Problemen met Truma SX

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » za 13 aug 2022 14:30

In april heb ik een nieuwe mover laten monteren ter vervanging van mijn 15 jaar oude Truma SE. Er is gekozen voor een handbediende Truma SX. Vanaf de montage had ik regelmatig problemen met uitval van de communicatie tussen afstandbediening en systeemkast (groene lampje op AB uit en rode lampje op systeemkast langzaam knipperend).
Die problemen deden zich soms ook op de camping voor maar in ieder geval wanneer ik de caravan van de oprit af wilde rijden of "de hut" op de oprit wilde zetten. De caravan staat altijd bij het huis.
Natuurlijk heb ik regelmatig contact gehad met de leverancier en er zijn diverse mogelijkheden tot storing aan de orde geweest.
Zo bleek het mogelijk dat een weerstation de oorzaak zou kunnen zijn en ons weerstation, waarvan de antenne ongeveer 7 meter van de caravan zit, bleek op dezelfde frequentie te werken als de afstandbediening van de Truma (868 mhz). Na verwijdering van de batterijen van het weerstation leek het probleem opgelost maar uiteindelijk bleef de storing zich toch voordoen.
Toen is de afstandbediening vervangen en is de oplaadprocedure aangepast maar ook dat gaf geen soelaas. Na een paar meter rijden valt het contact uit en vervolgens herhaald zich dat nog een paar maal.
Gisteren kwam de leverancier met de vraag of er misschien een zendmast in de buurt staat. Ik had aan die mogelijkheid zelf ook al gedacht en op internet voorbeelden gevonden van uitval van autosleutels en weigering van de afstandbediening van garagedeuren. Het ging dan echter om apparaten die op 434mhz. werken en op hol slaan wanneer ze een signaal ontvangen van digitale radio dat op 216 mhz of daaromtrent zit. Inderdaad zit er bij mij een zendmast in de buurt op ongeveer 200 meter in een rechte lijn. De mast is 30 meter hoog anders komt hij niet boven de bomen uit. Het zou dus kunnen dat ik daar last van heb.
Mijn leverancier heeft de afgelopen week tweemaal een melding van klanten gehad die dezelfde storing ondervinden. Hij heeft al contact opgenomen met Truma en ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Het ligt voor de hand dat al die electronische signalen van tegenwoordig elkaar uiteindelijk in de weg gaan zitten. Nog even en ik zet mijn mover aan en bij de buren gaan de gordijnen dicht.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » za 13 aug 2022 15:07

Dat laatste hoef je idd niet gek van op te kijken dan tenminste, je bent er al op voorbereid.
Maar, al deze signalen zijn z.g. DECT signalen.
Een soort elektronische versleuteling van het stuursignaal van de AB.
( draadloze thuis telefoons hebben dat DECT b.v. ook)
Maar...
Het is ondertussen enorm druk op die 433 en 866 Mhz banden... en iedereen zit iedereen een beetje in de weg.
Dus een stoorzender in de buurt zal niet positief meewerken.

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de ontvanger, de stuurkast in de caravan beter afgeregeld zou moeten worden.
Nu is dat niet meer zoals vroeger met wat trim potmetertjes en varicapjes, maar het zal softwarematig aangepast moeten worden.
Truma is idd aan zet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door workel » za 13 aug 2022 15:36

Hier ook storing gehad op de nieuwe Truma SX.

Rode driehoek op afstandsbediening. Knipper combinatie op de stuuringskast.

Dealer heeft nieuwe linker motor besteld. Had het idee dat het daar aan lag.

Uiteindelijk bleek rode stekker van de mover motor los te zitten. Was van buiten niet zichtbaar maar bij demontage van de kap wel. Stekker vast gezet en aangekomenen.

Mijn rechter mover draaide wel. Heb de rode en zwarte draad op advies van dealer op de accu gezet.

Probleem opgelost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » zo 14 aug 2022 11:13

