Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Mijn CERS 30D uit de Avento is ondertussen 17 jaar oud dus ik dacht ik zal eens informeren naar wat onderhoud daarvoor kost. Na wat berichten gelezen te hebben hier op het forum schijnt dat nuttig te zijn na zoveel jaar.
Maar nou zit ik de denken; wat nou als dat onderhoud al gedaan is? Kan ik ergens aan zien of componenten al vervangen zijn, of juist aan vervanging toe zijn?
Maar nou zit ik de denken; wat nou als dat onderhoud al gedaan is? Kan ik ergens aan zien of componenten al vervangen zijn, of juist aan vervanging toe zijn?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Hierbij twee foto’s, even snel gemaakt. Hierop staan ook twee afgeknipte (?) draden waarvan ik niet weet waar die voor zijn. Alles werkt volgens mij prima.




Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
De eerste test die je zelf kan doen is ruiken...
Met je neus zo'n beetje IN de cers...
Ruik je een rotte eieren of een rotte vis lucht, dan ben je zeker aan de beurt.
Er zitten een aantal Elektrolitische condensatoren in.
En die dingen kunnen gaan lekken.... kunnen.
Van de CERS is dit een bekend fenomeen helaas.
Setje verse Elko's kosten je de kop niet... dat vervangen stelt ook niets voor.
Het kopen van de juiste vervangings condensatoren is vaak lastiger.... maar ja..daar zijn wel goede adresjes voor.
Mijn leverancier heeft duizenden en duizenden condensatoren liggen, zitten de juiste bijna zeker tussen.
Mja... of dat al eens gedaan is.... dat kan je denk ik alleen zien aan de soldeerverbindingen, of misschien een stickertje van het bedrijf die de vervanging deed...
OF was dat een andere reparatie..
Kortom... alleen inspectie kan je vertellen of er al eens nieuwe in zijn gekomen... maar die nieuwe kunnen er ook al 10 jaar inzitten..
Leuk he...da's nou elektronica... meten is weten...condensatoren die lekken verlopen ook meestal in waarde.
Die waarde kan ik meten... maar de inwendige weerstand van condensatoren, de z.g. ESR kan ik met mijn meters niet meten... deed ik altijd op mn werk.
Maar het vervangen van die dingen is minder werk dan al dat gemeet...
Chris
Met je neus zo'n beetje IN de cers...
Ruik je een rotte eieren of een rotte vis lucht, dan ben je zeker aan de beurt.
Er zitten een aantal Elektrolitische condensatoren in.
En die dingen kunnen gaan lekken.... kunnen.
Van de CERS is dit een bekend fenomeen helaas.
Setje verse Elko's kosten je de kop niet... dat vervangen stelt ook niets voor.
Het kopen van de juiste vervangings condensatoren is vaak lastiger.... maar ja..daar zijn wel goede adresjes voor.
Mijn leverancier heeft duizenden en duizenden condensatoren liggen, zitten de juiste bijna zeker tussen.
Mja... of dat al eens gedaan is.... dat kan je denk ik alleen zien aan de soldeerverbindingen, of misschien een stickertje van het bedrijf die de vervanging deed...
OF was dat een andere reparatie..
Kortom... alleen inspectie kan je vertellen of er al eens nieuwe in zijn gekomen... maar die nieuwe kunnen er ook al 10 jaar inzitten..
Leuk he...da's nou elektronica... meten is weten...condensatoren die lekken verlopen ook meestal in waarde.
Die waarde kan ik meten... maar de inwendige weerstand van condensatoren, de z.g. ESR kan ik met mijn meters niet meten... deed ik altijd op mn werk.
Maar het vervangen van die dingen is minder werk dan al dat gemeet...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
aha....kijk.... toppie..
Die zwarte potten... en effe verderop die blauwe denk ik.
Dit lijken de originele Elko's nog.
Ik zie er een stuk of 6 -7.
Zo te zien nu nog niet "bol" aan het staan....bol is heel slecht en die moeten vorige week er al uit..
Deze schreeuwen niet... maar lijken mij wel de oude nog.
wat die 2 afgeknipt massa draden zijn of waren??? geen idee.
Als je dit event zelf wilt gaan doen... kijk uit hoor, het is een dubbelzijdige print... misschien zelfs wel een z.g. multi layer... trek die oudee condensatoren er niet zo uit.... heel goed desolderen is belangrijk..
Die zwarte potten... en effe verderop die blauwe denk ik.
Dit lijken de originele Elko's nog.
Ik zie er een stuk of 6 -7.
Zo te zien nu nog niet "bol" aan het staan....bol is heel slecht en die moeten vorige week er al uit..
Deze schreeuwen niet... maar lijken mij wel de oude nog.
wat die 2 afgeknipt massa draden zijn of waren??? geen idee.
Als je dit event zelf wilt gaan doen... kijk uit hoor, het is een dubbelzijdige print... misschien zelfs wel een z.g. multi layer... trek die oudee condensatoren er niet zo uit.... heel goed desolderen is belangrijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ah dank Chris. Ik dacht misschien kan ik op de een of andere manier zien hoe oud die dingen zijn, aan een code ofzo.
Maar ik heb contact gehad met een firma in Almelo die ook reclame maakt met het reviseren van deze dingen, dus ik denk dat ik hem dan maar gewoon uitbouw en opstuur of heenbreng. Dan heb ik hem ook ruim voor het volgende kampeerseizoen weer terug. Zo vreselijk duur vond ik dat nou ook weer niet; het is meer het gedoe van het uitbouwen en heenbrengen enzo. Dan ga ik er maar van uit dat het zeker weten goed is voor de komende jaren!
Die twee losgeknipte draden vond ik ook een beetje vreemd. Ik kon niet ontdekken waar die dan heen zouden moeten leiden. Maar dat zal dan misschien ook wel blijken.
Ik beschouw het ook als een kwaliteit om je eigen beperkingen te kennen. Ik begin hier zelf maar niet aan. Nu doet ie het nog, maar dan vast niet meer.

