Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » do 24 nov 2022 21:41

Gefeliciteerd!

Maar oh jeetje je moet wel geduld hebben zeg :-(
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » vr 25 nov 2022 08:13

[re.gif] [re.gif]
Oops, 14 maanden bijna. Dat wordt geduldig wachten. Maar de auto ziet er goed uit.

Ik ben dan wel benieuwd hoelang het duurt voor mijn (volledig) elektrische stellantis auto die begin oktober is besteld geleverd wordt. Toen werd gezegd 8 maanden.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » za 26 nov 2022 19:38

Wat een levertijden tegen de tijd dat je nieuwe auto geleverd wordt is ie alweer ‘oud’ en ingehaald door de toekomstige stand der techniek


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Arthurj » zo 27 nov 2022 22:42

Dat soort levertijden overleef ik niet, blij dat ik een occasion heb aangeschaft, maximaal 4 weken wachten door aflevering en wat zaken die [extern] nog geregeld moesten worden. Maar de huidige levertijden, gaat hem bij niet worden.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gerrie » ma 28 nov 2022 10:00

Levertijden is niet normaal. Als je zoals ons gewend bent om elke twee jaar nieuw te rijden, kan je bij het ophalen van een nieuwe gelijk weer gaan praten over de volgende.
Zo kan je ook geen handel meer doen. Is voor ons als particulier en voor de dealer niet te doen. Denk dat we nu vooreerst langer met de auto gaan doen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 28 nov 2022 15:31

Een van de reden dat ik jong gebruikt ingevoerd koop wat bij de dealer voor de deur staat. Met 3 weken afgeleverd en rijden.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RichTrip » ma 28 nov 2022 16:53

We gaan het zien. Nog mooi een jaar door met de Octavia. Die bevalt eigenlijk ook prima en staat net op 90.000km. Bij iedere vorige leaseauto zou ik hebben gebaald dat het zo lang gaat duren. Nu eigenlijk niet....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » di 29 nov 2022 10:22

Gerrie schreef:
ma 28 nov 2022 10:00
Levertijden is niet normaal. Als je zoals ons gewend bent om elke twee jaar nieuw te rijden, kan je bij het ophalen van een nieuwe gelijk weer gaan praten over de volgende.
Zo kan je ook geen handel meer doen. Is voor ons als particulier en voor de dealer niet te doen. Denk dat we nu vooreerst langer met de auto gaan doen.
Helemaal mee eens. Het is toch eigenlijk te gek dat je b.v. 8 maanden of meer moet wachten op een nu gekochte auto. Je zit dan al ver in 2023 voordat je deze rijdt.
Overigens kun je je zo langzamerhand afvragen wat voor auto je volgend jaar of het jaar er op ( of juist niet meer ) gaat kopen.
Auto's met een hybride aandrijving wat zullen die in 2028/2029 als ze 5/6 jaar oud nog opbrengen.( je zit ook niet op torenhoge afschrijving te wachten.)

En zal je in die tijd denk ik staan voor een groot potentieel auto's in de keuze praktisch " gedwongen ".... of verstandig er aan doen te doen al over te gaan naar een ( dure ? ) EV.

Maar goed, .....misschien heb ik het helemaal mis.... mijn glazen bol kan nu eenmaal niet zover kijken. scratch.gif
Enne onze auto wordt nu 3 jaar oud en gaat nog vast 5-7 jaar mee.
En dan als het gegeven is zijn wij ver in de 80. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Bartjebart » di 29 nov 2022 10:46

Omdat er vanaf 2030 geen nieuwe benzine-auto's meer mogen worden verkocht, maar er nog wel steeds een volledige infrastructuur met tankstations zal zijn, verwacht ik dat benzine-auto's dan juist heel lang hun waarde vast gaan houden.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » di 29 nov 2022 11:57

Ik denk dat dan de infrastructuur dusdanig zal zijn dat er na 2030 veel tankstations waar je nog benzine kunt kopen aan de afbouw beginnen ( sterfhuis constructie) want de EV zal dan al een grote opmars in % % ( gaan) zijn in ons wagenpark.
En het is in die tijd wel niet iedereen gegeven een wallbox te hebben voor hun eigen stroomvoorziening dus zal dit nog wel invloed kunnen hebben. De huidige situatie is dat via zonnepanelen te hebben, kunnen vele dan een stuk goedkoper gaan rijden dan met benzine.

En inderdaad het is gissen nu ...maar wat zal de benzineprijs dan in 2030 per liter zijn.

We zitten nu onder de €2 per liter volgend jaar juli komt daar alweer 17 eurocent ( huidge korting) bij en wat wordt het de komende maanden?
Tsja, het blijft natuurlijk koffiedik dik kijken. Maar je kunt ook niet meer wegkijken van wat de komende tijd gaat brengen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door deusjevo » di 29 nov 2022 12:09

[re.gif]
Voor dat voordelig laden met eigen zonnepanelen wordt er vast een creatieve oplossing gevonden, je denkt toch niet dat ze zo’n inkomstenbron links laten liggen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door workel » di 29 nov 2022 12:17

[re.gif]
Ben ik niet met je eens, benzine zal er zeker in de huidige vorm blijven. Tankstation houders zie in niet als een innovatieve club, die hebben ook veel te lang gewacht met laadpalen. Zijn links en recht is gehaald door de Fasnet boys.

Zolang de aanschaf van een elektrische auto fors duurder is dan een benzine auto zie ik jan met de pet niet snel overstappen, verwacht dat er richting 2030 nog wel eens meer benzine auto verkocht kunnen gaan worden, onder het motto tis de laatste nieuw in de oude vorm.

Je beeld dat je schets dat thuis opladen met eigen zonnepanelen je kilometerprijs goedkoper is dan benzine verwacht ik ook zeker niet. Lees maar op het forum, de hybride gebruikers laden de auto onderweg ook vaak op dat zal tegen een commercieel kwh prijs zijn gezien de hoge energieprijzen (van nu).
Niet iedereen heeft een grote woning waar en het huidige verbruik en de auto mee afgedekt kan worden, 8 van de 10 komen te kort, lees te klein dak.

Zakelijk is het nu aantrekkelijk om een een hybride te rijden ivm lagere bijtelling dat gaat er ook stapsgewijs vanaf, kan ook zo zijn dat er dan een switch gemaakt word naar meer benzine auto's

Ik verwacht maar zo dat gezien de huidige economische situatie (in NL) waar wij inzitten en hogere rentes dat onze klimaat ambities 2030 zeker niet gaan halen, dat gaat nog wel een paar jaar extra kosten. Waterstof en stikstof zijn zeker alternatieven die je niet uit moet vlakken.

Als je stappen wil maken qua klimaat en vervoer zal je e.a Europees moeten regelen en niet als NL het beste jongetje van de klas willen zijn over de rug van ons.

Kortom gaat een interessante ontwikkeling worden.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » di 29 nov 2022 12:51

De prijs van snelladen is niet echt interessant om veel rekening mee te houden. Natuurlijk is dat duur, want de infrastructuur ervoor is duur. Maar in de praktijk gebruik je dat echt nauwelijks. Een EV laad je op bij gelegenheid, dus sowieso elke nacht. Een EV heeft dan weliswaar maar een actieradius van bijvoorbeeld 400km, maar dat is wel ELKE DAG 400km. Het enige moment waarop dat een probleem vormt is bij echt lange ritten zoals bijvoorbeeld bij vakanties en natuurlijk bij het trekken van een caravan. Bij dat laatste scenario werkt het dubbelop want dat wil je EN veel kilometers rijden EN je verbruik is heel hoog.

Wat "jan met de pet" ook wil; zodra nieuw niets anders verkocht mag worden, dan volgt de tweedehandsmarkt vanzelf wel; die markt wordt vanaf 2034 ofzo overspoeld met EVs in plaats van ICE's. Iemand die dan een ICE wil zal daar echt wat meer moeite voor moeten doen door hem bv te importeren of een oudere auto voor lief te nemen. Ik verwacht zelf eigenlijk niet dat de prijs van een ICE dan instort, ik verwacht zelf eigenlijk dat de kans net zo groot is dat het een "schaars goed" zal worden. In 2029 verwacht ik zelf ook een piek in het aantal verkopen van ICE's, net zoals we dat bv eind 2015 hebben gezien omdat op 1-1-2016 de 14% bijtelling voor ecodiesels kwam te vervallen. Ik denk zelf ook dat we de klimaatdoelen van 2030 helemaal niet gaan halen. Daar komt nog wel uitstel want die ambitie is om verschillende redenen niet realistisch. Toch ben ik blij dat de druk wordt opgevoerd, want anders zouden we ook 2035 zeker niet halen.

