Kras op plastic achterzijde Fendt

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door refram » zo 27 nov 2022 14:42

Erger je, je niet te erg in dat krasje? scratch.gif
Ook al is de caravan spiksplinternieuw, het is maar een caravan. Er zijn veel ergere dingen in het leven, gezondheid bijvoorbeeld.

Onze vorige camper was nog geen week oud toen ik er achteruit tegen een metalen profiel reed, gevolg lakschade op de bumper. Er stond nochtans een achteruitrijcamera op met sensoren die biepten, ik was uitgestapt om te kijken en dacht dat er enkel hoog gras was, verkeerd gedacht.
We hadden een allrisk verzekering, maar nooit gebruik van gemaakt. Een juiste sticker over de grote kras en klaar.
Dit maar als voorbeeld om aan te geven dat je krasje achteraan maar zo groot is als je ze zelf ziet.

Aangezien je zelf aangeeft dat je wel handig bent is dit toch geen probleem. Waarschijnlijk is de kras weg polijsten minder werk dan het op het forum te plaatsen. Geen mens die je achterwand van de caravan zo minutieus gaat inspecteren.

Mijn tip, een kwartiertje polijsten, de zaak vergeten en doorgaan met genieten van het leven. knipoog.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » zo 27 nov 2022 14:57

Nou… ik zou willen dat het zo simpel lag… alles ziet er bij mij gelikt uit en dat probeer ik graag zo te houden. Mijn auto’s, boot en caravan probeer ik als nieuw te houden.
Ik heb dit topic gestart met de vraag of het plastic door en door wit is, ivm met het polijsten.
Inderdaad wat je zegt, ik ga het opschuren en polijsten en daarmee is waarschijnlijk dat het een stuk minder opvalt..

De één plakt er een sticker over, de ander probeert het onzichtbaar te maken. Het paneel vervangen zie ik niet zitten (via de verzekering dan) die halve caravan moet weer uit elkaar voor dit krasje, dat gaat mij wel te ver..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Herr » zo 27 nov 2022 17:36

Zal wel goed komen dat schuren/polijsten, het is maar een klein stukje.

Mocht het niet naar je zin zijn… Dit deel is niet gekit.
Dit deel hangt vast met een klem en schroef bovenop de caravan (deze schroef heeft wel kit), verder zit er nog een bevestiging bij de handgreep.
Het verticale deel zit los in de pees bij de aluminium lijst. De pees aan de binnenzijde trek je er zo uit.
Het zou kunnen dat je de bumper ook iets moet kantelen omdat het verticale deel in de bumper haakt.

Begin bij handgrepen los maken, zitten met kleine inbus aan onderzijde.

Mocht de bovenkant van bumper los moeten, chroom kleurige lijst eraf (schroeven en klikken), lampen eruit, alle schroeven eruit. De bumper zit aan de onderzijde aan de caravanvloer gekit.

Ik heb de pezen in de aluminium lijst vervangen, je bent zo 4 uur verder….
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 nov 2022 18:19

Tuurlijk moet je dat repareren, zou ik ook doen, elk krasje of deukje is er één te veel.

@Refram,
Gezondheid heeft hier niets mee te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Paul C
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 mei 2022 09:21

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Paul C » zo 27 nov 2022 18:26

Ik lees hier meermaals dat de achterkant uit polyester is gemaakt. Dit klopt niet, gelukkig maar. Dat witte hoogwaardige plastic is (me dunkt) ABS (acrylonitril-butadieen-styreen). Net hetzelfde spul als waar Lego blokjes van zijn gemaakt. Kun je lassen of oplossen in methylethylketon en daarna mee plamuren.
Dit is gelukkig niet nodig bij deze schade. Belangrijk is dat het materiaal niet gelakt is maar uit zichzelf glanst als je het polijst. Net als Lego dus.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Ab » zo 27 nov 2022 22:13

Dat klopt. Geen polyester inderdaad. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JJG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 14:45

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door JJG » di 29 nov 2022 15:11

Als het ABS is kan het opgevuld worden en in kleur gespoten worden bij een schade hersteller.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » di 29 nov 2022 15:16

Ik denk dat je ten alle tijden wil voorkomen om ABS te gaan spuiten als het niet hoeft.... De laklaag is veel gevoeliger dan dat het ABS is.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

JJG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 14:45

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door JJG » di 29 nov 2022 15:20

stefertje schreef:
zo 27 nov 2022 12:43
Jekihero schreef:
zo 27 nov 2022 10:57
Waardeloos dit, zeker met een nagelnieuwe kar.