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Almelo of Lettele... daar zit Electro Salland
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Salland denk ik...
Bekend met CERS.. klopt.
Beetje jammer is dat er van CERS nergens een schema te vinden is.
Ik heb van veel andere omvormers een schema... maar CERS werd afgeschermd, en dan krijg je niks los.
Of Salland ze heeft weet ik niet... maar ze hebben wel de ervaring.
Bekend met CERS.. klopt.
Beetje jammer is dat er van CERS nergens een schema te vinden is.
Ik heb van veel andere omvormers een schema... maar CERS werd afgeschermd, en dan krijg je niks los.
Of Salland ze heeft weet ik niet... maar ze hebben wel de ervaring.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Ook apart trouwens. Dit is een foto van mijn cers;

En dit is een online foto van een cers 30d;

Bij mij komen die kabels er nog uit die naar een kastje onder die omvormer gaan. (Omvormer vloerverwarming?) ook een 30d is dus niet per se altijd hetzelfde.

En dit is een online foto van een cers 30d;

Bij mij komen die kabels er nog uit die naar een kastje onder die omvormer gaan. (Omvormer vloerverwarming?) ook een 30d is dus niet per se altijd hetzelfde.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Kan zeker geen kwaad om de (bij hun bekende) elco's preventief te laten vervangen.
Dan is de voeding daarna weer als nieuw.
Vraag je de oude weer mee en gaan we daar de ESR eens van meten.
Als je de huidige elco's vooraf even markeert, met nummer, kun je naderhand mooi zien wat er vervangen is.
Dan is de voeding daarna weer als nieuw.
Vraag je de oude weer mee en gaan we daar de ESR eens van meten.
Als je de huidige elco's vooraf even markeert, met nummer, kun je naderhand mooi zien wat er vervangen is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 15070
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Zolang het werkt zou ik er niets aan (laten) doen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Als due Elko's gaan lekken dan komt er een verdomd gemeen zuur uit.
Ik heb totaal weggevreten printen gezien....dan ben je heel veel verder van huis dan nu een betrekkelijk voordelige servicebeurt.... met nieuwe elko's.
Ik ken apparatuur waar elke 7 jaar een complete set nieuwe elko's in gaan...en nog zijn ze wel eens te laat.
Dus heel dom is dit echt niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 15070
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Bij ons zitten ze in drives voor electro motoren van een paar megawatt, sommige ontplofte binnen een jaar en sommige gaan bijna onbeperkt mee.
De leverancier spreekt over werk uren voor vervanging, niet over jaren, bij een caravan zou dat bijna eeuwig zijn omdat die maar een “paar” uur per jaar werken.
Daarom zit er bij ons dan ook overal een uren teller op. 8000 uur per jaar is geen uitzondering.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De leverancier spreekt over werk uren voor vervanging, niet over jaren, bij een caravan zou dat bijna eeuwig zijn omdat die maar een “paar” uur per jaar werken.
Daarom zit er bij ons dan ook overal een uren teller op. 8000 uur per jaar is geen uitzondering.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Als de print in zo’n omvormer gewoon vervangbaar is dan zou ik ook jouw strategie gekozen hebben Jan. Don’t fix if it isn’t broken. Het probleem van die cers dingen is alleen; waar ga je een 1 op 1 vervanging vandaan halen? Die zijn er gewoon niet. En eigenlijk alleen daarom ben ik wat voorzichtiger.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Daarom m'n advies van doen. kheb al heel wat elco's gecontroleerd en vervangen.
Mooi dat hier een gespecialiseerd revisiebedrijf voor is.
Waarom doen...
Zou jammer zijn als je begin v/d vakantie komt 'stil te staan'.
Tja als je nou het hele jaar campeert.. heb je vanzelf in de gaten dat er instabiel gedrag is...
Maar herkennen als oorzaak blijft lastig, maar de 1e/koude start wordt steeds problematischer.
Een elco is een energiebuffer. En als die geleidelijk aan minder buffert, wordt je systeemgedrag beinvloed.
En dan ook nog afhankelijk van de temperatuur.
Tot het uiteindelijk zo 'erg' is dat de boel niet meer opstart.
Tja pas dan is het echt duidelijk.... aan het begin van je vakantie
Mooi dat hier een gespecialiseerd revisiebedrijf voor is.
Waarom doen...
Zou jammer zijn als je begin v/d vakantie komt 'stil te staan'.
Tja als je nou het hele jaar campeert.. heb je vanzelf in de gaten dat er instabiel gedrag is...
Maar herkennen als oorzaak blijft lastig, maar de 1e/koude start wordt steeds problematischer.
Een elco is een energiebuffer. En als die geleidelijk aan minder buffert, wordt je systeemgedrag beinvloed.

