Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Zit met een vraag , rij nu een Mercedes glc coupe met een tweeliter turbo 214 pk met een kleine elektromotor van 14 pk waar je weinig van merkt natuurlijk, in 2023 komt er een nieuwe glc uit die overigens dezelfde motor heeft als het huidige model , en een plug-in hybride met een electro motor van 90 kw bij elkaar zo een 333 pk zolang de accu meewerkt
De vraag heeft het zin zo een plug in hybride aan te schaffen heeft een acceleratie van 125 km kan natuurlijk ook verdeelt worden over de afstand , maar gebruik deze wagen uitsluitend voor vakantie dus bijlade op campings is denk ik wat lastig een ander dingetje hij is zwaarder en een kleinere benzine tank inhoud voor de andere kant hij is niet echt veel duurder , dus dat is geen belemmering , de inruil zal beter zijn over een paar jaar , maar blijf ermee zitten heeft het zin
De vraag heeft het zin zo een plug in hybride aan te schaffen heeft een acceleratie van 125 km kan natuurlijk ook verdeelt worden over de afstand , maar gebruik deze wagen uitsluitend voor vakantie dus bijlade op campings is denk ik wat lastig een ander dingetje hij is zwaarder en een kleinere benzine tank inhoud voor de andere kant hij is niet echt veel duurder , dus dat is geen belemmering , de inruil zal beter zijn over een paar jaar , maar blijf ermee zitten heeft het zin
Met Kabe royal 520 xl ks .2020 en Mercedes GLC coupe AMG .2020 met luchtvering thule 6300 en EP levelsysteem , Verona luifel .en ATC.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Of het zin voor een ander heeft weet ik niet, voor ons is gebruik hiervan ideaal.
Wij hebben de afgelopen 12 maanden ruim 5.000 km elektrisch gereden en bijna het dubbele met caravan op benzine. We hebben daarmee ong. 600 kg CO2 minder uitgestoten
Onze elektrisiche actieradius is gemiddeld 45 km afhankelijk van de temperatuur en rijstijl.
Een bijkomend voordeel van (deze) hybride is het klimaatprogramma. Nooit meer krabben bij vorst en nooit meer in een hete auto stappen is een grote luxe.
Wij hebben de afgelopen 12 maanden ruim 5.000 km elektrisch gereden en bijna het dubbele met caravan op benzine. We hebben daarmee ong. 600 kg CO2 minder uitgestoten
Onze elektrisiche actieradius is gemiddeld 45 km afhankelijk van de temperatuur en rijstijl.
Een bijkomend voordeel van (deze) hybride is het klimaatprogramma. Nooit meer krabben bij vorst en nooit meer in een hete auto stappen is een grote luxe.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Het heeft zin als je de elektrische actiradius ook daadwerkelijk kunt gebruiken. En je niet teveel voor electriciteit betaald..
Het is dus iets wat je alleen zelf uit kunt vinden.

Het is dus iets wat je alleen zelf uit kunt vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2146
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Als deze plug-in je wat lijkt en je krijgt een goede inruilprijs zou ik het doen. Accu rijdt je nooit leeg dus je profiteerd altijd van de extra boost indien gewenst.
333 pk en ik dacht 700 nm klinkt ideaal voor het caravannen.
Solo rijdt het ook zuiniger dan je huidige clc.
En mischien ga je wel meer je auto pakken want milieubewust en goedkoop rijden door de zonnepanelen.
Hij zal ook wat waardevaster blijven.
Eric
333 pk en ik dacht 700 nm klinkt ideaal voor het caravannen.
Solo rijdt het ook zuiniger dan je huidige clc.
En mischien ga je wel meer je auto pakken want milieubewust en goedkoop rijden door de zonnepanelen.
Hij zal ook wat waardevaster blijven.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- dieseltijger
- Berichten: 10033
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Ik weet niet hoe lang je doet met een auto, en ook niet of die uitvoering stroom kan terugleveren aan de laadpaal. Ik noem wat: Salderen gaat rap afgebouwd worden vanaf 2025 (snap je dat nou?), en dan kan wat buffercapaciteit helemaal geen kwaad.