Ik zou een offerte vragen aan een autospuiter vaak valt die prijs best wel mee en hoef je je er in de toekomst niet meer aan te ergeren.
Mijn schoonzoon heeft in zijn oneindige ijver en onwetendheid de voorkant van de caravan ooit goed schoon gemaakt met een schuurspons. Dit werd voorbeeldig en redelijk voordelig door het schadebedrijf opgelost.

Ik verwacht niet dat jouw schade met polijsten acceptabel wordt juist mede omdat de caravan nog zo nieuw is. Maar wat een klote streek weer om andermans spullen zo te verruïneren en vervolgens geen verantwoordelijkheid willen pakken. Maar is dit niet verhaalbaar op de stalling? Die wordt toch betaald om op je spullen te passen en heeft dan ook die plicht.

Spuiten is een absolute no-go. Dit onderdeel is niet gespoten en wordt veel gevoeliger voor schades door het te gaan spuiten. Dit kost echt serieus meer dan 150 euro wat ik aan eigen risisco bij de verzekering uit moet geven.
Gevoeliger voor schades door de spuiten?? Wat een onzin; ABS is heel goed te spuiten met een moderne 2 K lak (waar eventueel een blanke 2K kras vaste toplaag over kan). Er zijn nieuwe vrachtauto's met een gespoten front van ABS (spiegelkappen, grille en bumper delen)
Laatst gewijzigd door JJG op di 29 nov 2022 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Morgoth » di 29 nov 2022 15:20

Hoe groot is dat krasje? Een centimeter? Is het middel niet erger dan de kwaal als je er aan gaat schuren en polijsten?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » di 29 nov 2022 15:22

Van boven naar beneden is het ongeveer 5 cm. Als ik er nu niets aan doe weet ik zeker dat het veel meer opvalt dan dat ik het met 2000 nat opschuur en daarna polijst.
Mijn eerste vraag wat das ook van wat voor materiaal dit is gemaakt en of het door en door kleur heeft.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

JJG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 14:45

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door JJG » di 29 nov 2022 15:28

stefertje schreef:
di 29 nov 2022 15:22
Van boven naar beneden is het ongeveer 5 cm. Als ik er nu niets aan doe weet ik zeker dat het veel meer opvalt dan dat ik het met 2000 nat opschuur en daarna polijst.
Mijn eerste vraag wat das ook van wat voor materiaal dit is gemaakt en of het door en door kleur heeft.
Als het met MEK of aceton verweekt is het ABS.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » di 29 nov 2022 15:31

JJG schreef:
di 29 nov 2022 15:20
stefertje schreef:
zo 27 nov 2022 12:43
Jekihero schreef:
zo 27 nov 2022 10:57
Waardeloos dit, zeker met een nagelnieuwe kar.

Ik zou een offerte vragen aan een autospuiter vaak valt die prijs best wel mee en hoef je je er in de toekomst niet meer aan te ergeren.
Mijn schoonzoon heeft in zijn oneindige ijver en onwetendheid de voorkant van de caravan ooit goed schoon gemaakt met een schuurspons. Dit werd voorbeeldig en redelijk voordelig door het schadebedrijf opgelost.

Ik verwacht niet dat jouw schade met polijsten acceptabel wordt juist mede omdat de caravan nog zo nieuw is. Maar wat een klote streek weer om andermans spullen zo te verruïneren en vervolgens geen verantwoordelijkheid willen pakken. Maar is dit niet verhaalbaar op de stalling? Die wordt toch betaald om op je spullen te passen en heeft dan ook die plicht.