En dan ook nog afhankelijk van de temperatuur.
Tot het uiteindelijk zo 'erg' is dat de boel niet meer opstart.
Tja pas dan is het echt duidelijk.... aan het begin van je vakantie

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Ook ik heb in de MACH airspeed indicators van de Boeing 737's duizenden condensatoren vervangen.
En daar ging het niet over bedrijfsuren, maar over leeftijd van de capaciteiten.
En was dat 7 jaar... dan gingen ze eruit... kostte wat het kost, want een voedingsprint was duizenden euro's.
Ondank dat een setje condensatoren voor die dingen zo'n slordige $1200,- kostte.... dr uit met die dingen.
Niet te vertrouwen.
Condensatoren zijn eigenlijk een van de kwetsbaarste soort onderdelen.
En hoe gek ook, er zijn maar erg weinig merken die werkelijk goede condensatoren fabriceren.
Vroeger kon je Duitse apparatuur kopen die een beter soort condensatoren ingebouwd had ....er stond dan G-int op...een kwaliteits aanduiding.
Je gooit toch ook verse olie in je motor... dat is ook onderhoud.... dit ook.
En daar ging het niet over bedrijfsuren, maar over leeftijd van de capaciteiten.
En was dat 7 jaar... dan gingen ze eruit... kostte wat het kost, want een voedingsprint was duizenden euro's.
Ondank dat een setje condensatoren voor die dingen zo'n slordige $1200,- kostte.... dr uit met die dingen.
Niet te vertrouwen.
Condensatoren zijn eigenlijk een van de kwetsbaarste soort onderdelen.
En hoe gek ook, er zijn maar erg weinig merken die werkelijk goede condensatoren fabriceren.
Vroeger kon je Duitse apparatuur kopen die een beter soort condensatoren ingebouwd had ....er stond dan G-int op...een kwaliteits aanduiding.
Je gooit toch ook verse olie in je motor... dat is ook onderhoud.... dit ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Hier een link op google betreffende De leefsduur van een Elco
Genoeg leesvoer hierover !
Genoeg leesvoer hierover !
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Ja..in een caravan wordt het geen 85 graden..
En de uren dat de elco's gebruikt worden zijn relatief erg kort.
Als ze er goed uitzien..lekker laten zitten.
Gaan ze ooit kapot..het hele ding eruit en een Schaudt omvormer erin.
Die voldoet ook uitstekend. En is waarschijnlijk goedkoper dan een revisie van de Cers.
Mogelijk wat minder functies, maar heb je die nodig ?
Wat heb je meer nodig dan wat 12 volt ?
Die afgeknipte draden heb je ook nooit gemist..
En de uren dat de elco's gebruikt worden zijn relatief erg kort.
Als ze er goed uitzien..lekker laten zitten.
Gaan ze ooit kapot..het hele ding eruit en een Schaudt omvormer erin.
Die voldoet ook uitstekend. En is waarschijnlijk goedkoper dan een revisie van de Cers.
Mogelijk wat minder functies, maar heb je die nodig ?
Wat heb je meer nodig dan wat 12 volt ?
Die afgeknipte draden heb je ook nooit gemist..