Stoute gedachte: Ik heb aan mij A-technische dochter eens uitgelegd hoe het kan dat een warmtepomp zuiniger is dan een klassieke verwarming. Samengevat: Je verplaatst warmte in plaats van dat je het opwekt.
Nu een EV of hybride: je laadt 'm vol via je zonnepanelen, en in donkere tijden trek je stroom uit jouw auto. Scenario 2: Je laadt m vol bij jouw werkgever en je trekt thuis stroom uit de auto. O jee. foei.
Stoute gedachte: Ik heb aan mij A-technische dochter eens uitgelegd hoe het kan dat een warmtepomp zuiniger is dan een klassieke verwarming. Samengevat: Je verplaatst warmte in plaats van dat je het opwekt.
Nu een EV of hybride: je laadt 'm vol via je zonnepanelen, en in donkere tijden trek je stroom uit jouw auto. Scenario 2: Je laadt m vol bij jouw werkgever en je trekt thuis stroom uit de auto. O jee. foei.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Mijn gevoel......
Als je er naar kijkt ben je eigenlijk al verliefd.
Volg je hart als je portemonee het goed vind.
enne...
Weet je hoe lekker een nieuwe auto ruikt..... nog lekkerder dan een broodje haring
Als je er naar kijkt ben je eigenlijk al verliefd.
Volg je hart als je portemonee het goed vind.
enne...
Weet je hoe lekker een nieuwe auto ruikt..... nog lekkerder dan een broodje haring

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Oh ja, ook wellicht goed om mee te nemen in de overweging.
Bij de korte ritjes is het rijden op de accu bijna dubbel voordelig omdat het verbruik van een koude brandstofmotor flink hoger ligt dan van een motor op bedrijfstemperatuur.
Mijn verbruik is over ca. 8 maanden 7,8 L en 9,1 kWh per 100 Km.
Omdat 2/3 met caravan is en ik veelvuldig gebruik maak van de voorklimatisering vind ik dit zelf hele mooie cijfers. ik ben dan ook een rustige rijder maar vergelijk dit eens met je huidige wagen. Bijgaand een afdruk vanaf de reset in het late voorjaar.
Bij de korte ritjes is het rijden op de accu bijna dubbel voordelig omdat het verbruik van een koude brandstofmotor flink hoger ligt dan van een motor op bedrijfstemperatuur.
Mijn verbruik is over ca. 8 maanden 7,8 L en 9,1 kWh per 100 Km.
Omdat 2/3 met caravan is en ik veelvuldig gebruik maak van de voorklimatisering vind ik dit zelf hele mooie cijfers. ik ben dan ook een rustige rijder maar vergelijk dit eens met je huidige wagen. Bijgaand een afdruk vanaf de reset in het late voorjaar.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Zijn idd mooie cijfers , en zal ook in de toekomst een beter investering zijn , heb thuis ook 30 zonnepanelen dus dat helpt natuurlijk ook mee , om de korte stukjes elektrisch te rijden
Het meeste wat , me tegen staat is het gewicht , hij wordt wel een paar honderd kilo zwaarder , en de tank 10 liter kleiner blijft over 54 liter , mijn verbruik met caravan met Kabe caravan 2 ton is als ik rij 14.5 liter op 100 km
Het meeste wat , me tegen staat is het gewicht , hij wordt wel een paar honderd kilo zwaarder , en de tank 10 liter kleiner blijft over 54 liter , mijn verbruik met caravan met Kabe caravan 2 ton is als ik rij 14.5 liter op 100 km
Met Kabe royal 520 xl ks .2020 en Mercedes GLC coupe AMG .2020 met luchtvering thule 6300 en EP levelsysteem , Verona luifel .en ATC.
-
- Berichten: 2187
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Ik verwacht dat de hybride modellen geen twruglevering ondersteunen nu en later daarvoor is de accucapaciteit te klein
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
- Locatie: West-Friesland
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Je tank is ca 20% kleiner dan? Maar het verbruik is naar verwachting wel 20% lager. Dat zou netto geen significant verschil opleveren. De auto rijdt schoner. Acceleratie is krachtiger, ik denk dat dat mooie voordelen zijn.Cdebruin schreef: ↑do 24 nov 2022 09:22Zijn idd mooie cijfers , en zal ook in de toekomst een beter investering zijn , heb thuis ook 30 zonnepanelen dus dat helpt natuurlijk ook mee , om de korte stukjes elektrisch te rijden
Het meeste wat , me tegen staat is het gewicht , hij wordt wel een paar honderd kilo zwaarder , en de tank 10 liter kleiner blijft over 54 liter , mijn verbruik met caravan met Kabe caravan 2 ton is als ik rij 14.5 liter op 100 km
Het opladen op campings is meestal niet mogelijk. In mijn ervaring is er in NL vaak wel een mogelijkheid 'om de hoek'. In het buitenland is het aantal laadstations wat dunner gezaaid, maar met een hybride wordt dat nooit echt een knelpunt. Toch ook een voordeeL?
Tenslotte: het rijdt schoner en dat is mooi meegenomen.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Voor de GLC 300e betaal je €99,= per maand dat is toch niet zo gek veel meer?Cdebruin schreef: ↑do 24 nov 2022 09:22Zijn idd mooie cijfers , en zal ook in de toekomst een beter investering zijn , heb thuis ook 30 zonnepanelen dus dat helpt natuurlijk ook mee , om de korte stukjes elektrisch te rijden
Het meeste wat , me tegen staat is het gewicht , hij wordt wel een paar honderd kilo zwaarder , en de tank 10 liter kleiner blijft over 54 liter , mijn verbruik met caravan met Kabe caravan 2 ton is als ik rij 14.5 liter op 100 km
De tank is idd wat kleiner en praktisch betekent dat 1 x meer tanken op een reis van 1.500 km. Omdat wij onderweg elke twee uur pauzeren maakt het helemaal niets uit. Als ik van huis naar de Belgisch-Franse grens rij is dat plm. 300 km en daar verkopen ze prima benzine (V-power

Het verbruik met caravan durf ik weinig zinnigs over te zeggen met de volgende reden. Tijdens de rit in S waarin normaliter alleen op brandstof wordt gereden komt zo te hooi en te gras de e-motor bij b.v. om langer in een hogere versnelling te kunnen blijven rijden. Dan maakt de brandstofmotor nog maar 1.500 toeren. Ga je vervolgens een hellinkje op schakelt het gevaarte terug naar b.v. de 7e en gaat het elektrische hulpje weer uit. Het wonderlijke is dat ook al rij je op de CC er toch ergens stiekum weer energie vandaan wordt gehaald. Dit zie je dan op de app in je mobiel b.v. 400 km gereden waarvan 30 km elektrisch terwijl je daar niets van merkt. Je kunt het monitoren als je wil op je MBUX scherm onder het kopje "Motor". Daar zie je precies hoeveel vermogen en koppel de motoren leveren maar dat verveelt nogal snel.
-
- Berichten: 2146
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Vaak noemen ze het assisteren van de elektromotor ook elektrisch rijden.
Je ziet dat bv bij toyota en ford in hun app.
Heb geen voorbeelden daarvan maar wel screenprints op facebook gezien van bezitters.
De ford app geeft zelfs aan hoeveel km je gegenereerd hebt.
Eric
Je ziet dat bv bij toyota en ford in hun app.
Heb geen voorbeelden daarvan maar wel screenprints op facebook gezien van bezitters.
De ford app geeft zelfs aan hoeveel km je gegenereerd hebt.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 2187
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Ik kan inderdaad in de app zien per rit hoeveel km er gereden zijn en hoeveel daarvan elektrisch en het aantal geregenereerde km samen met de rij en rem score
Maar of en hoe een gecombineerde aandrijving(brandstof-elektrisch) daarin mee genomen wordt is niet te zien
In de normale en eco stand rijdt de kuga volledig elektrisch tot de accu leeg is (op scherm) daarna gaat ie de brandstofvoorziening erbij nemen, maar bij constante snelheid zal die toch geregeld de brandstofmotor uitschakelen zodra de motor enigszins op temperatuur is ook op hogere snelheden (snelweg ritten)
Maar of en hoe een gecombineerde aandrijving(brandstof-elektrisch) daarin mee genomen wordt is niet te zien
In de normale en eco stand rijdt de kuga volledig elektrisch tot de accu leeg is (op scherm) daarna gaat ie de brandstofvoorziening erbij nemen, maar bij constante snelheid zal die toch geregeld de brandstofmotor uitschakelen zodra de motor enigszins op temperatuur is ook op hogere snelheden (snelweg ritten)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 2146
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Plaats maar een screenprint hier van een lange rit.
