Floe systeem

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Floe systeem

Bericht door Micky » wo 23 nov 2022 11:48

[re.gif]

Ja, maar ik heb geen trumatherm, ik heb een primus vloeistofverwarming, waarbij het verwarmingswater door de boiler gevoerd wordt door een soort wisselaar, dat is een soort vistonnetje op de kant, dus er blijft altijd water onderin staan, maar het kan goed zijn dat dat helemaal geen kwaad kan omdat het systeem sowieso al gemaakt is tot onder de -40 graden, de boiler is dan ook een kunststof vat die in een schaal van islolatieschuim ligt, ik denk dat alles voldoende kan uitzetten, hier zie je hoe de tank eruit ziet, die ligt dan gewoon op zijn kant in een geïsoleerd huis wat je makkelijk kan openmaken
5313940_big.jpeg
5313940_big.jpeg (13.98 KiB) 1934 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 97
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Floe systeem

Bericht door Tabbertman54 » za 26 nov 2022 13:33

Hoi, Chris.
Veel keus had ik niet. Het was die tube van de racefiets of de binnenband van een tractor awhoea.gif
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Floe systeem

Bericht door Chris » za 26 nov 2022 13:55

Tja... dan is het geen kiezen of delen he... mrgreen.gif
Rondje fietsenmaker dan maar, en vragen om een lekke band.. blij.gif
Hij zal wel gek opkijken dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2519
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Floe systeem

Bericht door SBerend » za 26 nov 2022 14:43

Die krijgen wel vaker van die vragen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 97
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Floe systeem

Bericht door Tabbertman54 » za 26 nov 2022 18:16

[re.gif] Dat ga ik maar doen. Zo ben ik ook aan deze binnenband gekomen. Fijn weekend, iedereen!
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Floe systeem

Bericht door Musso53 » ma 12 dec 2022 17:22

Ik heb dit jaar een tubeless-ventiel (zonder binnenwerk) in combinatie met mijn accu-compressor gebruikt. De uitstroom beluchter moet er toch even uit om schoon te maken.
Bijlagen
20221212_164914.jpg
20221212_164914.jpg (35.02 KiB) 1718 keer bekeken
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Floe systeem

Bericht door Micky » ma 12 dec 2022 17:47

[re.gif]

dat is ook een mooie oplossing mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Floe systeem

Bericht door Chris » ma 12 dec 2022 20:24

Musso53 schreef:
ma 12 dec 2022 17:22
Ik heb dit jaar een tubeless-ventiel (zonder binnenwerk) in combinatie met mijn accu-compressor gebruikt. De uitstroom beluchter moet er toch even uit om schoon te maken.
Welke accu compressor heb jij Musso?

Ik heb net als Micky die Xiomi... ik weet niet of die wel voldoende "power" heeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Floe systeem

Bericht door Musso53 » ma 12 dec 2022 23:03

Ik heb de Makita DMP180Z 18V, 8,3 bar. Volgens specificatie heeft hij een luchtverplaatsing van 12 l/min. Dit is dus drukloos. Voor het doorblazen heb je vrijwel geen druk nodig. Per kraan (3) heb ik de compressor er ca. 1 minuut opgehad. Na het doorblazen even met de mond gecontroleerd en kon overal vrij doorblazen.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Floe systeem

Bericht door Chris » ma 12 dec 2022 23:38

Leuk idee om dat eens met een leeg ventiel te proberen.
Ik zal de spcs van mijn Xiomi eens probberen te achterhalen.... druk is zeker zat maar....... scratch.gif
Ventieltje is zo gevonden.....leuk projectje..
Thanx voor het idee. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Floe systeem

Bericht door Micky » di 13 dec 2022 10:23

[re.gif]

dat wil je echt even met kracht doorblazen anders blijft er nog veel water wachter, daar is die xiaomi niet geschikt voor....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Floe systeem

Bericht door PD » di 13 dec 2022 10:43

Ik vraag me hardop af of al deze moeite wel noodzakelijk is........

In de 15 jaar dat wij kamperen, heb ik de leidingen nog nooit doorgeblazen en ook nog nooit vorstschade gehad. De eerste 12 jaren stond de caravan dan in de winter in een onverwarmde stalling met toen nog een losse Truma 5 liter boiler.

Nu we inmiddels voor de 3e winter op rij op een winterplek staan, gebruiken we elk weekend het watersysteem wat we elke vrijdagmiddag vullen en elke zondagavond leeg laten lopen. Hiertoe openen we de aftapkraantjes bij de keuken en de vorstbeveiliging en aftapkraantjes bij de Truma Combi 6E (10 liter boiler), verwijderen we het pijpje in de verswatertank en laten we de keuken/badkamerkranen open staan (met uitgeschakelde voeding). In de afgelopen winters dat de caravan onbeschermd op de camping staat (en dus niet in een stalling) hebben we op deze wijze ook geen vorstschade gehad waaruit ik de conclusie trek dat onze maatregelen (zonder doorblazen) afdoende zijn. Dit terwijl we in de winter 2020-2021 bij afwezigheid toch ook temperaturen tot -15 C hebben gehad...

Er blijft vast water in de leidingen staan, maar die blijken voldoende flexibel om de uitzetting op te kunnen vangen. De beperkte hoeveelheid water die eventueel achterblijft in de vroegere Truma boiler en nu Truma Combi 6E geintegreerde boiler kon/kan uit ervaring blijkbaar ook geen kwaad... zolang de aftapkraantjes maar open blijven staan.

Ik moet er trouwens ook niet aan denken om in de winter elk weekend het leidingsysteem helemaal leeg te moeten blazen knipoog.gif

We hebben één keer een foutje gemaakt door de keukenkraan niet open te zetten; toen we op 09 januari 2021 (volgens de exif-info van de foto) bij de caravan kwamen, hing er een ijspegel aan de keukenkraan...... echter ook toen zonder vervolgschade (deze keukenkraan hebben we nog steeds) maar dat was mogelijk een mazzeltje, zie foto. De Nespresso die ernaast staat, pompen we overigens wel elk weekend leeg (functie op het apparaat):
Bijlagen
20210109_103602.jpg
09-01-2021
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Floe systeem

Bericht door Chris » di 13 dec 2022 14:39

Micky schreef:
di 13 dec 2022 10:23
[re.gif]

dat wil je echt even met kracht doorblazen anders blijft er nog veel water wachter, daar is die xiaomi niet geschikt voor....
Dat vermoeden had ik al....
Leuk idee maar ....helaas..


@ PD.
Het gaat mij niet zozeer om tot de laatste druppel...... ivm vorstschade... dat is 1 aspect.
Ook water wat achterblijft bederft...en als je dat per ongeluk toch consumeert ga je lekker vlot en heel vaak aan het werk op het Thetfort toilet.
Achtergebleven water is DE oorzaak van alg groei in leidingen.
Vroeger met de doorzichtige leidingen goed zichtbaar.. nu helaas niet meer.... maar t'is er wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Floe systeem

Bericht door PD » di 13 dec 2022 15:01

[re.gif]
Ook met een luchtpomp krijg je de leidingen zomaar niet droog, tenzij je gedurende lange tijd droge (evt. warme) lucht blijft doorpompen en met een aanzienlijk hogere druk en flow dan je bijv. met een fietspomp (pulserend) kunt realiseren.... met een flinke compressor kom je zeker wel een eind.

In de leidingen zal met een fietspomp oid altijd vocht achterblijven waar de gepompte (geblazen) lucht overheen strijkt zonder het achterblijvende laagje vocht te verplaatsen. Door elke keer je watersysteem tijdens het vullen door te spoelen zul je nooit bedorven water kunnen consumeren, mocht je dit laatste uberhaupt al doen. Water uit de caravankraan is voor ons uitsluitend voor de vaat, het wassen van onze handen en spoelen na tandenpoetsen. We drinken het niet en zetten er ook geen koffie/thee mee, daarvoor pakken we vers water.

Alggroei, mocht het al voorkomen, zul je dan ook niet voorkomen; daarvoor krijg je de leidingen niet voldoende (kruk)droog zonder genoemde flinke compressor. Doorspoelen en doelgeschikt gebruik van het water voorkomen "ellende". Volgens mij is er ook nog nooit iemand ziek geworden van water uit de caravankraan, al heb ik daar geen onderzoek naar gedaan kus.gif Beetje vergelijkbaar met die onnodige waterfilters die sommige fabrikanten inbouwen en vervolgens nooit gebruikt/gewisseld worden.

Maar van mij mag je lucht pompen hoor knipoog.gif Ik doe het alvast niet elk weekend in de winter ter voorkoming van veronderstelde vorstschade waar het in dit topic voornamelijk over gaat... (ook) daarvoor is het echt niet nodig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 961
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Floe systeem

Bericht door Rodo » di 13 dec 2022 16:57

[re.gif]
Mee eens. Truma zegt ook alleen aftappen. Leeg krijg je het nooit. Het beetje restant wat achterblijft kan bij vorst voldoende uitzetten. Zonder schade aan te richten. In al die jaren, soms met goede winters, nog nooit vorstschade gehad. Caravan staat onder een groot afdak in de buitenlucht bij een ex-boer, zonder verdere bebouwing in de omtrek. Wind heeft dus ook vrij spel.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Floe systeem

Bericht door Micky » di 13 dec 2022 19:13

@PD met een compressor heb je ook vochtige lucht, tenzij je er een droger tussen hebben zitten, ik heb dat niet en ik denk de meesten hier die zo'n ding hebben, hebben dat ook niet, jouw advies is wat mij betreft het enige juiste. Overigens drinken wij er ook niet van, exact zoals bij jullie, alhoewel ik er nog wel koffie mee durf te zetten en ermee te koken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

TFJ

Re: Floe systeem

Bericht door TFJ » di 13 dec 2022 19:51

PD schreef:
di 13 dec 2022 15:01
Beetje vergelijkbaar met die onnodige waterfilters die sommige fabrikanten inbouwen en vervolgens nooit gebruikt/gewisseld worden.
Zou me niks verbazen als juist die filters, indien nooit gewisseld, na verloop van tijd een mooie bron van ziekteverwekkers kunnen zijn [aschrik.gif]
Erger dan normale slangen die je goed kunt doorspoelen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Floe systeem

Bericht door Ron » di 13 dec 2022 20:59

Op de handleiding staat ook dat de filters max 3 of 6 maanden gebruik worden.
En ook maar eenmalig.
Voor de meeste mensen is dat niet haalbaar.
Gelukkig zit er ook een bypass.
En heb ik het filter ongebruikt verkocht aan iemand die hem wel ging gebruiken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Floe systeem

Bericht door Chris » za 17 dec 2022 22:20

Gewoon het water uit de caravankraan niet koud drinken.
Koffie of thee... kan nog denk ik..
Eten koken in water is zeker geen probleem.

Dorst.... gewoon flessen water...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Floe systeem

Bericht door Stigter » za 17 dec 2022 23:05

Onze caravan staat het hele jaar buiten.
Bij vertrek zet ik de aftapkraantjes naast de boiler open en doe de kranen open dan loopt het water uit de kranen.
Bij de stalling draai ik de aftapkraantjes weer dichten en klaar.

Nog geen problemen mee gehad.

Groet Arnold

Plaats reactie

Terug naar “Water”