Gisteren ontving ik het blad van ACSI - Freelife. Daarin worden ook lezersvragen beantwoord. Op pagina 15 heeft een mijnheer uit Helmond ook problemen met zijn Truma SX. Hij komt 2x per jaar op een camping waar het campingpersoneel met walkietalkies rondlopen. Hij heeft het idee dat zijn mover problemen heeft door het signaal van die apparatuur. Degene die de vragen beantwoord geeft aan dat draadloos bediende apparatuur inderdaad gestoord kan worden door portofoons maar ook een gsm kan de boosdoener zijn. Het euvel zit dan ik de elektronische kwaliteit van de zender en de ontvanger. Nu hoop ik wel dat Truma zijn apparatuur voorziet van deugdelijke onderdelen. Gelukkig geeft ingenieur Joop Stam aan dat je zelfs een grote zware caravan best op zijn plaats krijgt zonder mover. De helpende handen op de camping zijn immers nooit ver weg. Ik hoop wel dat deze mijnheer niet bij Truma werkt want dan kunnen de huidige eigenaren van de Truma SX het verder wel schudden. Mijn leverancier heeft inmiddels de problemen voorgelegd aan de importeur. Jullie horen er van zodra ik bericht heb.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » zo 14 aug 2022 11:28

Ik denk niet dat het aan de deugdelijkheid van de onderdelen ligt maar aan het correct reageren van de software.
In de stuurkast zit een ontvanger, die is geprogrammeerd voor de DECT signalen... en dat moet exact kloppen... en vooral geen stoorsignalen uit de omgeving oppikken.
Stoorsignalen is een ramp hoor... met alles...

Er wacht een duidelijke taak voor Truma..nieuwe software verzorgen.
Maar dan...
Is er een mogelijkheid om de SX te updaten of moet de kast dan terug??
Dat weet ik niet....helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Pee » zo 14 aug 2022 14:05

Hetzelfde probleem met mijn mover Truma XT. Thuis op de oprit en voor naar de stalling in de tuin te rijden valt de mover ook dikwijls stil en begint de afstandsbediening te piepen. Dan moet ik de afstandsbediening uitschakelen en terug inschakelen. Dan hoor ik de mover terug activeren. Dan kan ik verder moveren tot de mover terug stil valt. Zelfs al sta ik vlak naast de caravan waar de unit van de mover is geplaatst. Op de campings heb ik het probleem minder.
Batterij is goed. Bekabeling is ook in orde. Batterijen in afstandsbediening reeds meermaals vervangen.
Ik vermoed ook dat het probleem ligt aan het signaal dat verstoord wordt.
Met de vorige caravan met een Kronings mover had ik dit probleem niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » wo 17 aug 2022 10:55

Mijn leverancier heeft gisteren voor de vierde keer gevraagd om de kast uit te bouwen en op te sturen. Ik heb dit geweigerd omdat ik mijn aanspraak op garantie niet in gevaar wil brengen. Verder vind ik het ook geen pretje dat het verzenden onder de verantwoordelijkheid van de verzender gebeurt. Mocht PostNL het pakket dus kwijtraken dan komt de nieuwe kast voor mijn rekening. Aangezien het probleem waarschijnlijk te maken heeft met de nabijheid van een zendmast heb ik aangegeven dat ik graag heb dat een monteur de nieuwe kast bij mij aan huis komt monteren. Er kan dan gelijk bekeken worden of het probleem is opgelost. Vandaag kreeg ik een mailtje dat er een monteur langs komt met een nieuwe kast. Vanwege de vakanties kan dit nog even duren maar dit geeft moed.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » vr 26 aug 2022 19:09

Afgelopen woensdag kwam de monteur van de leverancier langs om het probleem nader te beschouwen. Heb hem het gedrag van de mover uitgelegd en hem gewezen op de nabij gelegen zendmast. Vervolgens is een nieuwe systeemkast gemonteerd. Het gedrag van de mover blijft hetzelfde. De caravan rijdt een paar meter en de verbinding tussen AB en systeemkast wordt verbroken. Vervolgens wordt een nieuwe AB ingelezen maar dat helpt evenmin. De systeemkast wordt daarna overeind gezet. Die was namelijk liggend op de bodem aangebracht. Ook dit heeft geen resultaat. Soms zit er oxydatie op de hoofdschakelaar. Die wordt kortgesloten maar ook dat heeft geen resultaat. De hele bekabeling wordt gecontroleerd op losse contacten maar de monteur blijkt zijn werk goed gedaan te hebben. Niets helpt dus en wat er over blijft is het uitlezen van de systeemkast met apparatuur van Truma. Een en ander wordt doorgebeld naar de zaak en vervolgens nemen wij afscheid van de monteur die zijn uiterste best gedaan heeft. De kast wordt maandag a.s. uitgelezen en hopelijk komt daar iets uit. Wij gaan overmorgen weer een paar campings aandoen en ik zal de bevindingen noteren t.b.v. de oplossing van het raadsel.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dennisb » vr 26 aug 2022 20:57

Ik heb ook een SX mover en regelmatig moet ik de AB uit en aan doen tijdens het moveren. Ik denk dan dat ik te ver van de caravan ben, maar soms sta ik er naast. Dus doe ik de AB uit en aan en gaat ie verder.

