Camera's in plaats van spiegels.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Hans1954 » zo 20 nov 2022 22:40

Af en toe ga ik met de bus naar de stad, en zie ik dat veel bussen geen spiegels meer hebben, maar camera's. Zou volgens mij ook wel wat voor de caravan zijn. Niet op de auto, maar voor op de zijkant van de caravan. Krijg je volgens mij een beter beeld.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door WillyL » zo 20 nov 2022 23:36

Er zijn nu al auto's met e-spiegels heb ik op een reclame gezien.
Of het iets voor mij is? Geen idee maar het zal wennen zijn. Net als achteruit rijden nu reeds het geval is met een camera boven de nummerplaat. Ik zie nog steeds in de 2 zijspiegels en in de middendisplay.
Dus ja, ik kan er me iets bij voorstellen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door dieseltijger » ma 21 nov 2022 00:03

En denk je eens in: ook een stevige vermindering van de luchtweerstand - zo'n ranke camera unit. En meteen met de Eye-sight vergelijkbare technologie kan je perfect gewaarschuwd voor dreigend gevaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Niels83 » ma 21 nov 2022 00:26

De Honda e heeft camera spiegels, volgens mij zitten de schermen links en rechts in het dashboard. Je blijft dus dezelfde beweging maken.

Er zijn nu al best wat mensen die een camera achter de caravan maken. Lijkt mij ook wel wat omdat ondanks alle spiegels er verdwijnt nog wel eens een auto in de dode hoek.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 21 nov 2022 07:53

De camera’s die gebruikt worden ter vervanging van de normale spiegels zitten op de auto niet op de aanhanger/caravan. Je kan best een camera op de zijkant van de caravan plaatsen, maar dan ben je nog steeds verplicht om caravanspiegels te monteren. Hoe dat gaaat met bv de Audi e-toen met camera’s weet ik niet al lijkt me dat de camerahouders niet geschikt zijn om daar een spiegel aan te hangen.
Het zijn voorlopig nog dure extra’s die met een paar jaar wel standaard zullen worden, maar als er een elektrische storing optreedt ben je uit gereden of er moeten net als bij Mercedes en daf noodspiegels bijgeleverd zijn die je dan kunt plaatsen.

Heb er zelf nog niet mee gereden maar het scheelt wel veel poetswerk alleen een lens of een groot spiegelglas.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Jan van Vijven » ma 21 nov 2022 08:42

Ik heb het zelf ook overwogen, leek me handig met parkeren in de buitenbocht van de caravan.
Heb nu geen caravan meer dus dit plan is nooit uitgevoerd.
Let wel: ik wilde dit als extra, dus niet ter vervanging van de spiegels.

Van Zwitserland heeft hier mooie setjes voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door VIP » ma 21 nov 2022 08:50

Ik heb dit zo'n 10 jaar geleden al gemonteerd gehad op de caravan.

2 camera's (1x links en 1x rechts) met splitscreen scherm in de auto zodat ik de uitzwaai van de caravan kon zien op het scherm.

In de praktijk kon je niet alles zien qua uitzwaai zeker met het idee wat ik had als het krap werd.

In de testfase ben ik uit voorzorg meerdere keren uitgestapt bij kritieke situaties en dat was maar goed ook anders had de caravan schade gehad.

De camera kan niet het gehele spectrum van de uitzwaai weergeven zoals je dat met je eigen ogen kunt zien, dan zou het per kant minimaal 2 camera's moeten hebben, dus 4 in totaal.


Een vergelijkbare test heb ik langere tijd in de bergen getest met watergekoelde remmen op de caravan , ook dat werkte in de praktijk niet zoals verwacht.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Niels83 » ma 21 nov 2022 10:21

[re.gif]
Geen camera laat natuurlijk niets zien. Vond je het wel prettiger achteruit rijden of had je er alleen een extra kijk hoek bij?

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door erichendri » ma 21 nov 2022 10:51

Cameraspiegels wordt vaak gedaan voor de aerodynamica.
Levert alleen wat op bij hogere snelweg snelheden.
In de stad bijna niks.
Bij bussen heb je ruimte genoeg om L en R een scherm in de cabine te hebben.
Zie ik in de auto niet snel gebeuren.
Afdeling design zou een rolberoerte krijgen vrees ik.
Zal ook een duur grapje zijn bij schade of vandalisme.
Bij caravan gebruik zie ik wel een voordeeltje.
Zoals je bij sommige pickups de spiegelarm uit kunt trekken voldoet bij caneraspiegels een verlengbuisje waardoor hij verder naar buiten komt.
Het wachten is op een slimmerik en autofabrikanten die daar rekening mee houden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Bommes » ma 21 nov 2022 11:02

Flink wat jaar terug heb ik op mijn camper naast de achteruit rij camera nog een extra "dode hoek" camera geplaatst.
Ik vond dat wel een leuke toevoeging, al was het maar "omdat het kan" mrgreen.gif

https://www.camperzone.nl/achteruitrijcamera/
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Hans1954 » ma 21 nov 2022 11:04

VIP schreef:
ma 21 nov 2022 08:50
Ik heb dit zo'n 10 jaar geleden al gemonteerd gehad op de caravan.

2 camera's (1x links en 1x rechts) met splitscreen scherm in de auto zodat ik de uitzwaai van de caravan kon zien op het scherm.

In de praktijk kon je niet alles zien qua uitzwaai zeker met het idee wat ik had als het krap werd.

In de testfase ben ik uit voorzorg meerdere keren uitgestapt bij kritieke situaties en dat was maar goed ook anders had de caravan schade gehad.

De camera kan niet het gehele spectrum van de uitzwaai weergeven zoals je dat met je eigen ogen kunt zien, dan zou het per kant minimaal 2 camera's moeten hebben, dus 4 in totaal.


Een vergelijkbare test heb ik langere tijd in de bergen getest met watergekoelde remmen op de caravan , ook dat werkte in de praktijk niet zoals verwacht.
Ik heb lang op de stadsbus in Amsterdam gereden. Heel vaak met een afgeladen bus. Met de gewone bussen en met geleed materiaal. Buiten de uitzwaai was er eigenlijk niet zoveel verschil. Het wende ook snel. En toch voelt het met een veel smallere auto met een caravan van 2,5 meter anders aan. Je oriëntatie op de weg is anders. Doorgaans niet zo'n probleem maar wel bij baustellen. Met 2,3m caravan is het minder maar niet weg. Vandaar dat ik me afvroeg hoe het zou zijn als voor de oriëntatie de caravan wat meer leidend zou zijn. Geen idee of dat zo is. De camera's die nu op de bus gebruikt worden hebben ook wat slimme dingen ingebouwd. Onder andere een virtueel streepje naast de bus.Zou eens een keer meerijden om te zien hoe dit werkt. Omdat het slechts techniek is zal het inderdaad nodig zijn om een paar gewone spiegel als reserve mee te nemen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1351
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door cortrans » ma 21 nov 2022 11:18

Paul Vingerhoets schreef:
ma 21 nov 2022 07:53
De camera’s die gebruikt worden ter vervanging van de normale spiegels zitten op de auto niet op de aanhanger/caravan. Je kan best een camera op de zijkant van de caravan plaatsen, maar dan ben je nog steeds verplicht om caravanspiegels te monteren. Hoe dat gaaat met bv de Audi e-toen met camera’s weet ik niet al lijkt me dat de camerahouders niet geschikt zijn om daar een spiegel aan te hangen.
Het zijn voorlopig nog dure extra’s die met een paar jaar wel standaard zullen worden, maar als er een elektrische storing optreedt ben je uit gereden of er moeten net als bij Mercedes en daf noodspiegels bijgeleverd zijn die je dan kunt plaatsen.

Heb er zelf nog niet mee gereden maar het scheelt wel veel poetswerk alleen een lens of een groot spiegelglas.
Wij rijden al met een 8 tal Mercedes trucks met camera's ipv de traditionele spiegels in het auto transport, waar de trucks dus uitgeschoven kunnen worden tot 22 meter iov de normale 18 meter trucks.
Die lengte is prima in te stellen omdat je ook deze ook af kan stellen net als een normale spiegel.
Waar het verschil in zit is dat een caravan meestal breder is als het trekkende voertuig, en daar zijn de spiegels dan weer niet op gemaakt zoals bij een Audi-e-tron, daarom hebben we dus extra brede spiegels op een personen auto nodig, om dus langs de brede caravan te kunnen kijken.
Ook vrachtwagens die exceptioneel vervoer doen hebben vaak extra lange spiegel steunen om toch enigszins langs de (bredere) lading te kunnen kijken
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door VIP » ma 21 nov 2022 11:31

Ik rij ook met alles van B tot D.

Maar camera's om de UITZWAAI te bepalen werken tot op heden niet.

En dan om de uitzwaai van boven tot onder volledig veilig in te schatten via het beeldscherm.

De techniek zal nog niet zo ver zijn anders bestond het al optioneel voor het wegtransport.

Achteruitrijcamera of cameraspiegels zijn een ander verhaal, dat werkt wel.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 21 nov 2022 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door VIP » ma 21 nov 2022 11:34

Hans1954 schreef:
ma 21 nov 2022 11:04
VIP schreef:
ma 21 nov 2022 08:50
Ik heb dit zo'n 10 jaar geleden al gemonteerd gehad op de caravan.

2 camera's (1x links en 1x rechts) met splitscreen scherm in de auto zodat ik de uitzwaai van de caravan kon zien op het scherm.

In de praktijk kon je niet alles zien qua uitzwaai zeker met het idee wat ik had als het krap werd.

In de testfase ben ik uit voorzorg meerdere keren uitgestapt bij kritieke situaties en dat was maar goed ook anders had de caravan schade gehad.

De camera kan niet het gehele spectrum van de uitzwaai weergeven zoals je dat met je eigen ogen kunt zien, dan zou het per kant minimaal 2 camera's moeten hebben, dus 4 in totaal.


Een vergelijkbare test heb ik langere tijd in de bergen getest met watergekoelde remmen op de caravan , ook dat werkte in de praktijk niet zoals verwacht.
Ik heb lang op de stadsbus in Amsterdam gereden. Heel vaak met een afgeladen bus. Met de gewone bussen en met geleed materiaal. Buiten de uitzwaai was er eigenlijk niet zoveel verschil. Het wende ook snel. En toch voelt het met een veel smallere auto met een caravan van 2,5 meter anders aan. Je oriëntatie op de weg is anders. Doorgaans niet zo'n probleem maar wel bij baustellen. Met 2,3m caravan is het minder maar niet weg. Vandaar dat ik me afvroeg hoe het zou zijn als voor de oriëntatie de caravan wat meer leidend zou zijn. Geen idee of dat zo is. De camera's die nu op de bus gebruikt worden hebben ook wat slimme dingen ingebouwd. Onder andere een virtueel streepje naast de bus.Zou eens een keer meerijden om te zien hoe dit werkt. Omdat het slechts techniek is zal het inderdaad nodig zijn om een paar gewone spiegel als reserve mee te nemen.
Ik begrijp die opmerkingen nooit van die Baustellen en 250 breed.

Dat rijd gewoon prima achter een personenauto.

Het probleem ligt meer bij een chauffeur die niet oplettend genoeg is.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Hans1954 » ma 21 nov 2022 11:47

VIP schreef:
ma 21 nov 2022 11:34
[
Ik begrijp die opmerkingen nooit van die Baustellen en 250 breed.

Dat rijd gewoon prima achter een personenauto.

Het probleem ligt meer bij een chauffeur die niet oplettend genoeg is.
Enerzijds is het de gebezigde afzetting. Rottige lage, rechtopstaande hekjes. Anderzijds dringende inhalers die denken dat ze sneller zijn. Dit jaar was het op de A7 in Duitsland nog erger. A3 bij Neurenberg was gesperd door een gekantelde vrachtauto. Aangeraden werd om via de A7 om te rijden. Was een baustelle van 11 kilometer lengte met aan beide zijden die rottige hekjes. Wegbreedte zeker niet meer dan 2,7 meter. Dus aan beide zijden een marge van 10 centimeter. Als het daar misgegaan was had het heel ingewikkeld geweest om de boel weer aan het rijden te krijgen. Meestal ga ik met maximale snelheid in het midden rijden. Was daar uiteraard geen optie.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1351
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door cortrans » ma 21 nov 2022 12:57


Ik begrijp die opmerkingen nooit van die Baustellen en 250 breed.

Dat rijd gewoon prima achter een personenauto.

Het probleem ligt meer bij een chauffeur die niet oplettend genoeg is.
Het zal zijn omdat we die breedte "eng" vinden achter een personenauto , maar een normale vrachtwagen is ook 2,5 meter breed, en heeft dat probleem ook niet
Zaak is wel om altijd op de rechter rijbaan te blijven omdat die het breedst is.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 21 nov 2022 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Morgoth » ma 21 nov 2022 13:06

Een vrachtwagen is van voor tot achter dezelfde breedte, een auto met caravan is van achteren ruim breder dan van voren. Ik denk dat dit het verschil maak in gevoel.
Zelfs zonder aanhanger vind ik die Baustellen met lage afzetting en tegemoetkomend verkeer niet prettig op de linker rijstrook. Maar goed, de linker strook mag je ook helemaal niet op met caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 21 nov 2022 13:34

Er zijn ook hele volksstammen die ook zonder caravan beter niet op de linkerbaan kunnen rijden bij werkzaamheden.

Lijken bang te zijn van die afzetting(misschien niet onterecht)
Maar gaan dan wel langs een ander voertuig rijden liefst een vrachtwagen en dan een beetje heen en weer pingpongen tussen de afzetting en het voertuig rechts. Ernstig irritant als het wegdek dan ook nog eens wat slecht is aan de rechter kant, door gaten en spoorvorming, daar helpt geen enkele spiegel of camera tegen.

De uitzwaai achter is eigenlijk niet op te vangen met een camera, of die moet op de bovenste punt naar beneden gericht zijn zodat de hele hoek en een flink stuk weg te zien is in het beeld. Zoals op de dode hoekcamera/spiegel rechts voor maar dan liefst nog wat meer oppervlak.

Uitzwaai links en rechts achter is voornamelijk een stuk inzicht en ervaring
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door VIP » ma 21 nov 2022 14:16

[re.gif]

De uitzwaai achter is eigenlijk niet op te vangen met een camera, of die moet op de bovenste punt naar beneden gericht zijn zodat de hele hoek en een flink stuk weg te zien is in het beeld. Zoals op de dode hoekcamera/spiegel rechts voor maar dan liefst nog wat meer oppervlak.


Zoals ik al eerder heb geschreven heb je 2 camera's per kant nodig.

Er moet er ook 1 omhoog gericht zijn.


Uitzwaai links en rechts achter is voornamelijk een stuk inzicht en ervaring


Vaak wel, maar niet altijd, soms is uitstappen en kijken de beste remedie om schade te voorkomen.
Vaak is het luiheid om even uit te stappen en te kijken, men heeft vaak de gedachte van het zal wel goed gaan, niet dus.
Porsche + Tabbert

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Wally » ma 21 nov 2022 14:48

Velen kunnen nog veel verdienen door de spiegels goed af te stellen.

De meesten zien de complete zijkant van hun voertuig en of caravan in de spiegel.

Mij is geleerd om de spiegels zo af te stellen dat je net niet de zijkant van de auto of caravan ziet.
De spiegels een paar mm naar buiten draaien geeft meters meer zicht aan de buitenkant.
Bij deze afstelling weet je ook dat als een voorwerp aan de binnenkant nog zichtbaar is je dicht/te dicht bij de zijkant van het voertuig zit.

Frans

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door VIP » ma 21 nov 2022 16:10

[re.gif]

thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Camera's in plaats van spiegels.

Bericht door Rapidewood » za 11 feb 2023 16:53

Reactie op de ts.

Het beeld zou anders en beter kunnen worden, maar ik zou (denk ik) mijn spiegels missen en wellicht vergeten dat er wat achter hangt awhoea.gif

In krappe situaties is het een gerust stellende gedachte is dat ik met mijn extra flapoorspiegels er tussendoor pas het sleurhutje er wel achteraan komt terwijl die aan beide kanten maar 10cm breder is dan de auto.

Maar ik moet toegeven, soms zou ik ook wel iets meer willen zien en neem bij het maar voor lief dat ik soms moet uitstappen bij het achteruit navigeren.
Haast heb ik niet, de reis is ook vakantie thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”