Probleem met vochtmeting en afmelden

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » do 23 jun 2022 19:57

Even het verhaal vanaf het begin:
Onze LMC style 420D is door ons als showmodel gekocht in 2017. Dit is een "houtvrije" caravanopbouw, met een waterdichtheidsgarantie van 12 jaar. Mits de caravan jaarlijks een door de dealer vochtmeting wordt gedaan. Én bij LMC wordt afgemeld.

Nou is onze LMC dealer in 2019 gestopt met LMC. Garantie en vochtmetingen afmelden zou echter gewoon door kunnen gaan. Ik ben dus elk jaar trouw naar deze dealer gegaan en de vochtmeting volgens LMC laten uitvoeren. Dit staat ook netje op de rekeningen die ik kreeg.

Tot gistermorgen...... Ik had gebeld met de vraag of het uitkwam dat ik even langskwam voor de meting en duidelijk aangegeven dat het om een LMC ging. Geen probleem, dus ik was daar 1,5 uur later en bijna 30 km verder. Na even wachten kwam er een monteur die startte met de meting. Toen hij goed en wel bezig was, kwam er een andere man bij die zei, dat er wel een vochtmeting gedaan kon worden maar dat het afmelden door LMC was stopgezet. Dat had je wel eerder kunnen vertellen dacht ik. Dus weer onverrichter zake naar huis. 60 km voor nop gereden. En de caravan weer op de oprit gezet.

Toen heb ik dus gezocht naar een andere LMC dealer die dit kon uitvoeren. Maar twee andere LMC dealers in de buurt waren er ook mee gestopt. Bij een van de twee was afmelden nog wel mogelijk, maar alleen voor caravans die daar in het verleden gekocht waren. Bovendien kon ik dan pas in oktober !! terecht. LMC Caravans Nederland blijkt niet meer te bestaan. Alles wordt kennelijk rechtstreeks vanuit Duitsland geregeld.

Dan dus naar de vierde dealer, ook ruim 25 km. Die kon dus wel en wou de meting graag uitvoeren. Ik kon vandaag al terecht. Dus vanmorgen de spiegels op de auto en de caravan er weer aan en rijden maar. Prima ontvangst, de gegevens van de caravan werden opgezocht en... het bleek dat hij volgens de administratie van LMC voor de laatste keer in 2018 was afgemeld en dat een vochtmeting wel kon, maar afmelden niet. Zo'n vochtmeting kostte daar maar liefst € 104,-. Maar dus geen afmelding en dus weer onverrichter zake naar huis. Ik was behoorlijk pissig. Een halve tank benzine verstookt, twee halve dagen verprutst en nog niks verder.

Dan maar weer naar de eerste dealer bellen. Het antwoord:
Wij hebben hem netjes volgens de eisen van LMC gemeten en afgemeld, dus er moet bij LMC wat mis zijn gegaan. Nu waren daar alle contacten verbroken, op een klein gaatje na. Voor garantieclaims was er nog een mailmogelijkheid met een servicemedewerkster van LMC. Die zou hij gaan mailen.

Wordt vervolgt..... ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Iets wat ik ook krom vind, Ik heb eerdere caravans jaren in onderhoud gehad bij van Uden Caravans in Sint-Oedenrode. Een prima caravanbedrijf en we hebben er in 15 jaar nooit problemen mee gehad. Maar die is Burstner dealer. Dat komt uit dezelfde fabriek, zelfs van dezelfde band, maar die mogen de LMC vochtmeting dus niet uitvoeren en afmelden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » do 23 jun 2022 20:05

Dat laatste...

Die KUNNEN LMC niet afmelden omdat zij geen toegang hebben tot de systemen van LMC.
Zou mooi worden als iedereen maar in zo'n beveiligde registratie omgeving zou kunnen komen.
Dat begrijp ik dus volkomen.

Maar ik snap je probleem helemaal...
Hoe kan je nou ooit nog eens aanspraak maken op die waterdichtheids garantie als er nergens officieel getest kan worden..... gewoon heel raar.
Waar o waar kan je nou nog terecht.. toevallig weet ik in mijn regio ook een LMC dealer die er mee gestopt is.
Waarom stoppen zoveel LMC dealers ????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » do 23 jun 2022 20:30

Ik ben er ondertussen achter dat de Erwin Hymergroup wél een vestiging in Nederland (Haaksbergen) heeft.

Daar worden Erwin Hymer gecertificeerde werkplaatsen en dealers genoemd en op één hoop gegooid. Waarom die dan niet in de systemen van de andere merken kunnen vind ik nog steeds merkwaardig. Zie ook: https://www.erwinhymergroup.nl/gecertif ... erkplaats/
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » vr 1 jul 2022 12:14

En ondertussen is alles opgelost. De fout zat kennelijk bij LMC. Daar was de registratie niet doorgevoerd. Ik heb nu de officiële rapporten van LMC van de (oud)dealer (van den Elzen uit het dorp Zeeland) gekregen. Nu kan ik nog 'n keer naar Oirschot (Caravan Extra) voor de vochtmeting.

Eind goed, al goed.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ron » vr 1 jul 2022 12:23

[re.gif]
Gelukkig maar.
Ik weet uit ervaring dat het niet hebben van de stempels.
Grote gevolgen kunnen hebben.
In mijn geval met de auto.
Rekening van €1600. Of €0

En straks lekker genieten van de hut. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » vr 1 jul 2022 12:50

WanFie schreef:
vr 1 jul 2022 12:14
En ondertussen is alles opgelost. De fout zat kennelijk bij LMC. Daar was de registratie niet doorgevoerd. Ik heb nu de officiële rapporten van LMC van de (oud)dealer (van den Elzen uit het dorp Zeeland) gekregen. Nu kan ik nog 'n keer naar Oirschot (Caravan Extra) voor de vochtmeting.

Eind goed, al goed.
Fijn.... die stap is achter de rug.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » wo 20 jul 2022 13:37

De vochtmeting is inmiddels uitgevoerd. Op de warmste dag van het jaar. En tevens een afmeldbewijs van LMC gekregen.

De metingen zaten meestal rond de 2%, terwijl tot 20% als normaal wordt beschouwd.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Aviva » wo 20 jul 2022 16:16

Fijn dat het allemaal weer is opgelost.

Het is wel een beetje het vervelende van deze tijd... zo is een dealer, dealer van een merk en zo zijn ze er mee gestopt je ziet het in auto en caravanland...
Vervelend als je een fijne relatie hebt de dealer en opeens moet je ergens anders heen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Jan Br » do 21 jul 2022 10:19

Had dezelfde ervaring, ook bij mij is het door een dealer uit Zuid-Holland keurig opgelost.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Peter Oudbeijerland
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 mei 2017 10:56

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Peter Oudbeijerland » ma 31 okt 2022 11:10

Jan Br schreef:Had dezelfde ervaring, ook bij mij is het door een dealer uit Zuid-Holland keurig opgelost.
Hoi Jan;
Welke dealer als ik vragen mag?

Ik vind dat vocht meten / dealer ding ook wel serieus een ding.
Nu moet ik elk naar 50 min enkele reis met de hut rijden voor puur enkel het digitale lmc stempeltje. Terwijl we bij ons in de buurt 2 top dealers zitten; (wel dethleffs ea alleen geen lmc) en naast de stalling ook.

Ik ben zo dol op onze lmc. (2021 nieuw gekocht)
Alleen jammer dat ze het bij handtekening niet zo duidelijk hebben gemeld. Anders wellicht toch voor n ander merk gegaan met dealerschap in de buurt.

Aan de andere kant; toen had je geen betaalbaar andere goede hut met onze indeling en bed van 210cm.
;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby de Luxe 400 kb met Focus 1.6T power ervoor knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Jan Br » ma 31 okt 2022 11:26

[re.gif] ik stuur je een PB
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » ma 31 okt 2022 17:08

Als de caravan een volledig houtvrije opbouw heeft, is vochtmeting en waterdichtheidsgarantie dan eigenlijk nog wel zo relevant ? De kans op serieuze schade door rot hout is immers nihil ?
Je zou het net zo goed zelf kunnen doen, dat vochtmeten.
Een tube kit van € 18 lost evt. onverhoopte lekkage ook weer snel en eenvoudig op..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » ma 31 okt 2022 22:32

Verplichting voor de garantie Ab..

Een jaar geen registratie van vochtmeting en ze laten je in de kou staan bij de fabrikant.
Zo werkt het nou eenmaal.
Alleen sommige dealers slaan er een slaatje uit en rekenen de hoofdprijs.....heel flauw.
Mijn dealer heeft gelukkig een service pakket waar de vochtmeting bij inzit...
Kost 120 euro per jaar... alleen vanaf nieuw aankoop te regelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » ma 31 okt 2022 23:55

Mwa..wat heb je aan een garantie die je in 10 jaar 1200 euro of meer kost, en een heleboel tijd en heen en weer rijden, voor iets wat je met een tube kit in een uurtje op kan lossen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door sailor wim » di 1 nov 2022 07:39

Peter Oudbeijerland schreef:
ma 31 okt 2022 11:10
Ik ben zo dol op onze lmc. (2021 nieuw gekocht)
Ik kan het nog niet merken aan je onderschrift hoor mrgreen.gif
Ik rij ook ruim een uur naar Dirksland voor een meting en combineer het ook met een bezoek aan Stellendam voor een stukje gebakken vis .
Ik mag 5 keer pj zonder meerkosten de caravan klaar laten zetten bij mijn stalling dat vind ik ook een puntje. Toch ga ik voor een Bovag beurt naar de dealer ipv in de stalling.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » di 1 nov 2022 09:01

Ab schreef:
ma 31 okt 2022 23:55
Mwa..wat heb je aan een garantie die je in 10 jaar 1200 euro of meer kost, en een heleboel tijd en heen en weer rijden, voor iets wat je met een tube kit in een uurtje op kan lossen ?
Dat is toch ook een bizar bedrag.... duid op weinig service gerichtheid van die dealer...of zit daar onderhoud dan ook bij??
Het systeem van mijn dealer is dan veel uitnodigender...
Die heeft z.g. Grote en kleine beurten.
Grote is de volledige Bovag beurt en een kleine is gas afpersen, water, elektra en rijverlichting controle, schoonblazen van remmen en afstellen daarvan en kachel uitblazen vanaf de onderkant.
De trommels blijven er bij klein dus op zitten.
5 jaar voor 120 euro per jaar.... en dan is de vochtcontrole inclusief bij die beurten... met registratie bij Knaus in mijn geval.
Na die 5 jaar kan je onder dezelfde condities weer doorgaan.
Beter systeem, klantportemonee-vriendelijk in ieder geval.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 11:02

De LMC Dealer in Oirschot rekende € 85,95 excl. BTW, dus € 104,- incl. Daarin rekenen ze een uur werkplaats en het afmelden bij LMC, waar ook betaald moet worden. Nou is dat uur discutabel, omdat hij na 'n half uur klaar was en helemaal niet i n de werkplaats was geweest.

Ik heb nog geen idee wat het zou kosten, wanneer ik het tegelijk met een beurt laat uitvoeren.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » di 1 nov 2022 13:00

Je zou kunnen vragen in Oirschot ( omdat ik hier en elders ook lees dat je daar vast zit voor de afmelding) kunnen vragen of ze ook een onderhouds kontrakt aanbieden.
Mij scheelt het best veel.
En ik weet ook dat "niet klanten" van mijn dealer daar aan mee kunnen doen maar dan iets meer betalen geloof ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 16:28

[re.gif]
Misschien de beste oplossing.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Rodo » di 1 nov 2022 19:17

De Erwin Hymer group is niet alleen in NL in het dealer netwerk aan het snijden, in heel Europa.
De Amerikanen hebben een ander begrip van service en servicepunten. 150km rijden is in de ogen van die Amerikanen ‘peanuts’. Wat in de nabije toekomst wel staat te gebeuren is dat een caravan uit de EHG, bij iedere EHG dealer terecht kan voor service. Afwachten dus.
Spending a fortune to live like a wanderer

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Wally » di 1 nov 2022 21:02

Ik vraag me af hoeveel vochtmetingen gedaan worden zoals het hoort.
Ik verwacht dat vele misschien alleen die plekken nalopen waarvan de fabrikant zegt kijk bij dat en dat type naar die en die plek.
De kans dat een dealer een vocht probleem ontdekt in de garantie periode? 1 op 1000?
Ontdek je zelf een lekkage, dan krijg bij niet juist uitgevoerde controles te horen, bij de laatste controle was er niets aan de hand.