Spuiten is een absolute no-go. Dit onderdeel is niet gespoten en wordt veel gevoeliger voor schades door het te gaan spuiten. Dit kost echt serieus meer dan 150 euro wat ik aan eigen risisco bij de verzekering uit moet geven.
Gevoeliger voor schades door de spuiten?? Wat een onzin; ABS is heel goed te spuiten met een moderne 2 K lak (waar eventueel een blanke 2K kras vaste toplaag over kan). Er zijn nieuwe vrachtauto's met een gespoten front van ABS (spiegelkappen, grille en bumper delen)
Laat ik het beter zeggen: Spuiten is een absolute no-go voor mij. Het onderdeel is af-fabriek niet gespoten dus gaat het nu ook niet. Mocht ik zoveel geld uit willen geven dat spuiten een optie is bel ik de verzekering en breng hem naar het schade bedrijf waar ze een nieuw plastic deel op mogen schroeven. Verder moet je een hele goede spuiter en kleur kiezen wil je geen uiteindelijk verschil gaan zien tussen het deel wat eronder niet gespoten is.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » di 29 nov 2022 15:32

[re.gif]
Thanks maar ik hoef het niet te testen met aceton, het is inmiddels bekend dat het ABS is.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Gerrie » di 29 nov 2022 18:53

Ik zou het er ook uit willen hebben, je gaat je er steeds meer aan storen. Wij hadden een caravelair waarbij men een zijwand niet goed op de pluggen in de vloer had gezet bij de bouw. Hierdoor was er een sterretje onder in de zijwand ontstaan. Had ik niet gezien bij aflevering. Tot ik het een keer op de camping zag zitten. Contact gehad met de dealer en die gaf aan dat een plaatselijke reparatie voor ons niet tot tevredenheid zou leiden.
Plaatselijk spuiten zou binnen een paar jaar verkleuren anders dan de rest. Hij heeft contact opgenomen met de fabriek. Resultaat was dat men de hele zijwand zou spuiten. Omdat ik hier ook niet gelukkig van werd en het me ook niet lekker zat met die plug en veel verdere problemen, hem ingeruild. De dealer kwam hier zelf mee. Toen wel de zelfde caravan gekocht en deze was naar volle tevredenheid. Maar ik zou het dus ook niet spuiten en het voorzichtig proberen te schuren en polijsten.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 17:15

Kleine update van de schade:
Vandaag even de tijd genomen om rustig de schade eens te gaan aanpakken.
In alle rust even alles voorbereid, afgeplakt en begonnen met nat 400 te schuren. Werkelijk met 10 bewegingen waren de krassen al nagenoeg weg maar zag je wel dat moest uitkijken om geen platte kant te krijgen op het stuk wat je schuurt. Het is in dit soort gevallen altijd schipperen tussen de grote van hetgeen je wil schuren om het netjes te houden. In mijn geval wou ik dit zo klein mogelijk houden en dus de boel rond de krassen afgeplakt.
Het viel me al op met 400 schuren dat het plastic heel zacht is en dus gelijk overgestapt op 2500 nat om de schuurkrassen eruit te halen, ook dit geen super makkelijk.
Hierna met de rotary polijstmachine van 3M met middel en fijn polijstpasta de glans terug gebracht... Niets meer van te zien, nouja... als je op je knieen gaat liggen en naar boven kijkt in het licht zie je nog iets heel kleins, maar ook dat je dus als het ware de boel een beetje plat hebt geschuurd.
Voor iedereen met die model fendt en krassen op het plastic zou ik echt aanraden dit op deze manier zeer simpel te fixen.

Zie hieronder het resultaat:
Bijlagen
IMG_7493.jpg
Eindresultaat
IMG_7492.jpg
Na het schuren
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Ron » do 29 dec 2022 17:32

[re.gif]
Netjes gedaan thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750


Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Herr » do 29 dec 2022 20:20

👍 Mooi, dat scheelt heel wat werk tov het paneel los halen.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 20:28

Precies dat! Wel ook goed om te weten dat het zo relatief eenvoudig te fixen is.... mocht je zelf nog een keertje er langslopen en een kras maken...
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Chris » do 29 dec 2022 21:20

Super gefixt....
JE kan zo een handeltje beginnen denk ik...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 21:23

Daar is niets in te verdienen Chris.... Ik was veel te snel klaar... :-)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door Chris » do 29 dec 2022 21:37

Je moet ook koffie drinken tussendoor he... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 21:38

Ooh ja... dat is waar... helemaal vergeten...
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Kras op plastic achterzijde Fendt

Bericht door nonblond » do 29 dec 2022 21:55

Blij voor je dat je het zo mooi hebt kunnen oplossen. Heel goed gelukt.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”