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Dat klopt wel Ab; als ie stuk is kun je hem voor een Schaudt omwisselen. In mijn vorige hut heb ik dat ook gedaan; dat was alleen een domme omvormer die onderin de bankkast zat. Zo’n CERS is voor mijn gevoel dan toch wel iets anders. Dat is een slim ding die automatisch bijvoorbeeld omschakelt op de boord accu als je de stekker eruit trekt. Dat zit dan helemaal fraai geïntegreerd met een mooi display met tiptoetsjes. Hartstikke mooi allemaal. Het zou voor mijn gevoel afbreuk doen aan zo’n caravan als daar een aftermarket omvormer in gezet zou worden en zo’n display werkt dan bv niet meer.
Als het moet dan moet het, maar ik zou het het liefste origineel willen houden zo lang dat lukt.
Zo vind ik het zelf ook altijd heel jammer als mensen hun originele koelkast uit de caravan slopen en daar een 230V exemplaar in zetten. Het kan natuurlijk; maar doet naar mijn smaak afbreuk aan de hut. Datzelfde geldt dan bv voor het achteraf verwijderen van kachels of het vertimmeren van zithoeken, etc. Ik heb hem het liefst min of meer origineel. (Misschien heb ik alleen die kronkel in mijn hoofd hoor, dat zou goed kunnen)
Als het moet dan moet het, maar ik zou het het liefste origineel willen houden zo lang dat lukt.
Zo vind ik het zelf ook altijd heel jammer als mensen hun originele koelkast uit de caravan slopen en daar een 230V exemplaar in zetten. Het kan natuurlijk; maar doet naar mijn smaak afbreuk aan de hut. Datzelfde geldt dan bv voor het achteraf verwijderen van kachels of het vertimmeren van zithoeken, etc. Ik heb hem het liefst min of meer origineel. (Misschien heb ik alleen die kronkel in mijn hoofd hoor, dat zou goed kunnen)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Tja..je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is van automatisch overschakelen op de boordaccu.
Dat kan ook een nadeel zijn..
Maar je hebt wel gelijk. Origineel houden verdient ook mijn voorkeur. Tenzij een verandering een verbetering is.
Dat kan ook een nadeel zijn..

Maar je hebt wel gelijk. Origineel houden verdient ook mijn voorkeur. Tenzij een verandering een verbetering is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 8433
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Gemineye verwoordt het prima. Los daar van: ik zie het als preventief onderhoud.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Vandaag de cers in lettele gebracht. De extra kabels die aan mijn cers zitten blijken niet origineel en er is al eens iemand mee aan de knutsel geweest. Waarschijnlijk is de cers ooit stuk geweest en middels een externe 12V voeding gerepareerd. Dat zou ook de twee afgeknipte kabels verklaren.
Ik ga het wel horen wat de uitkomst is vermoed ik.
Ik ga het wel horen wat de uitkomst is vermoed ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Oeps....
Wat gaat dat worden.....
Wat gaat dat worden.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Mwah denk dat t meevalt hoor Chris. De cers is ooit al kapot geweest blijkbaar, en gerepareerd door er een externe 12V voeding aan te koppelen. Op zich is dat best netjes gedaan in dat geval. Ik vond het al vreemd dat mijn cers extra kabels had!
Dus dan zou ik zeggen; bekijk de status van dat ding, en waar nodig vervang gewoon de onderdelen zoals besproken. Dan bouw ik hem daarna weer op dezelfde manier terug in de hut en dan werkt het hopelijk nog jaren probleemloos.
Dus dan zou ik zeggen; bekijk de status van dat ding, en waar nodig vervang gewoon de onderdelen zoals besproken. Dan bouw ik hem daarna weer op dezelfde manier terug in de hut en dan werkt het hopelijk nog jaren probleemloos.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Dat hoop ik 10x voor je.
Want een PWM voeding, wat de CERS is, moet 100% perfect zijn om goed te "lopen" zoals dat gezegd wordt.
Die voeding maakt zelf een hoog frequente spanning die weer gedeeld wordt... simpel gezegd.
Als die hoogfrequente spanning niet exact op de goeie frequentie loopt is het erg lastig om na delen wel de goeie spanningen eruit te krijgen.
De 1e noodzaak is een goed schema met alle waardes van de componenent..... weertandjes, condensatoren, IC's etc etc.
Hij is in ieder geval bij Salland bij een goed adres...
Fingers crossed....
Want een PWM voeding, wat de CERS is, moet 100% perfect zijn om goed te "lopen" zoals dat gezegd wordt.
Die voeding maakt zelf een hoog frequente spanning die weer gedeeld wordt... simpel gezegd.
Als die hoogfrequente spanning niet exact op de goeie frequentie loopt is het erg lastig om na delen wel de goeie spanningen eruit te krijgen.
De 1e noodzaak is een goed schema met alle waardes van de componenent..... weertandjes, condensatoren, IC's etc etc.
Hij is in ieder geval bij Salland bij een goed adres...
Fingers crossed....

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe kan ik zien of mijn CERS 30D aan onderhoud toe is?
Hm maar hij deed het goed voordat ie weg ging. Dus het kán wel! ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF