Dethleffs Camper 730 FKR

Plaats reactie
Vitanolo
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 16:13

Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door Vitanolo » vr 29 jul 2022 23:55

Wij zijn aan het overwegen om een Camper 730 FKR aan te schaffen. De ruimte is voor ons nodig ivm kinderen en het gebruik van de caravan tijdens het tussenseizoen of zelfs in de winter (wij gebruiken geen grote voortenten).

Enkel twijfelen wij toch wat over de lengte… en vroegen wij ons af of er hier mensen deze caravan hebben of eentje met een gelijkaardige lengte. Zouden jullie nog opnieuw zo’n grote caravan kopen en hoe doet hij ‘t op de baan? Is het wel praktisch om mee op elke camping te gaan staan of zijn er restricties?

Alvast bedankt aan de ervaringsdeskundigen thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door PD » za 30 jul 2022 08:10

Het rijden met een 9,4 mtr lange caravan is vanzelfsprekend geen probleem, ook de zo vaak gevreesde uitzwaai valt in de praktijk reuze mee. Ook op campingstraatjes zul je niet snel problemen ondervinden, verwacht ik.

Of de lengte van 9,4 mtr een uitdaging wordt, hangt af van het soort campings dat je bezoekt. Wij bezoeken voornamelijk boeren- en minicampings en het is onze ervaring dat onze 9,0 mtr dan veelal toch echt de maximale lengte is wanneer de kampeerplaatsen een afscheiding hebben. Om deze reden wil ik echt niet langer dan deze 9,0 mtr, dat past probleemloos maar we zeggen regelmatig tegen elkaar “de caravan had niet veel langer moeten zijn”.

Bezoek je hoofdzakelijk campings zonder afgescheiden plekjes, dan zal het wel lukken. Wij geven altijd aan dat onze tandemasser 9,0 mtr lang is en dan kom je nooit voor verrassingen.

Met een goede 4x4 mover heb je ca. 0,5 mtr extra tov de caravanlengte nodig wanneer de caravan diep tussen haagjes moet staan. Een plek van 10 mtr (waar aan beide zijden de haag nog vanaf moet en netto dus 9,5 mtr vrije ruimte heeft) is veelvoorkomend en is dan ook geschikt voor een caravan tot max 9,0 mtr.

Overigens staan we ook regelmatig op plekken waar de caravan makkelijk 1,0 mtr langer of zelfs nog langer zou kunnen zijn hoor, maar vaak is een bruto breedte van de kampeerplek van 10,0 mtr de norm.

Voor zover mijn persoonlijke mening knipoog.gif Wij bezoeken ca. 25 campings per seizoen, inmiddels het 6e seizoen met een tandemasser.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Johan1982
Berichten: 161
Lid geworden op: di 13 jun 2017 20:30

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door Johan1982 » di 9 aug 2022 09:50

Wij ervaren alleen maar voordelen van zo lengte.
Enigste is dat je altijd even aan de camping moet vragen of je er wel/niet past.
Onze ervaring, plekken van 100 m2 of meer is over het algemeen altijd te doen i.c.m. Mover.
Zonder Mover niet aan beginnen 😉
We hebben nu zelf ook een 4x4 laten monteren. Deze staat nog niet op de foto.
Bijlagen
BAC0A2FC-61C2-4FA3-972C-14E28B8662C2.jpeg

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door Xecto » di 11 okt 2022 14:10

En hoe loopt de zoektocht? Wij hebben afgelopen weekend een 740 RFK opgehaald, dezelfde lengte maar wat ons betreft een fijnere indeling. De mover is een uitkomst, wat een genot! Wat betreft rijden valt t ons alles mee: de uitzwaai had ik groter verwacht. Verder vooral anticiperen en hopen dat de medeweggebruikers dat ook doen.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door SBerend » di 11 okt 2022 20:07

In Portugal was ook een NL-er met tandemasser waarbij 2 wielen voorzien waren van mover. De dealer had daar een set afgehaald. Mover had grootste moeite om wat te doen. Ik kon mij best voorstellen dat hij daar niet blij mee was.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Tassie74
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:15

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door Tassie74 » do 13 okt 2022 16:33

Wij hebben een Dethleffs Camper 740 FKR. Erg tevreden mee. Ook wij kamperen graag in voor- en naseizoen waarbij we dan vooral binnen in de caravan verblijven.
Wij zoeken altijd ruime kampeerplaatsen. Ook wij hebben movers. Wat soms voor wat problemen zorgt is met name de bereikbaarheid op de camping zelf naar de kampeerplek toe. Soms zijn deze weggetjes over de camping bijzonder krap met heggen en scherpe bochten (90 graden).
Of bij een ruime kampeerplek is het ook belangrijk hoe strak de buren hun caravan of ander kampeermiddel hebben geplaatst tegen de grens van de plek.
Het rijden an sich is niet het probleem. Het is toch meer de opzet van een camping en dus de ligging van de kampeerplaats en de manier waarop de buren hun kampeermiddel hebben geplaatst.
Wij zijn er trouwens achter gekomen door Covid en het kamperen in eigen land dat in Nederland erg veel (luxe) campings zijn met grote kampeerplaatsen.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door Xecto » di 8 nov 2022 19:54

[mention]Vitanolo [/mention] hebben jullie de knoop al door gehakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Dethleffs Camper 730 FKR

Bericht door 4Motion » di 8 nov 2022 20:08

[re.gif]
Volgens mij wel : viewtopic.php?p=932494&hilit=Vitanolo#p932481

Adria 673 PK. Iets kleiner maar toch ook een mooie dubbelas caravan haphop.gif.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”