@chris
Als de AB op de frequentie zit van 868MHz dan is dat geen dect maar meer helzelfde als domotica zoals zigbee en vibaro spul. Best een onveilige frequentie omdat het geen of weinig beveiliging kent
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022 21:02

[re.gif]

Klopt Dennis...
Maar dat zegt maar weinig caravanners iets.....
Maar wil je dan zeggen dat 868 MHz gewoon een open gat is???
Nee toch... kan toch bijna niet....er moet e.o.a. versleuteling zijn bijna.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » vr 14 okt 2022 10:43

Het is inmiddels 14 oktober en ik heb via mijn leverancier een reactie van Truma gekregen op de problemen die ik met de mover ondervind. "Truma zegt niet dat ze het geen probleem vinden, ze hebben in ieder geval geen oplossing voor deze situatie. Temeer omdat ze het probleem nog niet herkennen in de praktijk". Blijkbaar krijgt Truma onvoldoende meldingen binnen omtrent het uitvallen van de communicatie tussen Truma SX en de afstandbediening. Mijn leverancier is nu van plan om een besturing van Reich te monteren om te kijken of daarmee de problemen zijn opgelost. Die kast werkt echter op de bekende 468Mhz en dat is de frequentie waarbij de zendmasten soms afstandbedieningen van garagedeuren en autodeuren blokkeren. Dat schiet dus niet op. Los daarvan heb ik mijn twijfels of met de koppeling van Reich aan de Truma de garantie niet komt te vervallen. Mijn mover is nu 6 maanden in gebruik en ik wil dus van Truma de garantie dat deze ingreep geen gevolgen heeft voor die garantie. Misschien is het een plan om alle leden van het forum die in het bezit zijn van een Truma SX te vragen of er problemen zijn met hun mover. Wellicht dat Truma de zaak dan wat serieuzer neemt. Wacht nu maar weer de reactie af van de leverancier, die overigens zijn uiterste best doet om het probleem op te lossen.
Bij het opladen van Truma maak ik gebruik van een CTEK 7.0. De officiele lader van Truma laadt echter met 10 ampere. Zelf kan ik me niet goed voorstellen dat de CTEK de gebruikte accu niet vol zal laden maar wellicht weet Chris hier iets over te melden?
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Musso53 » vr 14 okt 2022 11:07

Heb je al eens een andere accu geprobeerd? Hoe oud is die?

Ik lees ook dat je een schotel op het dak heb staan. Hoe communiceert de besturing daarvan?
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chrisje113 » vr 14 okt 2022 11:23

We hebben ook een Truma SX (2022) eronder zitten en hebben in het begin wat communicatie problemen gehad. Ik heb toen een nieuwe batterij in de AB gedaan en sinds dien heb ik hier geen problemen mee gehad. destijds zaten er een B kwaliteit batterij in (voor mijn gevoel) en na het plaatsen van de nieuwe baterijen heb ik geen problemen meer ondervonden.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Aviva » vr 14 okt 2022 11:50

Onze Truma SX mover is in april 2020 gemonteerd onder onze caravan.

Inmiddels drie seizoenen mee op stap geweest en op veel verschillende plaatsen/campings ge-moverd. Ik heb tot nu toe 1x gehad dat ik geen verbinding kon krijgen tussen afstandsbediening en regelkast. Dit was bij vertrek op het Lierderholt. Bij aankomst waren er geen problemen. Verder geen problemen gehad dat ik geen verbinding krijg.

Ik heb wel af en toe als je een eindje moet moveren zoals bijvoorbeeld achter onze woning naar de parkeerplaats dat de regelkast uitgaat. Dan is het een kwestie afstandsbediening uit en aan en dan gaat hij weer.

Ik herken mij dus niet in jouw problemen. Maar vind het wel erg vervelend dat je zo’n mooie nieuwe mover hebt aangeschaft waar je zoveel problemen mee hebt. Ik vind het omzetten een naar een Reich regelkast een creatieve oplossing maar dat mag toch niet de bedoeling zijn. Als je problemen zolang aanhouden met diverse geprobeerde opties dan mag Truma toch ook een keer met de oplossing komen de hele set te vervangen?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » vr 14 okt 2022 18:14

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties op mijn berichtje van vandaag. In mijn optiek moet een mover van 1700 euro gewoon doen wat hij moet doen, onder alle omstandigheden. Natuurlijk kun je de afstandbediening bij problemen een paar keer aan en uit schakelen maar dat zou niet nodig moeten zijn. Ik vind niet dat de fabrikant dan spullen levert die het bedrag waard zijn. Dus blijf ik daarover in conclaaf. Aangezien de mensen die moveren meestal op vakantie zijn hebben die geen probleem met een paar maal een schakelaar op en neer bewegen. Ik ben echter een autist en bij moet het apparaat gewoon doen wat het moet doen onder alle omstandigheden.
Kreeg net een mailtje van mijn leverancier dat Truma het probleem met de zendmasten (er staat er 1 op elke 3 vierkante km) niet als hun probleem ziet. De zendmasten moeten zelf zorgen voor voldoende afscherming. Dat betekent dus dat gedupeerde moveraars de eigenaar van de bewuste zendmast moeten gaan verzoeken om de zaak aan te passen. Volgens Truma is dat ook wel eens gedaan en toen was het probleem inderdaad uit de wereld. Ik zie dit vakantiegangers in Oostenrijk of Noorwegen niet gelijk doen. Die halen hun schakelaar op en neer en rijden verder ook al is het maar 10 meter. Ik zou dus graag zien dat alle leden van dit forum die een Truma SX hebben en af en toe problemen hebben met hun mover dit gaan melden. Truma kan vast wel een besturing bouwen die werkt op een frequentie die niet gestoord wordt door zendmasten.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » vr 14 okt 2022 21:01

[re.gif]
Als ze dat laatste mogen...
Want de lucht ( zendfrequentie's) zit heel erg dicht getimmerd...
Een hertsje erbuiten en je "hangt"....genadeloos...

Edoch..
Ik snap donders goed wat je bedoeld..super irritant gewoon...vechten tegen de bierkaai.
Truma is groot... lastig om tegen te sparren.
Ik heb dat met.... mijn as... net zo lastig om tegen te sparren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door workel » za 15 okt 2022 11:56

[re.gif]
Snap heel goed wat je schrijft maar de frequenties zitten echt vol een vrije die zie ik niet zo snel.
Als 99% tevreden is met de Truma-mover dan gaat Truma echt geen tijd en energie steken in die 1% dat neemt men voor lieft. Kost te veel tijd en levert niet op, ja wel voor jouw en anderen.

Ik ben niet z'n mover gebruiker m.u.v. afgelopen jaar toch bij elke camping wel de Truma SX gebruikt, prima mover nergens last gehad, ja defecte motor die werd onder garantie vervangen na het eerste test weekend. Voor mij een reden om onder de nieuwe Hobby ook een Truma SX te zetten.

Ik denk of er mee legeren leven of de mover op marktplaats en overstappen op een ander merk.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » za 29 okt 2022 17:05

Heb net weer een mailtje binnen van mijn klantvriendelijke leverancier. Deze meldt dat er een update geweest is van de afstandsbediening van de Truma SX. De nieuwe uitvoering heeft een rode knop en ik blijk in het bezit te zijn van een uitvoering met een grijze knop, de oude uitvoering dus. Nu ben ik al een poosje aan het soebatten over mijn mover en dus heb ik op 27 juli mijn afstandsbediening al gewisseld met een uitvoering met rode knop. Met deze afstandsbediening heeft de monteur op 24 augustus de caravan gemoverd zonder bevredigend resultaat. De systeemkast is toen verwisseld maar die werkte ook niet met de gewisselde rode afstandsbediening. Vervolgens heb ik de afstandsbediening gekregen die bij de nieuwe systeemkast geleverd is. Die heeft echter weer een grijze kleur en is dus van het oude model. Het kan natuurlijk zijn dat een nieuwe rode afstandsbediening werkt met de nieuwe systeemkast maar we moeten dit afwachten.

Ben inmiddels begonnen met het uitzoeken van de eigenaar van de zendmast die aan het einde van onze straat staat en het probleem zou moeten veroorzaken volgens Truma. Heb uitgezocht wat voor providers door die mast worden verzorgt en het blijkt te gaan om GSM900, LTE en 5GNR. Vervolgens heb ik geprobeerd om in contact te komen met het Agentschap Telecom. Dat valt op vrijdagmiddag echter niet mee. Het inloggen met DigiD werkte in ieder geval niet. Jullie horen wel van het verloop.

Het is misschien een hoop gezeur over iets wat toch niet meer goed komt maar wellicht ter leering ende vermaek.
Laatst gewijzigd door ElddisCrusader op za 29 okt 2022 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

workel

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door workel » za 29 okt 2022 17:18

[re.gif]
Jammer dat die rode knop niet de oplossing is icm update .