Frans

G Verheij
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 jul 2016 17:36

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door G Verheij » wo 23 aug 2023 15:46

Ik vraag mij af of je verplicht bent om bij de leverende dealer de door Knaus verplichte "vochtcontrole" moet laten uitvoeren.
Is er een mogelijkheid om dat bij een officieele Knaus dealer in de buurt te laten doen??
Reden: Knaus gekocht in Borculo bij Knaus-dealer, en nu een Knaus-dealer in de buurt (Vianen)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » wo 23 aug 2023 16:02

Zolang die Knaus dealer in de buurt mee wil werken is dat geen probleem.
Alleen Knaus dealers kunnen jou caravan NA een vocht controle/meting in de computer bij Knaus in Jandelsbrunn afmelden.
Een jaar geen officiele afmelding is wel direct einde waterdichtheids garantie.

Maar... echter...
Ik denk dat de Knausdealer in jou buurt wel een "gewone" rekening voor onderhoud/vochtcontrole onder je neus schuift.
Daar gaan leverende dealers vaak anders mee om.
Ik kon met mijn nieuwe Knaus mee gaan doen aan een service systeem bij mijn eigen dealer.
Dat betekende elk jaar een grote of een kleine beurt... om en om.
EN elke beurt incl de verplichte vochtmeting.
Kosten uit mn hoofd toen € 120,- per jaar... ongeacht grote of kleine beurt.
Die prijs is wel gestegen inmiddels, mijn 1e kontrakt van 5 jaar is afgelopen en ik moet er nu meen ik € 135,- voor betalen.
Dat kontrakt heb ik natuurlijk lekker doorgezet.... super interessant.

Mijn dealer bied dat aan eigen klanten aan.
"Binnenkomers" hebben niet dat voordeel..
Zo zal het bij jou ook gaan denk ik.
Gewoon een rekening voor uren en materiaal..... die dealer heeft ook niet de winst bij verkoop gehad van jou.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » wo 23 aug 2023 16:03

Ik vind het nog steeds grote flauwekul die vochtmeting.
Voor een klein bedrag koop je zelf een vochtmeter, en kan je desgewenst na elke regenbui meten of het nog wel waterdicht is.
En een evt beginnende lekkage los je gewoon op met een tubetje kit.
Bijna niet 1 van de caravans lekt ook in de garantie periode.
Dan moet je echt pech hebben.
Maar dan nog..een dotje kit lost alles op.
Een dealer doet precies hetzelfde.

Mijn laatste caravan is nooit terug geweest naar de dealer.
Ik heb 'm al een jaar of 6 niet meer, maar weet zo goed als zeker, dat ie nog in prima staat is, ook al nadert ie de 20 jaar alweer.

Bovendien..een caravan hoort gewoon waterdicht te zijn.
Daar garantie op geven met voorwaarden, die tijdens de garantieperiode veel meer kosten dan een lekje verhelpen is in mijn ogen een koekje van eigen deeg..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door WanFie » wo 23 aug 2023 21:32

Nu is de LMC dealer waar ik de vochtmeting kon laten dien verhuist naar Hapert. Dat is 40 km enkele reis. Voor een vochtmeting waar ik niet op kan wachten. Dus 160 km waarvan de helft met caravan. Op 9 km zit een Prima Burstner dealer. Uit dezelfde groep als LMC. De caravans worden zelfs op dezelfde lijn gemaakt. Nogmaals bij LMC geïnformeerd. Nee het moet perse bij een LMC dealer. En dat zo'n meting €135,- moet kosten is ook belachelijk. Wanneer ik kon wachten, was het binnen een half uur afgehandeld.
Ik begin sterk aan de oplossing van Ab te denken. En trap nooit meer in die "garantie". Het is niet meer dan een verzekering die je zelf betaald.
Vochtgarantie... zakkenvullerij.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “LMC”