uit 2019. Automaat. Echt een heerlijke trekkersauto. Trekt onze Dethleffs van 1350kg met gemak naar Oostenrijk.
Wij hebben gekozen voor de duurste optie trekhaak, de wegklapbare. Vanaf eerste gebruik het geld dubbel en dwars waard! Werkt eenvoudig en na afkoppelen caravan of fietsendrager klap je de trekhaak weg. En geen problemen met een te lage trekhaak of zo. Veel plezier met de eerste kilometers!
Wij hebben gekozen voor de duurste optie trekhaak, de wegklapbare. Vanaf eerste gebruik het geld dubbel en dwars waard! Werkt eenvoudig en na afkoppelen caravan of fietsendrager klap je de trekhaak weg. En geen problemen met een te lage trekhaak of zo. Veel plezier met de eerste kilometers!
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.
Re: Toch nieuwe auto…
Gefeliciteerd, prachtige auto. Zelf jaren eentje gehad uit 2011. Dat doorzakken is wel een dingetje ja, die Franse vering rijd als een tiet maar heeft het niet zo op wat gewicht aan de trekhaak.
Mocht het wel een probleem zijn: ik heb destijds een setje MAD veren er onder gezet voor ik meen 200 euro. Was alles mee opgelost.
Re: Toch nieuwe auto…
Iedereen bedankt
Als die wel te ver doorhangt laat ik er hulp veren onderzetten. Wat betreft de lage trekhaak ga ik ervanuit dat het met dit model opgelost is . Anders zorgen voor later
Als die wel te ver doorhangt laat ik er hulp veren onderzetten. Wat betreft de lage trekhaak ga ik ervanuit dat het met dit model opgelost is . Anders zorgen voor later
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Toch nieuwe auto…
Reactie op gemineye
Helaas is dit niet voor de Clio.
De nieuwe modellen V mogen zelfs nu maar 800 of 900 kilo trekken ipv de 1200 kilo die geld voor de Clio IV (model nr 4).
Maar die hebben nu ook geen treingewicht meer
De rest van de Renault stal? Geen idee!
Helaas is dit niet voor de Clio.
De nieuwe modellen V mogen zelfs nu maar 800 of 900 kilo trekken ipv de 1200 kilo die geld voor de Clio IV (model nr 4).
Maar die hebben nu ook geen treingewicht meer
De rest van de Renault stal? Geen idee!
Re: Toch nieuwe auto…
Je kunt het morgen zo maar even meten/controleren.
Bij Geheel lege auto dient een trekhaak kogelhoogte gemeten minimaal 38 tot ongeveer 46 cm * op een vlak wegdek te zijn.
* gemeten in/tot het hart van de kogel.
Kogeldruk dacht ik bij deze Renault 75 kg zie het plaatje met vermelding hiervan op de trekhaak ( met gedoogd 5% marge 78,5 kg bij (( sporadische) ) controle ) hierop.
Overige gewichten vind je naast de handleidingen op het plaatje vermeld meestal bij deuren/ deurstijlen inzake o.a. treingewicht etc.
Veel plezier van de mooie auto.
Re: Toch nieuwe auto…
Vandaag de auto opgehaald . Wat een heerlijke auto om in te rijden . Clio had ook alle opties dus daar niet veel verandering in maar wel kwa comfort .
Gelijk de hoogte gemeten van de trekhaak . Die is van de grond tot het hart van de kogel 42,5 cm en een maximale kogeldruk van 75 kg . Dus dat is dik prima
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)