Heb nog een grijs verleden 20 jaar bij KPN gewerkt en in de mast daar hangt KPN, Vodafone en T-Mobile. Dat zijn de 3 mobiele aanbieders in NL. Die masten zouden dan allemaal een andere frequentie moeten hebben, weet bijna zeker dat een van die 3 netwerken en/of een van die 3 mobiele signalen blijven storen.

Kost heel veel tijd en verwacht dat er niet veel gaat veranderen als je niet exact weet op welke frequentie je afstandbediening stoort. Als je dat niet weet gaat Agentschap Telecom helemaal niet aan de slag. Die gaan aan de slag als het een storing is op het netwerk en niet de frequentie.

Maar wie niet waagt wie niet wint.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » za 29 okt 2022 17:31

Op welke afstand heb je problemen ?

Met de AB binnen 1 meter van de kast ben je toch de sterkste, heb je dan nog problemen ?

En wat als je met de caravan in het vrije veld staat .
Kun je dan wel probleemloos bedienen en tot hoe ver ?

Graag testen ZONDER je mobiele telefoon in de buurt !
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » ma 31 okt 2022 12:42

Probeer met mijn afstandsbediening steeds zo dicht mogelijk bij de systeemkast te komen. Helaas is het op mijn oprit niet altijd mogelijk om heel dicht bij de caravan te blijven omdat die op een gegeven moment tussen 2 heggen door moet en dan pas ik er niet meer bij.

Het inloggen bij het Agentschap Telecom is vandaag gelukt. Het bleek dat de fout lag in mijn computer die het IP-adres niet liet zien en daar waren ze bij het Agentschap blijkbaar erg nieuwsgierig naar. De melding is dus ingediend en we wachten het maar af.

Op campings in het land heb ik tot nu toe eigenlijk geen problemen met de mover gehad. Zendmasten staan natuurlijk door heel het land maar deze mast staat maar 150 meter van mijn huis af en sinds ik een mover heb die in de 800 mhz werkt word ik gestoord (letterlijk en figuurlijk). Twee van de antennes zitten inderdaad in diezelfde band en ik denk dat ze die echt niet gaan vervangen. De oude mover zat in de 400 mhz band en toen was er niets aan de hand.

Maar ik zit nu eenmaal zo in elkaar dat ook luxe problemen om een oplossing vragen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » ma 31 okt 2022 15:58

Misschien kun je met een band-filter de hinder verminderen.

Kzet te denken aan een 4G-filter als 1-e te proberen.
Of specifiek wat maken.

Je besturingskast zal verwacht ik daar totaal niets voor hebben ... maw breedband (over-)gevoelig.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » wo 2 nov 2022 17:18

Bedankt voor je suggestie. Ben persoonlijk niet voldoende geschoold om aan de electronica van de systeemkast te gaan sleutelen. Denk dat dit in de huidige situatie (mover is nog maar 6 maanden in bedrijf) qua garantie nog niet aan de orde is. Wacht de reactie van de antennejongens maar af maar verwacht daar niet al te veel van. Het probleem komt blijkbaar te weinig voor om er iets aan te doen. We hebben echter in het afgelopen jaar een paar maal mensen getroffen die problemen met hun mover hadden. Misschien neemt men het te gemakkelijk voor lief. Het is immers wel een luxeprobleem. Wanneer Truma echter nooit hoort dat mensen problemen hebben dan zal er inderdaad niets veranderen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » wo 2 nov 2022 18:26

Toch verwacht ik dat je besturingskast moet voldoen aan bepaald nivo van selectiviteit voor de gebruikte frequentie en niet te ver daar buiten.
Tijdens de ontwerpfase niets meer dan wat spoeltjes icm kleine condensatoren. Dus kost slechts enkele euro's tijdens produceren. weenie.gif

Maar in de handleiding hebben ze het alleen maar over voldoen aan normen mbt harmosche frequenties.... tja van het zendgedeelte in kasten afstandbediening. Dat zegt niets ontvangst scratch.gif

Maar nog ff dit ....

Jij of je directe buren hebben toch geen andere producten dichtbij en op die frequentie ?
Berucht zijn bepaalde weerstations die bij bijna lege batterij, continue blijven zenden en daarmee lokaal de band dichtdrukken. [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Ab » wo 2 nov 2022 20:09

Omwikkelen van de afstandsbediening met alluminiumfolie ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”