Ik herinner me vaag dat iemand met een kugs 240km reed.
Wegging met volle accu en 9 km regenereerde met remmen.
Volgens de app reed hij 60% elektrisch.
En dat zie je bij de hybride toyota's ook met hun 1,8kwh accutje.
Op 100 km ruim 50% elektrisch gereden.
Eric
Ik herinner me vaag dat iemand met een kugs 240km reed.
Wegging met volle accu en 9 km regenereerde met remmen.
Volgens de app reed hij 60% elektrisch.
En dat zie je bij de hybride toyota's ook met hun 1,8kwh accutje.
Op 100 km ruim 50% elektrisch gereden.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Ik rij een c300e, dus niet de glc maar motorisch hetzelfde. Bij mij was de hoofdreden voor een phev het elektrisch rijden van woon/werk verkeer en boodschappen etc. Ik rij deze ritten volledig elektrisch wat voor het milieu beter is. Het betreft een zakelijke auto dus of ik nu benzine of stroom verstook en wat hier voordeliger is was niet relevant voor mij. Ik geloof nog steeds in het hybride concept, elektrisch zoveel als kan en op benzine wanneer elektrische range niet voldoende is. Het hoge koppel en pk’s maakt deze auto een erg fijne caravantrekker . Met Mijn kip caravan met gewicht van 1700 kg erachter verbruikt de auto ong. 11/ 100km.
Laden in buitenland is een drama vind ik. ook hierom ben ik erg blij met de mogelijkheid om op benzine te kunnen rijden. Ook jammer dat campings de mogelijkheid nog niet bieden om elektrisch te laden dit zou toch wel keten kunnnen met 6amp. En nee, dit hoeft dus niet kosteloos
maar naar verbruik.
Laden in buitenland is een drama vind ik. ook hierom ben ik erg blij met de mogelijkheid om op benzine te kunnen rijden. Ook jammer dat campings de mogelijkheid nog niet bieden om elektrisch te laden dit zou toch wel keten kunnnen met 6amp. En nee, dit hoeft dus niet kosteloos

Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Het belangrijkste probleem op campings is dan dat je dan een veel grotere continue belasting op het systeem zet. Het systeem zal er niet op berekend zijn dat iedereen continu de maximale hoeveelheid stroom pakt. Beetje vergelijkbaar met thuis, daar kan je ook niet alle apparaten tegelijk aanzetten. Ook al heb je 20 groepen van 16A, als de hoofdzekering 35A is, dan is dat de beperkende factor.
Vandaar ook dat sommige campings elektrische verwarming of airco verbieden.
Maar je mening over phev deel ik; best of both worlds.
Vandaar ook dat sommige campings elektrische verwarming of airco verbieden.
Maar je mening over phev deel ik; best of both worlds.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
11L/100km is idd. een heel mooi gemiddelde.Jstevens schreef: ↑za 26 nov 2022 08:50Knipperdeknip ..
Met Mijn kip caravan met gewicht van 1700 kg erachter verbruikt de auto ong. 11/ 100km.
Laden in buitenland is een drama vind ik. ook hierom ben ik erg blij met de mogelijkheid om op benzine te kunnen rijden. Ook jammer dat campings de mogelijkheid nog niet bieden om elektrisch te laden dit zou toch wel keten kunnnen met 6amp. En nee, dit hoeft dus niet kosteloosmaar naar verbruik.
Mijn ervaring is dat bij alle laadpalen die je MBUX laat zien er met de Mercedes laadpas kan worden opgeladen behalve dan op Corsica, dat is echt een verhaal apart.
Daar stond ik naast een Tesla behoorlijk te hannesen bij een laadpaal maar voor mij was het wat minder hinderlijk.
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Volgens mij is de kofferbak een stuk kleiner bij de plug-in. check dat even voor de zekerheid.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2146
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Wel of geen plug-in hybride Mercedes glc coupe
Dat laatste klopt vaak inderdaad Morgoth.
Maar als je dat niet echt nodig hebt?
Eric
Maar als je dat niet echt nodig hebt?
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.