[re.gif]
Er staan er paar onjuistheden in je post denk ik;
- hybride gebruikers laden in de praktijk echt nauwelijks onderweg op vermoed ik. Ik rij zelf ook hybride en dat zie ik echt nooit iemand doen. Snelladen kan met de meeste hybrides bij mijn weten niet eens. (Bij de mijne in ieder geval zeker niet)
- Zakelijk is een hybride zoals ik die heb helemaal niet aantrekkelijk; de bijtelling is exact hetzelfde; 22%. Sterker; de cataloguswaarde van een hybride is vaak duidelijk hoger dan een benzine, dus je kunt qua bijtelling beter een benzine kiezen. Voor EV's is er wél een lager bijtellingstarief van 16%, maar dat geldt alleen voor de eerste 35.000 euro. Voor het bedrag daarboven geldt gewoon 22%. De meeste EV's zijn dusdanig duur dat de bijtelling in de praktijk helemaal niet echt goedkoop meer is, zoals vroeger wel het geval was.
- Waterstof is inderdaad een alternatief voor EV's, stikstof niet hoor scratch.gif


Ik hoop eigenlijk dat er ooit nog iemand komt met een soort PHEV op waterstof. Zodat je gewoon dagelijks kunt opladen en een range hebt van bv 200km, en voor al het meerdere je waterstof kunt gebruiken als range extender. Dan gebruik je de erg dure waterstof alleen als het echt nodig is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door RichTrip » di 29 nov 2022 17:04

[re.gif]

Een PHEV is inderdaad duurder door de bijtelling, maar in mijn geval betaal ik minder eigen bijdrage als ik een PHEV kies. Ook is een benzine nu duurder in de lease en dat levert alleen al weer meer extra eigen bijdrage op (meer overschrijding lease budget).

Al met al is een PHEV voor mij dan eigenlijk net zo duur als een benzine auto, maar dan heb ik wel meer vermogen en koppel (mooi met de caravan), een automaat en electrisch rijden in en rondom het dorp.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » ma 5 dec 2022 15:34

Zomaar wat leesvoer op deze sombere dag .... een weetje o.a. voor de Plug-in Hybride rijders.
Zie ook eventueel Lees ook

Link
https://www.hln.be/mobiliteit/zo-rijd-j ... ~a72051d1/

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » di 6 dec 2022 00:27

Hebben niet alle plug-in hybrides gewoon een knopje waarmee je alleen de verbrandingsmotor kan inschakelen? Bij een MEHV is dat waarschijnlijk van minder toegevoegde waarde, maar voor de PHEV is is uiterst zinvol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Bartjebart » di 6 dec 2022 06:59

Niet per se voor het inschakelen van de verbrandingsmotor, maar in mijn geval wel een Power knop. De verbrandingsmotor blijft aan, maar er gebeurt dan meer; motor blijft hoger in de toeren, schakelen gaat strakker en elektromotor wordt als powerboost ingezet.
De hogere toeren zijn ook nuttig voor het rijden met de caravan, het schakelen is dan wat minder prettig met zware last.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » di 6 dec 2022 18:10

Xecto schreef:
di 6 dec 2022 00:27
Hebben niet alle plug-in hybrides gewoon een knopje waarmee je alleen de verbrandingsmotor kan inschakelen? Bij een MEHV is dat waarschijnlijk van minder toegevoegde waarde, maar voor de PHEV is is uiterst zinvol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet niet of álle PHEV's het hebben maar mijn Skoda wel. Ik moet wel zeggen dat dat iets minder makkelijk werkt dan je misschien zou hopen, dus ik zou het best snappen dat er veel mensen zijn die denken laat het maar mooi zitten.
Wat ik bijvoorbeeld kan doen is via het menu een minimaal laadniveau van de accu instellen en als ik die op 100% instel dan zal de brandstofmotor dus continu gaan draaien, want je geeft immers aan dat hij geen elektrisch vermogen mag gebruiken. Wat ik óók kan doen is middels een knop naast de pook de "sport" stand kiezen. Dit resulteert in een (bijna) altijd draaiende benzinemotor, een stugger onderstel, zwaarder sturen en een continu opladende accu (volgens mij blijft die dan altijd zo'n 50% gevuld ofzo)

Als je de auto gewoon zijn gang laat gaan dan zal de auto altijd elektrisch wegrijden en dan zul je regelmatig een koude start op bv de snelweg mee maken op het moment dat de accu leeg is. En dat kan met een beetje pech ook gerust met echt veel toeren zijn, bijvoorbeeld omdat je net in wilt halen of in wilt voegen. VAG kan volhouden wat hij wil; dat lijkt me echt niet goed voor de motor. Nou heb ik een lease auto maar ik probeer er wel lief voor te zijn. Ik probeer dus eigenlijk zo'n koude start te voorkomen door bv juist op brandstofmotor het dorp uit te rijden en pas later in de rit op elektrisch over te schakelen.
Overigens; ik vermoed dat een koude start terwijl je 100 op de snelweg rijdt helemaal niet echt heel spannend hoeft te zijn, want de auto vraagt dan weinig vermogen en de motor draait helemaal niet veel toeren. Het gevaar zit hem erin dat de brandstofmotor wordt ingeschakeld omdat je net gas geeft op dat moment en dan klapt ie er gerust met 3500/4000 toeren in als je niet uitkijkt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 6 dec 2022 21:14

De kuga heeft 4 standen ,
Standaard auto rijdt elektrisch tot accu leeg raakt
Alleen elektrisch auto schakeld pas over op brandstofmotor als accu leeg is
Uitgesteld elektrisch auto houdt het accu niveau van dat moment minimaal gevuld dus rijdt op motor tot accu vulling weer oploopt door regeneratief remmen en zal dan elektrisch of gecombineerd rijden

Opladen, dan wordt de motor met hogere toeren draaiend gehouden en de accu opgeladen

Maar als de accu tijdens de rit leeg gaat zal dat nooit helemaal leeg zijn als dan de motor bijgenomen wordt hoeft die dus ook niet max te presteren zal dan nog steeds een elektrische ondersteuning hebben en de accu wordt ook gekoeld met koelwater dus lijkt me dat de motor al enigszins voorverwarmd is. Daarbij zijn de huidige gebruikte olieën zowel koud als warm van nagenoeg dezelfde dikte dus smering zal ook met koude motor niet veel slechter zijn dan met warme motor
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » di 6 dec 2022 21:22

Ieder merk heeft dat dus volledig op zijn eigen manier ingericht. Ik heb op de Q7 een knopje waar ik drie standen mee kan kiezen: elektrisch, hybride of batterij-spaarstand. Op basis van de kilometers in de navigatie kiest ie tussen de eerste twee, de laatste moet je altijd handmatig kiezen: dan gebruik je dus zo min mogelijk de accu en is in principe de dieselmotor aan. Dat gebruik ik dus bij een langere rit, als ik het laatste stuk provinciale weg opdraai voor de snelweg.

Wat betreft een sportstand, dat zit in de schakelinstellingen. Ik dacht echter dat een auto prima zelf de juiste versnelling weet te kiezen, ook onze vroegere A3 G-Tron met een 1.4 Tfsi op aardgas (CNG) had in de normale stand echt geen problemen met 1300kg caravan en ik heb ook nooit de behoefte gehad m in de sportstand te zetten.

Voor de huidige 3ltr V6 diesel is die sportstand alleen nuttig als je zeker wilt weten dat je mét caravan als snelste weg bent bij t verkeerslicht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » di 6 dec 2022 21:43

Ja die sport stand zorgt idd ook voor andere schakel instellingen. Maar bij een phev doet hij meer dan dat; alleen in die stand werken elektromotor en benzinemotor echt samen. In andere standen wisselen ze elkaar alleen af. In die sport stand laadt hij ook actief op om de accu vol te houden. Dat heeft dus ook als voordeel dat je met een druk op de knop snel de motor kunt starten want die gaat dan dus “automatisch” ook aan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 7 dec 2022 19:04

De kuga zet in de sport stand ook de brandstof motor aan en de elektrische motor als ondersteuning verder trekt de auto hoger in de toeren als je meer gas geeft ook vindt ik dat de stuurbekrachtiging wat anders reageert
Vooral met de caravan een voordeel dat de accu niet zo snel leeg is

In de eco stand remt ie het hardst af met de regeneratie en reageert het rustigst op het gaspedaal.

Zo heeft elk merk dus zijn eigen ideeën
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » wo 7 dec 2022 19:53

Dat is zeker waarheid als een koe: bij die van mij werkt in hybride stand áltijd de elektromotor mee als ondersteuning voor de dieselmotor: het vangt de piekjes van het vermogen op. Als ik vermogen over heb wordt de accu altijd bijgeladen.

De constructie is natuurlijk ook wezenlijk anders bij elk merk: bij de Q7 zit de e-motor dacht ik op de plek van t vliegwiel. Ook als ik volledig elektrisch rijd, zijn alle 4 de wielen aangedreven en worden alle 8 versnellingen gewoon gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » wo 7 dec 2022 22:04

Dat is bij o.a. kia ook, de e-motor zit op de plek van de koppelomvormer, meer merken zullen deze vorm ook hebben.
Toch ben ik voorstander van fwd met de e-motor achter zoals bijvoorbeeld volvo XC60 en XC90.
Dan heb je minder last van de grenzen van de versnellingsbak.
Wat dan weer minder speelt bij modellen die ook een GT modelletje heeft met veel vermogen/koppel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Xecto » wo 7 dec 2022 22:13

Wat bedoel je dan met de grenzen van de versnellingsbak? Qua maximaal koppel? Zit bij de emotor op de achterwielen niet een begrenzing op de snelheid? Zou je bij normaal gebruik iets van beperkingen merken?

Ik duw 3,5t achteruit door de blubber gemakkelijker met de e-motor dan met de dieselmotor, daar is de versnellingsbak in ieder geval niet de beperking


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”